Ervaring renegade hoefschoenen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Ervaring renegade hoefschoenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:56

Voor 370 euro rondom schoenen mag je, vind ik dan, verwachten dat ze langer dan 1 jaar/2 winters meegaan.
Al ik dan kijk naar een vriendin van me die haar paard elke winter op Easyboots heeft en er per paar al meer dan 2000km mee gemaakt heeft voor 45 euro per schoen (en dus 180 euro rondom, laat zeggen 200 euro) vind ik dat kwalitatief beter klinken...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:05

Maar Sosha gaf al aan dat ze't zelfde probleem bij d'r Smit schoenen heeft. Je kunt slijtage alleen vergelijken als je dat op het zelfde paard vergelijkt.
Daarnaast moet je paard een ander merk ook maar net passen/prettig vinden. Als je bij een bepaald merk schuurplekken krijgt en bij een ander merk niet, dan lijkt me dat een zwaardere overweging dat de slijtagesnelheid.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:07

Ben ik met je eens, maar ik vind het wel erg jammer dat de Renegades zo duur zijn.
Dan neig ik nog steeds meer naar de Easyboot Bare. Maar goed, voor hetzelfde geld passen de Renegades mijn paard ook wel beter dan de Easyboots. Maar ik vind het wel een hele grote uitgave ineens via NL Bloos Via Amerika is dan nu nog wat goedkoper..

Over de schoenen van Smit heb ik trouwens tot nu toe zeer weinig positieve geluiden gehoord..

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:23

Ik ben het er mee eens dat de schoenen voor die prijs wel eventjes mee moeten kunnen gaan. Maar je hebt nu eenmaal te maken met levende wezens. En daar zitten altijd weer uitzonderingen tussen. Dat die van mij er zo een is, verbaasd me overigens niets. Hij heeft nu eenmaal een zeer krachtige afzet achter en draait daarbij iets met de hoef. Aan de voorschoenen is echt niets te zien, dus een normaal lopend paard zal dit probleem niet hebben.

Ik ben er van overtuigd dat er voor dit probleem wel naar een oplossing gezocht zal worden door de producent (of weer een andere). Maar goed, product ontwikkeling kost nu eenmaal tijd. En ik wil NU rijden Tong uitsteken Tsja, dan moet je dokken hè.

Ik ben voorlopig in ieder geval niet geneigd om naar andere schoenen te kijken, daar dit probleem zich hoogst waarschijnlijk ook bij andere schoenen dan Smit en Renegade zal voordoen. Maakt dan weinig uit of er een hele dikke zool onder zit, ik ga echt mijn pony niet op een hele scheve schoen laten lopen, dat kan niet goed zijn voor zijn beenstand.

Maar juist gezien het draaien met die achtervoeten, zal ik met schoenen die qua maat niet perfect passen al heel snel in de problemen komen met draaiende schoenen. En dat gebeurd dus bij de Renegade absoluut niet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:34

Sosha, misschien is dat idee van een kunststof ijzer d'r onder plakken dan voor jou een optie? Zou ik niet te lang mee wachten, maar op het moment dat je door het profiel heen bent achter gewoon het hele profiel d'r af en zo'n kunststof ijzer er onder. Is het niks kun je altijd nog nieuwe kopen.

Djilan, zolang er zo'n prijsverschil is zou ik ook gewoon rechtstreeks bestellen, zéker als je nog geen erkende Renegade fitter in de buurt hebt. En ik ga er eigenlijk van uit dat erkende Renegadefitters hun prijzen aanpassen aan die van de States. Zij kunnen de schoenen dan voor 'dealerprijs' kopen dus hoeven niet nog es ruim boven de normale verkoopprijs te zitten. Normale winstmarge is best maar ik vind het altijd erg ergerlijk als verkopers een slaatje willen slaan uit het feit dat iets alleen in de US te koop is en er nog altijd mensen zijn die het eng vinden om van zo ver weg te kopen... Zie dat ook heel veel met westernspullen gebeuren, terwijl ik zelfs mét shipping en douanekosten goedkoper uit ben als ik het zelfde artikel vanuit de US laat komen.
Wat je kunt doen is met een paar man tegelijk bestellen, dat scheelt meestal in shippingkosten.

Ik vind idd wel dat een schoen z'n geld waard is als de pasvorm voor mijn paard beter is. Dat is juist waarom ik naar de Renegades ben gaan kijken, omdat ik van andere merken toch erg vaak 'schuur' verhalen hoor, of men moet al met aparte sokjes aan de gang enz. Dan staat me dat al gelijk tegen. Het moet goed zitten en anders niet...

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:36

Djilan schreef:
Over de schoenen van Smit heb ik trouwens tot nu toe zeer weinig positieve geluiden gehoord..

Nou speciaal voor jou dan Tong uitsteken

Ideaal op de trailer, voet is goed beschermd en met dat dikke rubber kunnen ze zichzelf eigenlijk niet bezeren.
Ideaal voor dingen als van en naar het weiland brengen, je flapt ze zo aan en uit en je kan ze ook gewoon buiten laten liggen.
Ideaal om tijdens droge tijden de voetjes even een voetenbadje te geven.
Voor alleen stappen ook prima geschikt voor onder het zadel.

Ik heb inmiddels de sluitingen (of wat daar nog van over was) er af gesloopt, zijn ze nog simpeler om aan te doen. Voor de trailer zijn ze dan misschien minder geschikt, dat merk ik volgende trailer rit wel weer.

So don't knock it before you tried it Tong uitsteken

Als ze echt helemaal uit elkaar gaan vallen, komt er beslists ook weer een nieuwe set Smitjes, ik ben er inmiddels zo aan gehecht Bloos
En ook in Rijssen zullen ze blijven nadenken over of het beter kan (lijkt me zo), wie weet is de volgende generatie Smitjes wel De schoen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:53

Haha klinkt niet verkeerd Haha!, maar dat is allemaal niet waar ik ze nodig voor heb Tong uitsteken
Voor mij is het voor het draven en galopperen tijdens trainingsritten in de winterperiode met afstanden tussen de 20 en 40km over de Veluwe Knipoog Dus mul zand, harde paden, modder, enz.

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:58

ehm ja, sorry Djilan daar zijn ze mijns inziens niet echt geschikt voor. Alhoewel ik het schuren bij de Smitjes ook heel erg mee vind vallen. Door hoefproblemen heeft die van mij er een tijdje mee op de wei gestaan. Dat is toch 5 a 6 uur per dag. Pas na 5 weken een klein plekje op de hoefbal.

Nou heb ik een Haflinger, die staan nou niet echt bekend om hun dunne tere huidjes. Maar dan nog vind ik dat een goede prestatie.

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:04

Francis schreef:
Sosha, misschien is dat idee van een kunststof ijzer d'r onder plakken dan voor jou een optie? Zou ik niet te lang mee wachten, maar op het moment dat je door het profiel heen bent achter gewoon het hele profiel d'r af en zo'n kunststof ijzer er onder. Is het niks kun je altijd nog nieuwe kopen.

Ik denk dat dat een vrij dure oplossing is, alhoewel ik wel denk dat het werkt. Kunstof op kunstof lijmen gaat prima houden. Maar ook het kunstof ijzer zal buiten/achter wegslijten en verder niet. Moet dan dus ook regelmatig vervangen worden.

Ook nog een heel werk om eerst het hele profiel van de hele schoen af te krijgen. Alleen het "probleem hoekje" proberen te verzolen lijkt mij simpeler en goedkoper. (Ik denk nu aan een stukje hak voor een gewone shoen er onder plakken, ff netjes in vorm slijpen en klaar is schoen Tong uitsteken ). Of dat gaat werken......... de toekomst zal het leren (nog ff geduld hoor, zo hard slijten ze nou ook weer niet).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:18

Sosha, moet je even terug naar pagina 5, Deighton oppert daar die methode om de hoefschoen duurzamer te maken, juist voor paarden die slepen of draaien.
Eens in de zoveel weken een kunststof beslagje van één of twee schoenen vervangen is altijd nog goedkoper dan de hele schoen vervangen. Simon wilde het dus wel zo doen dat het kunststof beslag vervangbaar is.
Ik denk zelf dat een hak van een schoen ofzo toch een stuk zachter is en wel heel snel weg is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:28

Als je zelf een spuit Vettec koopt kun je ook de boel weer oplappen, dat spul wordt net zo hard als de kunststof zool.

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:33

Nou heb ik geen idee wat een kunstofbeslagje kost. Maar lijm zal ook niet voor niks zijn, het moet natuurlijk wel goede lijm zijn.

En of ik dan 1 vierkante cm moet doen of een heel "ijzer", lijkt mij wel veel verschil. Zo'n hakje zal dan niet lang mee gaan, uit 1 hak haal ik wel een heleboel wigjes. Zo hoog zijn die schoenen nl. helemaal niet.

Die Vettec had ik ook al aan zitten denken, maar hoelang is dat spul houdbaar na eerste gebruik? Want dat spul is ook erg aardig aan de prijs. En hecht dat goed op kunststof?

Of gewoon alleen een kunststoflijm proberen die goed hard wordt, dan ieder keer een klein laagje, kijken hoelang je met een tube doet.
Laatst bijgewerkt door Sosha op 02-10-08 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:36

Als het op een hoef hecht zal het dat zeker ook op kunststof doen, kwestie van goed glad maken en goed ontvetten.
Of het lang goed blijft durf ik niet te zeggen. Het is een 2-komponenten pasta, dus zolang je die komponenten apart houdt zal er niets mee gebeuren.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:23

Francis schreef:
Sosha, moet je even terug naar pagina 5, Deighton oppert daar die methode om de hoefschoen duurzamer te maken, juist voor paarden die slepen of draaien.
Eens in de zoveel weken een kunststof beslagje van één of twee schoenen vervangen is altijd nog goedkoper dan de hele schoen vervangen. Simon wilde het dus wel zo doen dat het kunststof beslag vervangbaar is.
Ik denk zelf dat een hak van een schoen ofzo toch een stuk zachter is en wel heel snel weg is.

Vettec lijkt me niet echt een oplossing. Blijft vast niet goed zitten en is erg duur.
Kunststofbeslag voor 2 schoenen kost je rond de 25,- euro.
Als je deze vast zet met een boutje en busje met binnenschroefdraad is het makkelijk vervangbaar.
Ik wil het eerst proberen op de Delta hoefschoenen, omdat deze een stuk goedkoper zijn. Indien het werkt, wil ik het op de Renagades proberen.

Simon

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 23:36

Dan is kunststof beslag goedkoper dan ik dacht! Maar hoelang gaat dat dan mee als het om "draai-voeters" gaat. Nou zal de een misschien weer harder draaien dan de ander, maar een indicatie zou leuk zijn.

Ik moet natuurlijk ook nog even afwachten hoe hard het met mijn Renegades zal lopen. Geen idee of de slijtage in hetzelfde tempo of minder of misschien wel sneller doorgaat als er al een beetje af is. Veranderd toch de voetstand en dus ook het afzetten, lijkt me zo.

Na een maand intensief harde weg gedaan te hebben, is het weliswaar zichtbaar iets gesleten op dat ene plekje, maar je moet er echt naar zoeken wil je het zien (wat ik dus n.a.v. slijtage berichten in dit topic heb gedaan), het was me met aan en uit doen echt niet opgevallen. Pas toen ze hier over draaiende voeten begonnen dacht ik Pling laat ik eens even die buiten achterkantjes nader bestuderen, want volgens mij doet mijn pony dat ook.

Ik zal vanaf nu eens "normaal" gaan rijden, d.w.z. waar mogelijk op zachte stukken i.p.v. 5 x per week ruim 1,5 uur alleen maar over het harde (hier ligt ook veel van die hele fijne split op het asfalt, dat maakt het er ook niet beter op. Kijken hoe hard de slijtage dan gaat na een maand.

*gaat nu eerst een schuifmaat zoeken*

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:49

En tsja meten is weten hè Bloos Ben dus net met de schuifmaat in de weer geweest en oeps dat maakt het verhaal dus even heel anders.

Als ik de buiten achterkant van de achterschoenen op meet kom ik ongeveer op 12/13mm dikte uit, meet ik de binnenachterkant vandezelfde schoenen op kom ik op 15/16 mm dikte uit. Meet ik de voorschoenen kom ik bij de binnen en buiten achterkant op een dikte van 12/13 mm uit.

Het probleem is dus niet dat hij zozeer draait met de voet, hij belast deze voet blijkbaar scheef waardoor een deel van de schoen minder slijt dan de rest.

Zou ik dus nu al ruim 2 mm van de schoenen afgesleten hebben in een maand tijd, dat is wel ontzettend veel. Zou ik op deze manier door gaan dan doe ik er dus geen half jaar meer mee. Dus voor veel over de straat lijken ze me inderdaad veel te duur. Ik ben benieuwd hoe ze zich gaan houden als ik wat minder over de straat ga, maar er zijn hier toch wel een flink aantal stukken waar het niet anders kan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:35

Dan zou een van de heren hoefsmeden es moeten kijken hoe dat zit met kunststof beslag. Ik kan me zo voorstellen dat dat harder kunststof is wat minder snel slijt. Dan zou dat dus een goeie optie zijn om de Renegades een steviger zool te geven.
(of een ander merk hoefschoenen, maar ik vind de pasvorm en dat meebewegen van de Renegades gewoon érg de moeite waard).

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:42

Ja zeker weten, het beestje loopt er ook super mee.

Nou weet ik natuurlijk niet van de epics en bares hoe hij daar mee zou lopen. Maar daarvan heb ik nog niet van die slijtklachten van gehoord.

Dus als mijnheer/mevrouw Renegade en mijnheer/mevrouw EasyBoots eventjes de handen in een willen slaan, hebben we toch zo de perfecte schoen?

Haha!

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:27

Sosha schreef:
Ja zeker weten, het beestje loopt er ook super mee.

Dus als mijnheer/mevrouw Renegade en mijnheer/mevrouw EasyBoots eventjes de handen in een willen slaan, hebben we toch zo de perfecte schoen?

Haha!

Ben bang dat dhr/mevr Renegade / easyBoots niet met elkaar zullen samenwerken haha

Even het volgende, de slijtage welke je aangeeft heeft inderdaad te maken met hoe je paard zijn voeten neerzet.
(achter)voeten die draaien ( baljaderen) hebben een veel hogere slijtage dan voeten die recht neergezet worden.
Wat ik tot nu toe gezien heb bij dergelijke paarden( heb zelf twee Haflingers, waarvan een dezelfde "kwaal" heeft) is dat de slijtage op een gegeven moment stabiliseerd omdat de schoen ( zool ) de stand van de hoef aangenomen heeft.
Er zal altijd slijtage blijven optreden, maar deze zal niet zo sterk zijn als in het begin.

Maar we blijven het uiteraard zeer kritisch volgen.

gr. Hans Arendse
www.renegadehoefschoen.nl

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:37

[quote="Francis"]

Djilan, zolang er zo'n prijsverschil is zou ik ook gewoon rechtstreeks bestellen, zéker als je nog geen erkende Renegade fitter in de buurt hebt. En ik ga er eigenlijk van uit dat erkende Renegadefitters hun prijzen aanpassen aan die van de States. Zij kunnen de schoenen dan voor 'dealerprijs' kopen dus hoeven niet nog es ruim boven de normale verkoopprijs te zitten. Normale winstmarge is best maar ik vind het altijd erg ergerlijk als verkopers een slaatje willen slaan uit het feit dat iets alleen in de US te koop is en er nog altijd mensen zijn die het eng vinden om van zo ver weg te kopen... Zie dat ook heel veel met westernspullen gebeuren, terwijl ik zelfs mét shipping en douanekosten goedkoper uit ben als ik het zelfde artikel vanuit de US laat komen.
Wat je kunt doen is met een paar man tegelijk bestellen, dat scheelt meestal in shippingkosten.

quote]

Zoals ik al in een eerdere post heb aangegeven zal de prijs in Europa binnenkort door de fabrikant worden vastgesteld. Voorlopig zijn de schoenen in andere Europese landen duurder dan ze in Nederland zijn. Vanuit andere landen wordt een prijs van 249 Euro voorgesteld, terwijl we in Nederland op 185 Euro zitten, inclusief het op maat maken. We moeten dus even afwachten wat men in de USA gaat doen.
Overigens is voor de Veluwe Mike van Dijk degene die de Renegade's aan kan meten
Gegevens zijn terug te vinden op www.natuurlijkbekapper.nl en vanaf nu ook op de Nederlandse Renegade website, www.renegadehoefschoen.nl

gr. Hans Arendse

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:38

Maar doet Harry Kramer het nog wel?? Want die zit voor mij een stuk meer in de buurt (Apeldoorn) als Nunspeet ??
Overigens hoeven mijn paarden niet bekapt te worden, alleen de schoenen aangemeten/afgesteld.

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:26

Harry Kramer zou in principe geen probleem moeten zijn, het enige is dat hij dan wel eerst volledig op de hoogte moet worden gebracht hoe de schoenen perfect af te stellen. Ik hoop hem zaterdag as te spreken als we een bijeenkomst hebben van de hoefverzorgers. Ik zou zeggen neem contact met Harry op dan krijg ik de vraag vanzelf van hem door.

gr. Hans Arendse

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:28

Maar op de site van Renegade wordt er doorgelinkt naar hoefsmeden die er mee bekend waren (tenminste zo kwam het op mij over) Dat is dus niet zo ??

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:46

sheraton schreef:
Even het volgende, de slijtage welke je aangeeft heeft inderdaad te maken met hoe je paard zijn voeten neerzet.
(achter)voeten die draaien ( baljaderen) hebben een veel hogere slijtage dan voeten die recht neergezet worden.
Wat ik tot nu toe gezien heb bij dergelijke paarden( heb zelf twee Haflingers, waarvan een dezelfde "kwaal" heeft) is dat de slijtage op een gegeven moment stabiliseerd omdat de schoen ( zool ) de stand van de hoef aangenomen heeft.
Er zal altijd slijtage blijven optreden, maar deze zal niet zo sterk zijn als in het begin.

Ben toch bang dat het harde slijten niet met draaien van de voet te maken heeft, daar de voorschoenen net zo hard zijn gesleten als het meest versleten punt achter. Met de voorvoeten draaien lijkt me ook een stuk minder waarschijnlijk en de voorschoen is egaal van dikte aan de achterzijde, aan de voorzijde is de dikte van de zool met mijn schuifmaatje niet te meten, maar op het oog zijn de zolen van de voorschoenen gewoon recht afgesleten.

Ik ben nu dus met rijden vrij spastisch overal aan het zoeken naar een berm, want met slijtage in dit tempo zijn de schoenen gewoon onbetaalbaar. Maar ik vind dit eigenlijk niet echt kunnen voor zo'n prijs. Denk ook niet dat ze op de lange termijn als merk veel voet aan de grond zullen krijgen als ze hier niets op vinden. Misschien leuk voor mensen die alleen maar op het zachte rijden...... maar dan kun je ook meestal wel zonder.

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:28

DubbelDun schreef:
Maar op de site van Renegade wordt er doorgelinkt naar hoefsmeden die er mee bekend waren (tenminste zo kwam het op mij over) Dat is dus niet zo ??

Hoe bedoel je dat precies ?
Even voor de duidelijkheid:
als er een hoefsmid geinteresseerd is om de Renegade hoefschoenen te verkopen kan hij contact opnemen via de site. Vervolgens zullen we dan een afspraak maken om gezamelijk de details van het op maat maken door te nemen en practisch uit te voeren.
de hoefverzorgers die nu met naam op de site staan hebben inmiddels die ervaring, hopelijk komen er snel meer bij zodat we een brede spreiding verkrijgen.