Hippotha schreef:En een ijzertje is bij dit soort hoeven inderdaad een verlichting indien het paardje op ongelijke bodems moet lopen (steentjes, denneappels, etc..)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hippotha schreef:En een ijzertje is bij dit soort hoeven inderdaad een verlichting indien het paardje op ongelijke bodems moet lopen (steentjes, denneappels, etc..)
Jovarna schreef:pubelia schreef:mijn paardje heeft altijd op ijzers gestaan, ik heb het geprobeert en ze begon heel erg kreupel te lopen. dus ik was van mening om haar weer terug op ijzers te zetten... ( dit was niet in eerste instantie omdat ze kreupel liep maar omdat haar hoefjes zo ver waren gaan brokkelen dat ze te kort werden)
Het is "logisch" dat de hoeven van veel paarden erg gevoelig worden en gaan brokkelen nadat de ijzers eronder vandaan gehaald zijn. Dit is echter geen gevolg van het feit dat de ijzers er onder vandaan zijn, maar is het gevolg van het feit dat die ijzers eronder gezeten hebben.
Nadat de ijzers verwijderd zijn, komt het gevoel terug in de hoeven. Het hoefmechanisme zal weer volop z'n werk doen, de straal raakt de grond, er vindt veel meer doorbloeding plaats etc. Daarnaast heeft het ijzer de hoef verzwakt en zo ook de hoefwand en het is logisch dat deze gaat brokkelen wanneer hij niet meer bij elkaar gehouden wordt door het ijzer.
Ik weet niet hoe lang je het zonder ijzers geprobeerd hebt, maar wanneer je werkelijk achter je besluit had gestaan, dan had je het ook echt de tijd gegeven. Dus je paard met rust laten gedurende de gevoeligheid en naast weidegang wel veel met je paard gaan wandelen, onbelast dus en op grond waar het paard wèl goed lopen kan. Heb je tòch haast met rijden, dan zijn er hoefschoenen.
pubelia schreef:ik heb het een maand de tijd gegeven. imo lang genoeg.... ik heb er ijzers onder gezet want het kreupel lopen werd ipv minder alleen maar meer. en als dat met ijzers weer goed komt, zet ik er liever weer ijzers onder, dan dat ik haar nog langer pijn laat lijden.
JackieLover schreef:Arabesk: Zo hebben wy hem samen gekocht toen hy 7 was. We hebben z'n yzers er wel is afgehaald maar hij loopt gewoon op 4 benen kreupel, daar kan ik ook niks aan doen.
Arabesk schreef:Voor wie bang is voor slijtage van de hoeven, is er nog de mooie oplossing hoefschoenen
Jovarna schreef:Nou, daar zeg je wat, Waratje!
Er zijn inderdaad mensen die hun ambities van tafel vegen voor het welzijn en welbevinden van hun paard. En ik vind dat hartstikke goed! En ze krijgen er zo veel meer voor terug!
jeske333 schreef:Tja, we hebben het nou over ijzers al dan niet..
TB versus NB..
Maar waarom lopen wij mensen niet op onze bloten voeten? Over asfalt en grind bijvoorbeeld...
Dit is immers ook natuurlijk...
Of worden schoenen niet gezien als onnodig??????
Arabesk schreef:nujaro schreef:mijn pony loopt het hele jaar door op ijzers![]()
ten eerste is hij dat zo gewend en ten tweede zal het wel moeten want jik moet iedere dag een klein stukje over de weg naar de manege waar ik rijdhet is misschien maar een klein stukje, maar het is wel iedere dag
zonder ijzers zouden zijn hoeven te snel slijten, totdat er niets meer van over is vrees ik
hoe verklaar je dan dat mijn paard en vele anderen, elke dag gemiddeld 5 km over asfalt gaan zonder problemen??
Ik galloppeer zelfs over het asfalt
TB versus NB..
Maar waarom lopen wij mensen niet op onze bloten voeten? Over asfalt en grind bijvoorbeeld...
Dit is immers ook natuurlijk...
Of worden schoenen niet gezien als onnodig??????
Needje schreef:Gaat er nog iemand die tegen ijzers is reageren op mijn stukje?
Of kan ik er van uit gaan dat ik gewoon gelijk heb:
Waratje schreef:Oh tuurlijk, hartstikke goed als mensen zich opofferen voor het welzijn en welbevinden van hun paard, maar wat mij betreft zijn ijzers niet zodanig storend voor het paard dat het meteen maar "met pensioen" moet als het zonder ijzers niet zou kunnen werken.
nujaro schreef:het hangt ervan af hoe je pony eraan gewend isjou pony heeft waarschijnlijk veel natuurlijkere hoeven
die zijn een stuk steviger
maar mijn pony heeft ook voordat ik hem kocht op hoefijzers gelopen en dan zijn de hoeven daar gewoon niet sterk genoeg voor
TB versus NB..
Arabesk schreef:als jij pijn in je rug hebt en je slikt aspirine ga je toch ook niet door met zware dingen tillen?
dan zorg je eerst dat het probleem GENEEST