De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:26

Er word op de cursus duidelijk verteld dat het handig is om er begeleidig bij te hebben, dan hou je altijd mensen die daar niet naar luisteren en zo arrogant zijn dat ze denken dat ze het zelf kunnen doen. Of nog erger, het doen omdat het goedkoper is en niet omdat het beter voor het paard is. aar dat er bepaalde figuren zijn die dit doen hoeft een methode nog niet slecht te zijn. Want er zijn een boel nb-ers die wel gewoon het advies opvolgen en die heel veel baat bij NB hebben gehad Ja

bokkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:03

Het "ooit hoorde ik ergens" zegt al genoeg denk ik PIB Knipoog Ik geloof er helemaal niks van dat ze zo weinig theorie krijgen over het hoefmechanisme/de hoef. quote]

Een smid hoeft eigenlijk helemaal niks te leren over hoefmechanisme, want met een ijzer onder is dat er ook bijna niet.
Ach, het is toch te hopen dat de ogen van iedereen open gaan en er geen genoegen meer genomen wordt met oplossingen van mensen die een vak vertegenwoordigen, wat zich niet ontwikkeld heeft sinds de middeleeuwen, anders zou je toch in deze moderne tijd geen ijzeren zolen meer onder voeten van paarden slaan. We rijden toch ook niet meer met karren met wielen met een ijzeren band om?
Probeer het eens een tijdje onder je eigen voeten, kijk eens of het lekker loopt, goed de schokken absorbeert, of je de trillingen ook zo lekker door voelt schieten tot je knieen .
Iedereen die nu, ondanks al het wetenschappelijk onderzoek wat ernaar gedaan is, niet vindt dat ie zijn paard mishandelt omdat een ijzerverkoper zegt dat het niet anders kan, zal het schaamrood vroeg of laat naar de kaakjes stijgen, als hij werkelijk eens wat gaat lezen en gaat snappen waarom het gemiddelde "sportpaard" niet ouder wordt dan 8 a 9 jaar. Waarom 80 % wordt afgemaakt met artrose, hoefkatrolontsteking, hoefbevangenheid of hoger gelegen gewrichtsproblemen.
En denk nou niet dat die levensverwachting omlaag gehaald wordt door het slachten .... In Nederland worden geen paarden voor het vlees gekweekt.
Het is een grof schandaal, dat paarden niet op hun eigen voeten kunnen lopen. Hoe vaak heb ik het hier alweer niet gelezen: "mijn paard, heeft een poos zonder ijzers gelopen , maar het ging niet" Nee? en hoe komt dat? Niet omdat ie altijd op blote voeten heeft gelopen!
Ik neem aan dat hier toch redelijk ontwikkelde mensen zijn, gestudeerd misschien.... Hoe lang gaat het dan nog duren voordat je eens werkelijk iets gaat lezen wat echt onderzocht is, ipv hier elkaar na te kakelen en dat je een klein beetje begint te twijfelen aan de lobby van de ijzerverwerkende industrie die van ijzer tot nageltje door jou betaald wordt en je als dank laat zitten met een paard, dat jaren voordat het werkelijk oud is, met allerlei hoefproblemen en slijtage verschijnselen naar de slager moet of waaraan veeartsen vermogens verdienen . Weet je hoe oud een gezond paard kan worden?
Wordt wakker! Ga Nadenken!, Lees en leer! Niet voor mij hoor, maar voor je paard nu het misschien nog redelijk loopt.
Hoe kun je serieus menen dat mensen die werkelijk geloven dat het anders moet, allemaal achterlijk zijn, allemaal ontspoorde sekteleden, allemaal de pad kwijt zijn. als je je zelf nog nooit werkelijk verdiept hebt in hoe zo'n voet werkt, waarom paarden overal ter wereld op blote voeten kunnen lopen, behalve in "ontwikkelde" westerse landen?
Ok ik stop ermee, er zullen best wel weer " slimme schrijvertjes " zijn die dit uit elkaar halen en mijn woorden belachelijk maken.
Het interesseert me eigenlijk helemaal niks wat er met deze tekst gebeurt, maar wie weet, zijn er toch een paar lezers die denken: "misschien is ie niet helemaal gek die "bokkig" en die voortaan op basis van kennis, omdat ze vanaf nu de literatuur die erover,all over the internet, beschikbaar is gaan bestuderen en dus op basis daarvan gaan beslissen wat het beste is voor hun paard.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:22

bokkig schreef:
Een smid hoeft eigenlijk helemaal niks te leren over hoefmechanisme, want met een ijzer onder is dat er ook bijna niet.

Ehh.. een hoefsmid slaat zeker niet overal een ijzer onder en doet ook aan bekappen? Maar ik zal het eens vragen aan mijn hoefsmid hoe dat zit met die opleiding en of ze daar echt zo weinig over leren, ben zelf ook wel benieuwd Lachen

Citaat:
Iedereen die nu, ondanks al het wetenschappelijk onderzoek wat ernaar gedaan is, niet vindt dat ie zijn paard mishandelt omdat een ijzerverkoper zegt dat het niet anders kan, zal het schaamrood vroeg of laat naar de kaakjes stijgen, als hij werkelijk eens wat gaat lezen en gaat snappen waarom het gemiddelde "sportpaard" niet ouder wordt dan 8 a 9 jaar.

Toen ik mijn pony kocht stond ze al op ijzers, al lang denk ik.. tja, het was een echte "karrepony", daar heb ik niks over te zeggen gehad. 3 jaar geleden zijn we gaan proberen haar ijzerloos te zetten, dit hebben we 3 maanden geprobeerd (ze stond verder alleen op het land) en toen werd het te erg. Ze ging zo gevoelig lopen dat ik zelf dacht dat ze hoefbevangen was.. het was echt geen doen dus we hebben onder haar voorvoeten weer ijzers gezet (achter niet en daar loopt ze nu nog prima zonder).
Ik weet zelf heel goed dat de oorzaak hiervan de ijzers zelf zijn!
Ik weet ook heel goed dat het beter is als ze zonder ijzers kon.
Maar wat is nou mishandeling? Een pony van 21 jaar zonder ijzers gaan zetten met veel pijn, omdat dat theoretisch en volgens alle literatuur "beter" is? Zoals ze toen liep, dat was pas marteling.
Zulke gevallen komen niet vaak voor volgens de smid, maar ik vind niet dat je per definitie kunt zeggen dat iedereen die zijn paard op ijzers zet zijn paard mishandeld.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 12-03-07 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:24

bokkig schreef:
Het "ooit hoorde ik ergens" zegt al genoeg denk ik PIB Knipoog Ik geloof er helemaal niks van dat ze zo weinig theorie krijgen over het hoefmechanisme/de hoef. quote]

Ach, het is toch te hopen dat de ogen van iedereen open gaan en er geen genoegen meer genomen wordt met oplossingen van mensen die een vak vertegenwoordigen, wat zich niet ontwikkeld heeft sinds de middeleeuwen, anders zou je toch in deze moderne tijd geen ijzeren zolen meer onder voeten van paarden slaan. We rijden toch ook niet meer met karren met wielen met een ijzeren band om?
Probeer het eens een tijdje onder je eigen voeten, kijk eens of het lekker loopt, goed de schokken absorbeert, of je de trillingen ook zo lekker door voelt schieten tot je knieen .
Iedereen die nu, ondanks al het wetenschappelijk onderzoek wat ernaar gedaan is, niet vindt dat ie zijn paard mishandelt omdat een ijzerverkoper zegt dat het niet anders kan, zal het schaamrood vroeg of laat naar de kaakjes stijgen, als hij werkelijk eens wat gaat lezen en gaat snappen waarom het gemiddelde "sportpaard" niet ouder wordt dan 8 a 9 jaar. Waarom 80 % wordt afgemaakt met artrose, hoefkatrolontsteking, hoefbevangenheid of hoger gelegen gewrichtsproblemen.
En denk nou niet dat die levensverwachting omlaag gehaald wordt door het slachten .... In Nederland worden geen paarden voor het vlees gekweekt.
Het is een grof schandaal, dat paarden niet op hun eigen voeten kunnen lopen. Hoe vaak heb ik het hier alweer niet gelezen: "mijn paard, heeft een poos zonder ijzers gelopen , maar het ging niet" Nee? en hoe komt dat? Niet omdat ie altijd op blote voeten heeft gelopen!
Ik neem aan dat hier toch redelijk ontwikkelde mensen zijn, gestudeerd misschien.... Hoe lang gaat het dan nog duren voordat je eens werkelijk iets gaat lezen wat echt onderzocht is, ipv hier elkaar na te kakelen en dat je een klein beetje begint te twijfelen aan de lobby van de ijzerverwerkende industrie die van ijzer tot nageltje door jou betaald wordt en je als dank laat zitten met een paard, dat jaren voordat het werkelijk oud is, met allerlei hoefproblemen en slijtage verschijnselen naar de slager moet of waaraan veeartsen vermogens verdienen . Weet je hoe oud een gezond paard kan worden?
Wordt wakker! Ga Nadenken!, Lees en leer! Niet voor mij hoor, maar voor je paard nu het misschien nog redelijk loopt.
Hoe kun je serieus menen dat mensen die werkelijk geloven dat het anders moet, allemaal achterlijk zijn, allemaal ontspoorde sekteleden, allemaal de pad kwijt zijn. als je je zelf nog nooit werkelijk verdiept hebt in hoe zo'n voet werkt, waarom paarden overal ter wereld op blote voeten kunnen lopen, behalve in "ontwikkelde" westerse landen?
Ok ik stop ermee, er zullen best wel weer " slimme schrijvertjes " zijn die dit uit elkaar halen en mijn woorden belachelijk maken.
Het interesseert me eigenlijk helemaal niks wat er met deze tekst gebeurt, maar wie weet, zijn er toch een paar lezers die denken: "misschien is ie niet helemaal gek die "bokkig" en die voortaan op basis van kennis, omdat ze vanaf nu de literatuur die erover,all over the internet, beschikbaar is gaan bestuderen en dus op basis daarvan gaan beslissen wat het beste is voor hun paard.

Zo jij hebt duidelijk je mening klaar. Ga er maar niet op in als je het niet erg vind. Ik heb zo''n donkerbruin vermoeden dat dat geen reet uitmaakt.

Oke 1 dingetje over het dikgedrukte: Dat komt omdat ze ijzers hebben?? Yeah right. Wat dacht je van voeding als veulen, te zware belasting op een jonge leeftijd, etc. Daar zijn meerdere oorzaken voor. Ons oude paard staat al heel haar leven voor op ijzers. Hoeven groeien nog steeds mega hard, dus is er genoeg hoefmechanisme. Maargoed ga er alweer te veel op in, heeft geen zin.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:30

@nikki160287: 80% van de paarden word afgemaakt omdat ze last hebben van beenproblemen. Dit kan aan verschillende factoren liggen, te vroeg inrijden is daar één van. Wel word het ijzer en het te veel op stal staan de belangerijkste oorzaak genoemd.

Of jouw paard wel of niet goed is doet er momenteel niet toe, hardstikke leuk voor je dat jouw paard niet tot die 80% behoort, maar bedenk dat je misschien de volgende keer wat minder geluk kan hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:31

Niet alle traditionele hoefsmeden meppen overal ijzers onder... Mijn smid is ook een prima bekapper. Vjesta loopt blootvoets, en dat gaat perfect (niet helemaal, maar in de bak ed wel). 1x in de zoveel tijd ff bijwerken en klaar is kees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:31

De smeden die ik heb gehad promoten geen ijzers...
En bekappen ook paarden zonder ijzer

Dus er word weer flink wat verzonnen om traditioneel in een slecht daglicht te zetten.
Alleen denk ik dat je juist het omgekeerde berijkt bij zulke beweringen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:35

Ik ken ook meerdere smeden die niet gek zijn van ijzers, en ook altijd blootsvoets zullen aanbevelen. Maar kom je als klant bij ze en zegt dat je je paard op ijzers wil (om bv wedstrijd rijden) dan word er gewoon een ijzertje onder een gezonde hoef geslagen.

Ik ben van mening dat een ijzer heel nuttig kan zijn om bepaalde niet gezonde paarden nog een paar pijnloze jaartjes te geven, en ook als hulp middel voor bepaalde hoefproblemen. Maar ik heb er echt moeite mee als er gewoon maar ijzers onder gezonde hoeven geslagen worden. Iedereen moet het uiterraad zelf weten, maar ik vind het persoonlijk een beetje zonde. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:39

Is misschien ook zonde Lachen
Maar zelf ben ik met wat dauw op gras onderuit gegaan met springen.
Paard boven op me.
Jammer, maar dan krijgt hij een ijzertje
Nu was alles goed afgelopen met paard en mij, volgende keer gaat hij over de kop de oxer in...

Overigens was dat paard Kawa, toen 4 jaar.
Nu is hij 15 en heeft geen last van dat ijzertje (en ja dat weet ik zeker)

Met Zanda ben ik niet van plan om wedstrijden te gaan springen en wil hem dan ook zo lang het kan ijzerloos houden.
Misschien als we M2 dressuur zijn en de korte wendingen op nat gras niet fijn gaan.
Gaan die wel fijn blijven de ijzers weg.

Dus ook ik ben geen promoter van ijzers.
Maar ik pik ook zo af en toe graag een wedstrijdje mee en heb dan geen zin om op nat gras onderuit te gaan.

En iemand die goed kan bekappen ziet dan denk ik ook wel of het ijzertje er goed onder ligt Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:48

Lovely1 schreef:
[Dan zou ik dat dus liever niet doen... zo'n cursus is leuk en aardig en je weet zo wat over de hoeven af van je paard en laat als begeleiding een NB'er met verstand van zaken komen.. dit klinkt gewoon goed.. maar dat bijhouden heb ik het dan niet zo op...

waarom heb je het daar niet zo mee op dan? Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:05

Ik vind dat er ergens hierboven wel een erg grote contradictio interminus wordt geplaatst.
Er wordt gezegd dat :
a) NB-ers uitgaan van de historische gegevens dat het paard zich al eeuwenlang zonder ijzers voortbeweegt. Op die basis worden de paarden op de NB-methode bekapt.
Dan wordt er gezegd dat
b) traditionele smeden niks anders zijn dan mensen die al sinds eeuwen lukraak ijzers onder hoeven slaan, zonder de evolutie van het paard daarin mee te nemen.

Dan zou een traditionele smid in de ogen van een NB-er toch perfect werken? Want NB-ers gaan toch ook uit van het paard zoals dat eeuwen geleden in het wild rondliep en laten toch ook de hele ontwikkeling aan zich voorbij gaan? Dus wáárom heeft een NB-er toch altijd per definitie gelijk?

Ik kan je wel zeggen dat de ervaringen die ik met NB-ers heb van bedroevend niveau én inzicht getuigen. Waarschijnlijk heb ik die "ene rotte appel" getroffen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:06

opala schreef:
Gelukkig dat ze er zijn om jullie paarden te helpen.

Correctie: jullie = jouw Clown

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:15

Citaat:

een smid doet meer/ook andere dingen dan ijzers zetten Pling
Citaat:
wat zich niet ontwikkeld heeft sinds de middeleeuwen

geloof me, er zijn al veeeeeeeel ontwikkelingen in de hoefsmederij sinds de middeleeuwen Clown
verder klopt je argument zelf niet, want volgens jou gaan we dan terug in de tijd VOOR de middeleeuwen. Dus als je mij wil overtuigen, kom dan maar met echte argumenten, want dit slaat op niets Knipoog
Citaat:
Iedereen die nu, ondanks al het wetenschappelijk onderzoek wat ernaar gedaan is, niet vindt dat ie zijn paard mishandelt

wetenschappelijk onderzoek? Volgens mij is dat net het probleem, is er nooit echt goed onderzoek naar gedaan, en tot wanneer dat niet gebeurt,moeten we ook niet zomaar iets 'uitproberen' op een levend wezen.
Waar is je bron van dat wetenschappelijk onderzoek? ben erg benieuwd Ja
Citaat:
ijzerverkoper

Een ijzerverkoper? naar mijn weten is dat een ander beroep, ik laat nogaltijd een hoefsmid komen voor mijn paard Koe
Citaat:
het gemiddelde "sportpaard" niet ouder wordt dan 8 a 9 jaar.

Euuhhhhhhhmm... onzin? Verward Gestoord Wat je misschien wel bedoeld, dat TOPsportpaarden niet langer meegaan als TOPsportpaard dan deze leeftijd(ze leven immers wel iets langer Knipoog ).. Waarom.? Dikwijls te vroeg ingereden en op jonge leeftijd word immens veel gevraagd aan deze paarden. Wat logisch is.. Als je in alle topsporten gaat kijken is dat immers zo, ballarinas,turnsters,... noem maar op! Ze 'overdoen' het lichaam, waardoor daardoor het lichaam meestal 'op' is na bepaalde leeftijd.
Citaat:
Waarom 80 % wordt afgemaakt met artrose, hoefkatrolontsteking, hoefbevangenheid of hoger gelegen gewrichtsproblemen.

Zie bovenstaande uitleg Knipoog
Citaat:
In Nederland worden geen paarden voor het vlees gekweekt.

Ik dacht toch van wel Verward al ben ik hier niet zeker van... + ik wel eens de bron wil zien waar je al die cijfers vandaal haalt..
Citaat:
Het is een grof schandaal, dat paarden niet op hun eigen voeten kunnen lopen

Mijn paard heeft geen ijzers, maar is niet natuurlijk bekapt.En hij vind het prima zo!! Waarom zijn vorm van hoeven veranderen.?
Citaat:
Hoe lang gaat het dan nog duren voordat je eens werkelijk iets gaat lezen wat echt onderzocht is, ipv hier elkaar na te kakelen en dat je een klein beetje begint te twijfelen aan de lobby van de ijzerverwerkende industrie die van ijzer tot nageltje door jou betaald wordt en je als dank laat zitten met een paard, dat jaren voordat het werkelijk oud is, met allerlei hoefproblemen en slijtage verschijnselen naar de slager moet of waaraan veeartsen vermogens verdienen .

Hetzelfde geldt voor jou Knipoog En nogmaals, volgens mij is NB nooit ECHT goed onderzocht Bloos Heb er alleszinds nog geen keiharde bewijzen van gezien, integendeel...
En nu nog veeartsen beschuldigen ook? offcourse, die mensen hebben ook geen hart voor dieren en doen alles voor het geld, allemaal Knipoog
Citaat:
Wordt wakker! Ga Nadenken!, Lees en leer!

Voor jou dan weer hetzelfde Knipoog en ohja, TIP, geloof niet alles wat je leest Knipoog
Citaat:
Niet voor mij hoor, maar voor je paard nu het misschien nog redelijk loopt.

Wat bedoel je nu? dat al onze ijzer-paarden binnekort kreupel lopen? Clown Sorry, maar dit is gewoon lachwekkend Haha!
Citaat:
als je je zelf nog nooit werkelijk verdiept hebt in hoe zo'n voet werkt

En dat heb jij vast wel Vork in een ééndagscursus?
Mijn hoefsmid alleszinds wel, door jaaaaarrrrrrreeeeeennnnn opleiding EN tig jaren ervaring..
Citaat:
waarom paarden overal ter wereld op blote voeten kunnen lopen, behalve in "ontwikkelde" westerse landen?

Daar zeg je het zelf Vork ontwikkelde westerse landen... Idd, omdat hier(jammergenoeg) de paarden niet leven in omstandigheden zoals in het 'wild', omdat we hier verharde wegen hebben, paarden in boxen staan of op kleine stukken weiland. En niet veel verschillende bodemsoorten kennen en geen kilometers moeten afleggen. Dan komt er nog eens bij dat ze in de zogenaamde 'arme landen' ook dikwijls geen geld en kennis hebben om paarden te beslaan/kappen. En geloof me, daar lopen veeeeel meeeeeer paarden met hoefproblemen dan hier!
Citaat:

Hoe raad je het toch??? Haha! Clown Haha! Clown

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:22

Ik bekap mijn pony ook al 4 jaar zelf maar heb daarvoor jaren met een smid meegeholpen.
Zelf kijk ik eerst naar de beenstand en kijk dan hoe de hoef in verhouding staat, je kan niet zomaar de hielen laag maken als de beenstand dit niet toestaat.
Dus tja ik denk dat ook NBers eens buiten het hokje moeten kijken Knipoog
Als je het beste voor je paard wil hoeft dit niet perse te zijn wat andere zeggen.

Dus denk eerst zelf eens na voordat je in die horror verhalen geloofd die waarschijnlijk niet helemaal waar zijn Knipoog
Want wie zegt dat het paard door iemand met verstand is bekapt, ik lees het nergens

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:43

opala schreef:
Vraag je zelf af waarom een hoef niet meer zonder ijzer kan nadat er beslag ondergespijkerd is geweest. Wat gebeurt er intern met diezelfde hoef. Hoe kan het dat het niet zonder hulpmiddelen meer goed kan functioneren.

Ik breng dit nog even onder de aandacht en ben benieuwd naar de meningen van een ieder.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:46

Visconti schreef:
Ik ken ook meerdere smeden die niet gek zijn van ijzers, en ook altijd blootsvoets zullen aanbevelen. Maar kom je als klant bij ze en zegt dat je je paard op ijzers wil (om bv wedstrijd rijden) dan word er gewoon een ijzertje onder een gezonde hoef geslagen.

Ik ben van mening dat een ijzer heel nuttig kan zijn om bepaalde niet gezonde paarden nog een paar pijnloze jaartjes te geven, en ook als hulp middel voor bepaalde hoefproblemen. Maar ik heb er echt moeite mee als er gewoon maar ijzers onder gezonde hoeven geslagen worden. Iedereen moet het uiterraad zelf weten, maar ik vind het persoonlijk een beetje zonde. Nagelbijten / Gniffelen

Ik lag me rot zeg !

Mijn hoofcare smid pleurt echt geen ijzers eronder als het niet nodig is.
De mijne moest wel op voorijzers omdat ik alleen en alleen maar over asfalt rij.
Toen ik achter ijzers wilde omdat ik dacht dat dat beter was zie die gewoon waar het op stond !

HET HOEFDE NIET ! Ongeacht of ik het wilde hij deed het niet.

Geen geldkloperij dus ! Haha! Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:58

idd mariekie, heb al veel verschillende hoefsmeden gehad, nog nooit één die mij iets aansmeerde in belang van zijn eigen portemonee. Er zitten er vast wel tussen, maar tussen de Nb'ers ook Knipoog Gelukkig doen de meeste het nog altijd in belang van het paard Vork

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:00

N.B is een product wat verkocht wordt, het is geen opleiding of iets waar je een bepaalde status aan kan ontlenen, mensen kopen een dagcursus of gaan een paar keer kijken of ze het zelf gaat lukken en dan gaat het goed of ze nemen nog een cusus dagje voor de zekerheid. echter blijft het dus een product en geen kennis.

leer een aapje een kunstje en hij doet het kunstje! maar als het kunstje veranderd............

stick to what your good at !

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:01

Wat denken jullie van de invloed van Fokken op functionaliteit
lees spring &dressuur talent zonder oog voor verhouding,het op een grote hoop gooien van genen(kwpn) en proberen om problemen weg te fokken door de genenpool steeds groter te maken.Het op ijzers voorbrengen op keuringen etc etc.
@Bokkig:Jij hebt een mening dat is prima.Je hebt je niet zo goed geinformeerd,dat is jammer.Je geeft blijk van eenzelfde soort
vooroordeel dat militante anti NB ers plegen te hebben,zonder je daadwerkelijk in de materie te hebben verdiept.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:01

opala schreef:
opala schreef:
Vraag je zelf af waarom een hoef niet meer zonder ijzer kan nadat er beslag ondergespijkerd is geweest. Wat gebeurt er intern met diezelfde hoef. Hoe kan het dat het niet zonder hulpmiddelen meer goed kan functioneren.

Ik breng dit nog even onder de aandacht en ben benieuwd naar de meningen van een ieder.

opzich logisch, mensen liepen vroeger ook zonder schoenen, waardoor er eelt enz ontstond. Loop nu eens een tijd op blote voeten... Je voeten zijn het niet gewend en je zal vlug blaren/enz krijgen...
De vraag is of daarvoor schoenen persé slecht zijn?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:15

opala schreef:
opala schreef:

Mijne nooit problemen mee gehad, zomers op ijzers en na het buitenseizoen er weer af.. hij loopt nog als een trein, zowel me als zonder ijzers.
EN de meeste NB ers mogen idd wel eens verder kijken dan hun neus lang is wat betreft bekappen, je kan veel verkloten aan een paard

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:20

josboere schreef:
N.B is een product wat verkocht wordt, het is geen opleiding of iets waar je een bepaalde status aan kan ontlenen, mensen kopen een dagcursus of gaan een paar keer kijken of ze het zelf gaat lukken en dan gaat het goed of ze nemen nog een cusus dagje voor de zekerheid. echter blijft het dus een product en geen kennis.

leer een aapje een kunstje en hij doet het kunstje! maar als het kunstje veranderd............

stick to what your good at !

Van welke planeet kom jij Clown

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:26

CherokeeChum schreef:
Wat denken jullie van de invloed van Fokken op functionaliteit
lees spring &dressuur talent zonder oog voor verhouding,het op een grote hoop gooien van genen(kwpn) en proberen om problemen weg te fokken door de genenpool steeds groter te maken.Het op ijzers voorbrengen op keuringen etc etc.

@Bokkig:Jij hebt een mening dat is prima.Je hebt je niet zo goed geinformeerd,dat is jammer.Je geeft blijk van eenzelfde soort
vooroordeel dat militante anti NB ers plegen te hebben,zonder je daadwerkelijk in de materie te hebben verdiept.

eerste stuk: erg jammer allemaal, maar volgens mij niets met de discussie hier te maken.
Tweede stuk: helemaal mee eens, dat is wat ik ook probeerde aan te tonen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:38

In zoverre iets met de discussie te maken dat veel sportgefokte paarden zo belabberd in elkaar zitten dat helaas niet zonder getruukt beslag kunnen functioneren,due to fokkerij die fokdieren op ijzers op keuringen brengt.
Presenteer fokdieren zonder beslag op het harde,en kijk wat er over blijft.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 01:44

viewtopic.php?f=111&t=739887&hilit=
Zie hier het verhaal van mijn paard.
Ik bekapte haar overigens niet zelf. Ja soms eens een keertje bijvijlen als er haken zaten. Verder kwam ik niet aan de hoeven.