Kroonrand Wond - Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Kroonrand Wond - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:59

Nou meid, dat wordt nog een lange zit. Hopen dat het in de hoef allemaal goed gaat. Ik zal voor je duimen. Als het trouwens id niet goed lijkt te gaan in de hoef kijk dan eens op hoofcare.nl daar staat heel informatie op over de hoef en wat er allemaal "mis" kan gaan. Je kunt ze ook altijd mailen of bellen voor advies. Lijkt me ook het juiste adres voor als het niet goed lijkt te gaan. Blijf je topic volgen dus....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 19:58

Thanx Lachen Heb vanmiddag al even zitten lezen en plaatjes bekijken van hoornzuilen enzo. Het is idd een goed adres voor zulk soort dingen. Ik las hier op bokt ook met de zoekfunctie iemand die hen had gemaild met fotos, en dat ze van die site dus uiteindelijk bij haar zijn langs gekomen. Mocht het niet goed gaan, is dat het juiste adres idd Lachen

Mijn dierenarts heeft wel gezegt dat het weer goedkomt. Het duurt lang, maar komt weer goed. Aan die woorden hou ik me dan ook maar vast Haha!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:25

Jeetje Tancreda4 wat een verhaal... Dat zal idd wel een lange zit worden. 5 maanden is niet niks!! Maar wel fijn dat je rustig aan weer wat met haar mag gaan doen Lachen En hou je idd maar vast aan de woorden van je dierenarts; het komt vast allemaal weer goed Lachen

Heb inmiddels weer wat foto's van Den zijn plek. Gelukkig niet meer dik, en ziet er rustig uit. Vandaag mocht hij voor het eerst wel overdag op het land. Wel met verbandje om het te beschermen. Die mag binnenkort op het land ook af om te luchten. Ik vond het wel eng hoor om hem op de wei te zetten. Heb gelijk ook maar zijn beste vriend erbij gezet, allebei blij. Als pony depressief wordt gaat genezing toch alleen maar slechter. Voorlopig moet hij nog 's nachts binnen blijven met verband en wondzalf. En ook gewoon maar afwachten hoe het loopt Knipoog Hier de pictures:
Afbeelding Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 13:03

Het ziet er idd mooi rustig uit. wel fijn dat hij buiten mag lopen, dat scheelt toch wel enorm hoor... Paarden op stalrust doe je ze ook geen geluk mee...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 21:15

Zo is het van vos:
Afbeelding

Het gaat verder wel goed. Het is door de zalf flink zacht en soepel, al heb ik het idee dat er bovenaan wel wat af gaat vallen binnenkort. Hopelijk is dat niet erg.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:03

Het ziet er nu idd beter uit..
Ik denk wel dat de wond er verder uit moet groeien..

Toch wel raar eigenlijk.. de verse wond zat echt net boven de kroonrand.. je zou dus zeggen dat het niet naar beneden zou groeien.. maar wel goed als het er helemaal uit zou groeien.... we wachten af!!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 22:18

Jeps, het is allemaal uiteindelijk een kwestie van afwachten. Helaas maanden, maar goed, daarna zijn we er wel hopelijk van af....

Vind het zo sneu. Ze zit momenteel weer tevol met energie, maar echt veel draven durf ik nog niet. Ik dacht slim te zijn om haar eventjes aan de longe ind e bak te laten draven (ik ben paar dagen terug door mijn rug gegaan, dus kon even niet onder het zadel) maar ik ben daar gelijk weer mee opgehoude. Ze ontplofte echt als een gek; sprongen omhoog, naar rechts, naar lichts, met 4 benen in de lucht naar achteren etc etc... Dus dat gaat voorlopig nog niet gebeuren. Veelte bang dat ze de plek gaat aantikken (ondanks haar springschoenen, verband etc).

Haar pootje Clown ("He, hij heeft een pleister!" "Wat een mooi sokje heeft ie aan")
Afbeelding
(en wat meer fototjes van Wietje Knipoog)
viewtopic.php?f=53&t=828060&hilit=

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:39

Wat een leuke foto's vooral die op dr achterbenen..
Tja, als je energie teveel hebt is alles natuurlijk een aanleiding om even gek te doen...
Sukses met haar....

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:04

Dat ziet er naar uit!
Ik wilde jullie even een paar positieve foto's laten zien, het kan weer helemaal goed komen, in ons geval zonder operaties e.d.
Bij Sugar was het geen wond door een beschadiging, maar ze kreeg telkens een zwelling boven de kroonrand die open knapte. De wond die dan boven de kroonrand zat groeide ook de hoef in waardoor er gespleten hoefgroei was. Ze had dit aan beide voorhoeven, de foto's zijn van linksvoor, die was het ergste. Hier de grootste opengesprongen zwelling, iets naar onder zie je bredere stukken in de scheur, dat zijn de vorige zwellingen/wondjes
Afbeelding

Hier was de ellende op zijn ergst, halverwege zie je de scheur van de 1e foto in de hoef gegroeid
Afbeelding

De kroonrand is dicht
Afbeelding

en het laatste stukje, de scheur is bijna uit de hoef gegroeid
Afbeelding

Het heeft ongeveer een jaar geduurd voordat de hele scheur uit de hoef gegroeid was.
Ik weet hoe moeilijk het afwachten is, je blijft je steeds zorgen maken, maar het kan dus zeker helemaal goed komen. Heel veel sterkte allebei Ach gut

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 16:34

Wow, vooral de tweede is idd ERG heftig zeg! Dan zou je toch op een moment zitten dat je het niet meer ziet zitten, en het nooit meer goed lijkt te komen... Maar wauw, wat is het prachtig uitgegroeid. Heel netjes! De hoef heeft zich weer helemaal weten te herstellen.

Bedankt voor het plaatsen van de fotos. Dat geeft er weer een wat andere kijk op. Toch wel intressant om de genezing van zoiets bij te houden...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:20

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:44

Tancreda4 schreef:
Bedankt voor het plaatsen van de fotos. Dat geeft er weer een wat andere kijk op. Toch wel intressant om de genezing van zoiets bij te houden...
Jeetje ja MiekeB, ben idd ook erg blij te zien dat het uiteindelijk allemaal goed komt Lachen Toen had jouw paard steeds een 'zwelling', heeft ze dat nooit meer gehad daarna?? Moest ze op speciaal beslag hiervoor?
En tancreda4, ben ook erg blij dat het met jouw vos ook stukje bij beetje beter gaat...
Met Dendie is het nog steeds ok, zijn wond ziet er netjes droog uit en begint ook een stukje (1 mm Go jij! Go jij! ) te dalen. Ik kan nog steeds niet zien wat er onder de wond zit, of hoe het zich gaan vormen. En in hoeverre zijn kroonrand is beschadigd. Het gaat allemaal zo LANGZAAM!! Slapen Ik heb echt het idee dat het stilstaat... Hij loopt iig weer helemaal goed, en staat overdag zonder verband op het land. 's Avonds gaat hij naar binnen met acederm, of iets anders, met verband op de plek. Zodat het dan mooi droog en schoon kan blijven. Maar ik ben toch wat huiverig voor als het land straks steeds natter gaat worden en modderiger. Nu wordt alleen zijn hoefje nat, maar als het zo blijft regenen staat hij binnenkort tot zijn kogel in het water... Het lijkt mij dat die korst dan helemaal week wordt... Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor die wond.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:07

Dendie schreef:
Toen had jouw paard steeds een 'zwelling', heeft ze dat nooit meer gehad daarna?? Moest ze op speciaal beslag hiervoor?

Toen het op zijn ergst was (2e foto) heeft ze schuine zooltjes gekregen om de druk van de kroonrandscheur af te halen, die ging namelijk open en dicht als ze liep Ziek . Sinds die zooltjes ging het hard vooruit. Zodra de kroonrand goed dicht was hebben we die wel weer weg gelaten, en ze staat nu alleen voor op normale ijzers.
De oorzaak wan de zwellingen/scheuren is nooit bewezen, maar mijn hoefsmid en veearts (en ik) denken dat het iets met Sugars zwangerschap te maken had. Het begin toen ze 6 weken zwanger was, en 2 dagen voor Jamies geboorte kon ze weer normaal lopen, terwijl ze de laatste maand niet meer zonder pijnstillers kon. Sinds Jamie er is gaat het super met Sugars voeten. Dus: nooit meer een veulen voor Sugar.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:12

De DA was vandaag op stal, en heb hem gelijk ff naar Dendie zijn pootje laten kijken. Lachen Hij vond t er netjes uitzien en zegt wat ik al de hele tijd denk.. afwachten wat het gaat doen. Hij vind het mooi helen en denkt dat de hoef normaal zal blijven groeien. Miss dat de plek hier en daar over een tijdje bijgewerkt moet worden maar ook dat zien we dan wel weer, en is dus afwachten! Hij hoeft nu iig geen verband meer om! Dus voor mij wat langer slapen omdat de stalbaas hem dan gewoon buiten kan zetten. Haha!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:17

Mijn paard heeft nu ook een heel klein wondje (ongeveer 1/3) van het paard van ts op zijn kroonrand het is eigenlijk maar een diepe schaafwondje, hoe kan ik dit het beste behandelen? ik doe nu net zoals altijd met een wondje, goed schoonhouden met water en vaseline er op (de eerste keer, uiteraard met betanineshampoo gewassen, en betadine gesmeerd) Heel diep is het niet, moet er nog extra aandacht aan besteden?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 16:21

@ Sammie: ALs de kroonrand beschadigd is zou ik er toch even naar laten kijken. Heb je misschien ook een foto ? (al kunnen wij er natuurlijk weinig over zeggen Knipoog). De wond van Dendie lijkt ook niet echt diep ofzo, maar is WEL een flinke kroonrandwond... En die moet ook goed in de gaten gehouden worden en een DA bij komen.
Ik heb nu geleerd dat je kroonrandwonden ABSOLUUT niet mag onderschatten...

@ Dendie: Fijn dat de DA postief is. idd een kwestie van afwachten... En net wat je zegt, het gaat zoooooo langzaam... Volgens mij is het nu alweer meer dan 8 weken geleden voor vos, en is nu misschien net een centimeter gedaald *zucht* Wat betreft het natte land even goed in de gaten houden. Als het heel week wordt, even vragen hoe en wat aan je DA. Maar denk dat het niet zo heel erg kwaad kan. Ls het maar wel goed schoon wordt gemaakt.

@Mieke: Wat naar dat het open en dicht ging bij het lopen! Die smile erachter is idd heel toepasselijk, ik denk niet dat ik daar tegen zou kunnen ook... getver, alleen al bij de gedachte wordt ik al naar... Echt super dat het toch gewoon weer helemaal mooi is geworden!! Ook intressant hoe je het ook met fotos hebt gevolgd... Toch intressant om achteraf nog eens terug te kijken hoe en wat...

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:22

Ik wou dat ik wist hoe dat allemaal werkte met de computer en foto's maken en dan erop zetten, ik ben echt een grote sukkel met computers Lachen. Weet jij misschien ook waarom je het niet mag onderschatten? Want heel veel stelt het ook niet voor, het is niet zo dat ik gemakzuchtig ben met wondjes, juist niet want ik houd het altijd in de gaten, maar mij is altijd wijsgemaakt dat een wondje vanzelf weer overgaat, als je het maar goed schoonhoudt met water en een neutrale (zoals vaseline, uier) zalf blijft smeren.
Vanavond nog een keer gekeken, en het is gewoon een schaafwondje tegen de kroonrand aan. Ik zat nog foto's te kijken, van wonden op een kroonrand, en ik schrok me dood, ik vind het altijd zo erg om te zien dat een dier pijn heeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 21:43

Moet je het topic even doorbladeren Knipoog

ALS de kroonrand is beschadigd, kan de hoefgroei in de problemen komen. Dat hoeft niet, het kan ook gewoon weer dichtgaan, maar ontstekingen en dergelijke zijn echt not done. Als je bij mijn paard kunt zien, kun je zien dat het behoorlijk ergnstig is geweest. En ik mag in mijn handjes knijpen dat er geen ontsteking is geweest of wildvlees, dan had ik haar waarschijnlijk kunnen wegbrengen, want dan is de hoefgroei nooit meer goed gekomen. Ook kan de ontsteking naar binnen slaan in het hoefbeen (maar goed, eerlijk is eerlijk, hoe dieper de wond, hoe meer kant hiervoor) en dan ben je ook veel verder van huis.

De kroonrand is gewoon ontzettend belangrijk, omdat hier de hoef groeit. Wij kunnen zelf best zonder een nagel, een paard kan niet zonder goede hoeven. Er kunnen ook hoornzuilen ontstaan, of van die scheuren die je hierboven ziet bij Mieke.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:04

@ Sammie; Tancreda4 heeft gelijk. Ik zou gewoon het wondje goed in de gaten houden. Lachen Als het niet erg bloedde, er geen vlees uit komt zetten (zoals je ziet op de foto's van Dendie) en je paard niet kreupel loopt zal het wel 'meevallen'. Wel goed uitkijken dat er geen vuil bijkomt (tis toch dicht bij de grond) en ik zou het toch elke dag ff schoonmaken met wat betadine en daarna wat acederm oid erop. Ik hou persoonlijk niet zo van vaseline/ uierzalf omdat dat de boel afsluit van lucht en dus het genezingproces vertraagd... Als je het wil afsluiten voor vliegen oid kan je beter groene leem gebruiken, dit werkt ook nog genezend en uitdrogend. Succes, en als je het niet vertrouwd natuurlijk altijd je veearts bellen!! Lachen

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:07

Kreupel is hij absoluut niet hij loopt nog vrolijk rond, vandaar dat ik ook dacht dat het mee zou vallen, ik ben nooit zo'n fan van die desinfecterende zalfjes omdat je dan ook de goede cellen doodt, maar goed iedereen ze mening en oplossingen vind ik altijd. Wildvlees komt er ook niet uit, bloeden doet het ook niet, het is gewoon een schaafwondje tegen zijn kroonrand, bedankt voor jullie reacties!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 22:12

Ik ben ook niet fan van al dat desinfecterende zalfjes, maar ben er wel mee begonnen... Ik heb gezien wat een klein wondje kan aanrichten (bloedvergiftiging met olifanten poot en meer dan 41 graden koorts) en wat een kroonrandwodn kan worden. Ik ben niet fan van aanmodderen meer, daar heb ik teveel ellende mee gehad... Nu moet ik ook wel bekennen dat bij beiden wonden mijn gevoel echt schreeuwde dat het niet goed zat, ondanks dat het in eerste instantie wel meeviel...

maar goed, als jij er een goed gevoel over de wond hebt, moet je daar naar luisteren en het verder vooral goed in de gaten houden Lachen En schoonhouden. Dan moet het wel lukken.Niet iedere dag wassen met betadine of wat dan ook, dat gaat het enkel maar wat irriteren, gewoon met water schoonhouden en eventueel wat 'soepel' houden met een goede zalf of groene klei.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 15:23

Wietje is gisteren met het rijden op de weg uitgegleden omdat ze op een of andere manier op de rem ging toen we een rustig drafje ingezet hadden. Ze heeft daarbij van haar beiden achterhoeven de voorkant over het asfalt geschuurd, en ondanks de bescherming, is haar plek daarbij ook iets beschadigd. Het lijkt wel mee te vallen, enkel een beetje hoorn weggeschuurt, maar toch ben ik gelijk richting huis gegaan om te kijken wat nu de precieze schade was.... Ik hoop dat het niet erg is, en vandaag er ook gewoon nog rustig uit ziet. Het doet iig niet pijn verder, maar schrok er wel ontzettend van!!!

Toch maar wat dikkere bescherming om heen doen (dubbele dikke tape of iets) zodat er echt een dikke laag bescherming op zit. Dat verbandje is blijkbaar niet voldoende.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 20:58

Niet echt heel goed helaas. Ik denk dat ze hem heeft aangetikt in het land. Hij steekt nu meer uit, is wat meer naar beneden gezakt. Ik heb de boel even flink bijgeknipt qua haar. Bovenin heeft ze een klein scheurtje, en het uitstekende deel ziet er naar uit dat het eraf gaat vallen op te duur... Het liefst knip ik het weg, maar weet niet ofdat mag. Maar dat lijkt me beter dan dat ze het aftrapt. Hopelijk valt het mee als het er eenmaal afligt....

Efin, ik heb wat fototjes geupload

Gisteren. Je kan zien dat er een stukje is weggeschaafd bij het roze achtige
Afbeelding

Vandaag. hier kun je zien hoe het uitsteekt. Dat uitsteeksel gaat er denk ik afvallen uiteindelijk daar waar het heel lelijk is naar de rand toe.
Afbeelding

Hier meer: http://smg.photobucket.com/albums/v177/ ... nrandwond/

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:56

Het ziet er al een heel stuk beter uit, vooral op de onderste foto.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:42

Balen dat ze uitgegleden is!
Dat het uit begint te steken is denk ik niet zo erg. Sugars scheur bij de kroonrand werd ook helemaal bij elkaar geduwd toen hij in de hoef groeide. Bij de kroonrand was hij recht, halverwege de hoef leek het meer op een halve maan. De hoefsmid vijlde de hoef steeds netjes glad als er iets uit stak. Dat deed hij natuurlijk pas als de wond helemaal dicht was, en de kroonrand ook al een heel stuk dichtgegroeid.