natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:01

ja, het is gewoon een compleet andere theoretische onderbouwing, als ik het zo begrijp (en al begrepen had). ik ben het -zoals duidelijk moge zijn- eens met de TB-methode. omdat het om onnatuurlijk gehouden paarden gaat, waar we onnatuurlijke dingen mee doen, en ze onnatuurlijk gefokt zijn. dat kun je m.i. dus niet vergelijken met wilde paardjes. en dat doet NB m.i. wel. da's dus appels met peren vergelijken, toch?

over hoe paarden landen kan ik het uitgebreid hebben; dat is bij ieder paard weer anders. je kunt ze dus niet in een vakje plaatsen (alles toonlandend of hiellandend). een goede smid houdt daar met beslaan rekening mee. daar sluit ook het nieuwe "sportijzer" op aan; hoe ze landen en afzetten en dat ze daarmee meer richtingen hebben en zo dus zelf kunnen kiezen.

maar ik voel nu een beetje een welles-nietes discussie opkomen.
sommige mensen zijn nu eenmaal voor NB, en de meesten nog steeds voor TB. het zij zo.
laten we allemaal kritisch blijven kijken naar de voeten van onze paarden, en niet alles voor gesneden koek aannemen. niet zomaar iedereen erop los te laten. niet laten beslaan/bekappen zonder dat je er zelf bij bent. de discussie met de smid/bekapper niet uit de weg te gaan. oren en ogen open te houden. enzovoort! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:02

http://www.naturalhorsetrim.com/Michael ... ckness.pdf

Uniform sole thickness

Hoewel volgens hoefsmidmaatstaven de afgebeelde hoeven een redelijke voetas laten zien, zie je na het uit elkaar slopen, dat bij de hielen een hoop dode zool zit. Als je die weghaalt, zie je dat de zool, en daarvoor ook het hoefbeen niet parallel met de grond zijn. Je ziet duidelijk dat het paard als het ware op hakken stond.

Deze hoefsmid pleit er dus voor een uniforme zooldikte aan te streven, en derhalve ook een bodemparallel hoefbeen, omdat er anders teveel kracht op de toonrand van het hoefbeen, de zool eronder en de witte lijn bij de toon komt. Dit heeft als gevolg vervorming van het hoefbeen en afbraak van de witte lijn.

Let wel, de auteur is een hoefsmid en het artikel stond in het American Farriers Journal, en hij heeft het dus niet over blootsvoets of beslaan.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:12

sronnie schreef:
Citaat:
Misschien dat je iets fout hebt begrepen, dat het iemand is die de strasser methode toepast????Al onze 4 paarden+ezel worden natuurlijk bekapt. We hebben er geen problemen mee gehad.

Wat is nou het precieze verschil tussen natuurlijk bekappen en de strasser methode, ik ben hier erg benieuwd naar.

zie net dat je hier nog geen antwoord op hebt gehad.

Strasser methode in een notendopje:
ontwikkeld door duitse dierenarts Dr. Hiltrud Strasser
hoefbeen parallel met de grond
haarlijn (kroonrand) vanaf de zijkant gezien in een hoek van 30 graden met de grond
versenen 3 cm hoog
voorvoeten moeten een hoek van 45 graden hebben, achterhoeven wat steiler
steunsels niet hoger dan 1 cm (als ik het me goed herinner), lopen tot halverwege de straal.
er worden kwartierboogjes in de zool/hoefwand gesneden vanaf ongeveer het puntje van de straal tot net voor de hielen/verzenen.
er word gegaan voor maximum hoefmechanisme en er word vrij rigoreus bekapt, zonder rekening mee te houden dat de zool te dun zou kunnen worden.

Natuurlijk Bekappen
is gebaseerd op de studies van mustanghoeven van Jaime Jackson en anderen. Jaime Jackson is gediplomeerd hoefsmid maar gebruikt geen hoefijzers meer.
hoefbeentje parallel met de grond
als referentie wordt de echte zool gebruikt. dat is de zool ontdaan van dood, poederig, kruimelig materiaal
de hoefwand wordt ingekort tot ongeveer 1mm boven de zool en sterk afgerond.
steunsels hoogstens 1mm langer dan de zool raken de grond niet aktief.
straal word ontdaan van losse stukken en verder niet zo sterk in model gesneden als bij het traditioneel bekappen.
straal hoort kontakt met de grond
hoeven worden geleidelijk in het gewenste model gebracht, er word niet drastisch bekapt en nooit in de zool gesneden

Pete Ramey, ook jarenlang werkzaam geweest als traditioneel hoefsmid, heef de "witte lijn methode" ontwikkeld. is in principe hetzelfde als hierboven, alleen rond hij de hoefwand nog sterker af vooral op plaatsen waar de witte lijn uitgerekt is.

zowel Strasser als de NBers pleiten voor het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden. liefst 24/7 buiten, in groepshouding en de voeding gebaseerd op zoveel mogelijk ruwvoer.

lirasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:23

Sorry Jovarna je kan aan het door jou verwezen stuk onmogelijk de voetas bepalen (zeker niet bij een dode voet). Je kan wel zien dat de voet veel te lang is en gedeformeerd in de teen. Waaruit je mag concluderen dat de voetas naar voren is gebroken. maar verder een erg interesant stuk. Het idee van de hoge verzenen is allang achterhaald. Maar zoals ik al eerder schreef, alles staat bij degene die het uitvoert

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:38

Citaat:
@arno8: je denkwijze klopt niet: een ijzer zet de hoef helemaal niet vast. het beperkt slechts een heel klein beetje. het hoefmechanisme zit echter in het achterste deel vd voet, en daar zitten geen nagels. als je een oud ijzer aan de onderkant bekijkt, zie je achteraan ook geen roest, maar glim: schurende werking door het hoefmechanisme. de voet is dus met ijzer eronder prima doorbloed en zeker niet verdoofd.

voorbeeld:
vorig jaar was ik op de clinic van Pete Ramey in Engeland.

Pete heeft daar een paard van de ijzers gehaald nadat de eigenaar ermee akkoord ging dat er hoefschoenen aangepast werden ter bescherming van de dunne zolen van het paard. hij deed dat uiterst voorzichtig door de nagels er eerst een voor een uit te halen zodat de hoeven niet beschadigd zouden worden. in eerste instantie liep het paard niet slechter zonder ijzers. tegen Pete's advies deed de eigenaar een rondje buitenterrein met het paard aan de hand. dit was harde ondergrond met veel stenen erop. ook hier liep het dier best goed op, tegen verwachting in. totdat het gevoel in de hoeven terugkeerde. daarna kon het de ondergrond niet meer aan. de hoefschoenen werden aangepast en de eigenaar geadviseerd het paard alleen op zachte ondergrond zonder schoenen te laten lopen.

dit is dus voor mij een duidelijk voorbeeld dat de hoeven minder gevoel hadden net nadat de ijzers eraf waren en dat het gevoel daarna langsaam terug kwam.

de dunne zolen had het paard overigens te danken aan de traditionele hoefverzorging.

en nog wat over het hoefmechanisme:
je kunt in diverse boeken over hoefbeslag nalezen dat elk ijzer het hoefmechanisme tenminste enigzins belemmert en dat blootsvoets beter is. natuurlijk zet de hoef aan de achterkant nog steeds uit, wat de slijtage op het ijzer veroorzaakt. echter kan de hoef zich niet meer aanpassen aan oneffenheiden van de grond. het ijzer geeft namelijk niet mee en de gewrichten vangen de klappen op.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:12

@jackie: dat is dan misschien bij dat ene paard zo geweest, maar mijn oude paard liep soms met, en soms zonder ijzers. geen verschil merkbaar. (zonder ijzers was in de zomer, als we niet over de weg reden en hij "vakantie" had op de wei. maar op het harde of op keitjes lopen ging ook dan prima!).
je kunt dus niet alle paarden nu over 1 kam scheren, omdat dat ene paard na het "ontijzeren" wat moeizaam liep.

wat betreft dat blootsvoets altijd beter is: dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je met je paard wilt. springparcours op gras zou ik je zonder ijzers-met-stiften toch niet aanraden...

dat gewrichten klappen opvangen is maar goed ook; daar zijn ze voor! anders heb je bot-op-bot->au!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:13

dierfysio schreef:
@arno8: je denkwijze klopt niet: een ijzer zet de hoef helemaal niet vast. het beperkt slechts een heel klein beetje. het hoefmechanisme zit echter in het achterste deel vd voet, en daar zitten geen nagels. als je een oud ijzer aan de onderkant bekijkt, zie je achteraan ook geen roest, maar glim: schurende werking door het hoefmechanisme. de voet is dus met ijzer eronder prima doorbloed en zeker niet verdoofd. herstellen van ijzers is dus niet nodig. WEL kan het dat een paard ijzers (en dan vaak ook een zooltje) nodig heeft omdat het te gevoelige voeten heeft. als je dat er plots onderuit haalt, is het gevoelig. net als wanneer jij zonder eelt onder je voeten over keitjes loopt: au!
je verhaal over herstellen deel ik dus zeker niet, sorry.
dus ik geef inderdaad niet de hoef, maar het bekappen de schuld.

daar nog los van is het een kwalijke zaak om bij volwassen paarden hoef- en beenstanden te wijzigen: dat schaadt de gewrichten, die nu eenmaal ingesteld zijn op die afwijkende stand. hoe zit dat dan met NB: daar verander je vaak zowel de voet, als de hoeken t.o.v. bodem en rest vh been. naar mijn idee kan dat alleen maar problemen geven (en pijn/overbelasting). hoe denkt NB-nederland daar over??

Ik had deze per ongeluk niet gelezen. Wat ik nog kwijt wilde:

Citaat:
net als wanneer jij zonder eelt onder je voeten over keitjes loopt: au!

Juist, zonder eelt doet het au. Daarom moet je het paard ook een soort eelt (in dit geval dus een hardere hoefwand) laten kweken en daarom loopt hij in het begin soms gevoeliger.

Over het veranderen van standen etc.:
Ik kan niet voor NB-Nederland spreken, maar wel voor mezelf. Ik zie de stand zoals die bij TB wordt aangehouden als verkeerd. Voor mij komt het dus over als: kun je niet beter de verkeerde stand aanhouden omdat het paard (of de gewrichten van het paard) dat gewend is/zijn?
Het beste zou dan natuurlijk zijn om nooit aan een verkeerde stand te beginnen en van begin af aan volgens NB methode te doen.
Maar ook later is de overstap nog goed te doen. Gewrichten zijn gevoelig, maar we vragen de gewrichten niet om zijwaarts te veranderen. Ik maak even een vergelijking met mezelf. Van kinds af aan hoorde ik van alle kanten: "ZIt toch niet zo krom op die stoel. Loop toch niet zo gebogen. Als je zo blijft lopen krijg je later rugklachten" etc.
Het kon me nooit wat boeien want ik zag de voordelen van het rechtop lopen niet echt in. Bovendien stootte ik nogal vaak m'n kop als ik dat deed, omdat ik behoorlijk lang ben.
Sinds ik paarden heb, ben ik steeds meer rechtop gaan lopen. Eigenlijk omdat Hempfling in zijn boeken steeds zegt hoe belangrijk lichaamstaal is.
Mijn rugstand is dus gigantisch veranderd. Zelf heb ik daar echt geen last van. Ik heb zelfs het gevoel dat ik nu meer op mijn 'achterhand' loop. Ik ben veel minder snel moe en heb geen last meer van mijn rug. Ik heb iig geen last van mijn gewrichten door deze standverbetering.

Het enige dat soms belastend kan zijn is het verkorten van de hielen, en dan is het belastend op de spieren die de pezen die er aan verbonden zijn vasthouden.
Dat is ook een misrekening die je veel hoort, dat de pezen uitgerekt worden. Een pees rekt niet zomaar uit, het enige dat uit moet rekkken of in moet korten zijn de spieren die de pees vasthouden. Dus kun je zomaar de hielen in 1 klap inkorten? Nee, dan krijgt je paard spierpijn.
Daarom moet de overgang geleidelijk gaan en dus kun je dat het beste doen door er elke week een stukje van af te vijlen. En daarom is die cursus ook weer zo handig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:14

arno8 schreef:
Wat mij opvalt bij veel van die nieuwe hoefijzers, is dat ze eigenlijk gewoon ideetjes van het NB stelen en proberen te doen alsof het met een hoefijzer ook kan. Een mustangroll in het ijzer bijvoorbeeld.

Ik ga me verder niet in de discussie mengen (ik vind dat er nog veel te weinig bekend is over de lange termijneffecten van de diverse natuurlijk bekappen stromingen), maar hier wil ik wel iets over kwijt:

In de drafsport wordt er al ongeveer 40 jaar gebruik gemaakt van een dergelijk ijzer, met zo'n mustangroll (alleen dan wordt het "opzet" genoemd) of het wat verder terug leggen van het ijzer zodat de voet beter afwikkelt. Zo nieuw is dat dus niet Knipoog.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:22

dierfysio schreef:
@jackie: dat is dan misschien bij dat ene paard zo geweest, maar mijn oude paard liep soms met, en soms zonder ijzers. geen verschil merkbaar. (zonder ijzers was in de zomer, als we niet over de weg reden en hij "vakantie" had op de wei. maar op het harde of op keitjes lopen ging ook dan prima!).
je kunt dus niet alle paarden nu over 1 kam scheren, omdat dat ene paard na het "ontijzeren" wat moeizaam liep.

wat betreft dat blootsvoets altijd beter is: dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je met je paard wilt. springparcours op gras zou ik je zonder ijzers-met-stiften toch niet aanraden...

dat gewrichten klappen opvangen is maar goed ook; daar zijn ze voor! anders heb je bot-op-bot->au!

Jackie zegt ook niet dat gewrichten geen klappen op moeten vangen, maar een hoef (die niet beslagen is) vangt bij een normaal paard ook een groot deel van de klap op.
Daarom komt er bij een beslagen hoef dus meer druk op de gewrichten (volgens de NB-theorie).
Ik heb zelf trouwens geen spring ervaring, maar ik weet wel dat de straal ook een functie als grip heeft. Omdat die bij TB de grond niet raakt, moeten mensen dus iets anders verzinnen, en dus komen er kalkoenen onder.
Een paard dat een tijd lang NB bekapt wordt, kan moeiteloos over sneeuw draven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:27

promptertje schreef:
arno8 schreef:
Wat mij opvalt bij veel van die nieuwe hoefijzers, is dat ze eigenlijk gewoon ideetjes van het NB stelen en proberen te doen alsof het met een hoefijzer ook kan. Een mustangroll in het ijzer bijvoorbeeld.

Ik ga me verder niet in de discussie mengen (ik vind dat er nog veel te weinig bekend is over de lange termijneffecten van de diverse natuurlijk bekappen stromingen), maar hier wil ik wel iets over kwijt:

In de drafsport wordt er al ongeveer 40 jaar gebruik gemaakt van een dergelijk ijzer, met zo'n mustangroll (alleen dan wordt het "opzet" genoemd) of het wat verder terug leggen van het ijzer zodat de voet beter afwikkelt. Zo nieuw is dat dus niet Knipoog.

Oh, mijn TB buurman kwam laatst op me af dat een hoefsmid een geweldige nieuwe vinding voor zijn probleempaard had, en dat was zo'n mustang roll ijzer.
Alleen vroeg ik me af, een opzet ken ik als iets heel anders. Bij NB is het een nogal omstreden methode waarbij in de zool wordt gesneden om het afrolpunt naar voren te brengen. Heb je misschien een foto van zo'n ijzer?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:29

Ik zal eens voor je zoeken Lachen

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:51

Ik ben een voorstander van het op blote voeten laten lopen van paarden. Ik doe het zelf bij mijn eigen paard en ik heb er geen problemen mee.
De belangrijkste reden voor het zelf doen is een slechte ervaring bij een "traditionele" hoefsmid, met een onregelmatig paard tot gevolg. Wat mij opvalt aan de smeden (en nu generaliseer ik) is dat ze elk probleem omzetten in een oplossing met een speciaal ijzer. Dat alles wat nieuw is, per definitie niet deugt, dat eigenaren alleen maar lastig zijn en dat een smid altijd te laat (of helemaal niet) komt.
arno8 schreef:
Oh, mijn TB buurman kwam laatst op me af dat een hoefsmid een geweldige nieuwe vinding voor zijn probleempaard had, en dat was zo'n mustang roll ijzer.
Alleen vroeg ik me af, een opzet ken ik als iets heel anders. Bij NB is het een nogal omstreden methode waarbij in de zool wordt gesneden om het afrolpunt naar voren te brengen. Heb je misschien een foto van zo'n ijzer?
Er is een nieuwe door van nassau, een oudere Natural Balance ijzer
NB ijzer
Afbeelding
Hoofcare breakover beslag
Afbeelding

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:04

@jovarna: ik vind het niet fair dat je mijn mening uitsluit door te stellen dat ik pas recht van spreken heb als ik mijn paard natuurlijk laat bekappen. Dit topic is er voor discussie tussen de voor- en TEGENstanders van NB. Ik vind dat ik NB best een eerlijke kans gegeven heb: ik heb iemand bij mijn paard gehad die een me voorstel heeft gedaan. Ik heb ervoor gekozen om daar niet op in te gaan, en ik ben dat ook niet van plan. En ik ken wel meerdere natuurlijk bekapperS, geen van alle professioneel, maar ik heb die niet allemaal bij mij paard laten komen. Ik had het met eentje wel gehoord. Bovendien schijn jij te denken dat ik er bewust op uit ben NB te bekladden. Dat is niet waar, als ik er bij voorbaat tegen was had ik er toch geen laten komen?

Wat de discussie over beenstanden betreft, 2 opmerkingen:

- NB staat voor een bepaalde hoefstand, met een gebroken voetas als ik het goed heb. Toen die dame bij mijn 4-jarige kwam had die net haar eerste stel ijzertjes onder, en mijn smid had aan haar voetas (waar ze dus mee uit de opfok was gekomen) niets veranderd. Ik ga er dus vanuit dat dat de natuurlijke stand van haar hoef was. Ze loopt er ook prima mee. Waarom moet dat dan helemaal veranderd worden, als er niets mis mee is? Dat is toch vragen om problemen? Vooral met de pezen, die ineens op een andere manier belast worden.

- NB beweert de oplossing te hebvben voor letterlijk alle mogelijke hoef- en onderbeenproblemen die een paard kunnen plagen. Die hebben massa's verschillende oorzaken. Hoe kan er dan één enkele oplossing voor zijn? Bestaan er dan toch mirakels?

@dierfysio: een paar posts terug citeer je een post van jovarna onder mijn naam.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:14

Dezelfde verhalen blijven terug komen en dezelfde vragen worden gesteld. Een heel andere wending zou dit topic kunnen hebben, wanneer de eigenaar idd daadwerkelijk NB heeft toegepast. Naar mijn mening heb je pas wat inzicht wanneer jezelf de hoeven onder handen hebt genomen. Tot die tijd wordt hier wat afgegist, zaken worden uit het verband gerukt, aangedikt en aangedragen. We komen niet verder met dit welles-nietes spelletje. Zonde van de tijd.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:00

Die van mij en nog vele anderen lopen veel lekkerder op het breakover beslag, hij komt van voor veel sneller weg.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:04

En wat heeft dat met natuurlijk bekappen te maken Gestoord

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:36

Er is maar een goede bekap methode, en dat is de methode waar het paard zich goed bij voelt. Uitleg:
Een paard wil graag met zijn hoefbeen vlak op de grond landen. wetenschappelijk onderzoek van van Heel heeft aangetoond dat daar maar heel kleine variaties inzitten, die met het blote oog niet waarneembaar zijn.
Het hoefbeen kun je niet zien, maar wel de hoefschoen. Als deze symetrisch om het hoefbeen zit zal deze vlak op de grond neergezet worden. Je kunt dit dus alleen aflezen uit de beweging van een paard, en dus niet uit een foto of een hoefzool of zo. Duidelijk is dan ook dat de hoogte van de verzenen variabel zal zijn, waar nb standaard lagen 'hielen' adviseerd.
nb. een paard heeft verzenen 'hielen' nodig als hefboom voor het hoefmechanisme, samen met de pompwerking van het straalkussen.
Verder is in dat onderzoek gebleken dat paarden meesters zijn in het compenseren, ondanks duidelijk hogere belastingen in de voet. Een paard zal dus niet gauw anders gaan lopen bij een verkeerde of vergroeide hoefstand. Wel is het zaak om zo klein mogelijke belasting te genereren en dus zo dicht mogelijk bij de originele bekapte vorm te blijven. Een paard met lage verzenen en lange tenen moet dus vaker bekapt worden dan een paard die 'recht omhoog' groeit. In die zin creeeren nb dus hun eigen werk.
Wat betreft de afgeslepen opzet in de nieuwe ijzers: Deze zijn speciaal gemaakt voor het onderzoek, zodat elke opzet exact gelijk was, en resultaten onderling vergeleken konden worden. Van Heel heeft al aangegeven dat de opzet die door smeden al 1500 jaar wordt aangebracht dezelfde werking heeft, maar omdat hij handmatig wordt aangebracht en daardoor variaties vertoond, kon deze methode niet in het wetenschappelijk onderzoek worden toegepast.
verder lees ik een hoop banketstaaf verhalen over beslaan. De doorbloeding, gevoeligheid en afgroei is bij een goed beslagen hoef zeker niet minder dan bij een onbeslagen hoef.
Voor mij is het duidelijk: De wetenschap heeft de gedachtenballon van nb doorgeprikt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:46

farrier schreef:
verder lees ik een hoop banketstaaf verhalen over beslaan. De doorbloeding, gevoeligheid en afgroei is bij een goed beslagen hoef zeker niet minder dan bij een onbeslagen hoef.

aldus FARRIER

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:26

farrier schreef:
Voor mij is het duidelijk: De wetenschap heeft de gedachtenballon van nb doorgeprikt.

Voor mij is het duidelijk dat jij nog steeds niet weet waar je het over hebt en het onderzoek van Van Heel compleet verkeerd interpreteert....

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:35

Van Heel zelf is anders ook bepaald geen voorstander van NB.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:14

Tjonge Farrier, ik ben enorm onder de indruk van jouw ijzersterke argumenten. Hier kan ik idd niet tegenop:

Citaat:

Zeg dan gewoon gelijk: Natuurlijk bekappen is stom en ik heb geen zin om met argumenten te komen.
Je naam suggereert dat je hoefsmid bent. In je profiel kan ik iig niet veel vinden. Als hoefsmid zou je toch met wat meer echte argumenten moeten kunnen komen lijkt mij.

Verder suggereer je dat natuurlijk bekappers hun eigen werk creeren door hun bekapping. Inderdaad! Fijn dat er iemand is die het toe wil geven! Door natuurlijk bekappen boots je slijtage na en daardoor gaan de hoeven harder groeien waardoor je dus een sterkere hoef krijgt die meer kan verdragen en daardoor geen ijzers nodig heeft. Dat willen natuurlijk bekappers juist!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:00

farrier schreef:
Er is maar een goede bekap methode, en dat is de methode waar het paard zich goed bij voelt.
Een methode die het paard het minst belast is de beste methode. Ideaal gesproken, heb ik liever een paard dat zich goed voelt op blote voeten dan dat hij zich goed voelt op ijzers. Als hij zich goed voelt op blote voeten met traditieoneel bekappen, ook goed, want die verschillen zijn zo groot ook weer niet.
farrier schreef:
Een paard wil graag met zijn hoefbeen vlak op de grond landen. wetenschappelijk onderzoek van van Heel heeft aangetoond dat daar maar heel kleine variaties inzitten, die met het blote oog niet waarneembaar zijn. Het hoefbeen kun je niet zien, maar wel de hoefschoen. Als deze symetrisch om het hoefbeen zit zal deze vlak op de grond neergezet worden. Je kunt dit dus alleen aflezen uit de beweging van een paard, en dus niet uit een foto of een hoefzool of zo.
Duidelijk is dan ook dat de hoogte van de verzenen variabel zal zijn, waar nb standaard lagen 'hielen' adviseerd. nb. een paard heeft verzenen 'hielen' nodig als hefboom voor het hoefmechanisme, samen met de pompwerking van het straalkussen.
Dat bij NB lage hielen ideaal worden gevonden, wil nog niet zeggen dat ze in 1 keer laag gemaakt zouden moeten worden. Traditioneel zet vaak een mooie voet onder een scheef been, is ook niet wijs. Het grote verschil is volgens mij dat bij NB de hoef vanzelf steeds idealer wordt, waarbij traditioneel het zelf steeds ideaal probeert te bekappen.

farrier schreef:
Verder is in dat onderzoek gebleken dat paarden meesters zijn in het compenseren, ondanks duidelijk hogere belastingen in de voet. Een paard zal dus niet gauw anders gaan lopen bij een verkeerde of vergroeide hoefstand. Wel is het zaak om zo klein mogelijke belasting te genereren en dus zo dicht mogelijk bij de originele bekapte vorm te blijven. Een paard met lage verzenen en lange tenen moet dus vaker bekapt worden dan een paard die 'recht omhoog' groeit. In die zin creeeren nb dus hun eigen werk.
Dit past mij niet, niet de smid geeft aan wat de vorm moet zijn, het paard geeft dat aan. Daar komt bij dat een lange teen niet per definitie samenhangt met lage verzenen. Dat zie je eigenlijk alleen bij hoeven op ijzers, de verzenen slijten, de teen niet en dus veranderd de hoefas achterover. Een goede hoef groeit eigenlijk vanzelf mooi omhoog zonder hoek verandering, en in het beste geval is de groei in evenwicht met de slijtage. De hoekverandering is een van mijn grootste bedenkingen tegen beslag, met daarbij door het extra gewicht geaccentueerde bewegingen (een slingering in de bewegingsloop wordt erger)
farrier schreef:
Wat betreft de afgeslepen opzet in de nieuwe ijzers: Deze zijn speciaal gemaakt voor het onderzoek, zodat elke opzet exact gelijk was, en resultaten onderling vergeleken konden worden. Van Heel heeft al aangegeven dat de opzet die door smeden al 1500 jaar wordt aangebracht dezelfde werking heeft, maar omdat hij handmatig wordt aangebracht en daardoor variaties vertoond, kon deze methode niet in het wetenschappelijk onderzoek worden toegepast.

De getoonde ijzers van www.hopeforsoundness.com is een poging om zonder opzet toch een mooi afrollen te krijgen. Van nassau heeft iets gemaakt wat er op lijkt, maar wel in het stramien van traditioneel denken, de wand moet ondersteund. Een groot voordeel van deze ijzers is dat de plaats van afrollen niet meer door het ijzer (de smid) wordt opgelegd.
farrier schreef:
Dat de doorbloeding en gevoeligheid door beslaan anders worden is wetenschappelijk aangetoond. Dat de groei dan niet minder is, ze is in iedergeval wel anders.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:28

[/quote]Dat de doorbloeding en gevoeligheid door beslaan anders worden is wetenschappelijk aangetoond. Dat de groei dan niet minder is, ze is in iedergeval wel anders. [/quote]

Welk wetenschappelijk onderzoek, welke onderzoeker, welk instituut en wanneer gepubliceerd? Is het onderzoek solide en wordt het ondersteund door andere wetenschappers in de praktijk? Er is heel veel pseudo wetenschappelijk onderzoek om commerciele doelen te steunen. Dat zijn de echte valkuilen.

Een paard heeft in de voet een enorme overvloed aan aanvoer van bloed. Tussen slagader en ader zit een shunt (een door spieren bewogen klep), die een groot gedeelte van het bloed rechtstreeks terugstuurd naar het hart. Bij grote inspanning wordt er meer bloed naar de voet gestuurd. Dit is gewoon anatomie die iedereen die aan een paardenvoet werkt zou moeten kennen .....

Mijn argumenten komen uit solide wetenschappelijk onderzoek en de lange historie van het beslaan van paarden. Kijk mijn posts maar na om ze terug te vinden.

Meike van heel heeft in haar onderzoek aangetoond dat de belasting in de voet toeneemt, naarmate de voetas achterover breekt. Dit is per definitie het geval met nb, door de methode die men toepast.
In mijn praktijk ben ik ca 15 natuurlijk bekapte paarden/ ponies tegengekomen, waarvan er zeker 10 niet goed liepen. (gevoelig, onregelmatig, soms benen buiten de massa plaatsen). Nadat ik de eigenaren het had verteld en uitgelegd en had laten zien, zagen zij het ook. (daarvoor waren zij ervan overtuigd dat ze goed liepen).

ter info: Ik heb zelf 6 paarden, waarvan twee beslagen. Geen van hen heeft hoefproblemen of is gevoelig.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:04

Dames en heren,traditioneel & natuurlijk,hoeveel verschil is er nu eigenlijk,de wijze van natuurlijk bekappen(geen Strasser)is gewoon hoe je als traditioneel smid leert bekappen....
Mustangroll,my ass!doe dit al ruim 20 jaar zo voor dit van een tot de verbeelding sprekende naam voorzien werd.
Het voordeel van een traditineel opgeleide smid is dat hij ook leert rekening te houden met de natuurlijke balans van de voet
en daar kun je wel prachtige maten aan hangen,zoals verzenen
3cm hoog en de toon onder 45 graden ,kleinigheidje ,niet elk paard heeft het zelfde werk,de zelfde beenstand ,week gekoot steil gekoot en alles er tussen in,dat varieert vaak zelfs per been!De eigenaar heeft vaak een ideaal plaatje voor ogen ,van hoe zijn paard eigenlijk zou moeten staan,of dit goed voor het paard is ,is een andere zaak.Wensen van de ruiter of menner gaan vaak boven het welzijn van het paard, dubbele ijzers voor de tuigers en gangenpaarden,kalkoenen voor de springers en de Anky's,plates voor de cowboys(waar ik er een van ben) en Strasser voor de geitewollen sokken,want dit is zoooo natuurlijk!
Come on!get real!We rijden met paarden en we mennen met ze.
Dit is niet natuurlijk!onnatuurlijke omstandigheden, vragen soms om onnatuurlijke maatregelen, zodat wij onze sport kunnen blijven bedrijven,like it or not!
Er zijn veel paarden die absoluut zonder ijzers kunnen,en die moet je er dan ook zeker niet opzetten,er zijn er ook minstens zoveel die er niet buiten kunnen ,door hun abnormale bouw,of door een ruiter die er geen rekening mee wenst te houden dat zo'n pad met stenen niet echt bevordelijk is voor het behoud van een gave gezonde voet! De springruiter die niet zonder stiften denkt te kunnen op een grasparcour,of een enduranceruiter die bizar veel kilometers maakt over de harde weg, de reiner moet een slidingstop kunnen laten zien,heb je plates voor nodig,en zo kan ik nog wel even door gaan.
Paardrijden is niet natuurlijk evenmin als het houden van paarden, en netzomin als het cultiveren van paardevoeten voor ons gebruik van paarden.Keuzes die je maakt,zijn jouw keuzes.
Uiteindelijk KOMT HET AAN OP GEZOND VERSTAND!Er zijn teveel mensen die geen rekening houden met het feit dat wantoestanden vaak ook ontstaan door slechte leefomstandigheden,gebrek aan kennis en inschattingsvermogen,gebrek aan geld voor het onderhoud,overvragen van het paard,etcetera .Vaak is de smid de sluitpost op de begroting en word hij pas gebeld als het eigenlijk veel te laat is. En als de voeten in erbarmelijke staat zijn heeft hij het gedaan!!! Pennymeisjes yak!
Dit is dagelijkse praktijk voor hoefsmid,heeft U hier wel eens over nagedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:46

farrier schreef:
Meike van heel heeft in haar onderzoek aangetoond dat de belasting in de voet toeneemt, naarmate de voetas achterover breekt.

Blijkbaar lees en/of luister je erg selectief.

Uit het onderzoek van Meike van Heel is o.a. dit gebleken:

In het tweede deel werd het effect van een hoefbeslag interval van 8 weken bestudeerd op de belasting en beweging van het paardenbeen. In die 8 weken tijd werd de hoefhoek gemiddeld 3.3 graden kleiner (weker). De veranderingen waren vrijwel gelijk in voor- en achterhoeven.
Gedurende het interval van 8 weken verschoof het aangrijpingspunt van de bodemreactie kracht als gevolg van de verandering in hoefstand, zoals verwacht, naar achteren in zowel als voor- als achterhoef. Het lijkt er dus op dat het paard compenseert voor de veranderingen die optreden gedurende het hoefbeslaginterval: in de voorhand relatief weinig en in de achterhand kennelijk meer. Dit werd ook waar genomen in het afwikkelpatroon. Na 8 weken op hoefijzers bleef het afwikkelpatroon van de voorhoeven vrijwel gelijk maar in de achterhoeven lag het CoP op het moment van het laatste contactpunt verder lateraal.
De paarden bleken met name in het hoefgewricht te compenseren. De belastingstoename zal opgevangen moeten worden door de pees van de diepe buiger welke aanhecht op het hoefbeen en hierdoor zal dus ook de hoefkatrol zwaarder belast worden gedurende het beslag interval.
Het bleek dat de timing van bewegen zoals de standtijd en de afwikkelduur niet veranderden. Ook de hoek waaronder de benen werden geplaatst veranderde niet. Het lijkt erop dat wanneer veranderingen in hoefvorm langzaam optreden het paard zijn bewegingspatroon niet hoeft aan te passen. Wat wel veranderde waren de hoeken van de kogel en de hoef.