Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 08:04

wat een pech he, met al die paardjes! WIj hebben toch besloten om morgen nog een foto te laten maken en haar dan toch te laten opereren. Spannend!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 08:07

Solvej, het is normaal dat de wond harder is, smeren met calendulazalf verzacht de wondranden. Bij Ebo zit er een harde dikke plaat. Dit is de reactie op de operatie, het duurt wel even voordat dit wegtrekt. Je kunt als de wond dicht is er anti phlogistine opdoen.

Ebo heeft gelukkig een volledig open box. Die vermaakt zich wel. Toen hij volledig op stal stond had hij zich daarbij neergelegd. Nu is hij wat drukker en brutaler, want ja, als de baas er is, gaan we er uit....
Schieffels zijn verdikkingen ontstaan door irritatie van het botvlies, deze kunnen overal voorkomen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:53

Belker, de wond is mooi genezen, daar is op een draadje van de hechting na, niks meer van te zien. Het is een onderhuidse verdikking, idd lijkt het op een 'plaat' maar hij is er niet aan geopereerd. Werkt die zalf dan ook? Wat doet die anti phlogistine precies?

Geven jullie nog supplementen om de verkalking te bevorderen oid? Ik gaf glucosamine bij (pot is nu leeg dus even een nieuwe halen of op iets anders overstappen?). Dadelijk weer even stappen en poetsen Ach gut Heb echt medelijden met 'm.

Hoop wel écht dat het geen schiefel wordt... Maar goed, het zij zo.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:46

Die "plaat" is de reactie van het botvlies. Dat is de genezing van binnenuit. Antiphlogistine heeft een doorbloeding bevordende werking. Wordt ook veel bij peesproblemen er op gesmeerd.
Calendula heeft een iets andere werking maar bevorderd ook de doorbloeding. De werkzame stoffen verschillen.

Ik geef geen supplementen. Ik kreeg te horen dat als je ze geeft, het 3 weken duurt voordat het echt goed werkt. Verder moet je dan ook hele goede geven en niet die van de Paardendrogist omdat in het algemeen daar de hoeveelheid werkzame stof laag is. Mij werd het spul van de Groene Os aanbevolen. Deze uitspraak komt niet van de kliniek.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:05

Belker,ik heb een product nodig van Groene Os Ik kom wel op hun site,maar vanuit daar kan je niets bestellen. Weet jij hoe of waar?

Met Cupi gaat alles goed,donderdag gaan hechtingen eruit. Heb al onderlappen gekocht en bandages hadden we nog. Ze is heel rustig op stal,arme meid.Ik hoop dat we vanaf die dag weer lekker mogen wandelen.

Ik vraag me af....zouden ze zo;n griffelbeentje bewaren bij de kliniek?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:08

Via de paardendrogist Haha!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:10

Marsan schreef:
Ik vraag me af....zouden ze zo;n griffelbeentje bewaren bij de kliniek?

Ik heb hem op sterk water meegekregen Lachen

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:39

ik heb hem ook mee gekregen..
Gewoon om vragen..

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:47

Ik ben het vergeten en tis al 2 weken geleden. Zal niet meer gaan ,denk ik. Jammer........

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:53

nee dat denk ik ook niet...

Ik heb hem thuis staan.. naast mijn galsteen Haha!

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:57

hoop dat het allemaal goedkomt met je paardje, helaas heb ik een slechtere ervaring van iemand meegemaakt..
is ook geopereed, na eerst een paar maanden rust, maar kreeg botwoekering en nauwelijks verbetering....nu 1.5 jaar verder kan ze 1 a 2 keer rijden en dan nog maar recreatief...
Bij de kliniek was/is het paardje afgekeurd vooral op haar voorbeen, omdat de pees weer daardoor overbelast is geraakt...

gelukkig hoor je over het algemeen allemaal goede verhalen...

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:03

heeft dat paard toen op compete rust gestaan paar maanden..??
over het algemeen zijn de vooruitzichten goed..

Heb nog geen tegenvaller gehad met controle.. en hoop die vrijdag ook niet te krijgen.. Maar ja weten doe je het nooit...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:26

In principe als de pezen niet beschadigd zijn komt het altijd goed met het griffelbeen. Maar wanneer het bot de pees beschadigd heeft en/of er domme dingen zijn gebeurd tijdens het genezingsproces dan is de kans op genezing natuurlijk kleiner.

Bij de paardendrogist heb ik nog nooit iets besteld. Zijn het bij de Groene Os dan compleet andere producten?

Ga zometeen maar weer mijn vriendje uitlaten en poetsen, de tranquigel zal zo wel ingewerkt zijn. Ben echt blij als ik weer mag rijden en hij weer de wei op kan!!

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:10

mag je er nog niet op dan solvej??

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:32

tallie, ik ken ook een dier waarbij het niet goed is gegaan. Die had een verbrijzeld botje en bleek later ook beschadigingen aan de pees te hebben....... Dier staat nu nog op rust geloof ik.
Ik heb geen botje, nisk, ook ggen behoefte aan.

groene Os wordt ookvia de Paardendrogist verkocht maar is hetzelfde spul. De andere merken van de Paardendrogist hebben een lagere werkzame stof erin zitten.
Ik spray er Silverlinde wondolie op en verder doe ik niks.......
Mij benieuwen vrijdag tallie. Spannend. Ik heb vandaag mijnzadel gedaan. Ook gelijk het tuig meegenomen. Alles ziet er weer geod uit. Klaar om mee naar stal te nemen......

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:50

ik hoop dat bij pablo toen met die uitbarsting niets gebeurd is Boos!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:51

tallie schreef:
mag je er nog niet op dan solvej??

Nee helaas, bij de foto's van de laatste keer was wel duidelijk te zien dat het heel mooi aan het verkalken was en alles nog op zijn plek zat maar mag nog niet belast worden. Dus nog 14 dagen stappen aan de hand en dan komt de DA terug voor foto's (wordt waarschijnlijk 3 weken aangezien hij op vakantie gaat Boos! Knipoog ).

Idd te hopen dat er bij Pablo niks verschoven is oid, maar dat zal wel niet. Positief denken.

Versace begint het stappen aardig saai te vinden dus maak nu schijnovergangen en ga halthouden ed. tussendoor. Als hij het idee heeft wat te doen fleurt hij weer helemaal op. Zijn die van jullie ook zo snel verveeld of valt dat mee? (eerst was hij te wakker en nu moet ik hem achter me aan trekken soms Clown )

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:17

moet zeggen dat het wandelen met pablo aardig goed gaat..
Af en toe een uitspatting maar ver der niet..

Scheelt dat het bij mij al 4 weken geleden is.. dus zal alles nog aardig op zijn plek zitten ga ik van uit..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:43

De operatie nu 4 weken geleden?

Die was bij Versace gelukkig niet nodig, heb even op de rekening gekeken het is 21-12 (zonder die eerste 2 wel toepasselijk 112 Scheve mond ) gebeurd. Vandaag dus pas anderhalve maand geleden. Ik heb constant in mijn hoofd dat het nu al 2 tot 2,5 maand duurt Verward .

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:56

Solvej, die van ons zijnwel geopereerd en daarbij zijn alle losse delen verwijderd.
Ebo heeft vandaag weer wat tranquigel gehasd. Ik voelde me niet goed. Dit was de simpelste oplossing.
Verder blijven wij tot de 22e stappen. Dat is 5 weken na de oepratie en dan gaan we hem in een klein afgezet stukje loszetten.... ZMij benieuwen
21-12? dat is volgens mij 8 weken. Dus 2 maanden. Ebo is op 30-12 onderuit gegaan en op 16-01 geopereerd. Ik ben nu met mijn tweede week wandelen bezig.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:10

Klopt idd wiskunde was nooit m'n sterkste kant op school Bloos

Idd spannend de eerste keer weer los. De paarden die ik heb gezien na een blessure waren meestal wel rustig op een klein stukje afgezet. Mag je daarna ook weer het rijden gewoon opbouwen?
Herstel van de operatie gaat iets sneller, dan wanneer het bot zonder operatie aan elkaar moet groeien waarschijnlijk?? Maar dat zal natuurlijk ook aan de situatie liggen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 17:27

Die van mij wordt dinsdag geopereerd, ik vind het wel spannend hoor!
@Solvej: de tijd gaat langzaam he, als je wil dat het opschiet, balen is dat.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:23

Solvej, bij een operatie zijn alle losse delen weg.Deze hoeven dus niet meer aan elkaar te groeien. Dat scheelt gewoon veel. Vandaar dat wij er op zich ook al op mogen.

Ebo gaat uiot logeren, daar gaat hij de hele dag in een klein afgezet stukje en als ik terug kom kan ik er daar mooi in de bak voor het eerst opstappen en dan ook gelijk draven. Mooie oplossing. Toch al de hele dag buiten en ook een bak om er voor het eerst op te stappen. Geeft de minste stress op deze manier.

Sterkte met dinsdag. Tijd gaat wat mij betreft snel genoeg, ik heb niet zo de behoefte om er op te stappen. Haha!

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:51

komen steeds meer mensen met gebroken griffelbeentjes.. apart hoor..

Mijn paard is 4 januari geopereerd.. nu dus een maand geleden..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:15

Schijnbaar toch een gevoelige plek. Al een geluk dat het griffelbeen niet zo belangrijk is.

Nadina, stekte dinsdag!!

Nu met dat dikke pak sneeuw hier kan ik weer niet met hem stappen Scheve mond Hopelijk is het snel gesmolten!