[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:33

Mijn paard was tot vorige week ook licht bevangen; heeft nooit in die typische stand met de benen naar voren gestaan, at goed, geen koorts, alleen liep hij voor minder lekker. Gelukkig is het nu niet meer actief en loopt hij voor 90% weer rad, en dat na een halve week!!!

Wat voor mij een goed criteria was om te kijken om te checken of de bevangenheid nog actief was: Voelen of je bij paard net boven de kogel, bij de pezen zeg maar, een hartslag kunt voelen. Zo ja, dan weet je dat hij bevangen is en dat het actief is. Heeft bij mijn paard 2 weken geduurd. Sinds zaterdag niet meer te voelen.

Normaal gesproken kun je op deze plaats geen polsslag voelen, voel je die wel, weet je dat het actief is.

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:51

Heeft hoefbevangenheid ook niet iets te maken met de temperatuur die het moet zijn als je je paardin het land zet, onder de 15 graden is gevaarlijk, boven de 15 graden is het gevaar uit het gras(is een bepaalde stof die dan niet meer actief is) Heb er is een heelstuk over gelezen in In de strengen.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:00

Het gaat over de stof "fructaan".
Maar dat is wel een langer verhaal dan boven of onder de 15 graden ... Staat een aantal pagina's terug al eens vermeld.

dravergekkie

Berichten: 9269
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:43

ff een stipje zodat vanmidag alles kan lezen.

heb er nu ook 1 staan die vor de 2de x hoefbevangen aan worden is het lijkt wel van de lucht want hij krijgt nauwelijks iets meer alleen veel hooi.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:13

hij is hoefbevangen aan het worden? hoe merk je dat?

dravergekkie

Berichten: 9269
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:19

Kinke schreef:
hij is hoefbevangen aan het worden? hoe merk je dat?

hij is al keer geweest en alle kenmerken die er toen waren zijn er nu weer.
alleen hij is denk deze keer maar heel licht.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:57

Kan een hoefbevangenheid zich ook uiten in alleen erg houterig en stijf lopen?
Dus zonder duidelijk voelbare warme hoeven en voelbare pols bij kogel?

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:59

Ja, mijn pony was altijd op die manier bevangen. Hoefjes waren nooit warm ofzo. Toch is het lopen/staan bij bevangenheid wel heel duidelijk.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 07:11

Bij Kinke was dat houterige/stijve ook een kenmerk, gecombineerd met veel liggen. Dus geen typische 'bevangen' stand oid.

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:54

Isapaardje schreef:
Kan een hoefbevangenheid zich ook uiten in alleen erg houterig en stijf lopen?
Dus zonder duidelijk voelbare warme hoeven en voelbare pols bij kogel?


Voelbare pols geeft aan dat de bevangenheid (nog) in de acute fase is, hoeft dus niet perse maar meestal toch wel aanwezig. Kan het misschien zijn dat het paard met de door jou omschreven symptomen spierbevangen is? Vaak zijn dan de spieren achter het zadel, naar en over de lendenen erg hard en gespannen.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:05

Nee spierbevangen is ze niet. Heb ooit in zo'n fase bloed laten afnemen en daar waren de spierwaarden niet extreem hoog. De spieren zijn ook niet hard.

Maar chronische hoefbevangenheid kan inderdaad heel goed zonder typische hoefbevangenheidsstand en warme hoeven. Dus tja ... laten we het daar dan maar op houden.

Nu de oorzaak nog zien te vinden (hij zal eerder in het teveel dan in het te weinig liggen).

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:09

Als ik het goed begrijp is het paard bevangen geweest? Heb je dan ook xrays laten maken om te kijken of het hoefbeen al dan niet gekanteld is?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:11

In het kort ...
ja ze is eerder bevangen geraakt in 1999.
toen rontgenfoto's gemaakt en die lieten hoefbeenkanteling zien.

In 2002 was ze weer "bevangen". toen weer rontgenfoto's gemaakt en toen zat het hoefbeen keurig op zijn plek. DA had toen dus ook geen idee waarom ze liep zoals ze liep.

Het hele verhaal staat op Isabella's website (zie voetnoot).

Natasjaa

Berichten: 2767
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:42

Ik heb ook even een vraag, mijn paard is vandaag hoefbevangen verklaard, en mag nu niets meer eten dan 2 plukjes hooi per dag, omdat ze te dik zou zijn... Voor mijn gevoel klopt dit crash-dieëten helemaal niet... Kan iemand mijn twijfels weerleggen en me uitleggen waarom en OF dit wel de juiste manier/behandeling is?

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:43

Ik ben het met zo'n dieet niet eens.

Tuurlijk een paard dat te dik is moet afvallen. Maar we weten allemaal dat te snel afvallen niet goed is. Daarbij komt nog dat het toch ook nog enigszins paard vriendelijk moet zijn.

Nadat mijn paard voorjaar 2005 hoefbevangen is geraakt, heeft ze een tijd lang alleen maar oud (maar niet vies of stoffig), stengelig hooi gehad. Ik kreeg advies van een voedingsdeskundige: ik moest haar 4,5 kilo hooi geven voor een paard van 550 kilo. Spontaan had ik een paard die niet alleen vreselijk last van haar voeten had, maar ook werd ze strontvervelend. Ze hing over het schrikdraad heen, onder het hek door, schopte tegen de deur op stal.
Ik heb bedacht dat ik haar (mezelf trouwens ook niet) daar geen plezier mee deed en heb haar toen dus veel oud hooi gegeven.
Ze moest verder ook al veel inleveren, haar kudde stond in het land en daar moest zij naar kijken.

En voor het herstel van de hoeven hebben ze ook eiwitten nodig.

Ik wil niet zeggen dat ik het goed heb gedaan, maar voor Indiana en mezelf heb ik de juiste beslissing genomen. En Indiana gaat momenteel als een trein.

Succes!

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:47

In 1x haast op hongerdieet is ook niet goed. Het lichaam zal dan de lichaamseigen vetten gaan aanspreken met als gevolg dat je risico loopt op vervetten van de organen. Probeer het eens met 4x daags een kwart plak, liefs wat ouder stekelig, hooi en hang een liksteen op om wat vitaminen en mineralen aan te vullen. Absoluut geen krachtvoer, brood, appels, eventueel af en toe een worteltje maar liever niets.

Succes met je paard en hoe hem goed in de gaten!

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:55

ik heb mijn scriptie over hoefbevangenheid geschreven. Grappig was dat je hoefbevangenheid kan voorkomen door het been 24-48 te koelen.
De schade ontstaat voornamelijk door de vaatverwijding die door zuurstof tekort in de hoef wordt veroorzaakt. Door de vaatvernauwing wordt het weefsel beschadigd, maar het plotselinge herstel van de bloedtoevoer zorgt voor de meeste schade.
Door het been te koelen in koud water (ongeveer 2 graden) kan het ontstaan van hoefbevangenheid (geinduceerd door fructanen) worden voorkomen.

Ik heb de literatuur hoerover nog wel ergens liggen, als iemand dat wil lezen. Knipoog

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:57

Ik hou me aanbevolen!

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:00

wie mijn scriptie wil lezen kan het emailadres naar mijn pben. Dan stuur ik het document door. Er staat ook een referentielijst in. Knipoog

Natasjaa

Berichten: 2767
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:50

Ik ben het dus ook niet eens met dit hongerdieet, en t kan ook niet gezond zijn lijkt me...
En wil graag jullie mening, is dit een moddervette pony?
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JNEITH7K

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:26

Ik vind het moeilijk om zo van een foto te zeggen dat ze te dik is. Ze is wel rond/gevuld, maar of dat moddervet is...
Hoe dan ook zal het voor haar bevangenheid goed zijn, dat ze slanker is.
Mijn paard is pas afgevallen (na 10 jaar te dik zijn) na o.a. gebruik van magnesium. Ze blijkt insuline resistent te zijn. Ik wil iedereen die een te dik paard heeft, waarbij het niet lukt om af te vallen en je hebt wel alles geprobeerd, om zo'n 10 weken magnesium te geven.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:15

Natasjaa, ik vind het geen slanke den, maar of ze moddervet is...geen idee. Hongerdieet lijkt mij ook verre van gezond. Krijgt ze verder ook medicijnen?

Natasjaa

Berichten: 2767
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:18

Ze krijgt pijnstillers, in poedervorm, is vandaag op stal afgegeven, vanavond weet ik wat t precies is, verder krijgt ze niets, ook behandeling door de smid was niet nodig volgens de veearts, want er was niets mis met haar stand...

En inderdaad ,een slanke den is ze niet, en zal ze denk ik, gezien haar bouw, ook Nooit worden

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:00

Hoi, mijn pony is ook gevoelig voor hoefbevangenheid en de laatste twee jaar lopen we te sukkelen, gelukkig ben ik er steeds sneller bij.

Over een paar weken gaan mijn pony's verhuizen, ik heb daar een weitje van ongeveer 40x30 meter (wat ik ga opdelen in stukjes) met een klein stalletje tot mijn beschikking.
De wei is dit jaar nog niet gemaaid, en het gras staat dus redelijk hoog.
Ik vraag me af wat nu de slimste aanpak is, wel of niet maaien voor de pony's het land in gaan.
Ik ga ze zowiezo in het begin alleen overdag buiten zetten, ze hebben namelijk de hele winter binnen gestaan.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:03

Overigens kan ik iedereen de summerfit koeken van Pavo aanraden, en ook de Liga brokken. De koeken voer ik sinds afgelopen zomer bij, en de brokken sinds januari omdat ik iets nodig had om mee te belonen met vrijheidsdressuur. Gaat prima.