Ostheopatie: alleen positieve ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: Ostheopatie: alleen positieve ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:47

heleen, je slaat de spijker op z'n kop. ik heb ook rugklachten en ervaring met zowel fysiotherapie, manuele therapie, chiropractie en ook osteopathie.

fysiotherapie en manuele therapie deden het bij mij niet echt. maar aan de behandeling van mijn chiropractor en osteopath heb ik echt wat. vandaar dat ik ook mijn paarden regelmatig na laat kijken en behandelen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:11

ik ga van de week nog naar een osteopaat, die als basisopleiding inderdaad ook fysiotherapie heeft gedaan. ivm problemen met mijn rug, soms is het goed, maar het kan van een kleine beweging ineens omslaan, en dan kan ik nauwelijks lopen...

@ AlaskaFries, het zou zeker verstandig zijn om hier een osteopaat naar te laten kijken imo. bokken in de galop (die geen vreugdesprongen zijn) is een teken van verzet, wat meestal veroorzaakt wordt door pijn. het paard bij ons op stal bokte niet (is ze te anstig voor, ze geeft niks duidelijk aan, omdat ze vroeger altijd klappen kreeg als ze bokte oid), maar wilde gewoon niet meer in galop. een enorm rugprobleem is de oorzaak ervan, en omdat het paard daar jaren mee gelopen heeft zit er van alles in het lijf niet lekker. ondanks dat hebben vorige eigenaren daar nooit wat van gemerkt. ja, het paard oogde afgestompt, 'in haar eigen wereldje'. maar voor eerdere eigenaren was dat geen reden voor onderzoek. het paard was ook altijd mager, en had (som nog steeds) verminderde eetlust. op sommige dagen at ze juist erg goed. maar de pijn vrat haar gewoon op, ze nam amper voedsel op en wilde ook slecht eten.
toch zou je niet zeggen dat het paard zoveel pijn had. ze liet zich braaf zadelen (werd wel iets onrustig maar verder niet bijten oid), opstijgen en rijden was geen probleem, alleen die galop. teveel mensen zien in deze signalen geen probleem, het verdwijnt onder het kopje singeldwang of luiheid.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:15

Mijn pony is vorige week donderdag behandeld door Margritta Holtman. Mijn pony vond de behandeling niet fijn , maar ze heeft ook serieuze problemen (helaas).
Sinds de behandeling is ze veel losser van voren en achteren, ook kan ze weer normaal briezen (ademhalingsspier zat vast), maar ze is onrustig geworden in haar mond! Als ze haar bit in heeft, gooit ze haar tong uit haar mond of probeert haar tong over het bit te doen, dit deed ze dus vantevoren niet. Margritta komt in februari langs voor de tweede behandeling.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:53

24 januari mag ik naar de osteopaat.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:56

ik ben gisteren geweest. deze man is ook osteopaat maar óók manueel therapeut. bij mij stond er toch eea niet goed, ik heb al jarenlang (jaartje of zes) regelmatig last van mijn rug. dat bleek diverse oorzaken te hebben, hier effe alles op een rijtje:

- twee borstwervels stonden scheef
- bekken staat ongelijk, rechts hoger dan links, waardoor ik scheef loop omdat mijn rechterbeen dus in feite korter wordt.
- lange rugspier rechts is zwaar gestressed, bij de behandeling kon ik dat goed voelen, volgens de therapeut had hij dat nog niet vaak als zodanig meegemaakt.
- drie lendenwervels stonden verkeerd/ gedraaid/ scheef, waarvan er twee behoorlijk zwaar vastzaten.

ik ben als volgt behandeld, de therapeut heeft uiteraard naar de klachten gevraagd, en ook of er al eerder naar gekeken was en welke diagnose er toen gesteld is. daarna is hij gaan voelen, en het meeste kwam al snel naar boven. vervolgens heeft hij de lange rugspier losgemaakt. dit om te voorkomen dat die zou beschadigen bij het rechtzetten van de wervels.
het losmaken van die spier was behoorlijk pijnlijk hier en daar, ik heb nooit gemerkt dat die er zo aan toe was. met bijv. het uitmesten van meerdere stallen voelde ik hem weleens verkrampen, maar daar heb ik nooit wat achter gezocht omdat ik meende dat het gewoon door het zware tillen kwam.

nou goed, vervolgens heeft de therapeut ervoor gekozen om het dmv manipulatie recht te zetten. dmv druk te zetten op bepaald punten van mijn rug (helemaal van boven naar beneden) heeft hij de borstwervels en lendenwervels (gedeeltelijk) teruggezet. daarna is hij nog met de lendenwervels op zich aan de gang geweest, die behoorlijk wat herrie maakten bij het terugschieten naar de goede plek. pijnlijk was het zeker niet.
tenslotte zijn mijn nekwervels gecorrigeerd, en is het bekken teruggezet.

na de behandeling was het mogelijk dat ik wat napijn zou krijgen, maar dat is niet het geval geweest. wel was ik erg duf, gewoon ronduit slaperig, en voelde met name mijn onderrug heel slap aan. doordat de boel daar altijd vast heeft gezeten voelde het voor mij stevig aan, en nu, met de druk van de wervels en spieren, en de ontspanning die daaruit komt, voelt alles heel losjes en slap.

ik moet nog een keer terugkomen voor nabehandeling, maar het voelt nu al goed aan. de therapeut heeft bij mij slechts een beetje osteopathie toegepast, de rest heeft hij gedaan met manueel therapie. bij is dit in ieder geval erg goed bevallen, en ik kan me nu ook voorstellen hoe de voorkieën van mijn paard voor hem moeten hebben aangevoeld toen die eenmaal weer los waren.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:22

@ merrieveulen. Dat klinkt goed.
Hopelijk werkt het bij ook.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:52

Na een auto-ongeluk heb ik veel last van mijn nek, schouders, rug en armen gehad. Ik heb ook het rijtje therapeuten bijlangs gelopen en uiteindelijk een haptonoom gevonden die ook mijn wervels goed heeft gezet. Wat een verschil, heerlijk, pas dan voel je hoe vast je eerst gezeten hebt en hoe dat je beperkt heeft! Als een wervel niet goed zit kan dat ervoor zogen dat dat op een hele andere plaats in je lichaam effect kan hebben. Nu ga ik zo nu en dan voor een onderhoudsbeurt terug en worden wervels die weer verkeerd zijn gaan zitten weer op de juiste plaats gezet. Alles gaat dan zo'n stuk makkelijker!

Mijn merrie gaf allerlei signalen dat haar lijf niet lekker voelde, ik heb haar daarop ook laten behandelen door een osteopaat (Martine Burgers). Ze vond de behandeling vooral 'vreemd' en kroop bijna in mijn broekzak. Vrijwel meteen na de behandeling had haar rug een veel vloeiender vorm, het hoekige was er af. Ze is nu aan het herstellen na ziekte, dus ik kan niet zeggen of ik met rijden veel verschil merk, maar ze zit duidelijk lekkerder in haar vel dan voor de behandeling.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:33

Ik heb goede ervaringen met Margriet Honingh, gediplomeerd osteopate. Heeft mijn paarden altijd goed kunnen helpen.

Tevens heb ik goede ervaringen met Rodinde Hoogenraad, zij is naast osteopate, ook DA, klassiek homeopate en accupuncturiste.

Een osteopatische behandeling werkt een aantal weken door, om een behandeling te beoordelen moet je dus een aantal weken geduld hebben. Vaak is er nog wel een vervolgbehandeling nodig.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:36

Kleine correctie: Margriet heeft m.i. wel de osteopathie-opleiding doorlopen, maar geen scriptie geschreven. Ze is daarmee niet gediplomeerd en staat daarom niet op de lijst van www.icreo.com

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:25

ik moet martine volgende week weer even bellen voor de tussenstand. maar Gam blijft een dikke vocht koker houden. het wil er maar niet weg Scheve mond

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:09

Mijn merrie is 2x behandeld nu,en ze was extreem scheef en nu dus niet meer.Ik mag r weer rijden en ik merk dat het een heel ander paard is.Eerder drukte ze bijv. bij iedere overgang haar rug weg,nu moet ik haar leren om haar rug daarbij te gebruiken en warempel het lukt haar zonder dat het pijn doet.Ze hoeft nu nog maar 1x behandeld te worden en dan is ze na 3x behandelen een heel ander paard geworden.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:29

heleenxx schreef:
Kleine correctie: Margriet heeft m.i. wel de osteopathie-opleiding doorlopen, maar geen scriptie geschreven. Ze is daarmee niet gediplomeerd en staat daarom niet op de lijst van www.icreo.com

Ik zag het inderdaad op de site, wist niet dat ze de scriptie niet gemaakt had, vind het niks voor haar om dat niet te doen. Ze is wel heel goed, trouwens. Er staan trouwens wel verdomd weinig mensen op die lijst. Maken veel mensen de opleiding niet af of zo? Die opleiding bestaat zeker al een jaar of 8.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:00

Inderdaad, veel mensen maken die opleiding niet af. Het is ook een flink zware opleiding.
Wij zijn bijvoorbeeld in ons jaar met 25 man begonnen. Na 4 jaar hadden 9 daarvan hun diploma gehaald. De jaren ervoor waren het er 2-3 per jaar, vorig jaar maar 1.
Daarom is het zo oppassen met osteopathie. Het is niet beschermd. De 16 mensen uit mijn jaar die hun opleiding niet afgemaakt hebben, geven zich vaak wel uit voor osteopaat.
Jij mag morgen ook een bord aan de deur hangen, er is niemand die dat kan controleren.
Daarom is de lijst van Icreo wel goed, dat is een soort garantie voor een diploma met bijbehorende kennis.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:23

Ik zie trouwens dat Franck dirckx de opleiding doet. Ik wist wel dat hij iets deed maar niet dat. Deze man doet Splash altijd en doet het super. Nu is mijn gevoel alleen maar nog beter

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:30

Mieke schreef:
Ik heb goede ervaringen met Margriet Honingh, gediplomeerd osteopate. Heeft mijn paarden altijd goed kunnen helpen.

Tevens heb ik goede ervaringen met Rodinde Hoogenraad, zij is naast osteopate, ook DA, klassiek homeopate en accupuncturiste.

Een osteopatische behandeling werkt een aantal weken door, om een behandeling te beoordelen moet je dus een aantal weken geduld hebben. Vaak is er nog wel een vervolgbehandeling nodig.

Rodinde is geen osteopaat.
Maar een manueel therapeut

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 21:49

Heb een afspraak gemaakt met Nico Speksnijder, die komt volgende week, ben heel benieuwd. Vind het ook wel spannend, heb nog nooit eerder een osteopaat aan het werk gezien. Hopelijk knapt onze merrie er van op!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:30

Nico komt bij mij as zaterdag?

Ik ben ook benieuwd en bang tegelijk...wat als het geldklopperij is

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:42

Nico is geen geldklopperij....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:44

Heb het niet over Nico maar osteopathie in het algemeen ik ben een beetje pessimistisch ingesteld

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:47

Tja was ik ook maar heb er persoonlijk ervaring mee sta zelf onder behandeling van een osteopaat en ken meerdere paarden die behandeld zijn.
Ik zou willen dat ik er eerder mee in kontakt was gekomen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:51

Ik zal het wel merken he....

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:52

Ja dat klopt.
Door het mee te maken kan je er een mening over vormen.

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:49

Is het niet zo net als bij mensen dat het voor het ene paard duidelijk verschil uit maakt en bij de ander niet?

Of dat je als ruiter van het paard meer resultaat verwacht ('n wonder) en daarom het minimale verschil (wat voor een paard een mega verschil kan zijn) niet ziet?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:40

ik denk dat het bij het ene paard beter zal uitpakken dan bij het andere. verder vereist het inderdaad de nodige kennis en ervaring om minimale verschillen te zien. daarom zou ik ook nooit met één behandeling werken, maar met herhalingsbehandeling. tenslotte kan de osteopaat je het beste vertellen of er vooruitgang is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 03:14

Bij mijn paard heb ik positieve ervaringen met behandeling door een osteopaat, ook andere paarden op stal zie ik er enorm door opknappen. Bij ons komt Marielle Kamphorst, imo is ze goed en ze legt ook alles goed uit. Ze heeft ook de hond behandelt, hij is van een oude chagrijn verandert in een vrolijke levendige hond.

Op aanraden van Marielle ben ik zelf ook bij een osteopaat geweest, dat was gisteren. Moet zeggen dat ik wel schrok van wat hij allemaal constateerde. Hij heeft een aantal dingen losgemaakt, de rest is voor de volgende keer. Voel me nog wel gammel en brak nu, maar ja de rest van mijn lichaam moet nog even wennen aan een lossere rug... Knipoog