voor het eerst ijzers en kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 13:05

Het belangrijkste is dat Usar weer loopt en de rest is bij zaak een smit vinden valt niet mee zeker als je niet weet hoe hij te werk gaat.En je weet ook niet of hij of zij wel een goede opleiding hebben gehad want het is een vrij beroep.Hoefijzers komen er nooit meer dat was de grootste fout, dus nu maar rondkijken wat ik verder ga doen met zijn voeten.Ik heb van de week al 1 keer een stukje gereden en dat ging goed,ik ga maar voor de hoefschoenen lijkt mij het beste voor mijn liefje.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:07

Neem een smid die lid is van de nederlandse verenigingen van hoefsmeden. Dan weet je dat hij een goede opleiding heeft gehad en gediplomeerd is. Vraag aan anderen of zij ervaring hebben met de betreffende smid, hoe hij met paarden is etc. dan kun je je best van te voren een oordeel vormen.

AHRik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:25

Als een paard vernageld werd (door welke oorzaak dan ook) dan is dat een fout van de smid. Hij komt daar meestal voor uit en helpt een oplossing zoeken. Als de gemaakte schade groter of ernstiger is dan zomaar even ontsmetten, dan schakelt hij toch gewoon zijn verzekering in? Daarvoor dient zo'n polis toch? (bij mij in België gaat dat toch in elk geval zo)
Dan kan de smid zijn fout goedmaken, staat de eigenaar financieel niet in de kou en kan er gepraat worden op een eerlijke en open manier.
Dat is hier niet gebeurd. Jammer.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:06

@AHRik In Nederland werkt het net zo voor de bij de NvH aangesloten leden. Alleen heeft de Nederlandse regering in al haar wijsheid het vak hoefsmid vrij gegeven. Iedere idioot met een hamer mag volkomen legaal paarden beslaan. en ja, dan gebeuren er nog al eens ongelukken.

AHRik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 00:27

Tja, bij ons is het al niet beter. En diegene die er dan het minste over kennen, zich nooit bijscholen (want ze kennen en kunnen toch alles beter) en geen belastingen betalen, werken dan ook nog eens onder de prijs. Veel mensen laten zich daarin vangen en zitten dan natuurlijk met de gebakken peren.
Misschien is het goed dat iedereen beseft dat een hoefsmid ook de nodige scholing moet gehad hebben en daar een diploma kan van voorleggen.
Maar verder kan iedereen een bordje aan zijn deur hangen met "hoefsmid" er op.

Deighton

Re: voor het eerst ijzers en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:22

Ha die Rik,

We komen elkaar wel overal tegen.

Groet,
Simon

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:58

Zo die smid ben ik dus ik hoorde vandaag 3-4-2006 dat dit op bokt stond en ik vind dat als er zo over me gesproken word ik op ze minst mijn verhaal mag doen.

Ik heb in de eerste instantie geen advies gegeven betreffende ijzers marleen wilde met haar paard meer naar buiten omdat ze geen bak heeft om in te rijden.

Aan gezien de hoeven erg kort waren heb ik haar verteld dat het dan beter zou zijn om er een ijzer onder te doen of zoveel mogelijk in de berm te lopen maar op straat heb ik zonder ijzers afgeraden.

Het is haar keus geweest om het paard dan op ijzers te zetten.

Het betreft hier een onopgevoede Kingston die al problemen gaf bij het snijden van de straal.

Ik heb de hoef alleen geveild om dat er meer niet af kon en de straal gesneden.
Het paard werd alleen maar lastiger en ik stond in een pad van 2,5 meterbreed, ruimte had ik niet.
Het paard steigerde al bij het bekappen maar ik doe wel vaker jaarlingen met zeer veel rust en belijd.(dit gaat altijd goed al kost het iets meer tijd wat mij niet uit maakt dan maar iets langer bezig)
Ik heb de ijzers op maat gemaakt.
En heb met veel pijn en moeit deze onder het paard beslagen.Ook hier werd er flink gesteigerd.Ik dacht dat ik hem had vernageld ik heb toen het ijzer er weer afgehaald om dit te controleren. En het opnieuw onder geslagen.

Toen ik het paard aan het nagelen was heeft hij 1 van de nagels in me hand getrokken, dusdanig dat ik dit heb moeten laten hechten.(risico van het vak geef ik jou paard niet de schuld van kan gebeuren).

Met dit paard viel op dit moment niet meer te werken en heb ik hem voor afgewerkt.
En mijn advies is geweest pas een beetje op met uitkrabben dat hij je niet open haal omdat ik niet de nagels mooi afgewerkt kreeg.Niet ernstig maar pas even op.

Omdat er met dit paard nadat de voor ijzers er onder waren beslagen niet meer te werken viel mede door dat ik me hand had verwond en JIJ je 2 kinderen niet in bedwang kon houden en er gevaarlijke situaties waren ontstaan voor JOU kinderen met JOU paard heb ik gezegd zo voor staat hij er op nu geven we hem even 2 dagen om af te koelen en dan doen we hem vrijdag achter beslaan.

Toen het paard naar stal liep, liep hij niet helemaal lekker ik heb toen gezegd dat het van de ijzers kon komen of dat er misschien toch een nageltje niet helemaal lekker zat.Het moest binnen 2a3 dagen weg zijn maar ik zou er vrijdag weer zijn.

Ik was er vrijdag hij was 1 ijzer al kwijt door dat dras landje van je en het zat ook niet geweldig onder het paard maar een kind dat blijft schoppen en trappen krijg je ook ze veters niet gestrikt.

Toen ik ze voor hoef op pakte begon het circus weer van voor af aan en dacht ik ga jij eerst die rot bok van je maar eens opvoeden en bel me dan nog maar eens op of helemaal niet ik heb het druk zat.
Ik heb een vernageling niet uitgesloten en gezegd nu die ijzers er onderuit zijn moet hij weer snel normaal lopen anders even de dieren arts er bij en die kosten komen we dan wel uit (als er namelijk door mijn toe doen of wat dan ook iets mis gaat betaal ik de dieren arts) maar ja jij vond het belangrijker over me te klagen bij de bokkers dan me te bellen en op de hoogte houden anders was die rekening voor mij.

En was ik er 2 per week langs gereden hoe het met hem was (kosteloos)uiteraard

Ik heb nog een tip voor je laat je kids thuis als je naar je paard gaat want die heb je even min in de hand als je paard.(ik ben met jou paard gestopt omdat het een gevaar op leverden voor jou kinderen ik was met nog een collega bij je die had hem ook af kunnen maken omdat mijn hand open lag en ook die zei tegen mij nee niet met die kids er bij .

Beste bokkers ik sta hier geen mooi weer te spelen ook ik vernagel wel eens en ook ik maak wel eens een fout ik zal deze ook altijd toegeven want dan weten ook me klanten hoe ze kunnen handelen.

Maar dit is min kant van het verhaal en zo zit het en niet anders

Groet hoefsmid melvin

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:43

marleen_usar schreef:
Het schiet nog steeds niet op en ik mag niks doen met die voet,vanmorgen liep hij tegen mij aan en ik zie er niet uit. Een flinke blauwe buil boven mijn oog,hij was bibberig toen ik hem uit de stal haalde.Ik heb er zo de balen van ik kan niks met hem doen,en hij kan zelf ook niks.Ik hem een stukje gelopen met hem maar dat gaat moeizaam,ik heb hem op een nat stukje land gezet maar daar blijft hij stil staan dus heb ik hem maar weer op stal gezet.Maandag komt de veearts weer en dan weer kijken hoe het gaat.Ik hoef die smit nooit tegen te komen want dan hou ik me echt niet in ik vind dit echt schandalig.

ik heb je daarna nog gezien op je stal toen ik voor je buurvrouw kwam maar toen had je niet zo grote mond als in de topic.
je moet me naam niet door het slijk halen vraag farrier maar of hij komt kijken en oordelen laat hem m maar beslaan die betaal ik dan wel en dan kunnen we met zn allen het verslag van farrier lezen neem dan ook die 2 leuke kids mee en houd die dan net zo in de toom als bij mij

groet melvin

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:48

marleen_usar schreef:
Hoe meer ik er over na denk hoe bozer ik wordt ik vind nu dat die hoefsmit hier niet zomaar mee weg mag komen.Ik heb het adres van een andere smit die ook in die woonplaats woont en ik ga aan hem vragen of hij de bewuste smit kent en of hij weet van zijn slagerspraktijken.

ik heb je nr nog dus zal je wel even bellen vanavond.

melvin

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:51

marleen_usar schreef:
Ik wil andere mensen behoeden voor zijn fouten.

en ik alle smeden voor die on opgevoede stink knol van je.
een kingston van 5 die ze voeten nog niet normaal laat uitkrabben.
maar het paard kan er niets aan doen dat ligt meestal aan de eigenaar.

melvin

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:52

farrier schreef:
Marleen: Iedereen maakt fouten. Hoefsmeden zijn ook maar mensen. Als je geen fouten wilt maken moet je thuis op de bank gaan zitten en niks doen. Dat neemt niet weg dat als je een fout maakt, je alles moet doen om dat te hestellen, zeker wanneer iemand daar pijn van heeft.
Ik denk dat het goed is als jij en die hoefsmid eens samen praten inplaats van alles hier eenzijdig op bokt te zetten. best kans dat jullie allebei ervan leren.

ik heb aangeboden om ook te komen als de veearts er zou zijn maar dat hoefde niet

melvin

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:59

marleen_usar schreef:
Het hele verhaal is vreemd dat klopt maar daar heb ik geen schuld aan wel schulden van.

had je niet zo stom moeten zijn en niet zo bobo moeten doen op bokt maar gewoon mij moeten bellen dan had ik de dierenarts betaald.daar ben ik gewoon voor verzekerd.ik betaal me blauw aan de premie.
omdat somige stallen dit eissen omdat je met paarden werkt van tonnen.daar kunnen die paar knaken van jou dan wel van af

melvin

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:01

marleen_usar schreef:
Ik wil wel met hem overleggen maar ik heb alleen zijn mobiele nummer en als hij de hoorn erop legt dan heb ik niks meer.Ik weet ook niet of ik me in kan houden,ik kan me lang inhouden maar dan ineens komt alles eruit.

als als als had me gebeld dan had je het geweten.dan zat je nu niet met de rekeningen te tobben.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:08

Volgens mij een heel duidelijk verhaal!

Ik ga ook niet verder met paarden waar niks mee te beginnen valt, mijn lijf is mij te kostbaar om voor die paar tientjes de vernieling in te laten helpen

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:09

Ik had dat vermoeden al, dat die ene kant van het verhaal niet klopte ...

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:55

Ik ken het paard, en dat onopgevoede is absooluut waar. Voor er praatjes in de wereld komen, zijn vader Kingston is een verschrikkelijk fijn paard met een heel goed karakter. De veulens worden al mak geboren, dit paard is idd NIET opgevoed.
Hij is dus NIET representatief voor de rest van de Kingston-afstammelingen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:01

ben het met Billy eens, Kingston is een heel fijn beest, en de nakomelingen van hem, voor wat ik ervan gehoord en gezien heb, ook.

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:21

ik ken de afstamming ook wel maar dit is zo geval van de uitzondering die de regel bevestigd

melvin

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:24

Yep

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:28

Nou, eigenlijk is er met het paard niks mis, maar met de eigenaar. Die geeft totaal geen leiding, daar is het dier de dupe van.
Klinkt heel arrognt, maar als dat dier bij Kiwiko of bij mij terecht was gekomen, was er niks aan de hand geweest, en had het paard gewoon goed opgevoed geweest.
Toen ze nog bij ons op stal stond heb ik wel eens tips gegeven, maar dat werd afgedaan als 'zielig"(paard viel aan tijdens longeren, en ik stelde voor om hem een keer een flinke lel te geven) dus veel hoop voor de toekomst is er helaas niet.
Jammer, hij heeft wel talent genoeg om een fijn sportpaard te worden.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:32

Ik heb me geloof ik ook wel eens ongevraagd bemoeid met ............. jawel het voetjes geven

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:31

ja maar laten we het maar niet in meer over deze persoon hebben maar om de feiten anders wordt er straks nog gezegd dat ik door lelijk doen me gram wil halen en dat is wel het laatste wat ik wil.

ik ben in deze topic door het slijk gehaald en ik hoorde dat pas vandaag en na het lezen van werd mij duidelijk dat er mensen benieuw waren naar de andere kant van dit verhaal.

dat is de rede van mijn schrijven,en heb ik de leugens recht gezed.

melvin

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:59

En een slotje dan maar.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:22

Ik heb het topic weer open gezet.
Vriendelijk verzoek aan betrokkenen post in dit topic een beetje netjes te houden.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:33

Ik heb nooit een naam genoemd maar dat heeft hij zelf gedaan, het is zeker niet mijn bedoeling iemand zwart te maken. Als iemand mij vraagd naar de naam van de smit geef ik die niet, alleen de mensen op stal weten het want die weten welke hoefsmit er komt. Waar het alleen om gaat is dat er nooit is nabehandeld, een goede smit had meteen moeten nabehandelen.Hij heeft nog een paar dagen op het land gelopen en van daaruit is die ontsteking ontstaan, toen dat duidelijk was heb ik de veearts gebeld en niet de hoefsmit. Ik wilde een juiste behandeling voor die voet, en dat is ook gebeurd. Dat mijn paard omhoog kwam tijdens het bekappen was niet normaal, hij wilde zelfs bijten dat is absoluut niet normaal. Ik heb toen meerdere keren aan gegeven dat het gedrag van mijn paard niet normaal was, en dat er iets aan de hand was. Daar werd geen aandacht aan geschonken, mijn paard staat sinds een paar maanden op een andere stal en is daar erg veranderd. Hij gaf aan erge pijn te hebben tijdens het bekappen, dat is de verklaring voor zijn gedrag. De smit is terug geweest en heeft toen gezegd als hij weer zulk gedrag vertoond zeg het dan want dan weten we dat er iets aan de hand is. Ik heb het meerdere keren gezegd tijdens het bekappen, maar dat is niet het ergste er is geen nabehandel advies gegeven.