stapmolen slecht voor een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:15

Jij begon met fantasiesprookjes... Ik vertel gewoon een fantasieverhaaltje, dat je je daardoor aangesproken voelt en er allerlei conclusies uit trekt is jouw probleem.

En jouw verhaal laat zien dat jij automatisch denkt dat iemand die geen onvoorwaardelijke gehoorzaamheid eist DUS geen veilige buitenrit kan maken...

Maar goed, ik ga nu naar mijn paardjes om een buitenritje te maken. Dus ik zal wel niet meer lang te leven hebben.

Adios

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:16

Je hebt het over neerkijken, niet over opmerkingen, opmerkingen zullen altijd blijven, wat je ook doet en hoeveel mensen je ook bekeert Tong uitsteken , daar zijn we nu eenmaal mensen voor.

neer·kij·ken op (ww.)
1 minachten, uit de hoogte doen tegen

op·mer·king (de ~ (v.), ~en)
1 mondelinge of schriftelijke uiting van gedachten of waarnemingen => bedenking

op·mer·kings·ga·ve (de ~)
1 de gave om scherp waar te nemen

Een heel verschil dus. (vooral die laaste Bloos )
Laatst bijgewerkt door Hetja op 10-08-06 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:18

TS doelde waarschijnlijk op eventuele lichamelijke schadelijke effecten. Dat het geestelijke aspect ook een rol speelt is nu wel duidelijk gemaakt. Dat er naast de trainingsmolen ook andere mogelijkheden zijn (bijv. weide / paddock) moge ondertussen ook helemaal duidelijk zijn.

Voor iedereen die nog iets specifieks over de trainingsmolen wil zeggen: ga alstublieft uw gang!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:19

Nee ik lach erom.

NH-ers zijn overjarig hippies
Gestoord

Iemand reed met een carrotstick, werd gevraagd of ze blind was.

Of 'jij hebt zeker wel een heel vervelend paard dat je zo'n stok nodig hebt'
Haha! Haha! Haha! Haha!

maar die twee laatste opmerkingen komen dan weer van paarden-leken.

nou ja ik zal on-topic blijven

Myraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:20

zelf aan een halstertouw met het paard wandelen/spelen Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:23

Nog eentje dan. Ik stuurde een smsje aan een collega-natural

'Heb jij nog zo'n leertje voor aan de string van mijn stick?'
*send*
*ohw k..t, per ongeluk naar mijn baas...*

Baas: "Wat is in vredesnaam een leertje voor aan de string van je stick?" "Wat voor hobbies heb jij?"

Ja en leg dan maar eens uit dat je niet aan SM doet Clown dat geloven ze dan niet meer Haha! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:26

Om toch nog even op die trainingsmolen terug te komen: met een driejarig paard zou ik het niet doen, dit vooral vanwege de eenzijdige belasting, en ook bij wat oudere paarden afhankelijk van de programma's, de vorm van de molen en de ondergrond.

Er zijn verschillende constructies, vormen (zelfs ovaal in de maat van een 20x 40m bak) en diameters te bedenken, met verschillend aangestuurde computerprogramma's (stap, draf en galop) om het werk in de molen afwisselend te houden. Ik zou zelf een paard niet zo snel in een molen zetten waar hij met een touw aan vastzit, maar met hekken ertussen zou ik het aandurven.

Dus is het een uurtje stappen, of kan je paard onbelast een heel programma afwerken waar regelmatig van hand en vooral van tempo verandert wordt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:32

arno8 schreef:
Jij begon met fantasiesprookjes... Ik vertel gewoon een fantasieverhaaltje, dat je je daardoor aangesproken voelt en er allerlei conclusies uit trekt is jouw probleem.

Dan had je niet "herstel" moeten schrijven, en je eigen sprookje moeten verzinnen. Haha!
Enfin, ik hoop dat je het vanavond droog gehouden hebt op die buitenrit.En nu ga naar mijn paarden toe, en ze even trakteren op de carrot stick *LOL*

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:36

wij hebben op stal een ovale stapmolen waar ik geloof 8 paarden tegelijk in kunnen en die om de ong.10 min keert van kant, mijn paard staat er ook 1x per week meestal in en afgelopen winter elke keer na het rijden (had zon dikke vahct, kwam net de kudde uit en werd ingereden)vind het niet slecht, zolang het NIET het vaste dagprogramma is! Voor de afwisseling geen probleem. En tevens staat ons paard in de winter ook niet op het land, dat kan bij ons bij de kleigrond niet en wij willen ook niet dat ie 6 kilometer wintervacht krijgt, hij moet straks regelmatig mee op wedstrijd. Daarnaast staat mijn 34 jarige pony met een wintervacht waar je u tegen zegt. Over deze onderwerpen heeft iedereen ze eigen mening en ik weet zeker dat iedereen hier op bokt.nl het beste met zijn ´eigen(verzorg)paard´ voor heeft, ieder op zijn eigen manier, of dat nu normal of natural is!!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 22:24

Cassidy schreef:
Om toch nog even op die trainingsmolen terug te komen: met een driejarig paard zou ik het niet doen, dit vooral vanwege de eenzijdige belasting, en ook bij wat oudere paarden afhankelijk van de programma's, de vorm van de molen en de ondergrond.

Er zijn verschillende constructies, vormen (zelfs ovaal in de maat van een 20x 40m bak) en diameters te bedenken, met verschillend aangestuurde computerprogramma's (stap, draf en galop) om het werk in de molen afwisselend te houden. Ik zou zelf een paard niet zo snel in een molen zetten waar hij met een touw aan vastzit, maar met hekken ertussen zou ik het aandurven.

Dus is het een uurtje stappen, of kan je paard onbelast een heel programma afwerken waar regelmatig van hand en vooral van tempo verandert wordt?

Het is alleen stappen,en ikj doe het ook niet elke dag,denk zon 3 keer in de week.het is een open molen,gewoon een ronde,met hekken ertussen.Dus ze staan gewoon los.Denk dat de diameter een hele longeerlijn is ongeveer.Regelmatig gaat ie de andere kant op draaien.Ze staat er max een half uurtje in. groetjes eline

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 22:26

ik bedoel als je in midden zou staanmet longeerlijn helemaal uit

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:07

aan de andere kant krijgen normals ook een behoorlijke lading sjit over zich heen van naturals hoor Haha! Haha!

- je doet je paard ernstig tekort omdat hij maar 4 uur buiten is geweest

- je vermoord je paard zn voeten door er ijzers onder te hebben

- een deken omdoen is ook slecht voor zijn gezondheid

- je bent een dierenbeul omdat je westrijdgericht traint

- je denkt als normal gewoon al helemaal niet goed na over het wezen paard, sterker nog je snapt er geen bal van......

is ook niet altijd even leuk om te lezen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:27

Ik zit ergens tussen traditioneel en natural in en krijg van beide kanten opmerkingen te horen Haha!. Ach, het zal allemaal wel, ik hoef nergens bij te horen, alleen maar bij mijn paarden. En om het on topic te houden; de stapmolen hoort ook niet bij mij Knipoog.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:40

Dat is, ik wordt automatisch als heavy Normal gezien, maar ik probeer mijn paard een zo natuurlijk mogelijk leven te geven naast de sport......... Ik denk dat mijn paard het er prima op doet,

Nu ben ik gisteren weer eens gevallen, en vrees ik dat ik even niet kan lopen Haha! tja en dan zal hij dus wel iets meer de molen in komen, Ik weet dat ik hem daar geen plezier mee doe, en ik probeer dat allemaal wel zo goed mogelijk te regelen voor hem........ maar ik moet een dikke 500 meter lopen naar zijn land, over ongelijke vloer........ en ga dat maar eens doen met een peerd die een behoorlijke grote stap heeft, en je zelf pasje, voor pasje heel voorzichtig je benen neer moet zetten.

maar zoals het er nu uitziet zijn er twee gaten leeg de komende 3 dagen, en zal het wel mee vallen......

Ik moet wel zeggen dat in dit soort situaties een molen wel een uitkomst is hoor!

Toen ik gisteren naast de spikkel ging, kon ik echt niet meer opstappen (knap eigenlijk dat je eraf valt terwijl je niet eens opgestapt bent) de meiden hebben haar in de molen gezet en haar er later weer uitgehaald........ dan zijn de molens dus ideaal. voor dat soort omstandigheden.

Maar ik ben me er zeker wel van bewust dat ik de paarden er geen plezier mee doe. Molentijd staat dus ook niet in het werkschema

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:30

dit topic is niet bedoeld als een NH-ers vs Niet NH-ers strijd, maar voor de voor- en nadelen van een stapmolen. Gaarne de discussie dan ook daartoe beperken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:42

edit

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:08

haf_jessie schreef:
Ik heb hier in de omgeving ook gestaan bij een stal waar paarden hele dag in paddock staan,en snachts binnen.Ik zal je vertellen,mijn paard werd doodongelukkig,en wou het liefst weer naar binnen.Helaas is er bij die stal geen optie tot een paar uur buiten,alleen de hele dag.

Eline ik weet niet of je onze stal bedoeld maar wat je zegt klopt niet. Dat weet je denk ik zelf ook wel... De paarden staan in de winter absoluut niet de hele dag buiten. Ze komen een uurtje in het paddock om de benen te strekken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:27

Kenzo schreef:
haf_jessie schreef:
Ik heb hier in de omgeving ook gestaan bij een stal waar paarden hele dag in paddock staan,en snachts binnen.Ik zal je vertellen,mijn paard werd doodongelukkig,en wou het liefst weer naar binnen.Helaas is er bij die stal geen optie tot een paar uur buiten,alleen de hele dag.

Eline ik weet niet of je onze stal bedoeld maar wat je zegt klopt niet. Dat weet je denk ik zelf ook wel... De paarden staan in de winter absoluut niet de hele dag buiten. Ze komen een uurtje in het paddock om de benen te strekken.

Haha!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 13:40

Daan miss eerst vragen welke stal ik bedoel,dat ging over vd peet. Ik weet heus wel dat ze bij jullie geen uren buiten staan,over zoiets ga je toch ook niet liegen?

[/quote]

Eline ik weet niet of je onze stal bedoeld maar wat je zegt klopt niet. Dat weet je denk ik zelf ook wel... De paarden staan in de winter absoluut niet de hele dag buiten. Ze komen een uurtje in het paddock om de benen te strekken.[/quote]

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 13:52

Kenzo schreef:
haf_jessie schreef:

Snap ook niet dat je dat zegt eigenlijk,want ik zette jessie juist buiten bij jullie omdat ik vond dat ze te weinig buiten was.Eerst even goed nadenken voor je conclusies trekt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:53

alleen is dat niet het onderwerp.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:09

Jovarna schreef:
Angeliek schreef:
Stapmolen slecht voor een paard?
Een stapmolen is pas slecht voor een paard als de cirkel te klein is en ze de binnenzijde gaan belasten. Maar geloof maar dat niemand zo een kleine stapmolen heeft..

Stapmolen is juist goed voor een paard. Goed voor de doorbloeding in de benen. Goed voor een eventuele vochtophoping zoals stalbenen etc. Goed voor spierpijn.

En de stapmolen saai?
Misschien heeft een paard van al die rondjes in steeds dezelfde binnen of buitenbak ook wel een sik.

De stapmolen bij ons op stal is op het harde. De molen draaid om de 5 minuten.
Mijn paard staat er denk ik zo'n 5x per week in.
Meestal na wedstrijd krijgt ie een dag vrij, en dan gaat ie op die dag 2x in de stapmolen.

Ook hier weer: gemak dient de mens. Frusty

Dat maak jij ervan. Het is voor mij 10 meter verder lopen naar de wei.
Maar mijn paard WORD uit de stal gehaald. En meestal in de stapmolen gezet. Of in een paddock of wei.
Maar bij ons staan 50 paarden, ga jij mij eens vertellen hoe iemand al die 50 paarden voor 6 uur 'savond's allemaal op de wei gehad kan hebben.. Dat kan toch helemaal niet?
Dan is het helemaal niet 'gemak dient de mens', dat maak jij er helemaal van terwijl de situatie daar helemaal niet naar is.
Dat wil niet zeggen dat mijn paard niet op de wei komt, maar niet iedere dag.
Mijn paard word ongeveer 4 dagen per week in de stapmolen gezet, en 3 dagen in de wei of paddock.
Dan zet ik hem zelf vaak ook nogeens een keertje in de stapmolen na een training, als ie is afgespoten en hij moet droogstappen, of na een wedstrijd.

En ik merk geen verschil van paard toen ie nog geen stapmolen kende, en toen ie 5x in de week in de stapmolen staat.

Maar dat het gemakzucht is, ECHT NIET!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:14

Gemakzucht lees ik nergens, wel dat gemak de mens dient en dat is i.m.o. ook zo, vooral bij het verhaaltje wat jij geqout (is dit een bestaan woord, qouted?) hebt Anders had ze zelf na een wedstrijd twee keer met haar paard moeten gaan lopen...

Ik blijf erbij dat een stapmolen niet slecht is voor een paard, tenzij dat de enige manier van beweging is die hij krijgt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:56

Angeliek schreef:
Maar bij ons staan 50 paarden, ga jij mij eens vertellen hoe iemand al die 50 paarden voor 6 uur 'savond's allemaal op de wei gehad kan hebben.. Dat kan toch helemaal niet?

Nou, bij ons staan er ong. 75 en die komen toch echt elke dag in het land hoor, dus onmogelijk is het niet. Degenen die niet 24/7 buiten staan, staan dat van 9-17:00 uur, en stapmolen is dus hiervoor niet nodig. Waarom kan dat bij jullie niet?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:41

Pfff jemig wat een lange tenen hier, waarom voelen zoveel de behoefte om elkaar af te branden? Sjongejonge. Misschien kunnen jullie even een apart NH versus Normals en vice versa openen ofzo, maar ga hier niet zo zitten zieken.

Als je zegt 'gemak dient de mens' in relatie tot de mensen die de stapmolen inzetten dan insinueer je ook dat mensen lui zijn. Iemand die zijn paard na de wedstrijd even in de molen zet kan in de tussen tijd wel weet jij veel, tien kilo wortels schoon staan te maken voor dat paard, dus oordeel niet over iets waar je niet van weet.

Ik gebruik de molen omdat
Ik wil dat mijn paarden veel bewegen
Omdat ze in de paddock niet bewegen
en in het land voornamelijk eten
en het sportpaarden zijn maar los dáárvan
elk paard gebaat is bij véél beweging want dat doen ze van nature ook. Alleen omdat wij ze hun eten voorschotelen staan ze stil. En dat is niet gezond. Dus. En zeggen dat een paard 24/7 buiten moet staan is een andere discussie, voor een sportpaard is dat geen optie.