Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolienn

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:55

Mijn pony kan niet zonder ijzers, simpelweg omdat hij een verkeerde beenstand heeft, en zijn hoeven dan helemaal verkeerd afslijten. Een paard in correcte stand, zou opzich wel zonder ijzers kunnen. Maar al rij je regelmatig buiten ( zoals ik doe ) dan komen er gewoon ijzers aan te pas omdat de hoeven dan te snel slijten. Net als wedstrijden springen, om te voorkomen dat je paard gaat glibberen leg je er ijzers onder met gaten zodat je stiften kunt draaien, voor jouw en zijn veiligheid..
Ik denk echter wel, dat een paard met correcte beenstand, waar geen wedstrijden mee wordt gereden zonder ijzers moet kunnen. Maar persoonlijk vind ik het gewoon fijner, en veiliger met ijzers

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:57

Waarom veiliger? Ik zie paarden met ijzers altijd over het asfalt glibberen, terwijl mijn paardjes supergrip hebben met hun blote voetjes...

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:01

Mijn bijrijdpaard kan niet zonder ijzers. Zijn hoeven brokkelen dan helemaal af.
Maarja, we hebben dan ook geen bos waar we kunnen rijden en dus veel over asfalt moeten rijden.
De eigenaar ment ermee, dus dan loopt hij ook een paar uur over asfalt.
Wat het glibberen over het asfalt met ijzers, je kunt ook van die puntjes in de ijzers laten slaan zodat ze een betere grip op het asfalt hebben. Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:04

ja, dat snap ik, maar dat was mijn vraag niet

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:54

Ja, ieder paard kan zonder ijzers, maar soms maakt het gebruik van het paard het niet mogelijk. Het is dan echter de eigenaar die niet zonder ijzers bij het paard kan.. het paard kan ze prima missen als ie het werk niet hoeft te doen.

Paarden in het werk kunnen ze overigens ook vaak missen, als de eigenaar maar de tijd neemt om de hoef te laten wennen aan de omstandigheden.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:50

_angela_ schreef:
Ja, ieder paard kan zonder ijzers, maar soms maakt het gebruik van het paard het niet mogelijk. Het is dan echter de eigenaar die niet zonder ijzers bij het paard kan.. het paard kan ze prima missen als ie het werk niet hoeft te doen.

Paarden in het werk kunnen ze overigens ook vaak missen, als de eigenaar maar de tijd neemt om de hoef te laten wennen aan de omstandigheden.

Wij hadden een schimmel.. Die voor ijzers nodig had.. Omdat we vaak buitenritten maakte.. En hij hele erge platvoeten had.. en kreupel liep.. en ook liep die in het land kreupel.. Dus niet elk paard kan zonder hoefijzers

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:54

Ben ik het niet helemaal met je eens Angela. Je hebt wel gelijk dat het gebruik van het paard het niet altijd mogelijk maakt, maar sommige hoeven van paarden zijn gewoon zo slecht..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:02

foetsie schreef:
Mijn bijrijdpaard kan niet zonder ijzers. Zijn hoeven brokkelen dan helemaal af.
Maarja, we hebben dan ook geen bos waar we kunnen rijden en dus veel over asfalt moeten rijden.
De eigenaar ment ermee, dus dan loopt hij ook een paar uur over asfalt.
Wat het glibberen over het asfalt met ijzers, je kunt ook van die puntjes in de ijzers laten slaan zodat ze een betere grip op het asfalt hebben. Knipoog

en met die puntjes zet je je paard weer voorover op zijn hoeven wat ook weer niet bevordelijk is
widia puntjes kunnen heel tijdelijk een oplossing zijn, maar tis niet iets wat je standaard eronder moet laten zetten

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:20

_angela_ schreef:

niet dus... Haha!

Ik gebruik mn pony niet meer.
Mijn pony doet zeer weinig tot niets meer maar dr ijzer moeten eronder blijven. Clown

En nee er is niets mis met de kwalitiet van dr hoeven...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:18

Mijn pony hoeft ook niet meer te werken, maar staat toch op ijzers. Die heeft ze niet omdat ik met haar wil rijden oid. Zie berichtje op de vorige pagina Lachen

Als ze zonder ijzers kon had ik dat wel gedaan, graag zelfs!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:20

dat ligt er aan. als een paard dag en nacht op een wei staat heeft het niet nodig. een men paard daarintegen wel. die komen zovaak op straat dat de hoeven niet zo snel kunnen herstellen na die schade en waardoor ze dus slijten. wanneer je fulltime op zand loopt of fulltime op straat is een verschil.

maar vroeger kon ook elk paard zonder ijzers, dus waarom nu niet? de paarden van tegenwoordig zijn echte softies geworden.
of beter gezecht: gemaakt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:49

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:51

Dan hoeft nog niet iedereen het te kunnen Knipoog
Zeker niet met medische gebreken Lachen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:56

arno8 schreef:
de paarden van deze mensen die continu op reis zijn met hun paarden voor de kar (over asfalt!) doen het ook zonder ijzers:

http://www.slakkengang.nl
http://www.natuurlijkresultaat.nl/

ze hebben wel hoefschoenen bij de hand

als zij het kunnen......

Dan kan iedereen het Verward

Wat een stelling Gestoord Gestoord

En hoefschoenen zijn ook niet bepaald natuurlijk of heb ik het mis? Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:10

arno8 schreef:
de paarden van deze mensen die continu op reis zijn met hun paarden voor de kar (over asfalt!) doen het ook zonder ijzers:

als zij het kunnen......

Dan zegt dat helemaal niets over andere paarden. Ja Arno, heel veel paarden kunnen zonder ijzers, ook als ze "werken", maar er zijn ALTIJD uitzonderingen. Dat is nou eenmaal een kenmerk van levende wezens.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 03-08-07 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:10

nee, ik denk niet dat ieder paard zonder ijzers kan. Die van mij in ieder geval niet. Of ik moet de keuze maken om niet meer het bos in te gaan. Maar dat wil ik niet, van enkel in de bak rijden wordt mijn paard bovendien ook niet gelukkiger, wij gaan 1x per week het bos in, even lekker de benen strekken, hij vindt het heerlijk. Toen ik mijn paard vorig jaar kocht, heb ik gelijk de ijzers er onder uit laten halen. Ging 4 maanden hartstikke goed, pensionstal lag ook midden in het bos. Zijn hoeven zagen er super uit. Na 4 maanden ben ik naar een andere stal gegaan (overigens niet voor mijzelf, maar vanwege de gezondheid van mijn paard, hij had bij deze eerste stal geen weidegang en kon niet op vlas. Aangezien bleek dat hij een luchtwegenprobleem heeft, was dat niet bevoordelijk) Bij mijn nieuwe stal moet je zo'n 500 meter over een kiezelpaadje voor je in het bos bent. De eerste maand ging het goed, maar hij ging steeds gevoeliger lopen, struikelde veel, was echt super gevoelig geworden voor. (achter heeft hij nooit ijzers gehad en ook geen last). Dus in overleg met de dierenarts toch maar weer ijzers er onder gedaan. Hij liep gelijk weer als een tierelier. Ik ben nu aan het nadenken over hoefschoenen, omdat ik in principe niet een voorstander van ijzers ben, maar soms kan je gewoon niet zonder.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:20

idd, meestal kunnen hoefschoenen ook wel als er echt een stuk over kiezels gelopen moet worden ofzo...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:31

mariekie schreef:
En hoefschoenen zijn ook niet bepaald natuurlijk of heb ik het mis? Clown

Zijn ze ook niet, maar die kan je uit doen na je (buiten)rit, ijzers over het algemeen niet.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:32

Dus dan ben je 1 a 2 uur niet natuurlijk, en de rest van de dag wel Haha!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:53

ROFL ROFL ROFL

Arno jij bent zo anti ijzer moet je ook conseqent zijn om geen hoefschoenen te gebruiken Pling

Is ook niet natuurlijk hoor Clown

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:55

mijn pony draait haar achterbenen, met ijzers doet ze dat veel minder

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:54

mariekie schreef:
Arno jij bent zo anti ijzer moet je ook conseqent zijn om geen hoefschoenen te gebruiken Pling

Slapen

niets hoeft, paarden wel

monikasweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:56

nee, niet ieder paard kan zonder ijzers
elk paard heeft een ander soort hoef Knipoog
sommige mensen hebben aangepaste zolen nodig voor in de schoenen om goed te lopen

nou sommige paarden hebben dus ijzers nodig,

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 08:44

Citaat:

als zij het kunnen......

Ik heb(uit zeer betrouwbare bron) vernomen dat jij je vakantie moest afbreken omdat je paard niet meer zo goed liep na tig km's op blote voeten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 08:53

Dat klopt. Ik zal je gelijk het hele verhaal vertellen.

Ze heeft het langer volgehouden dan ik had verwacht. Ze staat altijd op de wei (zachte ondergrond) en in het stuk Belgie waar wij reden, waren alle ruiterpaden bezaaid met spelt (hele scherpe kleine steentjes). Die overgang was te groot voor haar. Een week lang bleef ze er goed op lopen (de eerste dagen 30 kilometer per dag, omdat we zelf moe werden gingen we terug naar 15 kilometer per dag). Daarna ging ze die paden ontwijken en zocht ze het zachte op.

Ik had natuurlijk uit eigen belang ijzers onder kunnen slaan. Dan voelt de voet niets meer en kun je vrolijk doorhuppelen, zou je denken. Maar dan breek ik liever mijn vakantie af. Maar dat is nog niet alles.

Het viel ons op dat we op die paden geen 1 andere ruiter tegen zijn gekomen. Een campingbaas kon ons wel vertellen waarom: paarden met ijzers redden het ook niet op die paden. Hij heeft ook al geklaagd dat die paden niet geschikt zijn, maar voorlopig blijft het zo.

Mijn paard liep weer als vanouds toen ze na een dagje rust weer thuis kwam. Hier liggen ook niet overal die steentjes, ze lagen daar ook vaak op de opritten en dus op de weg, door de harde ondergrond drukken ze recht in de hoef.

We hebben wel in 10 dagen 150 kilometer afgelegd. Arabesk liep nog goed en had nog wel doorgekund. Ik ben benieuwd hoe ver een paard op ijzers op dezelfde route was gekomen.

Volgend jaar gaan we het weer doen. Onze paarden staan niet op een harde ondergrond met scherpe steentjes, dus kunnen we ze niet daaraan aanpassen. Wel gaan we trainen met hoefschoenen, zodat we die bij die stukken onder kunnen doen.

Ieder paard kan dus nog steeds zonder ijzers, alleen de ruiter vaak niet.