Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tukje

Re: Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:48

hee wilma jij woon toch in bathmen?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 20:33

Nee dit is een andere wilma

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:25

Zo, daar was ik weer, tijdje niet online geweest... Hoe is het met Dynamiek, gaat het goed met stappen? Merk je al dat ze wat makkelijker begint te lopen?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 10:12

Kymalin schreef:
Zo, daar was ik weer, tijdje niet online geweest... Hoe is het met Dynamiek, gaat het goed met stappen? Merk je al dat ze wat makkelijker begint te lopen?

Ja het gaat heel goed met dynamiek te goe dzelfs ze stuiterd zo erg met lopen ik heb er stiekum al losgehad in de kleine paddock daar kon ze effe uitbokken en blazen, hielt mijn hard vast want zulke dingen mogen niet van de da, maarja beest moet toch ook zijn ei kwijt Bloos de volgende dag was ze niet stijf ofzo liep goed, pfff.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:22

Ik kan me voorstellen dat je hem even kneep toen je d'r losliet in de paddock maar geloof me, ze voelen donders goed aan wat ze wel en niet kunnen doen. Als ze echt pijn aan de voeten heeft gaat ze echt niet zo tekeer. En nu ze wil bewegen is dat alleen maar goed voor de doorbloeding. Misschien kun je een blubberbad van de paddock maken en haar er overdag gewoon inzetten?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 10:56

Kymalin schreef:
Ik kan me voorstellen dat je hem even kneep toen je d'r losliet in de paddock maar geloof me, ze voelen donders goed aan wat ze wel en niet kunnen doen. Als ze echt pijn aan de voeten heeft gaat ze echt niet zo tekeer. En nu ze wil bewegen is dat alleen maar goed voor de doorbloeding. Misschien kun je een blubberbad van de paddock maken en haar er overdag gewoon inzetten?

Ben op mijn weiland het sluis gedeelte aan het laten opknagen door wat shetjes het mag daar zwart worden en bluberig wil dynamiek het weekend eens een uurtje daarin gooien en dan kan mijn welsh met de shetjes de resterende weiland kaal eten en dan gaat dynamiek niet over de rooie want ze ziet mijn andere paarden staan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:01

Goed plan OK dan! kan geen kwaad dat ze weer in beweging komt zolang het zonder dwang gebeurt!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 09:31

Jahoe gisteravond heb ik 5 a 10 minuten op dynamiek gestapt langs de weg en dat ging goed!!! Vannochtend liep ze ook nog rad Go jij! Go jij!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:35

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! en nu nog een stukje afzetten en haar weer naar buiten gooien!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:44

Fijn! Je zal zien dat het nu heel snel de goede kant op gaat Ja !

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:13

Kymalin schreef:
Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! en nu nog een stukje afzetten en haar weer naar buiten gooien!

Ja zaterdag is de bedoeling dan heb ik er inmiddels al 3 x op gezeten en dan is ze wat rustiger.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:23

Mijn paard is al weken licht hoefbevangen, iemand enig idee hoe lang zo iets duurt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:33

niemand

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:43

marleen_usar schreef:
Mijn paard is al weken licht hoefbevangen, iemand enig idee hoe lang zo iets duurt?

Reken maar op een maand gevoelig aan de voeten en een maand of 2, 3 voordat het hele lichaam zich weer heeft hersteld. Maar dat blijft natuurlijk een beetje koffiedik kijken, ken je paard niet, heb hem niet gezien dus... Maar ga daar maar een beetje van uit. Sterkte!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:44

En hoe is het afgelopen weekend met Dynamiek gegaan? Heeft ze lekker buiten gescharreld? Gaan de voetjes nog steeds goed?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 09:41

Kymalin ze heeft zich heerlijk vermaakt op het stukkie, zie foto

Afbeelding

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 09:42

Afbeelding

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:53

Dat ziet er goed uit!!!! Mooi paard trouwens! Hoe lang heb je haar per keer buiten gehad? Wat kijkt ze gelukkig! Trouwens, ik ga a.s. zondag voor het eerst weer in het L1 starten, hij gaat hartstikke goed!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:13

Per keer een half uurtje maar ze heeft haast niet gegraast er staat eigenlijk ook niet veel gras op zo op de foto lijkt het heel wat maar integendeel, ze was meer bezig met de omgeving en nam een hap gras zat er de stroomdraad van de buren tussen Koe dus was lekker baldadig Haha!

Oh wat fijn zeg dat je al lekker kan gaan starten, ben erg benieuwd hoe het gaat!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:19

Ik durf Kylian nog niet in de wei te zetten, maar als het wat warmer blijft 's nachts dan wil ik ook met een half uurtje per x beginnen. Maar hij is ook nog dik genoeg dus hij kan de grasjes nog wel even missen!

Hoop dat jij over een maandje ook schrijft over dat je weer aan het rijden bent Pling

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:38

De mijne is ook dik zat nog, vrees dat ik er niet dunner krijg, ze staat op 3 plakjes (dun) hooi per dag, verders krijgt ze niks.

Ook ik durfde het niet het buiten zetten maar een paard maar op stal te laten staan, dat is ook wat zeg! Gelukkig heeft ze het landje inmiddels aardig al aan bagger gelopen en het is een klein stukje.

Ik hoop ook dat ik snel kan rijden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:01

Kylian staat met z'n moeder nog steeds in z'n "winter" wei, die is dus veranderd in een stuk zwart zand waar af en toe weer een groen sprietje gras doorkomt. En hij kan aan de kanten nog een beetje knabbelen. Hij kan dus in ieder geval wel naar buiten. Hij krijgt 4x per dag een halve plak hooi en 2x per dag een handje Safe & Sound van Dodson & Horell, ik rij bijna alle dagen en hij valt ook nog maar heeeeeeeeeeeeeeel langzaam af, toch wil ik proberen er nog wat kilootjes af te krijgen. Het wordt ook aangeraden om paarden die bevangen gevoelig zijn in een schrale conditie te houden maar dat valt niet mee!

Vind je trouwens dat Dynamiek slomer is geworden sinds ze van het krachtvoer af is? Kylian is/was altijd een lui paard maar ik vind hem nu niet slomer ofzo, soms is het net alsof hij zelfs frisser is, maar dat komt misschien ook wel omdat hij minder pondjes hoeft mee te zeulen!?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 11:03

Jullie hadden het over het voeren van die pavokoeken, maar zie dat er ook suiker in verwerkt is, maar dan is het toch heel niet goed om te voeren voor bevangenpaarden?

Voedingsadvies
Gewicht paard
Aantal koeken per dag

200-300 kilo
0,5 koek

300-600 kilo
1,0 koek

Pavo SummerFit productspecificaties
Samenstelling
Luzernemeel
Tarwe
Rietmelasse
Gerst
Mais
Lijnzaad
Sojabonen schillen
Natriumchloride
Magnesiumoxide
Vitaminen & Mineralen

Gewaarborgde gehaltes
Energie (EWPa) 0,84 Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 800 Eenh./kg
DE 12,1 MJ/kg
Verteerb. ruw eiwit 7,5%
Ruw eiwit 10,5%
Ruw vet 3,5%
Ruwe celstof 11%
Ruw as 9%
Suiker 7%
Suiker & Zetmeel 31%

Vitamine gehaltes (per kg)
Vitamine A 78.125 IE
Vitamine B1 200 mg
Vitamine B2 200 mg
Vitamine B6 135 mg
Vitamine B12 1.700 mcg
Vitamine D3 13.500 IE
Vitamine E 1.800 mg
Vitamine K 15 mg
Pant. zuur 80 mg
Choline 2.250 mg
Foline 57 mg
Niacine 212 mg
D-Biotine 3.000 mcg

Mineralen & Sporenelementen
Calcium 0,7%
Fosfor 0,3%
Natrium 0,5%
Kalium 1,2%
Magnesium 0,2%
Koper 130 mg/kg
IJzer 630 mg/kg
Zink 630 mg/kg
Mangaan 450 mg/kg
Selenium 2,2 mg/kg
Jodium 5,6 mg/kg
Kobalt 2,8 mg/kg

Verpakking
Doos 5 kg
(30 koeken)

Houdbaarheid
Doos 9 mnd

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 11:04

Vind je trouwens dat Dynamiek slomer is geworden sinds ze van het krachtvoer af is? Kylian is/was altijd een lui paard maar ik vind hem nu niet slomer ofzo, soms is het net alsof hij zelfs frisser is, maar dat komt misschien ook wel omdat hij minder pondjes hoeft mee te zeulen!?

Idd de mijne is juist veel fitter geworden vroeger was ze ook slomer

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:58

dynamiek schreef:
Idd de mijne is juist veel fitter geworden vroeger was ze ook slomer

Raar He? Misschien zit er in gewoon krachtvoer toch iets wat juist tegen ze werkt......

Over die Pavo Summer Fit koeken; wat ik ervan weet is dat ze voor schrale rassen zijn die ook te dik worden van gewoon krachtvoer en dat ze dan eigenlijk alleen wat vitamientjes en mineralen aangevuld krijgen. Heb in verschillende topics over hoefbevangenheid mensen positieve dingen horen zeggen over de koeken als vervanger van krachtvoer maar heb er persoonlijk geen ervaring mee. Dat van dat suikergehalte valt me dan ook tegen! Maar het is natuurlijk ook niet speciaal bedoeld voor bevangen paarden.... Heb je trouwens nog geinformeerd naar Safe and Sound van Dodson & Horrell? Dat voer ik en dat is wel speciaal samengesteld voor paarden die kampen met hoefbevangenheid.