Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Heb vanmiddag al even zitten lezen en plaatjes bekijken van hoornzuilen enzo. Het is idd een goed adres voor zulk soort dingen. Ik las hier op bokt ook met de zoekfunctie iemand die hen had gemaild met fotos, en dat ze van die site dus uiteindelijk bij haar zijn langs gekomen. Mocht het niet goed gaan, is dat het juiste adres idd
En hou je idd maar vast aan de woorden van je dierenarts; het komt vast allemaal weer goed 
Hier de pictures:

("He, hij heeft een pleister!" "Wat een mooi sokje heeft ie aan")
)

Tancreda4 schreef:Jeetje ja MiekeB, ben idd ook erg blij te zien dat het uiteindelijk allemaal goed komtBedankt voor het plaatsen van de fotos. Dat geeft er weer een wat andere kijk op. Toch wel intressant om de genezing van zoiets bij te houden...
Toen had jouw paard steeds een 'zwelling', heeft ze dat nooit meer gehad daarna?? Moest ze op speciaal beslag hiervoor?
) te dalen. Ik kan nog steeds niet zien wat er onder de wond zit, of hoe het zich gaan vormen. En in hoeverre zijn kroonrand is beschadigd. Het gaat allemaal zo LANGZAAM!!
Ik heb echt het idee dat het stilstaat... Hij loopt iig weer helemaal goed, en staat overdag zonder verband op het land. 's Avonds gaat hij naar binnen met acederm, of iets anders, met verband op de plek. Zodat het dan mooi droog en schoon kan blijven. Maar ik ben toch wat huiverig voor als het land straks steeds natter gaat worden en modderiger. Nu wordt alleen zijn hoefje nat, maar als het zo blijft regenen staat hij binnenkort tot zijn kogel in het water... Het lijkt mij dat die korst dan helemaal week wordt... Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor die wond. Dendie schreef:Toen had jouw paard steeds een 'zwelling', heeft ze dat nooit meer gehad daarna?? Moest ze op speciaal beslag hiervoor?
. Sinds die zooltjes ging het hard vooruit. Zodra de kroonrand goed dicht was hebben we die wel weer weg gelaten, en ze staat nu alleen voor op normale ijzers.
Hij vond t er netjes uitzien en zegt wat ik al de hele tijd denk.. afwachten wat het gaat doen. Hij vind het mooi helen en denkt dat de hoef normaal zal blijven groeien. Miss dat de plek hier en daar over een tijdje bijgewerkt moet worden maar ook dat zien we dan wel weer, en is dus afwachten! Hij hoeft nu iig geen verband meer om! Dus voor mij wat langer slapen omdat de stalbaas hem dan gewoon buiten kan zetten.

). De wond van Dendie lijkt ook niet echt diep ofzo, maar is WEL een flinke kroonrandwond... En die moet ook goed in de gaten gehouden worden en een DA bij komen.
. Weet jij misschien ook waarom je het niet mag onderschatten? Want heel veel stelt het ook niet voor, het is niet zo dat ik gemakzuchtig ben met wondjes, juist niet want ik houd het altijd in de gaten, maar mij is altijd wijsgemaakt dat een wondje vanzelf weer overgaat, als je het maar goed schoonhoudt met water en een neutrale (zoals vaseline, uier) zalf blijft smeren.
Als het niet erg bloedde, er geen vlees uit komt zetten (zoals je ziet op de foto's van Dendie) en je paard niet kreupel loopt zal het wel 'meevallen'. Wel goed uitkijken dat er geen vuil bijkomt (tis toch dicht bij de grond) en ik zou het toch elke dag ff schoonmaken met wat betadine en daarna wat acederm oid erop. Ik hou persoonlijk niet zo van vaseline/ uierzalf omdat dat de boel afsluit van lucht en dus het genezingproces vertraagd... Als je het wil afsluiten voor vliegen oid kan je beter groene leem gebruiken, dit werkt ook nog genezend en uitdrogend. Succes, en als je het niet vertrouwd natuurlijk altijd je veearts bellen!!

En schoonhouden. Dan moet het wel lukken.Niet iedere dag wassen met betadine of wat dan ook, dat gaat het enkel maar wat irriteren, gewoon met water schoonhouden en eventueel wat 'soepel' houden met een goede zalf of groene klei.