Natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cabcalor

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:28

Waarom niet iets actiefs ondernemen ? In Belgenland zijn we ook met dergelijk initiatief bezig! Zoek een aantal gediplomeerde collega's, enkele ondersteunende dierenartsen en zoek een partij die een wetsvoorstel kan indienen -Succes Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:51

Ik ben er in ieder geval wel voor te porren, maar hoe pak je zoiets aan?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:04

klikt hier.

Ik heb een tijd geleden al geprobeert een discussie te starten om de hoefsmid weer een beschermt beroep te maken.
Misschien dat jullie er iets aan hebben.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:21

Misschien ook tijd dat er nu eens wat meer wordt ondernomen dan er alleen erover discusseren, misschien moet de politiek zich er maar eens over gaan buigen. Want zelfs over het feit dat het weer een beschermd beroep moet worden doet hier al stof opwaaien. Alhoewel ik wel vreemd vind dat je, als bekapper/hoefsmid, er moeite mee zou hebben dat je aan bepaalde regels zou moeten doen. Als je goed bent en je hebt het beste voor met de dieren dan kun je dat volgens mij alleen maar toejuichen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:57

Inderdaad, waarom je er tegen verzetten als je overtuigd bent van je kennis en kunde?

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:45

Citaat:
Misschien ook tijd dat er nu eens wat meer wordt ondernomen dan er alleen erover discusseren, misschien moet de politiek zich er maar eens over gaan buigen. Want zelfs over het feit dat het weer een beschermd beroep moet worden doet hier al stof opwaaien. Alhoewel ik wel vreemd vind dat je, als bekapper/hoefsmid, er moeite mee zou hebben dat je aan bepaalde regels zou moeten doen. Als je goed bent en je hebt het beste voor met de dieren dan kun je dat volgens mij alleen maar toejuichen.

Dit proces is al in gang gezet. In Engeland zijn ondermeer de Schotse smeden onder de zeer strenge engelse regels gebracht. Duitsland heeft wetgeving uitgesteld om een europees voorstel kans te geven.
Dit is ingediend met steun van o.a. Engeland, Frankrijk, Duitsland en Nederland. (gesteund door ondermeer: sectorraad paarden, KNHS en NvH)
In grote lijnen is het een voorstel waarbij smeden en hoefverzorgers moeten voldoen aan de leonardo richtlijn (nationaal examen, welke in ieder land gelijke eisen heeft), en welke het commercieel werken aan hoeven zonder diploma strafbaar stelt.
De opleiding wordt niet benoemd, die mag je overal volgen, maar de eisen van de examens zijn al wel vastgesteld, en in een aantal landen zoals Nederland al ingevoerd. Hier heet dat: zelfstandig beroepsbeoefenaar hoefsmid. Het examen behelst niet alleen een praktisch gedeelte (bekappen en beslaan en het maken van standaard en bijzondere ijzers), maar ook een zeer groot theoretisch gedeelte over het bewegingsmechanisme van het paard, en algemene vakken zoals engels.
De verwachting is dat europa in 2007 of begin 2008 deze wetgeving invoert.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:48

Moderatoropmerking:
On-topic blijven aub. Dit topic ging over natuurlijk laten bekappen ja of nee. Niet over vrije beroepen. Daar is al eens een topic over geweest, zie de link van Zahlina.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:00

volgens mij is dit behoorlijk on topic. Als de politiek zich ernstig genoeg zorgen maakt over de wildgroei (met alle gevolgen van dien) onder bekappers en smeden om met wetgeving te komen, lijkt me dit direkt van invloed op de keuze tussen een wel of niet gediplomeerde smid of bekapper.
Ik zou in ieder geval niet in zee gaan met mensen die niet aan de (toekomstige) nederlandse wet kunnen voldoen.

edit: typefout

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:03

Daar wil ik me graag bij aansluiten. Nb of TB, het is net zo belangrijk te weten wie je in huis haalt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:03

Ik ben het wel met farrier eens.Als je het hebt over de keuze tussen wel of niet natuurlijk (laten) bekappen, dan vind ik het ook belangrijk dat er een algemene kwaliteitsstandaard geldt. Niet dat dan direct alle misstanden worden voorkomen, maar het is toch een heel goed gegeven. Want waarop moet je je nu baseren als je een keuze wilt maken? Tussen gediplomeerde, traditionele smeden en veelal niet-gediplomeerde smeden die geen opleiding hebben gevolgd.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:09

Moderatoropmerking:
Nogmaals, het gaat hier niet om welke diploma's de smid moet hebben die je in huis haalt, het gaat er om of je natuurlijk moet bekappen of niet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:36

Zolang het mogelijk is, blijf ik mijn paard zelf bekappen. Het is mijn verantwoordelijkheid geworden, een onderdeel geworden van de verzorging van mijn paard. Het geeft mij ook een voldaan gevoel dat ik soms niet afhankelijk ben van derden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:42

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:43

Wanneer ik mijn paard qua hoefverzorging nu zou uitbesteden aan een gediplomeerde hoefsmid of bekapper dan zou die 's winters minimaal om de 3 weken moeten komen en 's zomers om de week. Aangezien dat een veelvoud is van wat doorgaans gebruikelijk is, is het ook beter voor mijn portemonnee zelf onderhoud te plegen. Kwaliteit is mijn inziens ook heel erg gebonden aan kwantiteit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:59

Kris25 schreef:
Nogmaals, het gaat hier niet om welke diploma's de smid moet hebben die je in huis haalt, het gaat er om of je natuurlijk moet bekappen of niet.

Beste Mod, indien de bescherming op het vak van hoefsmid was blijven bestaan, was deze discussie er nooit geweest, omdat er domweg nooit NB-ers gekomen waren.
Daarmee kun je het ene niet los zien van het andere...........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:29

Wat een onzin ikke!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:43

ikke schreef:
Beste Mod, indien de bescherming op het vak van hoefsmid was blijven bestaan, was deze discussie er nooit geweest, omdat er domweg nooit NB-ers gekomen waren.

Vind het nou helemaal geen uitspraak van iemand met zo'n onderschrift.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:51

ikke schreef:
Kris25 schreef:

Wat kan jij negatief zijn, zeg. Dus NBers zijn allemaal maar kwakzalvers in jouw ogen. Scheer iedereen maar weer lekker over 1 kam. Ik heb heel toevallig wel hele goede ervaringen met een zeer kundige NBer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:13

Nadya, je kunt net zo goed tegen een blok beton praten Knipoog
Ik heb ook alleen maar supergoede ervaringen met 2 NB-ers Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:22

Kinke schreef:
Nadya, je kunt net zo goed tegen een blok beton praten Knipoog
Ik heb ook alleen maar supergoede ervaringen met 2 NB-ers Lachen

Nadya schreef:
ikke schreef:

Wat kan jij negatief zijn, zeg. Dus NBers zijn allemaal maar kwakzalvers in jouw ogen. Scheer iedereen maar weer lekker over 1 kam. Ik heb heel toevallig wel hele goede ervaringen met een zeer kundige NBer.
opala schreef:
ikke schreef:

Vind het nou helemaal geen uitspraak van iemand met zo'n onderschrift.

Arabesk schreef:
Wat een onzin ikke!

Zijn jullie dan allemaal echt zo dom en kortzichtig om niet te begrijpen dat die hele NB-ontwikkeling er ook wel geweest zou zijn MET die bescherming van het vak hoefsmid, alleen ZONDER alle ellende van de prutsers die zich nu vrijelijk voor hoefverzorger mogen uitgeven?
Dan zou die ontwikkeling namelijk vanuit de goede en geïnteresseerde hoefsmeden zijn gekomen. Zij die met een goede basiskennis op zoek zouden gaan naar meer. Dan was het geen NB, maar gewoon meer inzicht en kennis van paardenvoeten, met alle extra mogelijkheden en zonder alle ellende.

Nu ja, ik kan dit nu wel schrijven, maar of het begrepen wordt....???

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:25

Gezellig hier, het zoveelste NB-topic waar een slotje op gaat.