En daar gaan we weer. Hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Re: En daar gaan we weer. (Hoefbevangenheid dankzij nat. bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:15

[quote="Babeth] Ja dat klopt. Maar de zweer kan gewoon ademen. Daar heeft hij voor gezorgt. Hij heeft het zooltje eronder zo vastgemaakt, dat de onderkant van de hoef gewoon zuurstof krijgt. Ik moet namelijk ook spoelen en dat kan alleen als de onderkant lucht krijgt en open is.[/quote]

Ik heb toch nog een vraagje. Hoe kan hij er een zooltje onder slaan zodat de zweer toch kan ademen. Heeft hij er met een nagel allemaal gaatjes in geslagen ofzo?
Het dekt hoe dan ook de zweer af. Ik zeg echt niet zomaar wat. Een vriendin van mij was er tijden heilig van overtuigd dat haar pony die spat en artrose heeft beter af was met speciaal beslag met zooltjes. Nou de zool was helemaal afgesloten met het zooltje hoor. De smid propte er vaak ook nog hennep in. Gelukkig is haar pony sinds een jaar eindelijk zonder beslag en dat beest loopt als nooit te voren. En ja ik moet toegeven door NB. Ja
Leg dan eens uit hoe is dat zooltje er onder geslagen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:17

Nicolletje schreef:
yinnar, dit past in het straatje hoe hoefsmeden die met ijzers werken erover denken, vind ik Ja

Kun je mij trouwens wat namen van goede bekappers pb'en die jij zegt te kennen?

Ik zal je morgenochtend uitgebreid PB'en. Ik moet nu weg en kom erg laat terug.
Dus als je nog even geduld hebt.
Wie doet jouw pony?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:22

Wie zegt dat een ijzer geen stand kan veranderen, een zooltje ertussen kan ook een spie-vorm hebben.. zodat ie aan de achterkant hoger komt te staan.

En als de ontsteking in de wand heeft gezeten is het dus mogelijk dat er een stuk wand weg is gehaald, en daar kan dan dus gewoon zuurstof bij, ook als er een ijzer onder zit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:49

Heel jammer dat je paard weer ijzers onder heeft en zelfs ook nog een zooltje.
Dit is niet bevorderlijk voor een goed en spoedig herstel.
Wat het paard nu (juist!) nodig heeft, is volop beweging = hoefmechanisme. Dus de wei in en blootvoets. Zo kan de hoef zelf de afvalstoffen van zowel de rotstraal als de hoefzweer afvoeren, en kan het geheel weer herstellen.

Ik vrees dat het straks over 10 weken niet veel beter is geworden en wellicht zelfs slechter. Dan kom je ons hier vervolgens vertellen dat je paard niet zonder ijzers kan....
(en dat zou dan allemaal de schuld zijn van NB of de betreffende NB-er?? Boos! )

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:25

Ik begrijp 1 ding niet...

waarom zijn alle naturals tegen ijzers?
een correct beslagen paard heeft helemaal geen hinder van ijzers, en het houd ook het hoefmechanisme niet tegen..

ik zeg niet dat een paard vaak onnodig ijzers heeft, maar niet alles is slecht....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:33

Een alsook correct beslagen paard heeft last van het hoefmechanisme,het ijzer houdt deze tegen.

Ik vind het ontzettend jammer dat er een ijzer is ondergeslagen,ik wil wel eens foto's zien van het ijzer+zooltje.
Het dier staat toch hopelijk buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:49

femmefatale1 schreef:

Waar lees jij dat "naturals" tegen ijzers zijn?
Er zijn mensen die geen voorstander zijn van ijzers, maar zijn dit dan meteen of daarom "naturals"? Vork

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 23:15

femmefatale1 schreef:
Wie zegt dat een ijzer geen stand kan veranderen, een zooltje ertussen kan ook een spie-vorm hebben.. zodat ie aan de achterkant hoger komt te staan.

En als de ontsteking in de wand heeft gezeten is het dus mogelijk dat er een stuk wand weg is gehaald, en daar kan dan dus gewoon zuurstof bij, ook als er een ijzer onder zit..

En dat is dus precies wat de hoefsmid bij Milka heeft gedaan.
Jammer dat mensen aan mijn verhaal twijfelen. Ga niet eens moeite doen om jullie over te halen. Als ja het niet geloofd, prima.

Ik zal van de week even foto''s van de hoeven plaatsen. Misschien helderd dat een heleboel op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:18

Babeth, zoiets dacht ik al.. je beschrijving was duidelijk, alleen weten sommige niet waarom een smid iets doet..

Verder..
Ik bedoel gewoon de mesnsen die natuurlijk denken, niks negatiefs hoor..

Maar zo lees ik het.. het gaat over 'natuurlijk' bekappen. Iemand die zich niet bezig houdt met 'natuur' maakt zich ook niet druk over al dan niet traditioneel bekappen.. vandaar..

En voor degene die denken dat een correct beslagen paard geen hoefmechanisme heeft, verdiep je hier eens in..
waarom zouden ze dan elke 6-8 weken opnieuw beslagen moeten worden omdat ze anders te lang gaan staan? en een voet groeit alleen door een hoefmechanisme..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:40

Ik begrijp het helemaal hoor Ja
Maar toch vraag ik me af, als de zweer in de wand zit, waarom er meteen een ijzer is ondergezet?

Als deze smid zo goed is, waarom doet hij dat dat nu 'voor de zekerheid' en kijkt hij het niet nog even aan?
Voor mij is het kenmerk van een goede smid die durft te zeggen: het is niet nodig, ik ben voor niks gekomen na een week...

femmefatale1 schreef:
Maar zo lees ik het.. het gaat over 'natuurlijk' bekappen. Iemand die zich niet bezig houdt met 'natuur' maakt zich ook niet druk over al dan niet traditioneel bekappen.. vandaar..

Wat een gelul Bloos
Dus omdat ik me heb verdiept in de manieren van bekappen en heb gemerkt dat bij traditioneel bekappen er gauwer scheuren in de hoeven komen door het recht afvijlen, ben ik dan maar meteen 'natural'...

femmefatale1 schreef:
En voor degene die denken dat een correct beslagen paard geen hoefmechanisme heeft, verdiep je hier eens in..

Nee, niet geen hoefmechanisme. Het vermindert het hoefmechanisme.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 00:11

Dan heb je dus geen goeie smid meegemaakt die traditioneel bekapt. Een GOEIE smid vijlt nooit recht, en rond altijd af.. voor het behoud van zijn hoeven..

En zoals ik al zei heeft een CORRECT beslagen paard geen verminderd hoefmechanisme..

Maar ik ga een punt zetten achter deze discussie. Het heeft helemaal geen zin om hierover de discussieren.. bovendien doet het er ook helemaal niet toe.. (=off-topic)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 00:24

Nicolletje schreef:
Maar toch vraag ik me af, als de zweer in de wand zit, waarom er meteen een ijzer is ondergezet?

Blijkbaar begrijp je het niet helemaal. Het ijzer is er NIET onder gezet voor die zweer. Het ijzer is eronder gezet mócht ze bevangen zijn. En waarom de hoefsmid het niet langer aankeek? Nou als had hij het langer aan willen kijken, had ik geweigerd. Mócht ze écht bevangen zijn, dan ga ik het niet even aankijken. Hoe langer je wacht hoe erger het wordt. Beter voorkomen kan genezen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 00:30

Citaat:
Een ernstig probleem!
In het voorjaar en begin van de zomer zien we veel hoefbevangen paarden en pony's. Waar moet u op letten en hoe kunt u het voorkomen.

Wat is hoefbevangenheid?
Hoefbevangenheid is een stofwisselingsstoornis die leidt tot vochtuittreding ter hoogte van de lederhuid van de hoef. Dat vocht zit gevangen tussen het 'leven" en het hoorn van de hoef en kan nergens heen. Dit veroorzaakt een heftige pijn. Je kunt dit vergelijken met een blaar onder je vingernagel: zou dat prettig lopen?

Oorzaken
1. Hoefbevangenheid kan ontstaan na het eten van verse granen, te veel krachtvoer en te rijk gras, met name bij pony's. Het kan ook worden veroorzaakt door een overmaat aan voer. Dit kan een overmaat aan eiwit zijn, maar nog veel vaker is een overmaat aan koolhydraten (suikers, zetmeel) de boosdoener. In vers voorjaarsgras zitten zowel veel eiwitten als suikers.
2. Ook plotselinge rantsoenwijzigingen kunnen leiden tot hoefbevangenheid en acute maagdarmaandoeningen.
3. Ook is het mogelijk dat het paard letterlijk blaren loopt door een (relatieve) overbelasting. Bijvoorbeeld op harde ondergrond langdurig draven en galopperen. Daardoor kunnen zoolkneuzingen ontstaan.
4. Ontstekingen in het lichaam kunnen leiden tot hoefbevangenheid. Denkt u bijvoorbeeld aan een merrie die aan de nageboorte blijft staan. Daardoor kunnen endotoxinen uit de baarmoeder in het bloed komen. Maar ook ernstige operaties (o.a. koliek-operaties) kunnen aanleiding geven tot hoefbevangenheid.
5. Er zijn ook medicijnen die hoefbevangenheid kunnen veroorzaken. Dit geldt o.a. voor corticosteroiden.
6. Overgewicht.
7. Drinken van veel koud water na het leveren van een grote inspanning. Dit beïnvloedt de samenstelling van de bacteriën in de darmen, zodat bacteriën die gifstoffen produceren de overhand kunnen krijgen.
8. Zware belasting op harde bodem of overbelasting van een been als het andere been geblesseerd is.
9. Bij sommige aandoeningen met verminderde weerstand (bijvoorbeeld ziekte van Cushing) kan als complicatie ook hoefbevangenheid optreden.

Waarom is er pijn?
Bij elke ontsteking is er sprake van zwelling. De hevige pijnlijkheid van de hoeven komt door de zwelling van de ontstoken lederhuid. Deze lederhuid zit tussen de hoefbeenwand en de hoornwand en ruimte voor zwelling is er niet. Bij bevangenheid ontstaat er door de zwelling van de lederhuid een enorme overprikkeling van alle klem zittende zenuwuiteinden en ontstaat er voor het paard bijna ondragelijke pijn. De zwelling heeft als gevolg dat de hoeflederhuid losraakt van de hoornwand, waardoor kanteling van het hoefbeen optreedt: de pees die het hoefbeen doet buigen gaat harder aan het hoefbeen trekken dan de hoefbeenstrekker.
Soms kan dat al binnen 24 uur beginnen. Als het hoefbeen eenmaal gekanteld is, dan is volledig herstel onmogelijk. Vaak is dat bovendien het begin van chronische hoefbevangenheid.

Verschijnselen
• Moeilijk of helemaal niet (willen) bewegen. Het dier lijkt 'op eieren' te lopen.
• Is het paard aan de voorvoeten bevangen, dan zie je dat de achterbenen ver onder het lichaam worden geplaatst (zie zwart-wit foto boven) om daarmee het gewicht naar achteren te verplaatsen. Hebben ze het aan alle vier voeten, dan staan ze vaak met alle vier benen zover mogelijk onder hun lichaam.
• Aan de binnenzijde van de kogel en in de kootholte voel je heel duidelijk bloedvat kloppen. Onder normale omstandigheden voel je dat nauwelijks.
• De hoeven voelen warm aan: er is immers sprake van een ontsteking.
• Het bekloppen met een hamertje of het visiteren van de hoeven is erg pijnlijk.
• De vorm van de hoef zal na verloop van tijd veranderen: de hoef loopt langer naar voren door, er komen dikke randen in de hoef en vaak groeit de hoef ook sneller.

Behandeling
Hoe eerder een paard met hoefbevangheid op de juiste manier behandeld wordt hoe minder de kans op ernstige complicaties. Een ernstige complicatie is bijvoorbeeld het kantelen of zakken van het hoefbeen.

Hoefbevangen paarden mogen niet worden afgestapt, maar moeten onmiddelijk stil gezet worden. Het liefst op zachte ondergrond, zodat het paard kan gaan liggen. De dieren kunnen ook op nat zand worden gezet of in natte verbanden omdat het de pijn verzacht en tegendruk geeft.

Het voer moet direct geminimaliseerd worden (geen krachtvoer, geen vers gras). Alleen hooi!

Vervolgens is het belangrijk dat het dier snel pijnstilling en ontstekingsremmers krijgt en een middel dat de bloedsomloop in de ondervoeten bevordert (o.a. anti-stollingsmiddelen). Het koelen van de hoeven door koud afdouchen vinden hoefbevangen paarden heel prettig.
Hoefbeslag, liefst binnen 12 uur na het zien van de eerste verschijnselen is belangrijk. Kanteling of verzakking van het hoefbeen kan met een speciaal hoefbeslag niet helemaal worden voorkomen, maar de schade blijft wel beperkt.
Na deze acute fase is vaak speciaal hoefbeslag nodig.
Lichte hoefbevangenheid wordt opgevangen door een hoefbeslag met een leren zool, waarbij de straalgroeven en de holten onder de zool worden opgevuld met 'hoof-pad' (een zool met een kunststof vulling, zoals siliconen).

Complicaties
1. Er kunnen sneller hoefzweren ontstaan.
2. Zoolbreuk, doordat het kantelende hoefbeen de dun geworden zool als het ware ‘doorboort’ (zie foto's).
3. Ontschoening.
4. Peesblessures. De veranderde stand van de voet en het veranderde bewegingspatroon zorgen voor extra belasting van banden en pezen.

Kenmerken van een paard dat hoefbevangen is geweest
De witte lijn (die zie je aan de onderkant van de hoef en is scheiding tussen hoorn en lederhuid) is verbreed.
De hoorn aan de buitenkant van de hoef laat duidelijk 'ringvorming' zien, randen. Door de afwijkende hoorngroei bij bevangenheid verandert de vorm van de voet. Regelmatig deskundig onderhoud door de hoefsmid is dan noodzakelijk. De hoefsmid zal door steeds weer corrigeren proberen om de vorm van de hoef zo normaal mogelijk te krijgen en te houden.

Wanneer loopt uw paard of pony meer risico?
Meestal ontstaat hoefbevangenheid aan de voorvoeten, maar af en toe zie je dat alle vier benen zijn aangedaan. Bevangenheid aan uitsluitend de achtervoeten wordt zelden waargenomen. Ervaring leert dat pony’s vaker getroffen worden door de aandoening dan paarden. Bij paarden echter is het verloop vaak ernstiger.

Welke paardenrassen lopen meer risico?
Trekpaarden, Fjordenpaarden, Haflingers, Shetlanders, koudbloedige paardenrassen lopen meer risico. Over het algemeen zijn het dieren die met weinig voedsel toekunnen (sober zijn) en dus gauw te dik worden. Vooral bij Shetlanders is de te vette conditie ook nog te wijten aan een gebrek aan beweging: ze werken nauwelijks en eten bijna voortdurend...

Mijn paard heeft het ook gehad en is er na 6 weken bovenop gekomen met veel medicijnen en veel afspuiten en ook heb ik hem in de koude modder gezet. Helaas was er geen mogelijkheid om gras te vermijden, maar dat is nog beter. Verder zie ik geen aanleiding om NB hiervan de schuld te geven, er zijn talloze andere veroorzakers voor hoefbevangenheid. Ik zou dit eerst goed uitzoeken voordat mensen onnodig gekwetst worden. Let op, het zou natuurlijk goed kunnen, maar wees wel zeker van je zaak. Ik zeg dit niet omdat ik aanhanger (ook geen tegenstander) ben van NB, mijn paard wordt gewoon traditioneel bekapt en beslagen. Het beste is minimale beweging en minimaal voeren en goede medicijnen geven. Dit heeft mijn paard gered. Lees ook de tekst hierboven, dat geeft een goed inzicht in deze aandoening.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 01:18

Babeth schreef:
Blijkbaar begrijp je het niet helemaal. Het ijzer is er NIET onder gezet voor die zweer. Het ijzer is eronder gezet mócht ze bevangen zijn.

Tja sorry hoor maar je zei in eerdere posts dat ze bij nader inzien niet bevangen was.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 02:21

Nicolletje schreef:
Babeth schreef:
Blijkbaar begrijp je het niet helemaal. Het ijzer is er NIET onder gezet voor die zweer. Het ijzer is eronder gezet mócht ze bevangen zijn.

Tja sorry hoor maar je zei in eerdere posts dat ze bij nader inzien niet bevangen was.

Het leek er niet op nee. Maar ik heb niet gezegt dat ze door die zweer op ijzers staat.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:39

sorry hoor, maar jullie lijken hier allemaal een stelletje geleerden ofzo
tot daar dat je er wel iets over weet enzo en je kan je wel dingen afvragen
maar je kan toch via internet geen diagnoses stellen enzo
, en haar da en hoefsmid hebben hier wel voor gestudeert en zien elke dag zo'n gevallen.
Ik denk dat deze wel weten wat ze doen.
Leuk dat jullie allemaal meedenken enzo, maar je gaat toch niet zeggen dat de da en hoefsmid alles mis doen?zeker niet als je het dier niet eens van dichtbij gezien hebt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:21

femmefatale1 schreef:

een correct beslagen paard heeft helemaal geen hinder van ijzers, en het houd ook het hoefmechanisme niet tegen..

ik zeg niet dat een paard vaak onnodig ijzers heeft, maar niet alles is slecht....

Ik denk dat je je eerst eens moet inlezen over de ongemakken van ijzers. Er zijn legio sites die jou dat precies kunnen vertellen.
Een ijzer bij een hoefprobleem is zowiezo al uit den boze. Ik ben geen betweter hoor! Ik ben slechts iemand met al wat jaartjes ervaring op dit gebied. En daar komt bij dat ik het niet heb over maar 1 pony. Ik heb er namelijk 13. Dus ik heb kunnen vergelijken in het verleden. Er staat momenteel een paardje bij mij op het weiland op "rust". Deze heeft een zeer zwaar hoefprobleem. Heeft haar hele leven op ijzers gelopen. De eigenaresse vroeg of ze bij op het land mocht staan. Dat vond ik prima onder twee voorwaarden: de eerste doet er niet toe dat is offtopic maar de tweede was dat de ijzers er onder uit gingen. Met name ook ter bescherming van mijn pony's. Mijn bekapper doet sinds die tijd ook haar paardje. Dat beest heeft sinds ze van de ijzers af is geen moment kreupel meer gelopen. En dit is maar één verhaal. Ik ken er velen. Het verschil tussen jou en mij is dat ik dan verder na ga denken. Ik ga 1 + 1 bij elkaar optellen en kom tot de conclusie dat ijzers dus niet noodzakelijk zijn echter eerder een belemmering en al helemaal voor het hoefmechanisme. Ik snap echt niet hoe je erbij komt dat dat geen belemmering zou zijn voor het hoefmechanisme, wat een onzin. Hieruit blijkt dat je niet verder kijkt dan je neus lang is maar de grote anti NB massa maar achterna hobbelt. Neem nou eens de tijd en verdiep je in die materie. Mocht je dan nog van mening zijn dat het onzinnig is is het een heel ander verhaal. Dan weet je in ieder geval wel waar je het over hebt. Vooralsnog is dat gezien je berichten niet het geval.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:32

het hoefmechanisme vind voornamelijk aan de achterkant van de voeten plaats. Juist daar waar de ijzers dus niet genageld zijn. Je kan ook zien na 8 weken dat het ijzer daar versleten is. De hoef kan dus wel degelijk uitzetten op een ijzer.
Ik vind het heel jammer dat jij er zo van overtuigd bent dat een paard zere voeten heeft als hij op ijzers loopt. Er zijn massa's paarden die heel gelukkig zijn op ijzers en die goed beslagen zijn.
Laat duidelijk zijn dat ik niet tegen nb ben maar elk paard is anders. Ik vind het namelijk ook niet normaal dat sommige paarden bij het overgaan op NB een jaar lang(of langer) zere voeten moeten hebben voor ze gewend zijn aan blote voeten hoewel het paard voor die tijd prima liep.
Sommige paarden lopen weer super als ze van blote voeten weer op ijzer komen hoe verklaar je dat dan? even er vanuitgaande dat ik weet dat die paarden op de juiste manier bekapt waren!!!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:36

Babeth schreef:
Nicolletje schreef:

Blijkbaar begrijp je het niet helemaal. Het ijzer is er NIET onder gezet voor die zweer. Het ijzer is eronder gezet mócht ze bevangen zijn. En waarom de hoefsmid het niet langer aankeek? Nou als had hij het langer aan willen kijken, had ik geweigerd. Mócht ze écht bevangen zijn, dan ga ik het niet even aankijken. Hoe langer je wacht hoe erger het wordt. Beter voorkomen kan genezen.

Babeth een goede smid had gezien of Milka bevangen was/is(geweest). Vooral omdat ze al een tijdje met het probleem loopt had hij dat kunnen zien aan een verbrede witte lijn. Soms onstaan er zelfs ringen op de hoefwand. Nee deze bekapper rook mijns insziens geld en slaat er vervolgens een ijzer onder compleet met zooltje. Als er iets is wat je niet moet doen bij hoefbevangenheid is een ijzer eronder slaan. Gewoon beweging geven en goed bekappen. Ook hier geldt weer dat ik je niet zo maar wat vertel. Ruim tien jaar geleden toen NB nog helemaal niet zo in de picture was is mijn allereerste ponytje ook bevangen geraakt. Ik hechtte net als jij veel waarde aan het oordeel van de veearts en hoefsmid. Ik heb op advies er gelijk een speciaal ijzer onder laten slaan en boxrust gegeven. Binnen twee weken had ze een sincker met zooldoorbraak. Geen beweging is geen doorbloeding dus afsterven van de lamellen waardoor het hoefbeen ging kantelen. In die tijd was in dit geval euthanasie de enige optie. Nu ik dit schrijf schieten de tranen weer in mijn ogen. Als ik het toch allemaal over had kunnen doen. Als ik toch wist wat ik nu wist dan had ik nooit afscheid van haar hoeven nemen. Helaas nemen gedane zaken geen keer. Maar ik hoor jouw verhaal en hoopte dat ik je kon helpen met mijn advies. En hoopte ook dat je wat zou doen met de andere adviezen van mensen die ook het beste met jou en Milka voorhebben. Helaas heb je toch voor ijzers gekozen. Ik denk namelijk echt dat je probleem met Milka over 10 weken niet is opgelost.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:38

Babeth schreef:
femmefatale1 schreef:

En dat is dus precies wat de hoefsmid bij Milka heeft gedaan.
Jammer dat mensen aan mijn verhaal twijfelen. Ga niet eens moeite doen om jullie over te halen. Als ja het niet geloofd, prima.

Ik zal van de week even foto''s van de hoeven plaatsen. Misschien helderd dat een heleboel op.

Het is een lichte twijfel Babeth omdat sommige dingen gewoon niet kloppen. Ik zei ook dat ik er vooralsnog vanuit ga dat je de waarheid spreekt.
Ik ben erg benieuwd naar de foto's.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:39

Volgens mij is het zeker zo dat er nog hoefmechanisme is met ijzers, maar wel beperkt. Met ijzers groeiden de hoeven van mijn paard zeer langzaam en had zij ook vaak brokkelhoeven. Haar hoeven groeien nu met NB hard, zijn knetterhard en brokkelen nooit meer. Hoe verklaar jij dat dan?

Er zijn zat redenen waarom NB paarden weer op ijzers terecht kunnen komen:

-De hoeven zijn te zacht geworden door het dragen van ijzers (het kan jaren duren voordat de hoeven weer hard zijn, tot die tijd heb je dus hoefschoenen of iets dergelijks nodig, bij mijn paard duurde het ruim een jaar voordat ik permanent zonder hoefschoenen kan rijden, zelfs nu heeft ze nog op echt harde paden hoefschoenen nodig, terwijl mijn andere twee paarden die nooit beslagen zijn hier geen last van hebben en nog hardere hoeven hebben, ook zij hebben nooit brokkelhoeven of andere problemen)

- Paard staat op stal, waardoor het groeien van de hoef niet genoeg gestimuleerd kan worden.

Ons paard heeft vroeger ook wel eens rotstraal gehad, dit heeft zij nooit meer gehad sinds natuurlijk bekappen. Daarbij moet ik wel zeggen dat geen van onze paarden ooit op stal heeft gestaan, ze staan op een paddock met inloopstal (betonnen vloer) en in de zomer in de wei, dit bevordert natuurlijk erg de groei. In mijn ogen is het bijna onmogelijk om een stalpaard succesvol te NB-en......

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:49

@yinnar...

Gaan we beledigen???
Alsof ik niks ervan af weet.... ik ben geen penny meisje zoals jij dat denkt, ik werk al ruim 15 jaar met paarden, nationaal en internationaal, en heb vele paardenvoeten gezien..
Bovendien is was mijn man hoefsmid, 1 van de betere durf ik wel te zeggen, en dat kan de smid van Nederland Rob Reiniri beamen, en weet ik precies wat er gebeurd als een smid ijzers eronder slaat..

Maar omdat jij 13 pony's hebt, heb jij er kijk op? Er zijn inderdaad een hele hoop smeden die hun werk niet goed afleveren, maar om ze nou allemaal slecht te noemen.... nee.

Bovendien, zoals je misschien wel weet, bevind het hoefmechanisme voornamelijk plaats aan de achterkant van de voet, en daar zitten geen nagels, dus ook geen beperking. Bovendien wie heeft het hier over dat als een paard ijzers onder krijgt dat je em vernageld..?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:50

pff wat een gedoe hier... maar indd voor mij oon nooit meer nb..
had een flink kreupel paard en overgevoelig wat heel lang gedurt heeft .. de paarden hier worden nu weer normaal bekapt en gaat stukken beter..nu ik me bedenk een tijdje nadat ze nb bekapt is is 1 ander paardje ook bevangen geraakt... wie weet is die ellende ook daardoor gekomen..wie zal het zeggen ?
heb dat er nooit mee in verband gebracht eigenlijk..
trouwens paard van onze buren is ook bevangen en loopt nu ook op ijzers met zooltje ertussen nu eindelijk na paar weken gaat hij vooruit Lachen
hoop dat het goed komt met je paardje en wens jullie beiden suc6.. Lachen

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:56

Sim0ne schreef:
Volgens mij is het zeker zo dat er nog hoefmechanisme is met ijzers, maar wel beperkt. Met ijzers groeiden de hoeven van mijn paard zeer langzaam en had zij ook vaak brokkelhoeven. Haar hoeven groeien nu met NB hard, zijn knetterhard en brokkelen nooit meer. Hoe verklaar jij dat dan?

Er zijn zat redenen waarom NB paarden weer op ijzers terecht kunnen komen:

-De hoeven zijn te zacht geworden door het dragen van ijzers (het kan jaren duren voordat de hoeven weer hard zijn, tot die tijd heb je dus hoefschoenen of iets dergelijks nodig, bij mijn paard duurde het ruim een jaar voordat ik permanent zonder hoefschoenen kan rijden, zelfs nu heeft ze nog op echt harde paden hoefschoenen nodig, terwijl mijn andere twee paarden die nooit beslagen zijn hier geen last van hebben en nog hardere hoeven hebben, ook zij hebben nooit brokkelhoeven of andere problemen)

- Paard staat op stal, waardoor het groeien van de hoef niet genoeg gestimuleerd kan worden.

Ons paard heeft vroeger ook wel eens rotstraal gehad, dit heeft zij nooit meer gehad sinds natuurlijk bekappen. Daarbij moet ik wel zeggen dat geen van onze paarden ooit op stal heeft gestaan, ze staan op een paddock met inloopstal (betonnen vloer) en in de zomer in de wei, dit bevordert natuurlijk erg de groei. In mijn ogen is het bijna onmogelijk om een stalpaard succesvol te NB-en......

Ik ben persoonlijk niet voor "ophokken" van paarden maar sommige mensen hebben s'winters vaak geen andere mogelijkheid. Net als een vriendin van mij die twee arabiertjes heeft die van november t/m maart/april op stal moeten. Ze worden beiden NB. En dat werkt prima. Helemaal bij de ene die zowel spat als artose heeft. Was ze eerst toen er nog speciale ijzers onder geslagen werden om de haverklap kreupel, heeft ze sinds ze haar laat NB'en geen pas meer kreupel gelopen. Vreemd he? Er zijn er overigens meer daar op stal die hun paard NB. Dus die vlieger dat stalpaarden geen baat hebben bij NB gaat niet op. Ik ben het uiteraard wel met je eens dat het hoefmechanisme en doorbloeding minimaal zijn. Buiten als is het maar in een paddock is altijd nog beter dan 23 uur op stal.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:58

dravergekkie schreef:
nu eindelijk na paar weken gaat hij vooruit Lachen

Had hij geen ijzers gehad had het paardje op veel kortere termijn goed gelopen.

EN NOGMAALS HOEFBEVANGENHEID WORDT NIET VEROORZAAKT DOOR NB!!!!!