Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
arno8 schreef:Jij begon met fantasiesprookjes... Ik vertel gewoon een fantasieverhaaltje, dat je je daardoor aangesproken voelt en er allerlei conclusies uit trekt is jouw probleem.
Cassidy schreef:Om toch nog even op die trainingsmolen terug te komen: met een driejarig paard zou ik het niet doen, dit vooral vanwege de eenzijdige belasting, en ook bij wat oudere paarden afhankelijk van de programma's, de vorm van de molen en de ondergrond.
Er zijn verschillende constructies, vormen (zelfs ovaal in de maat van een 20x 40m bak) en diameters te bedenken, met verschillend aangestuurde computerprogramma's (stap, draf en galop) om het werk in de molen afwisselend te houden. Ik zou zelf een paard niet zo snel in een molen zetten waar hij met een touw aan vastzit, maar met hekken ertussen zou ik het aandurven.
Dus is het een uurtje stappen, of kan je paard onbelast een heel programma afwerken waar regelmatig van hand en vooral van tempo verandert wordt?
haf_jessie schreef:Ik heb hier in de omgeving ook gestaan bij een stal waar paarden hele dag in paddock staan,en snachts binnen.Ik zal je vertellen,mijn paard werd doodongelukkig,en wou het liefst weer naar binnen.Helaas is er bij die stal geen optie tot een paar uur buiten,alleen de hele dag.
Kenzo schreef:haf_jessie schreef:Ik heb hier in de omgeving ook gestaan bij een stal waar paarden hele dag in paddock staan,en snachts binnen.Ik zal je vertellen,mijn paard werd doodongelukkig,en wou het liefst weer naar binnen.Helaas is er bij die stal geen optie tot een paar uur buiten,alleen de hele dag.
Eline ik weet niet of je onze stal bedoeld maar wat je zegt klopt niet. Dat weet je denk ik zelf ook wel... De paarden staan in de winter absoluut niet de hele dag buiten. Ze komen een uurtje in het paddock om de benen te strekken.
Kenzo schreef:haf_jessie schreef:Ik heb hier in de omgeving ook gestaan bij een stal waar paarden hele dag in paddock staan,en snachts binnen.Ik zal je vertellen,mijn paard werd doodongelukkig,en wou het liefst weer naar binnen.Helaas is er bij die stal geen optie tot een paar uur buiten,alleen de hele dag.
Eline ik weet niet of je onze stal bedoeld maar wat je zegt klopt niet. Dat weet je denk ik zelf ook wel... De paarden staan in de winter absoluut niet de hele dag buiten. Ze komen een uurtje in het paddock om de benen te strekken.
Jovarna schreef:Angeliek schreef:Stapmolen slecht voor een paard?
Een stapmolen is pas slecht voor een paard als de cirkel te klein is en ze de binnenzijde gaan belasten. Maar geloof maar dat niemand zo een kleine stapmolen heeft..
Stapmolen is juist goed voor een paard. Goed voor de doorbloeding in de benen. Goed voor een eventuele vochtophoping zoals stalbenen etc. Goed voor spierpijn.
En de stapmolen saai?
Misschien heeft een paard van al die rondjes in steeds dezelfde binnen of buitenbak ook wel een sik.
De stapmolen bij ons op stal is op het harde. De molen draaid om de 5 minuten.
Mijn paard staat er denk ik zo'n 5x per week in.
Meestal na wedstrijd krijgt ie een dag vrij, en dan gaat ie op die dag 2x in de stapmolen.
Ook hier weer: gemak dient de mens.![]()
Angeliek schreef:Maar bij ons staan 50 paarden, ga jij mij eens vertellen hoe iemand al die 50 paarden voor 6 uur 'savond's allemaal op de wei gehad kan hebben.. Dat kan toch helemaal niet?