natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:04

Cer, Cer, Cer... Lees nou eens goed meid Knipoog

IK heb nergens de intentie mensen te overtuigen en zal dat dus ook niet doen Knipoog
Ik zeg enkel: accepteer andermans ideeen, maar dat blijkt onmogelijk Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:06

Quellian Quellian Quellian..

Ik zei in mijn laatste post ook niet iets over overtuigen vanaf jouw kant..

Ik vraag je simpelweg waarom je beweert dat alle mensen die natuurlijk laten bekappen, zelf in de voeten zitten te hakken na een tweedaagse cursus?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:10

Cer schreef:
Ik vraag je simpelweg waarom je beweert dat alle mensen die natuurlijk laten bekappen, zelf in de voeten zitten te hakken na een tweedaagse cursus?

Dat was een voorbeeld dat ik noemde en je moet toegeven dat je meer naturals dan niet-naturals tegen zult komen die zelf bekappen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:10

Geen sterk antwoord Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:11

TinkerTreas schreef:
Iedereen moet zijn/haar paard zo houden op de manier die hij/zij het beste vind. Mijn vorige paardje heeft de eerste paar jaar dat ik haar had altijd met deken en met ijzers gelopen. Met ijzers ging ze heel snel glijden, dus heb ik die eronder uit gehaald. En aan dekens heb ik een enorme hekel, dus die heb ik allemaal verkocht. Mijn nieuwe paardje hoop ik ook ijzerloos te kunnen houden en er komt zeker ook geen deken op, omdat ik dat een hoop gedoe vind. Maar mijn paardje komt over een paar jaar wel in een box te staan, omdat er hier in de randstad bijna geen stallen te vinden zijn waar ze het hele jaar naar buiten kunnen...helaas....
Mishandelen wij dan onze paarden? Ik vind van niet, zolang je je paard genoeg ruwvoer geeft en ze voldoende lang uit de box haalt (dus geen uurtje per dag).

Dat je een deken een hoop gedoe vind, best. Dat je je paard zonder deken wilt laten lopen, ook best. Maar om te zeggen dat je een paard geen deken opdoet OMDAT JIJ het gedoe vindt, dat vind ik dus niet zo best. Ik vind een deken ook een hoop gedoe en laat mijn paard als het kan ook zonder lopen, maar als ze het nodig mocht hebben dan krijgt ze een deken op en zal ik dat GEDOE er op de koop toe bijnemen als consequentie van de verantwoordelijkheid voor het welzijn van mijn paard. Maar goed, mijn paard is op een leeftijd dat dingen in de stofwisseling gaan veranderen en ik zal, waar nodig, daar de aanpassingen voor doen die wenselijk zijn, ook als dat extra moeite voor mij betekend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:12

Hm, als dat je antwoord is....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:13

Cer schreef:
Zahlina schreef:
En dit zijn nu net die opmerkingen waarom er zulke lange discussies onstaat tussen "gewoon" en "natuurlijk" en waarom er zovelen zijn die niets moeten weten van het natuurlijk bekappen.
Arabesk, waarom zie jij het als missie om heel paardminnend nederland te overtuigen van jouw gelijk?

Is Arabesk de vertegenwoordiger van alle mensen die hun paarden natuurlijk laten bekappen eigenlijk?

Naar mjn weten is er geen vertegenwoordiger van de natuurlijk bekappers, vereniging van hoefsmeden is alleen maar voor gediplomeerde smeden.
Ik heb Arabesk geqoute omdat zij zelf schreef dat ze het niet wil accepteren dat andere het anders doen.
Persoonlijk heb ik nogal wat moeite met zulke opmerkingen omdat je dan nog maar voor 1 ding open staat en je op deze manier wel een erg eenzijdig verhaal krijgt (tunnelvisie).
Ik heb veel gelezen over van alles en nog wat, NH natuurlijk bekappen, klassieke dressuur, moderne dressuur, verschillende boeken over trainingsleer, iedereen is altijd overtuigt van haar of zijn gelijk terwijl ik denk dat er overal wel waarheden en onwaarheden zijn.
Het is voor mij als ruiter/eigenaar/fokker zaak dat ik de dingen die op mij en mijn paarden van toepassing zijn zo goed mogelijk gebruik.
Maar dat houd wel in dat elk paard een eigen "gebruiksaanwijzing" krijgt, mijn hengst die Z2 loopt heeft een hekel aan trainen in de bak dus heb ik mijn bak vervangen voor het bos bij hem, een van mijn fokmerries vind het een ramp om alleen het bos in te gaan dus als ik alleen ben train ik haar in de bak.
Mijn hengst loopt onzeker op gras (blootvoets hebben we een paar leuke klappers gemaakt) maar met een ijzer + stiften is dit probleem verholpen.

Paarden zijn nu eenmaal dieren en kun je niet op een grote hoop gooien en allemaal het zelfde behandelen (zeker niet als de ruiter ook nog eens doelen heeft).

Gr Em

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:15

@Waratje: daarom staat mijn 20 jarige ook lekker onder een regendeken als het regenachtig is en krijgt ze een winterdeken met hals op als het onder de 10 graden komt Lachen
Wel vijl ik al jaren zelf de hoeven als dat nodig is. Hakken doe ik niet Knipoog dat laat ik aan de regulieren smid over en die doet het ook niet Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:16

IK heb hier nergens de intentie mensen te overtuigen van mijn manier, dus dat zal ik ook niet doen. Of jullie het wel of niet sterk vinden zal me een biet zijn Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:17

Nee, je scheert alleen wel iedereen ineens over 1 kam op niet zo'n aardige manier, onder het mom van 'jouw mening'.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:19

Cer schreef:
Nee, je scheert alleen wel iedereen ineens over 1 kam op niet zo'n aardige manier, onder het mom van 'jouw mening'.

Ik scheer niemand over 1 kam, jij leest niet goed. Tja, dat is dan weer mijn mening.

Je leest alleen wat je wilt lezen, aan de hand daarvan kun je geen juiste conclusies trekken. Lees het topic even opnieuw en dan praten we verder Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:24

Jij met je niet goed lezen... schrijf het dan wat duidelijker...
Ik lees gewoon wat er staat, niks meer en niks minder..
Citaat:
Sorry Cer, maar als jij zelf in hoeven gaat staan hakken nadat je een cursus hebt gehad van 2 dagen, je je paard nat in de wei moet zetten omdat ie een berenvacht heeft en je niet aan dekens doet. Vind ik niet juist tegenover de dieren, doe me dán maar een Anky look-a-like.

Citaat:
Aan de naturals: als ik dit nu zo lees, dan kan ik concluderen dat er ook nooit een DA bij je paard komt? Of iig geen reguliere DA, want die heeft natuurlijk de verkeerde opvattingen.
Citaat:
Je rijdt ermee, hebt dus verwachtingen, maar aan de andere kant biedt je ze niets. Meer op de 'zoek het zelf maar uit' tour.

Zo lust ik er nog wel 20, is in mijn ogen meer 'hoe hou ik zo goedkoop mogelijk een paard'.

Als er dan vervolgens om toelichting gevraagd wordt, wat op zich niet raar is, want mensen kunnen altijd dingen niet helemaal juist interpreteren, ga je schermen met jouw mening...

Leg het dan gewoon wat duidelijker uit, voor de extreem domme onder ons, waaronder ik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:28

DubbelDun schreef:
@Waratje: daarom staat mijn 20 jarige ook lekker onder een regendeken als het regenachtig is en krijgt ze een winterdeken met hals op als het onder de 10 graden komt Lachen
Wel vijl ik al jaren zelf de hoeven als dat nodig is. Hakken doe ik niet Knipoog dat laat ik aan de regulieren smid over en die doet het ook niet Lachen

Klinkt alsof we het redelijk op dezelfde manier doen. Alleen ben ik nog niet toe aan die winterdeken, maar ik loop ook een jaar achter ten opzichte van jouw paard Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:31

Citaat:
Sorry Cer, maar als jij zelf in hoeven gaat staan hakken nadat je een cursus hebt gehad van 2 dagen, je je paard nat in de wei moet zetten omdat ie een berenvacht heeft en je niet aan dekens doet. Vind ik niet juist tegenover de dieren, doe me dán maar een Anky look-a-like.

Zo kan ik nog meer voorbeelden noemen. Een paard dat in 'gevangenschap' leeft, kan niet zorgen voor zijn eigen voedsel. Ook niet als dat paard 24/7 op de wei loopt met een pluk hooi, dan nog komt hij niet aan de dingen waar een wild paard aan zou komen, want een weide is erg beperkt. Je zult dus als mens moeten zorgen -je neemt die verantwoordelijkheid op het moment dat je voor een dier kiest- moeten zorgen dat een dier in zijn behoeftes wordt voorzien. Goede voeding is van essentieel belang, ZEKER als je ook nog verwachtingen hebt, omdat je rijdt.

Citaat:
Aan de naturals: als ik dit nu zo lees, dan kan ik concluderen dat er ook nooit een DA bij je paard komt? Of iig geen reguliere DA, want die heeft natuurlijk de verkeerde opvattingen.

Een DA zou komen met antibiotica als een paard een longonsteking heeft op het moment dat hij nat in de wei is gezet zonder deken. Maar enerzijds kies je bewust voor de longonsteking -zou hij in de natuur ook oplopen? Moet ie maar niet rennen als het koud is- en dat kan opgelost worden met medicijnen die ver van de natuur staan. Oke, een deel van de antibiotoca bestaat uit schimmel, maar niet alle ingredienten zijn zo natuurlijk. En dan heb ik het hier alleen maar over antibiotica, achterwege laten dat er méér medicijnsoorten bestaan.

Citaat:
Je rijdt ermee, hebt dus verwachtingen, maar aan de andere kant biedt je ze niets. Meer op de 'zoek het zelf maar uit' tour.
Zo lust ik er nog wel 20, is in mijn ogen meer 'hoe hou ik zo goedkoop mogelijk een paard'.

Yup, sta ik helemaal achter en het lijkt me dat ik inmiddels wel duidelijk genoeg ben geweest. Je mag niets verwachten als je een paard niets biedt. We hebben het hier over paarden in gevangenschap. Wees anders eerlijk en gooi je paard los en kijk er niet meer naar om.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:42

Pfff slappe boel.

@ Quellian: Mijn mening is dat jouw mening nergens op gebaseerd is en dat je allerlei rare aannames over naturals hebt, die alleen op het woord 'natuur' gebaseerd zijn. Mijn mening is dat je je wel eens mag verdiepen in wat het betekent als iemand zijn paard 'natuurlijk' houdt, voordat je jouw mening daarover in een forum wereldkundig gaat maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:44

Nou, qua verduidelijking heeft het voor mij iig niet veel geholpen, sorry...

In meerdere topics is al bedacht dat het niet zo simpel is om alleen het onderscheid te maken tussen normal en natural. En ik snap zelf ook niet zo goed waarom iemand dat zou willen, bij een clubje horen?
Ook in het natuurlijk houden zijn verschillende gradaties..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:49

Het staat me erg tegen dat naturals overtuigd zijn van hun eigen theorie. Prima, maar probeer anderen niet te overtuigen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:52

Quellian schreef:
Het staat me erg tegen dat naturals overtuigd zijn van hun eigen theorie. Prima, maar probeer anderen niet te overtuigen.

ik zal je uitleggen waarom wij zo stellig overtuigd zijn, in dat lange stuk. Ik kan hier wel neer zetten dat 'elke natural ooit normal was' en dat bij ons het licht aanging en dat het moeilijk uitleggen is dat 's ochtends de zon opkomt terwijl andere nog om twaalf uur 's nachts leven. Maar dan krijgen we weer allerlei sektarische verwijten naar ons hoofd Clown, dus nog even een week of wat geduld voor het lange betoog Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:54

het staat me erg tegen dat sommige normals zo overtuigd zijn van hun theorie. Prima, maar probeer niet iemand die het anders doet, te beschuldigen van van alles en nog wat.

Wie zijn dat eigenlijk... "de" naturals? Klinkt mij behoorlijk generaliserend.. is daar een definitie voor? Kunnen we zo fijn hollands hokjes denken Haha!

@Arabesk: Volgens mij is er geen 'wij'...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:55

Quellian schreef:
Een DA zou komen met antibiotica als een paard een longonsteking heeft op het moment dat hij nat in de wei is gezet zonder deken. Maar enerzijds kies je bewust voor de longonsteking -zou hij in de natuur ook oplopen? Moet ie maar niet rennen als het koud is- en dat kan opgelost worden met medicijnen die ver van de natuur staan. Oke, een deel van de antibiotoca bestaat uit schimmel, maar niet alle ingredienten zijn zo natuurlijk. En dan heb ik het hier alleen maar over antibiotica, achterwege laten dat er méér medicijnsoorten bestaan.

Feit is dat onze paarden die nat op de wei worden gezet en voldoende wintervacht hebben nooit ziek worden. Dus we kiezen niet bewust voor een longontsteking, we voorkomen BEWUST een longontsteking. Een paard dat geschoren is of geen wintervacht heeft zou ziek worden, deze paarden niet.

In het zweet rijden, uitstappen totdat het paard misschien nog wel nat is maar NIET meer warm, is voldoende om hem veilig weer op de weide te kunnen zetten. Ik doe het elke avond en velen met mij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:58

Er is geen 'ons' en 'we'... Je werpt jezelf nu op als spokesperson voor een groep waar niet eens een definitie voor is.

Misschien een ideetje voor uitbreiding van het Bureau voor Discriminatie Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:00

Cer schreef:
Er is geen 'ons' en 'we'... Je werpt jezelf nu op als spokesperson voor een groep waar niet eens een definitie voor is.

Misschien een ideetje voor uitbreiding van het Bureau voor Discriminatie Knipoog

Je ziet duidelijk dat ze zichzelf 'wij' noemen Lachen

Maar ik trek me terug uit deze discussie, het lijkt me dat ik m'n punt nu wel duidelijk heb gemaakt. Overige opmerkingen mogen via PB.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:02

Quellian schreef:
Je ziet duidelijk dat ze zichzelf 'wij' noemen Lachen

en omdat zij de term 'wij' gebruikt denk jij niet twee keer na en doe je ook aan het 'alles over 1 kam' scheren... ?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:02

Oei oei oei wat een stevige discussie weer. Iedere keer weer twijfel ik of ik me in dit soort ‘traditioneel-natuurlijk’ discussies moet mengen omdat het vaak op ruzie uitdraait. Maar ook ik wil graag tegen beter weten in mijn zegje doen Haha! .

Laat ik even met beginnen te zeggen dat ik het fijn vind voor de TS dat het natuurlijk bekappen bij haar paard blijkt te werken. En dat dat als gevolg heeft dat je paard weer de wei op mag is helemaal super want daar hoort hij tenslotte.

Waarom wijzen we altijd met de vinger in andermans richting in dit soort discussies?

Quellian, jij lijkt me net zo stellig in jouw gelijk als normal dan sommige naturals Whoosh! .

Ik schaar mij niet graag onder een van de twee groepen. Ik ben NORMAL omdat ik normaal met mijn paard omga, op basis van wederzijds vertrouwen en plezier.

Ik ben NATURAL eigenlijk zie hierboven met daarbij dat ik kijk naar wat een paard krijgt wat eigenlijk overbodig is in MIJN ogen. MIJN paard krijgt het dus ook niet. Verder komt hij altijd meer dan 12 uur per dag buiten. Dat vind IK natuurlijk.

Ik stoor me nergens aan, dekens, ijzers, bitten whatever. Waar ik me wel aan stoor zijn mensen die als apathische schapen de meute volgen en zelf niet kunnen nadenken. Mensen die allerlei attributen ‘misbruiken’ voor hun eigen gemak. Het enige waar ik ECHT gefrustreerd van kan raken is mensen die hun paard meer dan 20 uur per dag in een 3x3 stal zetten, waarom? Omdat het zo regent buiten… Rolleyes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:07