natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dollemina

Re: natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:29

Het blijft maar doorgaan.
Wordt het niet eens tijd om on-topic te blijven i.p.v. steeds weer jezelf te moeten verdedigen?? Knipoog

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:36

hetzusjevan schreef:
Wordt het niet eens tijd om on-topic te blijven i.p.v. steeds weer jezelf te moeten verdedigen?? Knipoog

Dat bedoel ik nou. TS'er is al lang tevreden en hier bloeit de discussie natuurlijk versus traditioneel weer op.
Er zijn nog tig andere topics op BOKT waar dit ook al uitgekauwd is (door dezelfde bokkers!)

@ arabesk. ik heb je ge-PB't want anders wordt dit weer oeverloos!

@Anya (moderator): Topic sluiten?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:38

pjotrg schreef:
Dat bedoel ik nou. TS'er is al lang tevreden en hier bloeit de discussie natuurlijk versus traditioneel weer op.
Er zijn nog tig andere topics op BOKT waar dit ook al uitgekauwd is (door dezelfde bokkers!)

@ arabesk. ik heb je ge-PB't want anders wordt dit weer oeverloos!

@Anya (moderator): Topic sluiten?

Dank U
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-06 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:52

hetzusjevan schreef:

We zijn weer lekker bezig. Waarom verdedigen we onszelf? Omdat mensen dingen roepen die totale onzin zijn. Bijvoorbeeld dat natuurlijk bekappen niet kan omdat de teen dan te lang wordt, terwijl die gewoon ingekort wordt.

Zullen we het eens omdraaien: stel je dit eens voor.

Ik roep: IJzers kunnen niet! Want hoefsmeden gebruiken spijkers van een halve meter om de ijzers in de hoeven te slaan! Zo maken ze het hele been kapot!

Dan roept iemand anders: Hee, wat jij daar zegt, dat klopt niet!

En dan zeg ik: Het blijft maar doorgaan.

Zou een beetje raar zijn, toch?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:58

Mijn DA is ook een absolute voorstander van blootvoets, en nog meer van het zelf bijhouden van de hoeven. Daarmee bereik je het meeste volgens hem en worden kleine schades nooit groot omdat je ze zelf wegwerkt. Hij is niet bekend met het natuurlijk bekappen, maar wil wel graag dat mensen zelf de hoeven van hun paarden in een zo goed mogelijke conditie houden door zelf bij te werken.

Ook op een grote professionele draversstal hier om de hoek is het eerste wat je hoort als je paard een brokkel of scheurtje heeft: "heb je geen vijl liggen thuis, dan kun je het gemakkelijk bijwerken".

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:11

hetzusjevan schreef:

eh ik bleef on topic, alleen jij weer niet hier
Pling

ik gaf een uiteenzetting van een artikel van Wim de Leeuw

Als onderbouwing van onze mening verwees ik naar een recent artikel, dat nog onbekend is onder velen van ons, ook onder veel NB-ers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:42

Moderatoropmerking:
Het spammen van de welbekende links is niet toegestaan op Medisch BEH, daarvoor is er een speciaal sticky aangemaakt bovenaan dit forum, je kunt aangeven als een link daar nog niet in staat Lachen In de topics zelf is het plaatsen van links niet toegestaan.

Verder zou het fijn zijn als jullie in een discussie niet persoonlijk spelen (daar heb ik hier en daar wat voorbeelden van gezien) evenals ook geen sfeerbedervende posts plaatsen. Dit is een vrij beladen onderwerp, het draait vaak toch in hetzelfde kringetje qua argumenten, posts, verwoordingen etc. etc. Daarom ook de oproep, reageer of wel, maar dan ook onderbouwd met wat je vindt, waarom je het vindt, en verwoord dat op een nette wijze, waardoor je een mogelijkheid tot discussie openhoudt. Maar reageren met stemmingmakerij en halve posts, daar wordt de discussie niet beter van.

De vraag van TS is idd beantwoord, maar op zich is dit topic geen enorm moddergesmijt geworden, en zie ik ook geen reden tot sluiten. Het is op zich een zinvolle discussie met meest nette berichten, dus wat mij betreft praten jullie daar gewoon door over, voor wie er zinin heeft. Maar houd het wel leuk tegenover elkaar svp Lachen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:09

corine1981 schreef:

Nee Yvonne, ik zou niet durven.
Maar in sommige gevallen kan het met natuurlijk bekappen op te lossen zijn, in plaats van speciale ijzers eronder te zetten.Maar ook die werken soms weer... Dus.

Het lijkt me een gebed zonder eind, de een vindt dit goed, de ander dat. Als het belang van het paard maar voorop staat niet?

Hoefbevangenheid kan gewoon met doordacht en regelmatig bekappen opgelost worden, daar hoeft geen NB of TB kaartje aan te hangen. Als je snapt wat er gebeurt tijdens dit proces, kan je zelf bedenken wat er moet gebeuren tijdens deze bekapbeurten. Alleen niet zelf gaan vijlen.. Maar ja dat lijkt mij logisch.. Tong uitsteken
Dat snap ik dus soms weer niet hé, ik heb vaak zat een Natural horen zeggen: "Nooit ijzers! Echt niet! Behalve bij ernstige dingen zoals hoefbevangenheid" (vergeef me als dit niet de exacte woorden zijn). Maar daarbij denk ik dan weer dat er echt bijna nooit een ijzer aan te pas hoeft te komen.. I'm confused.. Verward

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 23:14

SpikyBlue schreef:
Dat snap ik dus soms weer niet hé, ik heb vaak zat een Natural horen zeggen: "Nooit ijzers! Echt niet! Behalve bij ernstige dingen zoals hoefbevangenheid" (vergeef me als dit niet de exacte woorden zijn). Maar daarbij denk ik dan weer dat er echt bijna nooit een ijzer aan te pas hoeft te komen.. I'm confused.. Verward

Ik snap niet wat je wilt overbrengen Koe

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:40

Arabesk schreef:
Ook hoefsmeden hoor:

Klopt Ja Ik word begeleid door een normale hoefsmid die ook een NB cursus heeft gedaan Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:42

En een NB-er weet dat je bij hoefbevangheid geen ijzer nodig hebt..... misschien heb jij de enige uitzondering daarop getroffen?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:51

_angela_ schreef:
En een NB-er weet dat je bij hoefbevangheid geen ijzer nodig hebt..... misschien heb jij de enige uitzondering daarop getroffen?

Lijkt mij ook. Het zelf vijlen buiten beschouwing gelaten, want dat zou IK met mijn hoefbevangen paard niet doen, maar ik knal er zeker geen ijzers onder, en de NBekapper die ik heb zeker weten ook niet!!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:24

Hele discussie hiero, ga ik me niet in mengen.
Wil alleen zeggen dat mijn pony('s) natuurlijk bekapt worden sinds een anderhalf á twee jaar.
Hier ben ik mee begonnen omdat het mij aangeraden werd te proberen, nadat ik het een en ander erover opgezocht had vond ik het de moeite waard om te proberen.
Mijn pony had o.a. slecht doorbloedde benen en afbrokkelende hoeven. Het bevalt mij/ons erg goed, de hoeven zijn in mijn mening een stuk beter geworden (was eerst al van traditionele hoefsmid verandert omdat ik dacht dat het daaraan lag), dus voor mij een reden om zo te blijven bekappen. Ik doe het zelf niet, dat durf ik niet aan. Elke 3 maand (soms iets eerder, soms iets later) komt de hoefsmid alle 3 de pony's doen.

En aangezien hier ook over hoefbevangenheid word gesproken, 1 van de 3 is/was/gevoelig voor hoefbevangenheid, maar ik snap niet waarom volgens iemand met ijzers dit probleem kan worden opgelost. Kan iemand dat uitleggen?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:20

Sommige DA plaatsen ijzers met rubberen stukjes ertussen, omgekeerd, op de hoef. De stand van de hoef zorgt er dan wsl voor dat de gevoeligheid afneemt...
Maarruh, verdere details mag iemand anders uitleggen hoor :-D

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:29

Ah oke, dus alleen om de pijn een beetje weg te nemen? Maar nouja dan snap ik het nog niet echt want het komt toch van binnenuit, door alleen die ijzers lijkt het in mijn ogen toch niks op te lossen?

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:13

Hoefproblemen (zoals bevangenheid) hebben in alle gevallen een oorzaak. Een dierenarts en/of een hoefsmid zal in eerste instantie moeten proberen om die oorzaak weg te nemen. Tijdens dat proces kan het nodig zijn om de symptomen (bijvoorbeeld gevoeligheid) te bestrijden. Een dierenarts én een goede hoefsmid hebben daarbij een arsenaal aan mogelijkheden, waaronder andere manieren van bekappen en heel veel verschillende soorten speciaal beslag die ze op grond van hun opleiding en ervaring zullen toepassen. Medicijnen in de ruimste zin des woord kunnen hierbij ook aan de orde komen, net als andere voeding, andere stalling, etc.

In een aantal gevallen kan het zijn dat de gevolgen van een hoefprobleem niet meer te genezen zijn. In dat geval zal de dierenarts samen met de hoefsmid (en in overleg met de eigenaar) proberen een oplossing te vinden die het paard een paardwaardig bestaan kan garanderen. Ook daarbij kan een andere manier van bekappen, een speciaal beslag, medicijnen, andere voeding én een ander "gebruik" van het paard door de eigenaar worden toegepast. En in het ergste geval....maar dat willen we geen van allen Verdrietig

Het gaat me te ver als zelfs maar de suggestie gewekt zou kunnen worden dat natuurlijk bekappen in alle gevallen een oplossing zou zijn. Daarvoor zijn er gewoon veel te veel verschillende hoefproblemen.

Aan ons als paardeneigenaren de moeilijke taak om ons paard zodanig te "gebruiken" en verzorgen dat dit soort problemen wordt voorkomen. Daarin proberen we allemaal te doen wat ons het beste lijkt of dat nou met of zonder ijzers, "natuurlijk" of "traditioneel" is. Laten we dat van elkaar ook respecteren.

Ik vertrouw op het advies van mijn hoefsmid die mijn paard al 6 jaar "doet" en ook mijn vorige paard jarenlang gedaan heeft. Ik vertrouw ook op het advies van mijn dierenarts. Ik hoop dat de mensen die ik beroepsmatig tegenkom ook op mijn kundigheid vertrouwen. Ieder zijn vak.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:21

vertrouwen op iemand advies is prima, maar neem zelf ook verantwoordelijkheid om je ergens in te verdiepen, de kennis van je HS en VA kunnen verouderd zijn

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:39

Arabesk schreef:
vertrouwen op iemand advies is prima, maar neem zelf ook verantwoordelijkheid om je ergens in te verdiepen, de kennis van je HS en VA kunnen verouderd zijn

Nors opkijken Daar geloof ik nou ens helemaal niets van.

DA nog scholen steeds bij.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:03

Arabesk schreef:

En de kennis van iemand die uitsluitend een opleiding voor NB gevolgd heeft kan ontoereikend zijn.

Kortom: neem je eigen verantwoordelijkheid en raadpleeg in geval van twijfel meerdere mensen die jijzelf deskundig acht Knipoog

yvonne34

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:55

Na alle problemen die ik gehad heb met Boy, waarvan ik dacht dat de Da het niet helemaal bij het rechte eind had ( dat was de traditionele Da, maar veel te veel vertrouwde op het natuurlijk bekappen, komen er morgen weer ijzers onder. Misschien symptoom bestrijding, maar we hebben veel te lang aangemodderd en ik vertrouw nu volledig op mijn dierenarts en traditionele hoefsmid. Niet alles is op te lossen met natuurlijk bekappen.
Een paar stukjes terug staat in grote lijnen het verhaal van Boy.

Gr Yvonne

yvonne34

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:58

Arabesk schreef:

Ieder zijn vak. Daarom ga ik ook naar een dokter als ik ziek ben.
Ik kan je wel volgen hoor arabesk, maar helemaal realistisch vind ik het niet.

Gr Yvonne

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:03

yvonne34 schreef:
Na alle problemen die ik gehad heb met Boy, waarvan ik dacht dat de Da het niet helemaal bij het rechte eind had ( dat was de traditionele Da, maar veel te veel vertrouwde op het natuurlijk bekappen, komen er morgen weer ijzers onder. Misschien symptoom bestrijding, maar we hebben veel te lang aangemodderd en ik vertrouw nu volledig op mijn dierenarts en traditionele hoefsmid. Niet alles is op te lossen met natuurlijk bekappen.
Een paar stukjes terug staat in grote lijnen het verhaal van Boy.

Gr Yvonne

Ik vind het niet jammer, maar vind het gewoon dramatisch, dat een paardenhoef na verloop van tijd dermate beschadigd kan worden, dat het paard niet meer zonder ijzers uit de voeten kan. Wat is inwendig in die hoef gebeurt onder invloed van het ijzer? Wordt het niet tijd om daar met z'n allen eens bij stil te staan. Je zou toch willen dat daar eens goed onderzoek naar wordt gedaan.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:15

Uit Yvonne's eerdere bericht concludeer ik eerder dat de hoeven van haar paardje zijn verpest door het natuurlijk bekappen Boos! En dus niet door het eerder ijzer gebruik. Volgens mij is het simpelweg onzin dat ieder paard zonder ijzers zou kunnen lopen.
Als het wel kan is dat fantastisch, maar als het niet kan moet je je daar gewoon bij neerleggen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:27

pjotrg schreef:
Uit Yvonne's eerdere bericht concludeer ik eerder dat de hoeven van haar paardje zijn verpest door het natuurlijk bekappen Boos! En dus niet door het eerder ijzer gebruik. Volgens mij is het simpelweg onzin dat ieder paard zonder ijzers zou kunnen lopen.
Als het wel kan is dat fantastisch, maar als het niet kan moet je je daar gewoon bij neerleggen.

Ik concludeer helemaal niet uit het bericht van Yvonne dat het door het natuurlijk bekappen komt. Dat paard van haar heeft vast en zeker in jongere jaren geen beslag onder gehad waarbij het niet gevoelig liep.

Je erbij neerleggen als het niet kan zonder ijzers, jammer genoeg wel, want ik ben geen onderzoeker, anders zat ik nu niet achter de computer. Misschien iemand die dit leest en geinspireerd wordt Clown .

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:47

opala schreef:
Ik vind het niet jammer, maar vind het gewoon dramatisch, dat een paardenhoef na verloop van tijd dermate beschadigd kan worden, dat het paard niet meer zonder ijzers uit de voeten kan. Wat is inwendig in die hoef gebeurt onder invloed van het ijzer? Wordt het niet tijd om daar met z'n allen eens bij stil te staan. Je zou toch willen dat daar eens goed onderzoek naar wordt gedaan.

Zo, ik meld me ook eens in deze discussie. Mijn paard wordt overigens traditioneel bekapt, zij het met relatief veel straal, en ze heeft geen enkel probleem, ondanks vele lange buitenritten ook over harde wegen en steentjes.

Ben het met opala eens dat het heel jammer, zo niet dramatisch is dat sommige paarden niet eens zonder ijzers kunnen. Maar ligt de oorzaak daarvan ook niet in de fokkerij? In NB wordt zonder meer een vergelijk getrokken tussen paarden in het wild en gedomesticeerde paardenrassen. Terwijl in de natuur de lijnen met zwakke voeten er door natuurlijke selectie al lang uit zijn verdwenen.
M.n. in het KWPN heb ik het idee dat er de laatste 30 jaar eenzijdig gefokt is op (grote) sportpaarden. Elementen als karakter en laat ik het maar even duurzaamheid noemen, zijn in de fokkerij verwaarloosd. Niet voor niets gaan veel paarden voortijdig naar de slacht. Het lijkt me te kort door de bocht om traditioneel bekappen/beslaan als oorzaak te bestempelen.