[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:59

Hippotha schreef:
En een ijzertje is bij dit soort hoeven inderdaad een verlichting indien het paardje op ongelijke bodems moet lopen (steentjes, denneappels, etc..)

Nee, is voor mij geen optie. Ik heb daarom voor hoefschoenen gekozen. Knipoog

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:42

Wisten jullie dat er duizenden jaren geleden ook hoefschoenen werden gebruikt bij de indianen voor hun paarden. Er waren toen grote trektochten en hun paarden liepen normaal vooral op gras en gewone stenen maar wanneer ze de bergen in gingen konden de paarden niet zo lekker lopen omdat ze deze grond niet gewend waren.
De paarden die in de bergen woonden hadden deze schoenen daarentegen weer niet nodig. Zij waren aan deze ondergrond gewend.

Razor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:59

Hmmm, heb zojuist deze hele discussie gelezen en ben het met een aantal mensen eens maar ook met veeeeele niet! Ieder z'n ding, dat vind ik wel, maar mijn paardjes zijn erg blij dat er nog steeds smeden met ijzers zijn, want zonder zouden ze veel pijn hebben! Thank God There Are Smid's!!!

Groetjes, Razor:)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:29

Jovarna schreef:
pubelia schreef:
mijn paardje heeft altijd op ijzers gestaan, ik heb het geprobeert en ze begon heel erg kreupel te lopen. dus ik was van mening om haar weer terug op ijzers te zetten... ( dit was niet in eerste instantie omdat ze kreupel liep maar omdat haar hoefjes zo ver waren gaan brokkelen dat ze te kort werden)

Het is "logisch" dat de hoeven van veel paarden erg gevoelig worden en gaan brokkelen nadat de ijzers eronder vandaan gehaald zijn. Dit is echter geen gevolg van het feit dat de ijzers er onder vandaan zijn, maar is het gevolg van het feit dat die ijzers eronder gezeten hebben.
Nadat de ijzers verwijderd zijn, komt het gevoel terug in de hoeven. Het hoefmechanisme zal weer volop z'n werk doen, de straal raakt de grond, er vindt veel meer doorbloeding plaats etc. Daarnaast heeft het ijzer de hoef verzwakt en zo ook de hoefwand en het is logisch dat deze gaat brokkelen wanneer hij niet meer bij elkaar gehouden wordt door het ijzer.
Ik weet niet hoe lang je het zonder ijzers geprobeerd hebt, maar wanneer je werkelijk achter je besluit had gestaan, dan had je het ook echt de tijd gegeven. Dus je paard met rust laten gedurende de gevoeligheid en naast weidegang wel veel met je paard gaan wandelen, onbelast dus en op grond waar het paard wèl goed lopen kan. Heb je tòch haast met rijden, dan zijn er hoefschoenen.

ik heb het een maand de tijd gegeven. imo lang genoeg.... ik heb er ijzers onder gezet want het kreupel lopen werd ipv minder alleen maar meer. en als dat met ijzers weer goed komt, zet ik er liever weer ijzers onder, dan dat ik haar nog langer pijn laat lijden.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:36

Ik ben niet tegen ijzers. Iedereen die er wel tegen is moet dat helemaal zelf weten..
Ik ben zelf iemand die vaak op buitenrit gaat, en veel over de weg moet ( nou zullen er wel reacties komen van, de hoef past zich automatisch wel aan blablabla, nou niet dus) Ik heb mijn pony 2 jaar zonder ijzers minimaal 5 x per week over de weg gereden, de hoef werd wel harder, maar sleet nog net zo snel. Dat is dus de reden waarom ik voor ijzers heb gekozen, mn pony staat inmiddels 4 jaar op ijzers, en het werkt perfect..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:41

pubelia schreef:
ik heb het een maand de tijd gegeven. imo lang genoeg.... ik heb er ijzers onder gezet want het kreupel lopen werd ipv minder alleen maar meer. en als dat met ijzers weer goed komt, zet ik er liever weer ijzers onder, dan dat ik haar nog langer pijn laat lijden.

Dit gevoel kan ik me heel goed voorstellen. Wanneer er iets met mijn paard is, gaat me dat ook door merg en been. Dus ik begrijp de keuze wel.
Maar... en dit is beslist niet bedoeld als aanval oid, maar om even verder over te discussiëren. Ben je ook op onderzoek gegaan wat de oorzaak was van de pijn? Je hebt - door voor ijzers te kiezen - haar van de pijn af geholpen. Maar wat was de oorzaak (die nu niet weggenomen is), heb je je daarin verdiept? Waren het bijv. dunne zolen, was de witte lijn verzwakt, waren de steunsels te lang of misschien wel overgroeid, kon ze wel goed afwikkelen, liep ze op de hoefwand, stak de straal uit, stond ze hoog op de hielen, had ze kneuzinkjes, kreeg ze voldoende weidegang of stond ze veel op stal, hoeveel krachtvoer kreeg ze, etc..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:58

ze staat 24/7 bij mij buiten, ze is nu 12 en heeft altijd op ijzers gestaan omdat ze voor de kar beleerd is en daar voor dus ook veel gebruikt is. het rare is dat de afwikkeling van de pas deed ze wel goed, dus ze zetten haar viet wel gewoon goed neer, maar het leek juist van uit haar schouder (spieren) te komen. Dat kon door twee dingen liggen. trap gehad van een paard, wat mogelijk zou zijn, en twee doordat ze geen ijzers meer aan had. ik was zo wie zo van plan om weer ijzers eronder te doen, omdat ik haar binnenkort wil inspannen, dus ik had de hoefsmid gevraagt er weer ijzers onder te doen, en toen was ze ook gelijk niet meer kreupel. Dus het preciese weet ik niet waar het nu aan gelegen heeft, ik weet wel dat ze nu niet meer kreupel loopt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:17

Voor wie bang is voor slijtage van de hoeven, is er nog de mooie oplossing hoefschoenen Pling

JackieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:20

Arabesk: Zo hebben wy hem samen gekocht toen hy 7 was. We hebben z'n yzers er wel is afgehaald maar hij loopt gewoon op 4 benen kreupel, daar kan ik ook niks aan doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:23

JackieLover schreef:
Arabesk: Zo hebben wy hem samen gekocht toen hy 7 was. We hebben z'n yzers er wel is afgehaald maar hij loopt gewoon op 4 benen kreupel, daar kan ik ook niks aan doen.

Niet is onmogelijk en zeker ijzerloos niet.

Ik zit op mijn werk = geen tijd om uitgebreide verhandeling te geven.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:28

Mijn paard staat wel op ijzers i.v.m. medische redenen.

Als het anders kon dan had ze zeker ijzerloos gestaan!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:48

Arabesk schreef:
Voor wie bang is voor slijtage van de hoeven, is er nog de mooie oplossing hoefschoenen Pling

Hoefschoenen werken niet in alle gevallen. Erg vervelend als je halverwege een marathon moet stoppen om je hoefschoenen op te halen of als je na je buitenrit kapotte kootholtes hebt. Niet iedere hoef verdraagt hoefschoenen, zelfs niet de Smitjes (voor je daar weer mee komt). Het zijn voor een flink aantal mensen hele bruikbare dingen, maar niet voor iedereen en niet onder alle omstandigheden. Net zo goed als blote voeten niet onder ALLE omstandigheden kunnen. Het feit dat jij ervoor kiest om je aan te passen aan wat jouw paard op blote voeten kan, betekent niet dat anderen daar ook voor moeten kiezen. En het feit dat jouw paard vrij veel kan op blote voeten, betekent ook niet dat DUS ALLE paarden dat kunnen.
De meeste mensen kopen een paard met een bepaald idee van wat ze ermee gaan doen, is het dan zo onbegrijpelijk dat als het paard dat zonder ijzers niet kan je er dan ijzers onderlegt en niet zegt "ach, hij kan dit niet op blote voeten, dan zet ik hem toch gewoon in de wei en vergeet het rijden/mennen/wat-dan-ook maar helemaal"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:51

Nou, daar zeg je wat, Waratje! Knipoog
Er zijn inderdaad mensen die hun ambities van tafel vegen voor het welzijn en welbevinden van hun paard. En ik vind dat hartstikke goed! En ze krijgen er zo veel meer voor terug!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:23

Gaat er nog iemand die tegen ijzers is reageren op mijn stukje?
Of kan ik er van uit gaan dat ik gewoon gelijk heb: Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:57

Jovarna schreef:
Nou, daar zeg je wat, Waratje! Knipoog
Er zijn inderdaad mensen die hun ambities van tafel vegen voor het welzijn en welbevinden van hun paard. En ik vind dat hartstikke goed! En ze krijgen er zo veel meer voor terug!

Oh tuurlijk, hartstikke goed als mensen zich opofferen voor het welzijn en welbevinden van hun paard, maar wat mij betreft zijn ijzers niet zodanig storend voor het paard dat het meteen maar "met pensioen" moet als het zonder ijzers niet zou kunnen werken. En er zijn paarden die het voor hun welzijn hard nodig hebben om wel te werken, maar het door hun hoefkwaliteit niet zonder ijzers kunnen. Dan heb je dus een keuze in "welzijn" op de ene manier ten koste van de andere (in jullie ogen, dan, want ik zie niet het probleem van een goed gelegd ijzer).
Zolang mensen bewust kiezen of ze hun paard op blote voeten of met enige vorm van hoefbescherming laten lopen, ben ik dik tevreden. Als mensen ergens voor kiezen omdat het nou eenmaal zo hoort of omdat iemand beweert dat het (on)gezond is, zonder naar het individuele paard in combinatie met de gewenste activiteit te kijken, dan is dat een heel ander verhaal Duivel

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:43

Tja, we hebben het nou over ijzers al dan niet..
TB versus NB..

Maar waarom lopen wij mensen niet op onze bloten voeten? Over asfalt en grind bijvoorbeeld...
Dit is immers ook natuurlijk...

Of worden schoenen niet gezien als onnodig??????

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:19

jeske333 schreef:
TB versus NB..

Maar waarom lopen wij mensen niet op onze bloten voeten? Over asfalt en grind bijvoorbeeld...

Is ook een kwestie van training net als bij het paard.
Ik loop thuis erg veel blootsvoets en heb nergens last van,ga ook rustig mijn paarden op de blote pote(bb) halen uit de wei lopend over een puinweg.
Maar aangezien men erg vreemd opkijkt als ik zo in de "echte wereld" loop trek ik dan braaf schoenen aan Knipoog
Dat mijn voeten niet meer om aan te zien zijn laten we maar even buiten beschouwing

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:04

Arabesk schreef:
nujaro schreef:
mijn pony loopt het hele jaar door op ijzers Lachen
ten eerste is hij dat zo gewend en ten tweede zal het wel moeten want jik moet iedere dag een klein stukje over de weg naar de manege waar ik rijd Knipoog het is misschien maar een klein stukje, maar het is wel iedere dag Haha!
zonder ijzers zouden zijn hoeven te snel slijten, totdat er niets meer van over is vrees ik

hoe verklaar je dan dat mijn paard en vele anderen, elke dag gemiddeld 5 km over asfalt gaan zonder problemen??

Ik galloppeer zelfs over het asfalt Cool

het hangt ervan af hoe je pony eraan gewend is Knipoog jou pony heeft waarschijnlijk veel natuurlijkere hoeven Knipoog die zijn een stuk steviger Haha! maar mijn pony heeft ook voordat ik hem kocht op hoefijzers gelopen en dan zijn de hoeven daar gewoon niet sterk genoeg voor Knipoog

ooh ja ik heb ook hoefijzers, omdat ik wedstrijden rijd en zonder hoefijzers is het soms te glad Knipoog

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:11

och nee he weerdat gedoe over ijzers. Ik ehb zoiets de als het zonder ijzers kan is dat natuurlijk super, kan het niet is het een mooie oplossing. Mijne staat op advies van de hoefsmid op ijzers, dan laat ik ze er niet onderweg gaan omdat het zogenaamd slecht zou zijn. Mijn smid is een vakman en weet echt wel waar die het over heeft. Hij raad ook mensen aan zonder ijzers door het leven te gaan als dta niet nodig is, mocht er weer gezeur komen over het geld...

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:38

jeske333 schreef:
TB versus NB..

Ik vind dat je paardevoeten en mensenvoeten zowiezo niet kan vergelijken, maar asl je dat al wil doen, ja ik loop veel op blote voete. Grind, beton, gebroken asfalt,zand,gras enz.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:26

Haha! Ik krijg nu hele visioenen van een mens met hoeven.. Haha!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:34

Daarom moet je die pootjes ook niet met elkaar vergelijken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:38

Needje schreef:
Gaat er nog iemand die tegen ijzers is reageren op mijn stukje?
Of kan ik er van uit gaan dat ik gewoon gelijk heb: Tong uitsteken

Welk stukje is dat, Needje? Zal ik 'es kijken of ik je gelijk kan geven. Duivel Haha!

Waratje schreef:
Oh tuurlijk, hartstikke goed als mensen zich opofferen voor het welzijn en welbevinden van hun paard, maar wat mij betreft zijn ijzers niet zodanig storend voor het paard dat het meteen maar "met pensioen" moet als het zonder ijzers niet zou kunnen werken.

Ik had het niet zozeer over "opofferen", maar over het opzij zetten van (wedstrijd-)ambities. En dan bedoel ik ook niet "het paard met pensioen sturen", maar juist op een andere manier met je paard aan de gang gaan, dus bijv. géén wedstrijden, maar verder wel sportief en recreatief bezig zijn met je paard.

nujaro schreef:
het hangt ervan af hoe je pony eraan gewend is Knipoog jou pony heeft waarschijnlijk veel natuurlijkere hoeven Knipoog die zijn een stuk steviger Haha! maar mijn pony heeft ook voordat ik hem kocht op hoefijzers gelopen en dan zijn de hoeven daar gewoon niet sterk genoeg voor Knipoog

De meeste paarden van mensen die overgestapt zijn op blote voeten, hebben voorheen ijzers gehad. Vaak van jongs af aan en jarenlang. Natuurlijk zijn de hoeven dan (in meer of mindere mate) verzwakt en zijn ze niet 'natuurlijk' meer. Dit vraagt dus vaak een herstelperiode, wat tijd nodig heeft. En in mijn beleving (vele ervaringen kennende) kan elk paard de overstap maken van ijzer naar ijzerloos.

jeske333 schreef:
TB versus NB..

Nee dit is geen discussie TB versus NB. Het gaat over wel of geen hoefijzers. Knipoog De TB-NB-discussie ligt al ver achter ons Clown (of was dat een ander topic Sigaar ). Haha!

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:40

Arabesk schreef:
als jij pijn in je rug hebt en je slikt aspirine ga je toch ook niet door met zware dingen tillen?

dan zorg je eerst dat het probleem GENEEST

jij bent toch ook zonder schoenen geboren waarom loop jij op schoenen????

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:17

Ons paardje 13 jaar oud (ex draver) heeft sinds februarie ijzers. Het is al een paar x gebeurd dat hij er 1 verliest. Volgens mijn dochter komt dat omdat hij op het land staat. Zijn hoeven zijn ook brokkelig, ik begrijp door een opmerking van iemand op dit forum dat dat komt doordat de ijzers er dan opnieuw ondergezet worden en dus extra "gaatjes" in de hoeven zijn van de nagels. Kan ik mij goed voorstellen. Volgens mijn dochter (17 jaar) kan hij niet zonder ijzers. (lijkt mij sterk, want ze rijd geen wedstrijden o.i.d.) En zou het ook niet goed zijn omdat hij dan wel eens een 1 of andere ziekte aan zijn hoeven ( of straal) zou kunnen krijgen. Klopt dit???
Zelf denk ik dat hij beter af is zonder ijzers, maar ik heb er echt geen verstand van. O ja, ze smeert ze regelmatig in met vet en teer. Kan iemand mij advies geven? Alvast bedankt. Groetjes Tineke