Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bokkig schreef:Een smid hoeft eigenlijk helemaal niks te leren over hoefmechanisme, want met een ijzer onder is dat er ook bijna niet.
Citaat:Iedereen die nu, ondanks al het wetenschappelijk onderzoek wat ernaar gedaan is, niet vindt dat ie zijn paard mishandelt omdat een ijzerverkoper zegt dat het niet anders kan, zal het schaamrood vroeg of laat naar de kaakjes stijgen, als hij werkelijk eens wat gaat lezen en gaat snappen waarom het gemiddelde "sportpaard" niet ouder wordt dan 8 a 9 jaar.
bokkig schreef:Het "ooit hoorde ik ergens" zegt al genoeg denk ik PIBIk geloof er helemaal niks van dat ze zo weinig theorie krijgen over het hoefmechanisme/de hoef. quote]
Een smid hoeft eigenlijk helemaal niks te leren over hoefmechanisme, want met een ijzer onder is dat er ook bijna niet.
Ach, het is toch te hopen dat de ogen van iedereen open gaan en er geen genoegen meer genomen wordt met oplossingen van mensen die een vak vertegenwoordigen, wat zich niet ontwikkeld heeft sinds de middeleeuwen, anders zou je toch in deze moderne tijd geen ijzeren zolen meer onder voeten van paarden slaan. We rijden toch ook niet meer met karren met wielen met een ijzeren band om?
Probeer het eens een tijdje onder je eigen voeten, kijk eens of het lekker loopt, goed de schokken absorbeert, of je de trillingen ook zo lekker door voelt schieten tot je knieen .
Iedereen die nu, ondanks al het wetenschappelijk onderzoek wat ernaar gedaan is, niet vindt dat ie zijn paard mishandelt omdat een ijzerverkoper zegt dat het niet anders kan, zal het schaamrood vroeg of laat naar de kaakjes stijgen, als hij werkelijk eens wat gaat lezen en gaat snappen waarom het gemiddelde "sportpaard" niet ouder wordt dan 8 a 9 jaar. Waarom 80 % wordt afgemaakt met artrose, hoefkatrolontsteking, hoefbevangenheid of hoger gelegen gewrichtsproblemen.
En denk nou niet dat die levensverwachting omlaag gehaald wordt door het slachten .... In Nederland worden geen paarden voor het vlees gekweekt.
Het is een grof schandaal, dat paarden niet op hun eigen voeten kunnen lopen. Hoe vaak heb ik het hier alweer niet gelezen: "mijn paard, heeft een poos zonder ijzers gelopen , maar het ging niet" Nee? en hoe komt dat? Niet omdat ie altijd op blote voeten heeft gelopen!
Ik neem aan dat hier toch redelijk ontwikkelde mensen zijn, gestudeerd misschien.... Hoe lang gaat het dan nog duren voordat je eens werkelijk iets gaat lezen wat echt onderzocht is, ipv hier elkaar na te kakelen en dat je een klein beetje begint te twijfelen aan de lobby van de ijzerverwerkende industrie die van ijzer tot nageltje door jou betaald wordt en je als dank laat zitten met een paard, dat jaren voordat het werkelijk oud is, met allerlei hoefproblemen en slijtage verschijnselen naar de slager moet of waaraan veeartsen vermogens verdienen . Weet je hoe oud een gezond paard kan worden?
Wordt wakker! Ga Nadenken!, Lees en leer! Niet voor mij hoor, maar voor je paard nu het misschien nog redelijk loopt.
Hoe kun je serieus menen dat mensen die werkelijk geloven dat het anders moet, allemaal achterlijk zijn, allemaal ontspoorde sekteleden, allemaal de pad kwijt zijn. als je je zelf nog nooit werkelijk verdiept hebt in hoe zo'n voet werkt, waarom paarden overal ter wereld op blote voeten kunnen lopen, behalve in "ontwikkelde" westerse landen?
Ok ik stop ermee, er zullen best wel weer " slimme schrijvertjes " zijn die dit uit elkaar halen en mijn woorden belachelijk maken.
Het interesseert me eigenlijk helemaal niks wat er met deze tekst gebeurt, maar wie weet, zijn er toch een paar lezers die denken: "misschien is ie niet helemaal gek die "bokkig" en die voortaan op basis van kennis, omdat ze vanaf nu de literatuur die erover,all over the internet, beschikbaar is gaan bestuderen en dus op basis daarvan gaan beslissen wat het beste is voor hun paard.
Lovely1 schreef:[Dan zou ik dat dus liever niet doen... zo'n cursus is leuk en aardig en je weet zo wat over de hoeven af van je paard en laat als begeleiding een NB'er met verstand van zaken komen.. dit klinkt gewoon goed.. maar dat bijhouden heb ik het dan niet zo op...
opala schreef:Gelukkig dat ze er zijn om jullie paarden te helpen.
Citaat:Een smid hoeft eigenlijk helemaal niks te leren over hoefmechanisme, want met een ijzer onder is dat er ook bijna niet.
Citaat:wat zich niet ontwikkeld heeft sinds de middeleeuwen
Citaat:Iedereen die nu, ondanks al het wetenschappelijk onderzoek wat ernaar gedaan is, niet vindt dat ie zijn paard mishandelt
Citaat:ijzerverkoper
Citaat:het gemiddelde "sportpaard" niet ouder wordt dan 8 a 9 jaar.
Citaat:Waarom 80 % wordt afgemaakt met artrose, hoefkatrolontsteking, hoefbevangenheid of hoger gelegen gewrichtsproblemen.
Citaat:In Nederland worden geen paarden voor het vlees gekweekt.
Citaat:Het is een grof schandaal, dat paarden niet op hun eigen voeten kunnen lopen
Citaat:Hoe lang gaat het dan nog duren voordat je eens werkelijk iets gaat lezen wat echt onderzocht is, ipv hier elkaar na te kakelen en dat je een klein beetje begint te twijfelen aan de lobby van de ijzerverwerkende industrie die van ijzer tot nageltje door jou betaald wordt en je als dank laat zitten met een paard, dat jaren voordat het werkelijk oud is, met allerlei hoefproblemen en slijtage verschijnselen naar de slager moet of waaraan veeartsen vermogens verdienen .
Citaat:Wordt wakker! Ga Nadenken!, Lees en leer!
Citaat:Niet voor mij hoor, maar voor je paard nu het misschien nog redelijk loopt.
Citaat:als je je zelf nog nooit werkelijk verdiept hebt in hoe zo'n voet werkt
Citaat:waarom paarden overal ter wereld op blote voeten kunnen lopen, behalve in "ontwikkelde" westerse landen?
Citaat:Ok ik stop ermee, er zullen best wel weer " slimme schrijvertjes " zijn die dit uit elkaar halen en mijn woorden belachelijk maken.
opala schreef:Vraag je zelf af waarom een hoef niet meer zonder ijzer kan nadat er beslag ondergespijkerd is geweest. Wat gebeurt er intern met diezelfde hoef. Hoe kan het dat het niet zonder hulpmiddelen meer goed kan functioneren.
Visconti schreef:Ik ken ook meerdere smeden die niet gek zijn van ijzers, en ook altijd blootsvoets zullen aanbevelen. Maar kom je als klant bij ze en zegt dat je je paard op ijzers wil (om bv wedstrijd rijden) dan word er gewoon een ijzertje onder een gezonde hoef geslagen.
Ik ben van mening dat een ijzer heel nuttig kan zijn om bepaalde niet gezonde paarden nog een paar pijnloze jaartjes te geven, en ook als hulp middel voor bepaalde hoefproblemen. Maar ik heb er echt moeite mee als er gewoon maar ijzers onder gezonde hoeven geslagen worden. Iedereen moet het uiterraad zelf weten, maar ik vind het persoonlijk een beetje zonde.
opala schreef:opala schreef:Vraag je zelf af waarom een hoef niet meer zonder ijzer kan nadat er beslag ondergespijkerd is geweest. Wat gebeurt er intern met diezelfde hoef. Hoe kan het dat het niet zonder hulpmiddelen meer goed kan functioneren.
Ik breng dit nog even onder de aandacht en ben benieuwd naar de meningen van een ieder.
opala schreef:opala schreef:Vraag je zelf af waarom een hoef niet meer zonder ijzer kan nadat er beslag ondergespijkerd is geweest. Wat gebeurt er intern met diezelfde hoef. Hoe kan het dat het niet zonder hulpmiddelen meer goed kan functioneren.
Ik breng dit nog even onder de aandacht en ben benieuwd naar de meningen van een ieder.
josboere schreef:N.B is een product wat verkocht wordt, het is geen opleiding of iets waar je een bepaalde status aan kan ontlenen, mensen kopen een dagcursus of gaan een paar keer kijken of ze het zelf gaat lukken en dan gaat het goed of ze nemen nog een cusus dagje voor de zekerheid. echter blijft het dus een product en geen kennis.
leer een aapje een kunstje en hij doet het kunstje! maar als het kunstje veranderd............
stick to what your good at !
CherokeeChum schreef:Wat denken jullie van de invloed van Fokken op functionaliteit
lees spring &dressuur talent zonder oog voor verhouding,het op een grote hoop gooien van genen(kwpn) en proberen om problemen weg te fokken door de genenpool steeds groter te maken.Het op ijzers voorbrengen op keuringen etc etc.
@Bokkig:Jij hebt een mening dat is prima.Je hebt je niet zo goed geinformeerd,dat is jammer.Je geeft blijk van eenzelfde soort
vooroordeel dat militante anti NB ers plegen te hebben,zonder je daadwerkelijk in de materie te hebben verdiept.