Zenuwsnede bij hoefkatrol ontsteking ,iemand ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: Zenuwsnede bij hoefkatrol ontsteking ,iemand ervaring me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:09

Ik heb het topic maar half gelezen Tong uitsteken en hoorde iedereen maar over HKO.

geeft niet.

Ik heb verder geen ervaring met platvoeten.

Heeft TS al eens contact gehad met hoefsmederij van Nassau? Of wellicht Natuurlijk bekappen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:10

Cowgirl schreef:
Heeft TS al eens contact gehad met hoefsmederij van Nassau? Of wellicht Natuurlijk bekappen.

Je hebt het topic idd maar half gelezen Ja Ach gut

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:11

Cowgirl schreef:
Citaat:
! En ik wil wel eens zien wat jij doet als je echt in die situatie terecht komt en e helemaal gek bent van je paard

Ik heb dat meegemaakt en ik heb het niet gedaan!
Je wilt niet weten hoeveel tranen en depressies dat gekost heeft.
Ik stond gewoon niet achter die beslissing om mijn paard zijn zenuwen maar door te laten snijden zodat ik nog even 2 jaar(dat gaf de DA) rond kon hobbelen op een tijdbom.

Om je elke dag maar weer af te vragen ' hoe is ie vandaag' ' hoelang nog' 'poeh...er is al weer 1,5 jaar voorbij sinds de ingreep'.

Nee daar zou ik niet mee kunnen leven.

Ik ben uiteindelijk bij antoine de bodt terecht gekomen die mij en mijn paard prima heeft geholpen.
Ik adviseer dan ook om met een HKO (in welk stadia dan ook) eerst eens bij hem langs te gaan.

Als het hoefbeen van jouw paard op de rontgen helemaal vernaggeld is dan helpt geen enkele trainingmethode. Rontgenologische HKO is wat anders dan klinische HKO welke benaming de DA's ervoor geven wanneer er geen duidelijke oorzaak aangeduid kan worden aan het probleem. AdB is prima wanneer je je paard scheef rijdt (en alle gevolgen nadien inclusief klinische HKO) maar het is geen zaligmakende methode voor paarden die werkelijk fysiek niet verder kunnen. Ik vind ook dat je deze twee vormen ook nooit kunt vergelijken en een AdB als oplossing voor alle soorten HKO kunt geven.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:14

Wilawander schreef:
Een paard met een zenuwsnede zal door bliven lopen als:
1) Het in een spijker trapt
2) Er een fikse zoolzweer zit
3) Als het hoefbevangen wordt
4) Eigenlijk bij alle hoefproblemen.
Dus met andere woorden. tegen de tijd dat je dit dan nog opmerkt dan is het vaak te laat of wordt het een dure aangelegenheid.

Een paard met zenuwsnede zal makkelijker ergens over struikelen omdat hij niet precies voelt hoe het de voet neer zet. Daarom wordt springen ook ten strengste afgeraden. Ook voor de eigen veiligheid. Het is al vaker voor gekomen dat paard en ruiter over de kop sloegen hierdoor. Daaom mag je (terecht) ook geen wedstrijden rijden.

Mijn HKo paard is onder behandeling van een bekende paardenkliniek en daar hebben ze ook de zenuwsnede afgeraden om o.a deze redenen. De slijtage gaat verder met of zonder zenuwsnede. Door de belasting in met name galop en springen maak je je paard nog verder kapot. Dat is de reden dat ik heb besloten dat mijn paard met zijn 13 jaar met pensioen mag en als het goed gaat een beetje onder de man stapt en dat is het. Staat ze binnenkort ook met pijn op de wei dan laat ik haar gaan.

Een zenuwsnede is in mijn ogen paard onwaardig. Moet er niet aan denken dat ik s'morgens mijn paard in de wei zet. Ze hierbij in een spijker trapt en een ander haar binnen haalt en dat die niks merkt omdat ze niet kreupel is. En dat je er de volgende dag achterkomt. Nee.

Dan ben jij waarschijnlijk niet goed op de hoogte van de huidige ontwikkelingen van de zenuwsnede. Vroeger was het inderdaad zo dat het hele gedeelte van de hoef (eigenlijk vanaf welk deel de zenuwsnede was uitgevoerd) gevoelloos.
Tegewoordig gaat dit veel verfijnder. Ze kunnen nu het probleemgebied goed lokaliseren en alleen dat betreffende gebied (hoefbeen eo) 'uitschakelen' zodat het paard in de rest van zijn hoef wel nog gevoel heeft. En dat was al 2 jaar geleden het geval!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:38

Cowgirl schreef:
Citaat:
! En ik wil wel eens zien wat jij doet als je echt in die situatie terecht komt en e helemaal gek bent van je paard

Ik heb dat meegemaakt en ik heb het niet gedaan!
Je wilt niet weten hoeveel tranen en depressies dat gekost heeft.
Ik stond gewoon niet achter die beslissing om mijn paard zijn zenuwen maar door te laten snijden zodat ik nog even 2 jaar(dat gaf de DA) rond kon hobbelen op een tijdbom.

Om je elke dag maar weer af te vragen ' hoe is ie vandaag' ' hoelang nog' 'poeh...er is al weer 1,5 jaar voorbij sinds de ingreep'.

Nee daar zou ik niet mee kunnen leven.

Ik ben uiteindelijk bij antoine de bodt terecht gekomen die mij en mijn paard prima heeft geholpen.
Ik adviseer dan ook om met een HKO (in welk stadia dan ook) eerst eens bij hem langs te gaan.

Vraagje: Maakt het bij die "therapie" uit of je paard engels of western wordt gereden? En ga je dan met je paard aan het werk in je eigen disciplne (dus engels of western) of rijd je volgens zijn systeem?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:32

VValar schreef:
Wilawander schreef:
Een paard met een zenuwsnede zal door bliven lopen als:
1) Het in een spijker trapt
2) Er een fikse zoolzweer zit
3) Als het hoefbevangen wordt
4) Eigenlijk bij alle hoefproblemen.
Dus met andere woorden. tegen de tijd dat je dit dan nog opmerkt dan is het vaak te laat of wordt het een dure aangelegenheid.

Een paard met zenuwsnede zal makkelijker ergens over struikelen omdat hij niet precies voelt hoe het de voet neer zet. Daarom wordt springen ook ten strengste afgeraden. Ook voor de eigen veiligheid. Het is al vaker voor gekomen dat paard en ruiter over de kop sloegen hierdoor. Daaom mag je (terecht) ook geen wedstrijden rijden.

Mijn HKo paard is onder behandeling van een bekende paardenkliniek en daar hebben ze ook de zenuwsnede afgeraden om o.a deze redenen. De slijtage gaat verder met of zonder zenuwsnede. Door de belasting in met name galop en springen maak je je paard nog verder kapot. Dat is de reden dat ik heb besloten dat mijn paard met zijn 13 jaar met pensioen mag en als het goed gaat een beetje onder de man stapt en dat is het. Staat ze binnenkort ook met pijn op de wei dan laat ik haar gaan.

Een zenuwsnede is in mijn ogen paard onwaardig. Moet er niet aan denken dat ik s'morgens mijn paard in de wei zet. Ze hierbij in een spijker trapt en een ander haar binnen haalt en dat die niks merkt omdat ze niet kreupel is. En dat je er de volgende dag achterkomt. Nee.

Dan ben jij waarschijnlijk niet goed op de hoogte van de huidige ontwikkelingen van de zenuwsnede. Vroeger was het inderdaad zo dat het hele gedeelte van de hoef (eigenlijk vanaf welk deel de zenuwsnede was uitgevoerd) gevoelloos.

Tegewoordig gaat dit veel verfijnder. Ze kunnen nu het probleemgebied goed lokaliseren en alleen dat betreffende gebied (hoefbeen eo) 'uitschakelen' zodat het paard in de rest van zijn hoef wel nog gevoel heeft. En dat was al 2 jaar geleden het geval!

En dat blijkt in de praktijk niet altijd zo te werken.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:36

Wilawander schreef:
En dat blijkt in de praktijk niet altijd zo te werken.

Daar heb ik tot op heden nog niets van gemerkt. Wat zijn jou ervaringen dan met betrekking tot de gevoelloosheid in de hoef? Heb je misschien statjes oid?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 14:01

Het probleem met een zenuwsnede in de sport is dat het nauwelijks op te sporen is voor de controlerende dierenartsen. Juist omdat de huid, de kroonrand, het toongedeelte van de hoef en een groot deel van de zool gevoelig blijft.
Er bestaat dan ook geen onderzoek waarmee je aan de buitenkant van een paard een goed uitgevoerde zenuwsnede mee kunt opsporen. Enkel door de littekens als die nog zichtbaar zijn (en je kan moeilijk van een dierenarts op een wedstrijd verwachten dat ie bij elk paard de kootholte gaat kaalscheren..).
Paarden met een zenuwsnede gaan niet vaker struikelen, in ieder geval niet als ze eenmaal aan het veranderde gevoel gewend zijn. Het plaatsingsgevoel komt namelijk van drukvoelertjes in gewrichten, niet van het voelen door de hoefballen ofzo.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:49

Citaat:
Als het hoefbeen van jouw paard op de rontgen helemaal vernaggeld is dan helpt geen enkele trainingmethode. Rontgenologische HKO is wat anders dan klinische HKO welke benaming de DA's ervoor geven wanneer er geen duidelijke oorzaak aangeduid kan worden aan het probleem. AdB is prima wanneer je je paard scheef rijdt (en alle gevolgen nadien inclusief klinische HKO) maar het is geen zaligmakende methode voor paarden die werkelijk fysiek niet verder kunnen. Ik vind ook dat je deze twee vormen ook nooit kunt vergelijken en een AdB als oplossing voor alle soorten HKO kunt geven

Is het bij zulke foto';s dan nog wel reeel om een paard te laten leven. Met zulke foto's ben je in mijn ogen wel egoistisch bezig als je dan een zenuw snede laat doen?.

Ik geef de Bodt ook niet op als oplossing...alleen een advies om het ook door hem eens te laten beoordelen. Sommige mensen hebben nl een enorm bord voor hun kop .
De Bodt heeft wel degelijk paarden weer aan het lopen gekregen die diverse stadia's aan HKO hadden.
Maar ik heb ook mensen gehoord die het paard uiteindelijk toch nog hebben laten afmaken (heb ik wellicht 2x gehoord)

Zaligmakend is het zeker niet..heb ik ook nooit gezegd en zal dat ooik nooit doen.
een zenuw snede is ook niet zaligmakend.....dat is alleen uitstel van executie.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 06:56

Als je het paard af zou laten maken omdat blijkt dat de zenuwsnede niet werkt heb je in elk geval nog wat geprobeerd.
Het is misschien je laatste redmiddel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 07:30

simodi schreef:
Vraagje: Maakt het bij die "therapie" uit of je paard engels of western wordt gereden? En ga je dan met je paard aan het werk in je eigen disciplne (dus engels of western) of rijd je volgens zijn systeem?

Bedoeling is dan wel dat je het paard volgens zijn systeem (zijn? Gewoon klassieke dressuur) gaat rijden. Maar dat zou ik persoonlijk nog het minste euvel vinden, als dat het verschil zou zijn tussen dat enkeltje Manege Stegeman en lekker door te kunnen blijven rijden.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:22

eilander schreef:
Als je het paard af zou laten maken omdat blijkt dat de zenuwsnede niet werkt heb je in elk geval nog wat geprobeerd.
Het is misschien je laatste redmiddel.

En je ergste redmiddel Clown
Paarden met HKO moeten een kans hebben rechtgericht worden

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 12:16

En als je ze die kans dan al gegeven hebt?!

Het is bij lange na niet zo dat paarden die kreupel lopen baat hebben bij die Belg.Ik snap niet waarom je zo moeilijk doet over een zenuwsnede?Ik lees hier dus diverse mensen die er blij mee zijn dat ze het gedaan hebben.ook die het niet weer zouden doen.Ieder zn eigen ,zeggen ze wel en er zijn nog steeds diverse wegen die naar Rome lijden.Ik zal niet zeggen dat we overal uitkomen waar we gehoopt hadden uit te komen maar dat zal in het geval van recht richten ook net zo wezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:22

Met dat verschil dat na het toepassen van de zenuwsnede de klok gaat tikken, en je dat weet. En met alleen anders rijden die klok misschien wel tikt, maar je dat niet weet....of dat je iig langer hebt dan die 1,5 jaar.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:02

Cassidy schreef:
Met dat verschil dat na het toepassen van de zenuwsnede de klok gaat tikken, en je dat weet. En met alleen anders rijden die klok misschien wel tikt, maar je dat niet weet....of dat je iig langer hebt dan die 1,5 jaar.

@eilander,ik ben het gewoon eens met Cassidy,je paard is gewoon een tijdbom en het is een kwestie van afwachten vooraleer de zenuwen weer aan elkaar gegroeid zijn

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:03

eilander schreef:
En als je ze die kans dan al gegeven hebt?!

Het is bij lange na niet zo dat paarden die kreupel lopen baat hebben bij die Belg.Ik snap niet waarom je zo moeilijk doet over een zenuwsnede?Ik lees hier dus diverse mensen die er blij mee zijn dat ze het gedaan hebben.ook die het niet weer zouden doen.Ieder zn eigen ,zeggen ze wel en er zijn nog steeds diverse wegen die naar Rome lijden.Ik zal niet zeggen dat we overal uitkomen waar we gehoopt hadden uit te komen maar dat zal in het geval van recht richten ook net zo wezen.

Hoe verklaar je dan dat alle paarden die er komen weer rad eruitkomen?
En heb je trouwens iets tegen hem?Bovendien hoort elke goede instructeur met deze methode les te geven!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:03

Eilander heeft nog geen zenuwsnede toegepast Armaris, ze is zich gewoon aan het orienteren, hoewel ik dat wel vroeg vind in het traject dat ze moet gaan...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:38

Cassidy schreef:

Onzin, die klok is al gaan tikken op het moment dat het paard pijn kreeg en ging kreupelen.
Met een zenuwsnede is het mogelijk om bij Röntgenologisch aangetoonde HKO die klok waar jij het over hebt nog een X aantal jaren terug te zetten.
Ons paard heeft jaren kreupel in het land gelopen zonder dat ze berden werd of op een andere manier getraind werd en het werd steeds erger. Niks niet scheef gereden dus.
Na de operatie gaat het nu al 2 jaar goed!
De zenuw kàn aangroeien, maar het gebeurd lang niet altijd.
Het veranderen van rijden kan helpen bij klinische HKO (= imo niks anders dan ernstige teugelkreupelheid) maar bij fase 3-4 aangetoond op röntgen foto's kan je het naar mijn idee wel schudden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:44

daar valt rijtechnisch in iedergeval op geen enkele manier iets aan te doen Haha!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 15:52

Mijn idee!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:30

Yvonnelind schreef:
Het veranderen van rijden kan helpen bij klinische HKO (= imo niks anders dan ernstige teugelkreupelheid) maar bij fase 3-4 aangetoond op röntgen foto's kan je het naar mijn idee wel schudden.

Niet mee eens. Een paard kan 3-4 hebben op het straalbeen, en er geen last van hebben. En een paard kan 3-4 hebben op een straalbeen, wel kreupel lopen, maar het is dan niet gezegd dat het daar vandaan komt. Die sticker wordt er dan echter wel opgeplakt omdat hij die 3-4 heeft, en vaak wordt er niet verder gekeken.
Stel dat je een paard hebt die 3-4 heeft, en teugelkreupel is....zou dat als zodanig herkend worden? Is er niet een ieniemienie kansje dat een dergelijk paard, dat teugelkreupel is en volgens AdB gereden wordt, weer wel zuiver gaat lopen? Hoeveel paarden bestaan er niet die teugelkreupel zijn waar niets op de foto te zien is? Waarom is een paard, die wel wat op de foto heeft, daar dan automatisch op kreupel en niet teugelkreupel zoals bovengenoemd geval?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:32

Yvonnelind schreef:
Niks niet scheef gereden dus.

Een paard is van nature scheef. Onafhankelijk of hij gereden wordt of niet. Op rust zetten kan in sommige gevallen ook averechts werken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:00

Jij bent heilig overtuigd van AdB zijn kunnen en hebt overal een (voor jouw) plausibel klinkend antwoord voor. Dat is prima, jij hebt jouw mening gevormd vanuit positieve ervaringen met deze methode waarschijnlijk, en dat is heel mooi.

Wij hebben met een aantal gerenomeerde klinieken contact gehad over dit paard en in verschillende klinieken ook foto's laten maken.
Voor we over zijn gegaan tot een zenuw snede hebben we heel lang en veel informatie ingewonnen natuurlijk; het is niet iets wat je zomaar even laat doen.
Ik denk dat mijn mening m.b.t. HKO heel duidelijk is en die is tevens gefundeerd op de wetenschappelijke onderzoeken die er in de jaren geweest zijn en de ervaringen van verschillende gerenomeerde paarden artsen. Ik persoonlijk heb in deze mensen meer vertrouwen dan in AdB. Ik zie geen logica in wat hij zegt en ook niet in wat jij zegt.
Elk paard is van nature iets scheef, maar een paard is niet van nature teugelkreupel. Van nature scheef zijn en teugelkreupel zijn zijn twee heel verschillende dingen.
HKO en teugelkreupel zijn is ook bepaald niet hetzelfde, ook al is het klinisch soms moeilijk van elkaar te onderscheiden.

Ik ben benieuwd wat TS gaat doen... Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:03

Yvonnelind schreef:
Jij bent heilig overtuigd van AdB zijn kunnen en hebt overal een (voor jouw) plausibel klinkend antwoord voor. Dat is prima, jij hebt jouw mening gevormd vanuit positieve ervaringen met deze methode waarschijnlijk, en dat is heel mooi.

Wij hebben met een aantal gerenomeerde klinieken contact gehad over dit paard en in verschillende klinieken ook foto's laten maken.
Voor we over zijn gegaan tot een zenuw snede hebben we heel lang en veel informatie ingewonnen natuurlijk; het is niet iets wat je zomaar even laat doen.
Ik denk dat mijn mening m.b.t. HKO heel duidelijk is en die is tevens gefundeerd op de wetenschappelijke onderzoeken die er in de jaren geweest zijn en de ervaringen van verschillende gerenomeerde paarden artsen. Ik persoonlijk heb in deze mensen meer vertrouwen dan in AdB. Ik zie geen logica in wat hij zegt en ook niet in wat jij zegt.
Elk paard is van nature iets scheef, maar een paard is niet van nature teugelkreupel. Van nature scheef zijn en teugelkreupel zijn zijn twee heel verschillende dingen.
HKO en teugelkreupel zijn is ook bepaald niet hetzelfde, ook al is het klinisch soms moeilijk van elkaar te onderscheiden.

Ik ben benieuwd wat TS gaat doen... Lachen

Ze heeft al ijzers laten plaatsen met balken Clown

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 06:48

Enorme balken ja!!!Nee dus,wigjes.(tijdelijk voor 5 weken)Ook ik kreeg dit advies van een gerenomeerd paardenarts.Gek toch dat die man nog nooit met AdB gepraat heeft en hem nooit om advies gevraagd heeft.Vreemd ,heeeeel vreemd.