opala schreef:Welke heilzame werking van ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
opala schreef:Welke heilzame werking van ijzers
Jovarna schreef:opala schreef:Welke heilzame werking van ijzers
Waar ze in geloven.
Buff schreef:@ Zoolgangster: dat zei ik net dus ook. Voor mensen die "geloven" in natuurlijk bekappen zijn hoefijzers per definitie paardenmishandeling! En daar ben ik het dus gewoon NIET mee eens.
Buff schreef:Kijk en dat is nou net het punt! Iedereen geloofd in zijn eigen "ding", waardeer dat van elkaar!
Jovarna schreef:opala schreef:Welke heilzame werking van ijzers
Waar ze in geloven.
Citaat:Ook heb ik een paard gekend dat echt beter af was met ijzers, zij biljardeerde nogal en had artrose. Met die ijzers is ze bijna 30 geworden, zonder waarschijnlijk een flink paar jaar minder, doordat dan de artrose veel harder was gegaan.
promptertje schreef:Ik "geloof" nergens in, maar baseer me op feiten. IJzers beschermen de voeten van mijn paarden tegen overmatige slijtage door het werk wat ze moeten doen, niks meer en niks minder. Open staan voor andere zaken doe ik wel, maar ik kies wat voor mijn paarden onder mijn omstandigheden het beste is.
Waratje schreef:Wat is dan jullie voorstel voor zo'n paard als ik al eerder heb aangehaald:Citaat:Ook heb ik een paard gekend dat echt beter af was met ijzers, zij biljardeerde nogal en had artrose. Met die ijzers is ze bijna 30 geworden, zonder waarschijnlijk een flink paar jaar minder, doordat dan de artrose veel harder was gegaan.
Jovarna schreef:[Mag je me eerst uitleggen in welk opzicht de ijzers het biljarderen hebben verholpen en de artrose hebben vertraagd.Want dat zie ik dus niet.
[/quote]
Djilan schreef:Kinke schreef:zit ik net in het hoefijzer topic te lezen over iemand die Mnogwat rijdt zonder ijzers en nog nooit is uitgegleden
Dat niet/nooit uitglijden zonder ijzers ben ik het niet mee eens. En ik heb het bewijs in de wei staanMijn paard gaat nog wel eens in volle galop door de wei, moet je maar eens zien wat voor glijsporen hij trekt als hij in de ankers gaat. En hij is ook al 2x zijwaarts onderuit gegleden. Ok, dan heb je het over een jong en onbezonnen paard, maar toch!
Jovarna schreef:Is er rij- en trainingstechnisch niets aan het biljarderen te doen?
Waratje schreef:Jovarna schreef:Is er rij- en trainingstechnisch niets aan het biljarderen te doen?
Nee.
Buff schreef:@ Zoolgangster: dat zei ik net dus ook. Voor mensen die "geloven" in natuurlijk bekappen zijn hoefijzers per definitie paardenmishandeling! En daar ben ik het dus gewoon NIET mee eens.
Jovarna schreef:Er komt een volgende vraag bij me naar boven.
"Omdat het ijzer glad is draait de voet makkelijker, het hele been draait als het ware ipv alléén die voet, de bovenliggende gewrichten draaien dus mee en slijten zo minder."
Dit makkelijker kunnen draaien dankzij een ijzer, dat zie ik wel, wanneer het paard over stroeve ondergrond loopt, zoals asfalt, beton, een keihard zandpad e.d..
Maar gaat dit dan ook op wanneer je in een zandbak rijdt? Of over (wat mullere) zandpaden, bermen, grasveld? Dìt zie ik nl. nièt.
Arabesk schreef:Vraag Esperanza ff die heeft een biljardeer pony rijtechnisch er vanaf geholpen
Kinke schreef:Buff schreef:@ Zoolgangster: dat zei ik net dus ook. Voor mensen die "geloven" in natuurlijk bekappen zijn hoefijzers per definitie paardenmishandeling! En daar ben ik het dus gewoon NIET mee eens.
hoho, kijk even uit wat je zegt en scheer niet iedereen over 1 kam a.u.b. Ik ben zo iemand die 'gelooft' in NB, maar ik zal je geen dierenbeul noemen als jij je paard op ijzers hebt staan, ook al vind ik die ijzers zelf helemaal niks.
Waratje schreef:Probeer zelf maar eens uit met een schoen met een rubberzool en eentje met een goed gladde leren (of nog liever metalen) zool. Flink druk erop als je draait, een paard weegt nogal wat