HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:32

opala schreef:
Welke heilzame werking van ijzers Schijnheilig

Haha! Waar ze in geloven. Knipoog

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:35

Jovarna schreef:
opala schreef:

Kijk en dat is nou net het punt! Iedereen geloofd in zijn eigen "ding", waardeer dat van elkaar!

IceEva

Buff schreef:
@ Zoolgangster: dat zei ik net dus ook. Voor mensen die "geloven" in natuurlijk bekappen zijn hoefijzers per definitie paardenmishandeling! En daar ben ik het dus gewoon NIET mee eens.

Precies!! Ik ken paarden die als ze geen ijzers zouden hebben afgekeurd moesten worden. Waaronder ook het verhaal van het paard van Buff, en mijn eigen pony speelt er ook een rol in mee..

IceEva

Buff schreef:
Kijk en dat is nou net het punt! Iedereen geloofd in zijn eigen "ding", waardeer dat van elkaar!

Vind ik een goed punt! Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:43

Jovarna schreef:
opala schreef:

Wat is dan jullie voorstel voor zo'n paard als ik al eerder heb aangehaald:
Citaat:
Ook heb ik een paard gekend dat echt beter af was met ijzers, zij biljardeerde nogal en had artrose. Met die ijzers is ze bijna 30 geworden, zonder waarschijnlijk een flink paar jaar minder, doordat dan de artrose veel harder was gegaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:45

Ik "geloof" nergens in, maar baseer me op feiten. IJzers beschermen de voeten van mijn paarden tegen overmatige slijtage door het werk wat ze moeten doen, niks meer en niks minder. Open staan voor andere zaken doe ik wel, maar ik kies wat voor mijn paarden onder mijn omstandigheden het beste is.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:47

promptertje schreef:
Ik "geloof" nergens in, maar baseer me op feiten. IJzers beschermen de voeten van mijn paarden tegen overmatige slijtage door het werk wat ze moeten doen, niks meer en niks minder. Open staan voor andere zaken doe ik wel, maar ik kies wat voor mijn paarden onder mijn omstandigheden het beste is.

Ja ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:50

Waratje schreef:
Wat is dan jullie voorstel voor zo'n paard als ik al eerder heb aangehaald:
Citaat:
Ook heb ik een paard gekend dat echt beter af was met ijzers, zij biljardeerde nogal en had artrose. Met die ijzers is ze bijna 30 geworden, zonder waarschijnlijk een flink paar jaar minder, doordat dan de artrose veel harder was gegaan.

Mag je me eerst uitleggen in welk opzicht de ijzers het biljarderen hebben verholpen en de artrose hebben vertraagd. Knipoog Want dat zie ik dus niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:54

Jovarna schreef:
[Mag je me eerst uitleggen in welk opzicht de ijzers het biljarderen hebben verholpen en de artrose hebben vertraagd. Knipoog Want dat zie ik dus niet.
[/quote]

IJzers hebben niet het biljarderen verholpen, maar zorgden er wel voor dat de hoeven hun rondje konden glijden. Als het paard zonder ijzers had gelopen, was de hoef stroever en krijg je dus meer draaiende belasting op de gewrichten daarboven. Draaiende belasting op gewrichten levert over het algemeen (meer) artrose.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:55

Zonder ijzers biljarderen ze het hele spronggewricht kapot ja, ijzers helpen daar dus wel iets bij.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:11

Waratje en Prompertje: deze verklaringen klinken mij alles behalve logisch in de oren. Hoeven zijn stroever zonder ijzers en zo krijg je meer belasting op het spronggewricht, en wel zo dat het kapot gaat? Dus met ijzers verloopt het allemaal soepeler Clown

Hoe het ook zit. Met NB geef je juist de paardenhoef dè stand welke het paard wil, dat is in mijn ogen het meest comfortabel. Dan heb je geen ongewenste wrijving van buitenaf en zeker niet van binnenuit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:26

Opala, bij het biljarderen zet het paard de achtervoet op de grond en draait de voet dan naar buiten. Met een stroeve, blote voet krijgen de gewrichten erboven dus elke keer een draaibeweging te verwerken, en daar zijn ze niet geschikt voor, het zijn immers scharniergewrichten.

Omdat het ijzer glad is draait de voet makkelijker, het hele been draait als het ware ipv alléén die voet, de bovenliggende gewrichten draaien dus mee en slijten zo minder.

Biljarderen is een conformatiefout en een paard dat dit in het wild doet zal eerder "op" zijn. Een gedomesticeerd paard kun je zo helpen wat langer in leven te blijven. Een medische reden voor een ijzer dus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 15:28

Ik kan me voorstellen dat als de nadelen van ijzers beginnen op te wegen tegen de voordelen om medische redenen er ijzers onder kunnen en het paard daarmee langer kan leven.

Maar IMO zijn er weinig medische redenen om er een ijzer onder te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:29

Is er rij- en trainingstechnisch niets aan het biljarderen te doen?

Kinke

Re: HET topic voor ijzerloos, TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:32

Djilan schreef:
Kinke schreef:
zit ik net in het hoefijzer topic te lezen over iemand die Mnogwat rijdt zonder ijzers en nog nooit is uitgegleden Lachen

Dat niet/nooit uitglijden zonder ijzers ben ik het niet mee eens. En ik heb het bewijs in de wei staan Clown Mijn paard gaat nog wel eens in volle galop door de wei, moet je maar eens zien wat voor glijsporen hij trekt als hij in de ankers gaat. En hij is ook al 2x zijwaarts onderuit gegleden. Ok, dan heb je het over een jong en onbezonnen paard, maar toch!

Beter lezen a.u.b., ik heb het niet over nooit uitglijden zonder ijzers, ik vertel alleen over iemand die M rijdt zonder ijzers en nog nooit is uitgegleden.
Zou je paard met ijzers dan niet zijn uitgegleden in de wei als ie zo tekeer gaat?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:34

Jovarna schreef:

Nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:39

Er komt een volgende vraag bij me naar boven.

"Omdat het ijzer glad is draait de voet makkelijker, het hele been draait als het ware ipv alléén die voet, de bovenliggende gewrichten draaien dus mee en slijten zo minder."

Dit makkelijker kunnen draaien dankzij een ijzer, dat zie ik wel, wanneer het paard over stroeve ondergrond loopt, zoals asfalt, beton, een keihard zandpad e.d..
Maar gaat dit dan ook op wanneer je in een zandbak rijdt? Of over (wat mullere) zandpaden, bermen, grasveld? Dìt zie ik nl. nièt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 15:40

Waratje schreef:
Jovarna schreef:

Nee.

Vraag Esperanza ff die heeft een biljardeer pony rijtechnisch er vanaf geholpen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:45

Buff schreef:
@ Zoolgangster: dat zei ik net dus ook. Voor mensen die "geloven" in natuurlijk bekappen zijn hoefijzers per definitie paardenmishandeling! En daar ben ik het dus gewoon NIET mee eens.

hoho, kijk even uit wat je zegt en scheer niet iedereen over 1 kam a.u.b. Ik ben zo iemand die 'gelooft' in NB, maar ik zal je geen dierenbeul noemen als jij je paard op ijzers hebt staan, ook al vind ik die ijzers zelf helemaal niks.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:51

Jovarna schreef:
Er komt een volgende vraag bij me naar boven.

"Omdat het ijzer glad is draait de voet makkelijker, het hele been draait als het ware ipv alléén die voet, de bovenliggende gewrichten draaien dus mee en slijten zo minder."

Dit makkelijker kunnen draaien dankzij een ijzer, dat zie ik wel, wanneer het paard over stroeve ondergrond loopt, zoals asfalt, beton, een keihard zandpad e.d..
Maar gaat dit dan ook op wanneer je in een zandbak rijdt? Of over (wat mullere) zandpaden, bermen, grasveld? Dìt zie ik nl. nièt.

Probeer zelf maar eens uit met een schoen met een rubberzool en eentje met een goed gladde leren (of nog liever metalen) zool. Flink druk erop als je draait, een paard weegt nogal wat Tong uitsteken

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:53

Paardenmishandeling is misschien niet het juiste woord. Laat ik het anders verwoorden:
Mensen die voor NB gekozen hebben vinden ijzers helemaal niets, terwijl ik open sta voor de denkbeelden van NB. Daarom blijf ik dit topic ook volgen en actief posten.

Laten we er wel rekening mee houden dat het internet blijft, waarbij je iets zo duidelijk mogelijk moet/wilt verwoorden om miscommunicatie te voorkomen, wat soms erg moeilijk is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:56

Arabesk schreef:
Vraag Esperanza ff die heeft een biljardeer pony rijtechnisch er vanaf geholpen

Misschien doe ik dat wel. Op zich heeft het wat mij betreft niet meer zoveel nut om me verder in te verdiepen, mijn paard biljardeert niet en het paard van dat verhaal ook al niet meer, die loopt nu waarschijnlijk kaarsrecht op haar pootjes door de eeuwige weidevelden.... (voor de nuchterlingen onder ons: die loopt al enkele jaren helemaal niet meer)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 15:56

Kinke schreef:
Buff schreef:

hoho, kijk even uit wat je zegt en scheer niet iedereen over 1 kam a.u.b. Ik ben zo iemand die 'gelooft' in NB, maar ik zal je geen dierenbeul noemen als jij je paard op ijzers hebt staan, ook al vind ik die ijzers zelf helemaal niks.

eh eh hou het netjes he!

Niemand van de NB-ers heeft hier gezegd dat ijzers mishandeling zijn.
Wat we wel zeggen is 'het is onnodig en schadelijk' daar zit nog wel een essentieel verschil tussen Cool

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:57

Als je even zou lezen zie je dat ik het al gecorrigeerd heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:57

Waratje schreef:
Probeer zelf maar eens uit met een schoen met een rubberzool en eentje met een goed gladde leren (of nog liever metalen) zool. Flink druk erop als je draait, een paard weegt nogal wat Tong uitsteken

Met dit weer liever niet. Haha!
Nee, serieus, in een zandbak zoals een rijbak zie ik dit verschil niet zo sterk.