hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 11:29

astridjhu schreef:
tja ik ben persoonlijk ook niet van die harde aanpak, maar als smid zijnde wil je ook niet steeds veulens moeten bekappen die alle kanten op staan te springen.. smid zijn is een zwaar beroep..

bij mijn verzorshewtten een veulen daar heeft pas een paar maanden geleden vijf keer op mijn voeten gestampt en hard ook dus gaf ik hem ook een schop terug (geen al te harde Knipoog ) zo gaat dat in de natuur ook Knipoog

ja tuurlijk. Maar ik vind niet dat je kan vergelijken hoe het in de natuur gaat. dat zijn paarden onder elkaar. En mensen zijn eigenlijk voor paarden roofdieren en zij prooidieren. Dus vind ik dat je dan ook wel iets voorzichtiger mag zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:36

nou dat vind ik niet roofdier en prooidieren is heel wat anders Knipoog
ik heb bijvoorbeeld een hele goede band met mijn eigen pony, zij komt aandraven asl ik kom, en hinnikt me tegemoet, volgt me overal, en ga zo maar door.
maar als ik bijvoorbeeld met het zadel aankom of met het hoofdstel en zij wil niet rijden, dan draait ze meteen haar kont naar me toe, dan loop ik er gewoon langs, maar als ze dan schopneigingen of dergelijke geef, dat krijgt ze van mij gewoon een klap op haar kont, ze mag mij neit schoppen. zij snapt dan meteen wawar ze aan toe is Knipoog

maar wat jouw hoefsmid gedaan heeft vind ik wel té! een paard zo maar op de grond laten liggen, terwijl het half stikt vind ik ech tniet kunnen! ik had er zeker dan ook wat van gezegt als ik erbij was geweest!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:05

ik vind het echt tever gaan, deze aanpak. waarom wordt het dier eerst tegen de muur geperst en mishandeld, en dáárna met voer gepaaid? logischer lijkt het me om het andersom te doen.

maar goed, mijn ervaringen: ik heb gelukkig nooit zo'n agressieve smid gehad, mijn eerste paard was bang voor vreemde mannen door zijn castratie die niet soepel verliep, en dus ook voor de smid. toen deze de eerste keer kwam was Faram hartstikke bang en was met de benen aan het maaien, en deed pogingen om weg te rennen. de smid bleef rustig, aaide Faram en praatte tegen hem, en zo kon hij hem uiteindelijk redelijk makkelijk bekappen. voetjes geven deed hij met poetsen echter allang perfect.

mijn kleine merrie is geboren met het vermogen zich te laten bekappen en voetjes te geven zonder problemen, dus die laten we even buiten beschouwing. het enige irriante wat zij een tijdje deed was gaan liggen bij het oppakken van de voorbenen.

mijn veulen (nu 1,5 jaar) kende het voetjes geven niet toen ik hem kreeg. de eerste keer was ook hij bang en heeft me vijf keer getrapt. ik heb het gewoon straal genegeerd, mijn zus (die zelf ook met paarden bezig is overigens) hield hem gewoon vast aan zijn halstertje en praatte tegen hem, aaide hem. na een minuut of tien van rustig proberen en in de eerste twee min. dus vijf keer een trapje te hebben gehad kon ik al zijn voetjes nakijken zonder problemen.
ik kreeg ook een nieuwe smid, eentje die ik aan de tel. al naar haar aanpak heb gevraagd omdat ik voor zowel Faram als Snatje (veulen) een rustige smid moet hebben met veel geduld. als het etterigheid zou zijn, mag er van mij best een keer een tik worden uitgedeeld, maar bij deze twee beestjes is het gewoon angst. Faram was de eerste keer bij haar nog steeds een beetje bang, maar inmiddels kent hij haar en laat hij zich bekappen terwijl hij los in de stalgang staat. mijn veulen ging bij haar meteen goed, hij was braaf en rustig, en ze praatte veel tegen hem terwijl ze aan het werk was, pauzeerde tussendoor ook steeds om even te kroelen oid. de tweede keer dat ze kwam was hij echt op zijn gemak, allesbehalve onzeker en probeerde de smid uit te dagen door speels in haar rug te happen. daarmee was ze duidelijk, ze heeft zijn lip stevig gepakt en even vermanend toegesproken, en hij keek echt zo van 'oké oké, ik hou al op'. daarna stond hij ook weer braaf.

bij een veulen dat voor het eerst bekapt wordt, en dat duidelijk probeert weg te komen, is er sprake van angst. problemen die uit angst ontstaan ga je imo nooit te lijf met geweld, het veulen in dit topic heeft zich naar mijn mening extreem bedreigd gevoeld, een paard is van nature claustrofobisch en ziet de mens van instinct uit als roofdier. probeer je eens voor te stellen hoe dit veulen zich gevoeld heeft toen hij door drie sterke mannen tegen de muur geperst werd, en werd geslagen en geschopt. de enige reden dat het dier zich heeft laten bekappen is dan ook uitputting als je het mij vraagt, op een gegeven moment geeft zo'n beestje het op, het lukt hem toch niet om weg te komen. het resultaat van bekappen is er dan inderdaad, de vraag die je jezelf kunt stellen is of je je dier zo wilt behandelen. goed, hij heeft lichamelijk misschien hooguit een paar blauwe plekken, maar geestelijk is dit natuurlijk slopend.

etterigheid is niet te verwarren met angst, ook al is het gedrag nog zo lastig. een moedermerrie zou in de natuur nooit haar veulen zo ongenadig op zijn donder geven, deze manier van werken wordt door het veulen dan ook absoluut niet begrepen.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:27

Merrieveulen, ik ben het volkomen met je eens. Jij legt in één keer uit wat ik in allerlei kleine, hapklare brokjes, heb geprobeerd te vertellen.
Niet geweld is de sleutel tot succes, maar liefde en geduld.
De enige natuurlijke verhouding tussen mens en paard zou zijn: Roofdier en prooidier.
Als een merrie haar veulen straft, doet ze dit kort en vooral super CONSEQUENT!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:48

En wie had moeten leren dat voetjes geven niet eng is....de smid?

Ik heb ook nog nooit een smid gehad die lomp doet bij mijn paarden....heel simpel waarom...
En tuurlijk trekt een jonkie wel eens terug, daar flipt een smid niet om hoor. Die zijn wel wat meer gewend.
Maar een eigenaar die zo'n beestje al vast zet geeft al direct reden tot paniek..hoef je niet eens aan de hoefjes te komen.

Als de smid slim was geweest was hij vertrokken, maar ja..ook dan is het veulentje de dupe, waren zijn hoefjes niet gedaan en denk maar niet dat ze over een poos wel gedaan kunnen worden...alleen maar moeilijker....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:54

dan nog. ik vind de manier waarop dit gedaan is volgens de beschrijving nooit goed te praten. ja natuurlijk had het dier beter opgevoed moeten zijn, maar dat was het niet en dat de smid dan zó tekeer gaat vind ik gewoon niet goed te praten.

om te beginnen snap ik dus niet waarom er pas voer aan te pas komt (wat nota bene beter lijkt te gaan!), als het dier al flink mishandeld is. toen mijn veulen wegens omstandigheden geschoren moest worden hebben we hem wat verdovingspasta gegeven van tevoren, om dit soort problemen te voorkomen, zodat hij zich niet op zou winden. de eerste dag kregen we het niet af, en doordat het op die eerste dag allemaal in alle rust gebeurde konden we het de tweede dag zonder verdoving afmaken.

goed, gebeurd is gebeurd, er is niets meer aan te doen 'had ik nou maar...', maar imo is deze manier van met een paard omgaan nooit goed. dat neemt niet weg dat je gelijk hebt in wat je zegt, het veulen moet gewoon beter opgevoed worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:57

Ik praat het ook niet goed.
Maar persoonlijk wordt ik wel eens moe van de topics op bokt. mijn smid dit en dat..
Nee, kijk naar jezelf denk ik dan. Dan gebeurd zo iets niet, want het beestje weet wat hem te wachten staat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:59

Wat zou je zelf doen in dit geval,laat je je schoppen of doe je het met geduld.Terwijl er nog meer klanten die dag op jou wachten?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:10

marleen_usar schreef:
Wat zou je zelf doen in dit geval,laat je je schoppen of doe je het met geduld.Terwijl er nog meer klanten die dag op jou wachten?

Volgens sommige in dit topic laten schoppen, want anders had die persoon geen smid moeten worden Gestoord
Maar goed die zitten in dromenland neem ik aan, waar mensen het leuk vinden om schoppen te krijgen, en waar brood magisch op de plank verschijnt

Ik vind het ook niet goed wat gebeurd is, maar probleem ligt bij eigenaar vind ik en niet bij de smid

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:15

marleen_usar schreef:

Geen van beiden. Ik zou weggaan en pas weer terugkomen als de eigenaar mij ervan kan verzekeren dat het paard WEL goed opgevoed is. Natuurlijk kan een veulen een keer uithalen, dat kan ieder paard, en daarvoor kan je hem straffen, maar ZO doordraaien, nee da hoort niet.

Zoals ik al eerder gezegd heb, er zijn in eerste instantie door de eigenaar en de kinderen, vervolgens door de hoefsmid en als laatste weer door de eigenaar fouten gemaakt.....
Naar mijn mening hebben ze allemaal schuld....

Edit: typfout

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:39

katiavl schreef:
Volgens sommige in dit topic laten schoppen, want anders had die persoon geen smid moeten worden Gestoord
Maar goed die zitten in dromenland neem ik aan, waar mensen het leuk vinden om schoppen te krijgen, en waar brood magisch op de plank verschijnt

Ik vind het ook niet goed wat gebeurd is, maar probleem ligt bij eigenaar vind ik en niet bij de smid

Idd en ik denk dat de hoefsmid ook wel weet dat hij de volgende x het veulen weer moet bekappen en daar zeker wel rekening mee houdt.

Dat niemand deze manier fijn vind mag duidelijk zijn. Vork
Zelfs de hoefsmid staat echt niet te springen hoor Tong uitsteken

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:44

saskiakefie schreef:
astridjhu schreef:
tja ik ben persoonlijk ook niet van die harde aanpak, maar als smid zijnde wil je ook niet steeds veulens moeten bekappen die alle kanten op staan te springen.. smid zijn is een zwaar beroep..

bij mijn verzorshewtten een veulen daar heeft pas een paar maanden geleden vijf keer op mijn voeten gestampt en hard ook dus gaf ik hem ook een schop terug (geen al te harde Knipoog ) zo gaat dat in de natuur ook Knipoog

ja tuurlijk. Maar ik vind niet dat je kan vergelijken hoe het in de natuur gaat. dat zijn paarden onder elkaar. En mensen zijn eigenlijk voor paarden roofdieren en zij prooidieren. Dus vind ik dat je dan ook wel iets voorzichtiger mag zijn Knipoog

hou op zeg ik kom niet meer bij, heb gewoon krampen van het lachen.

wie heeft jou dit wijs gemaakt?

wij mensen die op 2 benen lopen en gemiddeld 65 kilo wegen een roofdier hihi. voor een muis zeker.
een paard ziet ons ook echt niet als roofdier, want dan zou hij bij elk mens wel op de kletter slaan ROFL ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:46

Toch klopt dat wel hoor paardje.
Als jij een paard niet leert dat mensen niet eng zijn gaan ze ook voor je aan de kletter.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:54

Ts, als je zo'n hekel hebt aan deze smid, ljkt het me slim de eigenaar te stimuleren een andere te zoeken.

Er wordt aangekaart waar het fout is gegaan door verschillende bokkers hier, het verbaast me dan ook dat je er niks mee kunt wegens diversiteit?..
Heeft het er niet gewoon mee te maken dat je moeite hebt met het kijken naar de rol van jezelf en de eigenaar hierin? Anders leer je er alsnog niks van!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:54

Onze ogen staan recht vooruit en ons hele gestel is te vergelijken met dat van een roofdier. Enne, ooit een paard aan de kletter zien gaan op het moment dat er een slangetje van nog geen kilo in het gras zit.... ikke wel

Paarden moeten worden geleerd dat wij te vertrouwen zijn...
Als je een paard leert dat hij een leeuw gewoon kan vertrouwen, dan zal hij daarvoor niet vluchten, precies hetzelfde geld voor mensen....

Dus hou op zeg, ik kom niet meer bij, wie heeft JOU dit wijs gemaakt.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:59

TS, het zou misschien handig zijn je meer in het gedrag van paarden te verdiepen en hoe het paard als dier fungeert in kuddegedrag.
Dat het een kuddedier is, dat het een vluchtdier is, dat het dier alleen overleven kan (in het wild) in een hierarchie, het zijn allemaal dingetjes die iets over het gedrag van het veulen zeggen, want dat is ook een paardachtige (gaan we ff vanuit Haha! ).
Die smid ging in mijn ogen veels te ver, maar een pegagogische goedgetimede skup is niet verkeerd!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:26

merrieveulen schreef:
dan nog. ik vind de manier waarop dit gedaan is volgens de beschrijving nooit goed te praten. ja natuurlijk had het dier beter opgevoed moeten zijn, maar dat was het niet en dat de smid dan zó tekeer gaat vind ik gewoon niet goed te praten.

om te beginnen snap ik dus niet waarom er pas voer aan te pas komt (wat nota bene beter lijkt te gaan!), als het dier al flink mishandeld is. toen mijn veulen wegens omstandigheden geschoren moest worden hebben we hem wat verdovingspasta gegeven van tevoren, om dit soort problemen te voorkomen, zodat hij zich niet op zou winden. de eerste dag kregen we het niet af, en doordat het op die eerste dag allemaal in alle rust gebeurde konden we het de tweede dag zonder verdoving afmaken.

goed, gebeurd is gebeurd, er is niets meer aan te doen 'had ik nou maar...', maar imo is deze manier van met een paard omgaan nooit goed. dat neemt niet weg dat je gelijk hebt in wat je zegt, het veulen moet gewoon beter opgevoed worden.

Merrieveulen Bedankt voor de reacties. Ik ben het met je eens, dat het van dat voer helemaal nergens op sloeg. Maar het veulen werd er uiteindelijk rustiger door, maar had toch maar een paar happen genomen, en meer ook niet. Dat was al vreemd, want anders eet ie zo veel ie mag Knipoog En met het veulen had inderdaad wel meer gedaan mogen worden, het was toch dan te weinig, ja. Bloos

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:27

detour schreef:
TS, het zou misschien handig zijn je meer in het gedrag van paarden te verdiepen en hoe het paard als dier fungeert in kuddegedrag.
Dat het een kuddedier is, dat het een vluchtdier is, dat het dier alleen overleven kan (in het wild) in een hierarchie, het zijn allemaal dingetjes die iets over het gedrag van het veulen zeggen, want dat is ook een paardachtige (gaan we ff vanuit Haha! ).
Die smid ging in mijn ogen veels te ver, maar een pegagogische goedgetimede skup is niet verkeerd!

hoezo moet je me meer verdiepen in het gedrag van paarden als kuddegedrag? Ik snap je niet helemaal.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:13

aghh beest zou er nog een trauma aan overhouden.
je moet natuurlijk wel doorzetten als je stopt word het de volgende keer enkelt erger mar om hem nou tot 3 mal toe te schoppen :S en laten vallen en nit oplaten staan :S

lijikt mij ook niet zo’n goede manier marrgoe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:14

En nu een leesbare tekst?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:08

kimmekuh schreef:
aghh beest zou er nog een trauma aan overhouden.
je moet natuurlijk wel doorzetten als je stopt word het de volgende keer enkelt erger mar om hem nou tot 3 mal toe te schoppen :S en laten vallen en nit oplaten staan :S

lijikt mij ook niet zo’n goede manier marrgoe

Drankje?... Clown

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:36

Tsja, als je dit verhaal leest (van TS dan dus) zou je er bijna van aan de drank raken, zo vreemd als dat het is :-P

Grapje dus he Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:36

ik bedoelde eigenlijk dat voer een eerdere stap is, als mijn veulen iets eng vindt kalmeer ik hem ook, weliswaar niet met voer want hij weet dat dat niet per sé nodig is om op je gemak te zijn, maar eten, letten op het voer en de kauwbeweging kunnen het veulen geruststellen.

de fout aan de basis ligt hier inderdaad bij de eigenaar, maar dat mag nooit een excuus zijn om het dier zo te mishandelen, het dier begrijpt dit immers niet. je kunt een veulen in heel korte tijd netjes voetjes leren geven, de smid had dit ook kunnen aangeven en met enkele dagen terug kunnen komen.

@ marleen_usar, wat zou JIJ doen? omdat je tijdgebrek hebt maar even geweld gebruiken? je moet vanuit het dier denken, niet vanuit je eigen planning. mijn smid doet er bij 'moeilijke' dieren inderdaad langer over, ze wordt een keer boos als het moet (zoals bij een eigenwijze tweejarige haf hier op stal, die was écht aan het klooien), maar bijv. met mijn onzekere veulen had ze een engelengeduld. gevolg is dat mijn veulen speels en vrolijk op haar reageert, en zich normaal laat bekappen, zonder eerst een keer in elkaar getimmerd te zijn. nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn veulen wel de nodige voorbereidingen had gehad.

maar goed, zoals gezegd, het is een samenloop van omstandigheden, het veulen had beter opgevoed moeten zijn maar lees de beginpost nog eens. wanneer een paard niet uit agressie handelt is deze manier van omgaan met het dier imo NOOIT de juiste.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 01:24

saskiakefie dat is niet normaal hoor wat die hoefsmid deed

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 01:24

saskiakefie schreef:
Nou, emelie werd vastgezet. ze duwden met zijn allen emelie tegen de muur, zodat ie geen kant meer op kon. Daarna lieten ze hem even los, en emelie ging helemaal te keer, hij ging steigeren, proberen weg te rennen, en dat soort dingen. dus gleed ze uit, en lag op de grond. Ze had samen met het halster ook nog een halsband om. de halsband knelde haar hals af, en ze kon bijna geen adem meer halen.

saskiakefie schreef:
"Haha, hij denkt: ik lig zo wel lekker" zei de hoesmid. De andere heren grinnikte er ook om. daarna gaf de hoefsmid het veulen een trap, dat die weer overeind krabbelde.

saskiakefie schreef:
De hoefsmid gaf het veulen weer een trap in de maag. Toen ging hij weer door. Op gegeven moment ging het veulen hangen, aan het halster. maar de heren hielden het halstertouw vast, en na een tijd zo te staan, gaf de hoefsmid hem weer een schop dat ie normaal ging staan...

saskiakefie schreef:
(de hoefsmid zei trouwens ook nog: de beste manier is dat het veulen valt, dan is het meteen afgelopen, dan schrikken ze ervan, dan worden ze wakker)

Nee, dit is NIET normaal! Ik begrijp ook niet dat je het over een 'irritant veulen' hebt.