pony ijzers of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:34

Needje schreef:
Super!
Wel op tijd weer een afspraak maken he?!

Ik heb her en der wel eens foto's gezien van NB. Maar ik vind t er niet prettig uitzien. Ze snijden gewoon tot het leven. Allemaal rode plekken. Dat lijkt mij toch echt niet fijn.

welnee

wie een keer wil kijken als ik ga NB-en is van harte welkom, of als iemand naar mijn paard wil komen kijken en zijn hoeven.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:36

hier even een voor-na foto

Afbeelding

Afbeelding

dit is zeg maar een onderhoudsbeurt bekapping.

ik heb ook wel schokkendere bekappingen gedaan waarbij je echt heel veel verschil ziet tussen voor en na, omdat de hoeven echt heel lang waren. Helaas heb ik daar zo 123 geen foto's van bij de hand.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:41

Zo ziet t er wel netjes uit.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:02

Aan deze foto's kun je niet zien hoe het paard op die voet staat of loopt. Je ziet wel dat er een hoop van de zool af is gegaan.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:08

Fronton schreef:
Aan deze foto's kun je niet zien hoe het paard op die voet staat of loopt. Je ziet wel dat er een hoop van de zool af is gegaan.

er is NIET een hoop van de zool afgegaan, de zool moet je met rust laten. De steunsels zijn bijgewerkt dat is wat je ziet. Jij hebt echt weinig kaas gegeten van hoe NB werkt!

Ik heb ook nog wel ergens foto's van hoe het paard op zijn pootjes staat en ik maakte ook altijd filmpjes van het lopen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:14

Fronton schreef:

Oke, en moeten we jouw mening over NB nu nog serieus nemen?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:03

Oh ja, dat is natuurlijk vrij logisch dat kritiek uitgelegd wordt als onbegrip. Lijkt mij dat er aardig gehakt is in die zool, maar ik zal wel scheel zijn. Als dit NB voorstelt, dan heb ik inderdaad al gegeten en gedronken ermee.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:05

Fronton schreef:
Oh ja, dat is natuurlijk vrij logisch dat kritiek uitgelegd wordt als onbegrip. Lijkt mij dat er aardig gehakt is in die zool, maar ik zal wel scheel zijn. Als dit NB voorstelt, dan heb ik inderdaad al gegeten en gedronken ermee.

ik zou zeggen kom een keer langs als ik ga bekappen

bij deze foto's is er NIET gehakt in de zool, hoe kom je daar nou zo bij, de steunsels zijn afgepeld, dat is alles. Het was hooguit 2mm bijelkaar.

Hoefsmeden hakken met zo'n kapmes veel dieper in de zool hoor.

Zeg wat is jouw achtergrond eigenlijk, welke boeken heb je gelezen en waar heb je je allemaal in verdiept??

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:07

Fronton schreef:

Nogmaals: NB'ers blijven van de zool af. Oud materiaal wordt er af gehaald, steunsels worden bijgesneden en meer niet.

Als jij op deze foto's meent te zien dat er in de zool gehakt is, ben je blijkbaar niet op de hoogte van wat nu wel en niet de zool van de hoef is.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:16

Ja, of jij weet niet dat oud materiaal gewoon kan blijven zitten en er dus niet afgehaald hoeft te worden. Maar ik wil dan ook absoluut geen holle hoef zien bij een paard en het uithollen wat ik hier zie, lijkt mij niet echt goed.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:18

een holle hoef is het ideaal beeld...

nog maals de steunsels zijn weggesneden en dat heeft niks met de zool te maken! je voelt en ziet het verschil duidelijk als je bezig bent!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:20

dit is een overduidelijk voorbeeld van ernstig overgroeide steunsels:
die hele witte flap rondom de straal moest eruit

Afbeelding

dit is dezelfde hoef maar dan twee jaar later
Afbeelding

bij de laatste foto zie je waar het paard op loopt, de buitenste rand van de zool en de hoefwand en de straal. Het holle gedeelte rondom de straal raakt de grond niet.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:22

Fronton schreef:
Ja, of jij weet niet dat oud materiaal gewoon kan blijven zitten en er dus niet afgehaald hoeft te worden. Maar ik wil dan ook absoluut geen holle hoef zien bij een paard en het uithollen wat ik hier zie, lijkt mij niet echt goed.

En wat heeft oud materiaal volgens jou dan voor functie?

Een holle hoef is juist zowel bij NB als bij traditioneel een ideaalbeeld. Beetje vreemd dat je dat liever niet ziet.

Alhoewel mijn paard nog steeds platte voetjes heeft..... helaas.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:28

Holle hoef is niet nodig hoor.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:49

zeg Fronton, wat is je achtergrond en hoe weet je dit allemaal?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:52

holle hoef is ideaal helemaal mee ens.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:57

Arabesk schreef:
zeg Fronton, wat is je achtergrond en hoe weet je dit allemaal?

Nou, ik heb mijn informatie uit zeer betrouwbare bron hoor.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:58

wat dan? Je hoefsmid?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:24

Ook.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:34

Als je zo zeker bent van je zaak kun je ook wel iets opener zijn van waar je deze kennis hebt lijkt mij

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:49

Dat zou ik kunnen doen, maar ik denk dat er hier mensen in dit topic zijn, die er toch geen respect voor hebben en alles de grond in zullen boren, of ze daar nou een punt mee kunnen maken of niet. Mijn mening is heel simpel en ik denk niet dat ik iets te bewijzen heb eigenlijk. Als je het mij vraagt, dan is de methode van natuurlijk bekappen geen overtuigend betere manier van hoefverzorging dan het ouderwetse doodgewonen bekappen en beslaan van wat hier 'traditioneel' genoemd wordt. Die mening heb ik verworven door allerlei vormen te bekijken, erover te lezen en etc. Op basis van behoorlijk wat informatie uit de theorie (websites, boeken) en de praktijk ben ik tot de conclusie gekomen dat Natuurlijk Bekappen niet overtuigend beter is voor een paard, integendeel zelfs.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:03

Maar vrijwel alle hoefsmeden die ik ken vinden een holle zool ook belangrijk.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:07

de enige die hier structureel dingen de grond in boort ben je zelf Fronton. Als je wijst naar een ander, wijzen er nog altijd drie vingers op jezelf!

Ik kom je in allerlei topics tegen waar je steeds dezelfde toon aanslaat, je brandt andermans argumenten tot de grond toe af en doet het af als 'niet bewezen' etc en dan komt er een keer een wetenschappelijk onderzoek ergens over, trek je zelfs dat in twijfel.

Wat wil je dan zien?

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:09

Arabesk schreef:
Met een ijzer bestrijd je alleen het symptoon, nl de pijn, maar je lost de oorzaak ongezonde hoeven niet op.

Mijn paard was er niet meer geweest al ze geen ijzers had gehad. Ijzers hebben haar leven gered. Na een aantal jaar op ijzers zijn haar hoeven super sterk geworden. En sinds dit jaar staat ze zonder ijzers mét gezonde hoeven op aanraden van de smid. Dus wat betreft mijn paard klopt deze uitspraak niet.

Aan de TS, super dat je paardje nu goed loopt

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:14

Arabesk schreef:
de enige die hier structureel dingen de grond in boort ben je zelf Fronton. Als je wijst naar een ander, wijzen er nog altijd drie vingers op jezelf!

Ik kom je in allerlei topics tegen waar je steeds dezelfde toon aanslaat, je brandt andermans argumenten tot de grond toe af en doet het af als 'niet bewezen' etc en dan komt er een keer een wetenschappelijk onderzoek ergens over, trek je zelfs dat in twijfel.

Wat wil je dan zien?

Je moet niet zo doordraven. Trouwens, ik doe nooit iets af met een dooddoener als 'niet bewezen', neem toch ook de moeite om te vinden dat iets niet deugdelijk is onderzocht. Je hebt misschien de pech dat de dingen waar jij heilig in gelooft, voor mij niet interessant en/of overtuigend zijn.