[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 11:16

Jennyxx schreef:
Ik weet niet of het er duidelijker op wordt Bloos maar hier nog een klein stukje over spat http://www.hethazewinkel.nl/viewarticle.asp?art=78

Hier lees je dat Tidrin inderdaad voor de botvervalvorm is. Al snap ik nu dan niet meer hoe bij de botvervalvorm de gewrichtsspleet dicht kan groeien... Oh Haha! ik denk dat Tildrin dan het botverval stopt door het botaanmaak te stimuleren. En dit nieuwe bot kan dan de spleet dichten. Toch? En omdat bij Jessie en Twister de spleet nog in tact is, hoeven zij (nog) geen Tildrin, want het hoeft niet vast te groeien nog. Toch?

ja jenny zo heb ik het ook begrepen van mijn arts in bodegraven

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:49

Hoi allen,

Vandaag voor het eerst weer eens een les gehad. Had gevraagd aan de instructrice op stal of ze me wilde helpen met het recht richten van mijn pony omdat ze de laatste tijd wel heel erg scheef ging lopen. En dat ze enorm liep te zwalken. Dat kwam denk ik voornamenlijk omdat ik de afgelopen tijd eigenlijk ook niets meer durfde te doen met haar Verdrietig .

Elke verkeerde stap schreef ik toe aan de spat en was vergeten dat ze eigenlijk voorheen ook niet zo'n dressuurcrack was Knipoog . Maar wat bleek, ze liep heel goed. Alleen in de bochten kon mijn instructrice zien dat ze niet helemaal regelmatig liep. Wat was dit weer heerlijk zeg Vingers aflikken !!! Hopenlijk zet dit door en kunnen we nu lekker beginnen met opbouwen.

Volgens mijn instructrice is het beter om haar zo langzamerhand weer op te pakken, want met bespiering kan ze haar lichaam beter dragen. Klonk logisch, heb de afgelopen tijd de onzekerheid laten overheersen. Ga binnenkort over op Glucosamine om haar nog betere ondersteuning te geven qua voeding. We hebben een half uurtje gedraafd maar vooral ook veel gestapt (lange lijnen en recht richten), maar we waren allebei bekaf (sinds september 2006 niet echt meer gereden) Tong uitsteken .

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:11

Hoi Pollewops, fijn dat het goed ging! Ik geef (op advies van de da) mijn paard ook Glucosamine (en op advies van de paardendrogist Haha! teunisbloemolie om de glucosamine beter op te nemen en trias omega olie). Het effect van oraal toedienen van Glucosamine is bij het paard nog niet getest cq bewezen, maar bij mensen en honden schijnt het wel echt te werken.

Alani, mijn veearts zei inderdaad ook dat het op het randje zat van wel of geen spat zijn. Volgens mijn veearts is het helaas wel spat (na 5 rontgenfoto's en een echo). De bult zit vlak onder zijn onderste gewrichtsspleet (aan de voorkant van zijn been).
Afbeelding
Ps de bult is nu wat kleiner, nu zie je alleen het bot, op de foto zit er nog wondvocht omheen

Het leek eerst of het inderdaad een gewone schieffel was met wondvocht. Maar het vocht om de schieffel heen, bleek sinovia te zijn. En het vochtzakje liep ook door naar tussen de gewrichtsspleten. Het bultje wordt dan dus veroorzaakt door waterig sinovia (en sinovia wordt waterig door de ontsteking), waardoor het kraakbeen gaat woekeren. Tussen de gewrichtsspleet zelf is nog geen botwoekering. Volgens mij heeft Jessie ditzelfde. Volgens de da is mijn paard wel een apart geval, omdat de bult zo laag zit. Hij dacht zelf ook dat het slechts een gewrichtsirritatie was, maar helaas dus niet.

Bedankt voor je uitleg over je trainingsschema!

Haf_Jessie: eigenlijk dan wel raar dat Jessie wel losgegooid mag worden en op de wei mag. Dat zou de botwoekering stimuleren (en bij anderen groeit zo de spleet dicht) maar dat moet (nog) niet bij ons. Toch?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 16:50

Ik weet niet meer wat nou goed is of niet eigenlijk.Ik vraag me ook af moet ze geen spatbeslag,de arts zegt van niet,maar hebben de meesten van jullie dat wel?Als jessie veel binnen zo staan loopt ze veel stijver,lekker naar buiten ermee vind ik.Hoe is het met jouwe jenny?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:53

Ik zou gewoon op je DA vertrouwen, hij kent jpuw pony het beste. Raimaer heeft geen spatbeslag, heeft zelfs tot gisteren zonder ijzers gelopen.

En ik heb besloten dat ik een heel grote streep onder alle ellende met haar van vorig jaar zet, en die hele spat vergeet. Heb zondag springles gehad, met oa tig in/uitjes, en ze heeft totaal nergens last van.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 17:08

Wat goed zeg lielle,echt heerlijk dat het zo goed gaat

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:10

Ik ben ook echt superblij Ja Heb zoveel ellende gehad vorig jaar (Raimaer spat, 3jarige laten afmaken ivm ataxie, ander paard hele jaar gesukkeld met oa losse wand en een virus) dat ik nu wel aan wat goed nieuws toe ben.

We kunnen hier best wel een HK Spatters topic van maken *LOL*

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 17:13

ja haha vind ik ook.Dan heb je ook veel pech gehad,ik ook moet ik zeggen.Vorig jaar maart een paard in laten slapen,en jaar daarvoor februari.Mag nu wel eens goed gaan vind ik.hihih

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:05

haf_jessie schreef:
ja haha vind ik ook.Dan heb je ook veel pech gehad,ik ook moet ik zeggen.Vorig jaar maart een paard in laten slapen,en jaar daarvoor februari.Mag nu wel eens goed gaan vind ik.hihih

Daar sluit ik mij bij aan. Toen ik 14 jaar geleden mijn andere pony kocht, was hij, net als mijn nieuw pony, binnen een paar weken kreupel en dat is nooit meer overgegaan, waardoor ik al 14 jaar niet kan rijden. Maar ik hou me nu vast aan het verhaal van Leille Pling Al ben ik wel een beetje bang, dat je het altijd in je achterhoofd houdt... En dan bv vaak denkt, ik stop nu maar met rijden of ik ga maar niet naar het strand dit keer, vanwege zijn spat Verdrietig Maar vooralsnog mag ik blij zijn als we uberhaupt weer mogen rijden!

Ik sluit mij ook aan bij het spattopic!!! Ja Er zijn al centrale hoefkatroltopics, zomereczeemtopics etc etc, maar geen centrale spattopic en helaas komt spat best vaak voor...

Overigens, haf_jessie, hoeft mijn paard ook geen spatbeslag. Nog niet althans. Als het spatproces nu stopt en de gewrichtsspleten dus schoon blijven. En de botwoekering alleen aan de buitenvoorkant zit, dan hoeft hij geen spatbeslag, want dan valt er niks te ontlasten. Wel heeft mijn pony door de pijn aan zijn linkerbeen, zijn gezonde rechterbeen ver naar binnen onder zijn lichaam geplaatst om het gewicht over te nemen van het zere been. Waardoor de hoef van zijn gezonde rechter been erg schuin is afgesleten (de buitenkant superkort en binnenkant lang). Om dit te corrigeren, krijgt mijn pony volgende week waarschijnlijk wel ijzers..
Afbeelding

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:24

Selena heeft ook een paar jaar spatbeslag gehad. Sinds 3 maanden is ze hier af en ze loopt er echt niet minder om. Ik heb ook nooit geen vooruitgang gezien toen ze wel onder had hoor. Maar durfde het toen nog niet te veranderen.

Nog even een opkikkertje. Ik heb gisteren heerlijk gereden en ze was gelijk in beide achterbenen. Kortom we maken ons op voor de overgang naar het M1.
Als het weer weer wat beter is, zullen we ook gaan springen.

PS ik ben ook een spatterstopic.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:38

Goed nieuws Alani!

dan kletsen we hier gewoon door tot we naar de HK worden gezet *LOL*

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:49

Alani schreef:
Nog even een opkikkertje. Ik heb gisteren heerlijk gereden en ze was gelijk in beide achterbenen. Kortom we maken ons op voor de overgang naar het M1.

Is een spatpaard ook wel eens niet gelijk in beide benen tijdens het rijden? Ik bedoel. Eh tja. Als je spatpaard een beetje onregelmatig is, moet hij dan een tijdje op rust of kan je 'gewoon' doorrijden en kan ze de volgende dag gewoon weer wel goed lopen? Oftewel een spatpaard loopt wel is een pietsie onregelmatig met rijden aan 1 been, maar dan is er niks aan de hand.

Ps naast dit serieuze bericht klets ik graag gezellig door Haha! zijn we al in de hk Knipoog
Ps want ik hoop dat er meer mensen zich melden met een paard met spat, zodat we info kunnen uitwisselen!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 21:53

ja zou super zijn naar de huiskamer te gaan hihihi.Bij jessie weet ik gewoon niet waar ze nou last van heeft op het moment,de spat of haar rug,dit maakt het erg lastig.Op haar rug zit nu weer een verdikking op achterste wervels,dus dinsdag komt de osteopaat weer.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:08

Hallo dames,

Idd handig zo'n topic waar je lekker over dit onderwerp kan doorzagen. Niet slecht bedoeld hoor. Ik kan er niet genoeg over lezen Knipoog .

Ben weer begonnen met lessen (vandaag de tweede keer). En so far so good. Volgens de veearts in Utrecht is het typische een symptoom van spat. De ene keer zie je niets de andere keer lopen ze ofwel stok kreupel ofwel onregelmatig. Mij hebben ze steeds voorgehouden dat ik mijn pony in beweging moet blijven houden. En wat ik heel belangrijk vond is dat ik er niets aan kapot kon maken. Dus goed naar mijn pony luisteren. Als zij heel erg gaat manken betekent dit stoppen.

Ben nu serieus aan het overwegen om met haar naar Laarakkers te gaan. Zit alleen nog met vervoer. Een paardentaxi kost al gauw 180 euri en dat vind ik best stevig. Ik heb gebeld maar ze komen niet bij mij in de regio, dus als ik wat wil moet ik naar ze toe Verdrietig . Baal ik van! Had hier op bokt gelezen dat veel mensen ook enthousiast zijn over Steffi van der Laarse. Heb haar een berichtje gestuurd dus hou mijn vingers gekruist in de hoop dat zij nog patienten aanneemt. Dus al mensen nog andere holistische dierenartsen kan aanraden die ook aan huis komen dan houd ik mij aanbevolen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:11

Rodinde Hoogenraad zou ik je ook zeker aanraden, ze komt niet aan huis maar wel in Den Helder. Iig iets minder ver Knipoog

En idd, toch doorrijden met spat. Het wisselt, maar je maakt er niets mee kapot.

Vandaag weer een wp'tje in het M1 Ja

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:37

Gefeliciteerd Lielle. Toen ik net hoorde dat mijn pony spat had zat ik in zak en as. Ik dacht dat het voorbij was met de pret. Goed om te lezen dat het hierbij niet ophoud, maar dat er nog hoop is. In mijn geval op recreatief gebruikt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:43

pollewops schreef:
Mij hebben ze steeds voorgehouden dat ik mijn pony in beweging moet blijven houden. En wat ik heel belangrijk vond is dat ik er niets aan kapot kon maken.

Dat is zeker goed nieuws! Go jij! Go jij! Is dat echt zo? Dat zou wel Lielle's verhaal bevestigen dat je met een spatpaard, die op dat moment goed loopt, ook kan springen. Maar waarom raadt mijn veearts dat af dan? Net als longeren? Dat ik het nu nog niet mag snap ik, want bij Twister is het sinovia nog waterig door de irritatie cq onsteking die er zit (zat inmiddels?). Maar als ie straks goed loopt, dan zou het goed zijn. Alhoewel... spat is een chronische ontsteking. Dus misschien geldt dat je niks stuk kan maken met rijden alleen als de gewrichtsspleet al dichtgegroeid is? Dan is het niet zo erg als het ontstoken ff raakt, want bot komt er toch niet bij, want het is al dicht.

Zou dan bij een paard met een 2tje spat dit niet gelden? Dus dat je bij hun nog wel iets stuk kan maken? Namelijk de ontsteking weer laten oplaaien waardoor het sinovia wateriger wordt en er botwoekering komt?

En als jullie paard, Pollewops en Lielle, kreupel loopt een dagje. Waardoor komt dat dan precies? Weten jullie dat?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:47

Lielle schreef:
Vandaag weer een wp'tje in het M1 Ja

Gefeliciteerd! Party!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:00

Jenny, mijn paard loopt helemaal niet meer kreupel of onregelmatig *afkloppen* . Dus daar kan ik je niet mee helpen.

bedankt trouwens voor de felicitaties Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 09:28

Lielle schreef:
En idd, toch doorrijden met spat. Het wisselt, maar je maakt er niets mee kapot.

Lielle schreef:
Jenny, mijn paard loopt helemaal niet meer kreupel of onregelmatig *afkloppen* . Dus daar kan ik je niet mee helpen.

bedankt trouwens voor de felicitaties Haha!

Hopelijk kan je mij en mijn paardje over een tijdje ook feliciteren met een winstpunt *LOL*

Maarre kun je (of anderen) wel uitleggen waarom je dan niets kapot kan maken met rijden bij een paard met spat?

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:02

Jennyxx snap ook niet waarom jou veearts dat zegt. Dit is wat ze mij in Utrecht hebben verteld. Weet niet meer precies wat jou paard ook weer heeft maar mijn pony heeft de oplossende vorm en beweging kon daar verder niets aan kapot maken. Als ik het me goed herinner zei hij juist dat beweging de bot aanmaak stimuleert. En dat is wat we in mijn geval heel graag willen. Waar ik heel erg bang voor was, was dat ze gedurende de rustige periode heel erg fris werd. Op een gegeven moment was ze niet meer te stuiten en was heel bang dat ze daar door zich misschien heel erg zou kunnen blesseren. Maar dat was geen probleem. Ze zou het zelf wel aangeven, en daar houd ik me met 2 handen aan vast Knipoog .

Voor wat betreft het longeer gedeelte kan ik me wel iets voorstellen. Geeft mischien toch wat overbelasting op zo'n volte. Rij op dit moment alleen maar hele grote voltes. En mijn instructrice zei ook dat ze alleen in de bochten op de rechterhand zag dat ze wat onregelmatig liep. Linksachter heeft ze een 3 a 4-tje.

Hopenlijk gaat het bij jou straks ook stukken beter Knipoog .

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:10

pollewops schreef:
Waar ik heel erg bang voor was, was dat ze gedurende de rustige periode heel erg fris werd. Op een gegeven moment was ze niet meer te stuiten en was heel bang dat ze daar door zich misschien heel erg zou kunnen blesseren.

Mijn paard is inderdaad ook erg wild geworden. Het wordt een beetje gevaarlijk... hij steigert naar je, loopt je omver en als hij wegspringt en bokt dan haalt hij naar je uit... Ik probeer hem wel op te voeden en flink te straffen, maar hij wil zoooo graag rennen... Kon ik hem maar freestylen! Buiten wandelen gaat niet meer. Dus ben ik maar in de bak gegaan (aan de hand). Maar dat gaat ook niet. Daar doet hij hetzelfde.. Hoe moet ik nu gaan opbouwen? Tig keer het pad op en neer? Toch gaan longeren...? Verdrietig

Weet iemand hoe je de draf op kan bouwen? Met hoeveel minuten tegelijk ed. Ik draaf nu aan de hand 2 x ongeveer 40 meter 's morgens (plus in en uitstappen). En als het in de bak lukt, ongeveer 3x een rondje in de hoefslag. 's Middags stap ik alleen, ongeveer 20 a 25 minuten. Is dat genoeg?

Ps mijn paard heeft de botwoekerende vorm, dus misschien er bij hem wel iets kapot kan gaan? Namelijk dat er nog meer bot aangemaakt wordt. Maar dan denk ik ook weer (word soms gek van mezelf) dat als er veel bot komt, de spleet tenminste dicht kan gaan, net als bij Lielle's paard, en dan loopt ie misschien ook weer goed. Maar ja, zijn spleten zijn nu nog schoon, dus toch beter denk dat zo te houden. Maar leg een 3 jarige 3/4 arabier maar eens uit dat hij rustig aan moet doen Boos!

Haf_Jessie: heeft jouw veearts iets gezegd over dat je niets kapot kan maken. Of over hoeveelheid beweging?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:51

Ik ga morgen uitgebreid reageren, ben een beetje op nu. Maar wederom een wp'tje in het M1 vandaag. Nog 3, dan gaan we M2 starten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:43

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:34

als daar belangstelling voor is natuurlijk.