Paard en ijzers??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Re: Paard en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:27

neem je dan ook je eigen paard mee zoals hier eerder werd gevraagd?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:29

Citaat:
IJzers onderleggen staat voor mij zeker niet gelijk met standverandering. Geen enkele weldenkende hoefsmid zal het in zijn hoofd halen om de stand van een paard te veranderen zonder dat daar een gegronde reden voor is. Standcorrectie kan nodig zijn, maar dan kan en mag dat wat mij betreft alleen maar ten behoeve van het welzijn van het paard, bijvoorbeeld bij revalidatie, afwijkingen, hoef- of beenproblemen.

Maar als je een ijzer onderlegt, verander je wel de stand, of dat nu de bedoeling is of niet. Feit is dat er een extra stuk ijzer tussen de paardenhoef en de grond komt, waardoor het paard in meer of mindere mate anders zal moeten leren lopen. Het is misschien maar 1cm, maar het paard moet er toch aan wennen. Een goede hoefsmid zorgt ervoor dat deze overgang zo klein mogelijk is en zo soepeltjes mogelijk verloopt, maar de overgang blijft altijd. Ik ben compleet met je eens dat standverandering alleen ten behoeve van het welzijn van het paard mag zijn. Ik kan het niet beter verwoorden. Maar in meer of mindere mate vallen ijzers daar ook onder, en daarom vind ik dat je dus ook alleen een ijzer eronder kan zetten als onder diezelfde voorwaarden en niet omdat een ruiter geen balans heeft.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:30

@mariekie:
Speedster schreef:
Nee, *knip*

Naar de cursus niet dus, en de begeleiding door de professional gebeurt wel bij je eigen paard.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:43

eerder wordt hier gezegd: De bedoeling van de cursus is niet dat je in alle gevallen weet hoe je moet handelen, maar slechts in 1 geval: nl bij je eigen paard,

Hoekan dat als je niet eens je eigen paard mee neemt naar de cursus???

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:03

Omdat je op de cursus de basis leert en vervolgens met professionele begeleiding bij je eigen paard aan de slag gaat. Probeer me asjeblieft niet zo op mijn woorden te pakken, dat vind ik een beetje flauw...

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:06

Pak je niet op je woorden Cool

Ben gewoon benieuw naar jou mening/ervaring ect dat is alles... Ach gut

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:19

Ok dan...
Benookniebooshoor...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 18:47

*ligt hier helemaal in een deuk*
Ik lach jullie echt niet uit hoor! Maar ik moet er zo hard om lachen, dat ik het topic opende met een vraag, toen werd het een discussie of ijzers goed waren of niet. Vervolgens nog allemaal bijzaken, en nu gaat het weer over een cursus. ge-wel-dig! ga zo door, ik lees en leer mee Ja Haha!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:07

mariekie schreef:
eerder wordt hier gezegd: De bedoeling van de cursus is niet dat je in alle gevallen weet hoe je moet handelen, maar slechts in 1 geval: nl bij je eigen paard,

Hoekan dat als je niet eens je eigen paard mee neemt naar de cursus???

Als ik wil kon ik mijn eigen verzorgpaard meenemen naar de cursus,dus het is mogelijk!
Dit heb ik niet gedaan en heb dan ook de eerste keer bekap onder mijn bekapper zijn toezicht

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:03

Citaat:
Het is misschien maar 1cm, maar het paard moet er toch aan wennen. Een goede hoefsmid zorgt ervoor dat deze overgang zo klein mogelijk is en zo soepeltjes mogelijk verloopt, maar de overgang blijft altijd. Ik ben compleet met je eens dat standverandering alleen ten behoeve van het welzijn van het paard mag zijn. Ik kan het niet beter verwoorden. Maar in meer of mindere mate vallen ijzers daar ook onder, en daarom vind ik dat je dus ook alleen een ijzer eronder kan zetten als onder diezelfde voorwaarden en niet omdat een ruiter geen balans heeft.

Het bekende onderzoek van Meike van Heel heeft aangetoond dat paarden meesters zijn in het compenseren, omdat ze altijd de meest economische manier van bewegen zoeken (lees: de minste belasting). voor het eerst is echt wetenschappelijk aangetoond is dat goed gelegde ijzers een kleinere belasting gaven als blote voeten, daarmee concluderend dat ijzers binnen de scoop van maximaal aanvaarbare belasting liggen.
Er zit verschil in een bekapte blote voet en een voet waar een ijzer onder komt. Daar hou je als smid rekening mee.
Paarden gaan zelf ook heel ver in hun balans. Zo heb ik uit eerste hand een probleempaard gekend die waggelde onder de ruiter. Niets wat we deden (rijtechnisch, we hebben niet geprobeerd dit met ijzers op te lossen) leek te helpen. na lang zoeken bleek dat een man met grote alcoholproblemen dat paard jaren gereden had. Hij zat dus gewoon dronken op zijn knol heen en weer te zwaaien, en dat paard maar compenseren, van links naar rechts. Het paard verwachte dat dus ook gewoon van andere ruiters, en als die iets uit balans kwam, begon dat paard al te compenseren, om de ruiter in het zadel te houden. overigens: het is goedgekomen met dat paard.Haha! Haha! Haha!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:21

Sja, ik begrijp je helemaal hoop caperrr Haha!

Alleen ben ik de enige die PB van moderator krijgt

Is zeker nieuwe trend: nieuwe bokkers pesten Clown

Laten we het er maar gewoon op houden dat iedereen moet doen wat hij of zij goed acht voor het paard.
En dat zijn in mijn geval dus ijzers Pling

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 10:37

ow.. Pb van de moderators? heb je je eigen zo misdragen? Clown *leest terug* hm...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:41

Heeft zich hier iemand misdragen? Kan ik me niks van herinneren als ik eerlijk ben...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 10:43

Omdat ze een pb van de moderators heeft gehad...
Weet overigens niet wat er in stond hoor, maar ik neem aan dat als je een pb van een van hun heb gehad, je toch echt iets hebt uitgehaald?...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:35

Nee, naar mijn mening niet
Maar ze vonden dat ik mijn 'afgrijzen' over natuurlijk bekappen teveel liet merken.
Ik heb twee reacties geplaatst, maar ok.
En het hele topic gaat nu al zes paginas over de voors en tegens van natuurlijk bekappen Clown :

Sja, ze vinden Ravellie vast de naam om er dan maar uit te pikken Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 00:11

troost je daar loopt bijna elk topic als deze op uit

en troost je voor de 2e maal, ik heb ook al zat OW's