Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:03

Ninx schreef:
Mensen zeggen altijd dat paarden zo vreselijk hard corrigeren in de natuur en dat je daarom gerust kunt slaan en schoppen.
In een kudde vinden eigenlijk heel weinig schermutselingen plaats. Het dier weet dat het zijn kansen verkleint op overleven wanneer er steeds klappen zouden vallen.
Stabiele groepen dieren gebruiken juist nauwelijks geweld.

Dus laat dat schoppen en slaan lekker zitten en leer beter communiceren of koop een brommer.

In stabiel groepen ja. Dat is dus enigszins vergelijkbaar met eigenaar en paard.
Bij een nieuwe introductie gaat het er verbaal en fysiek nogal heftiger aan toe. Dat vind ik dan weer beter vergelijkbaar bij hoefsmid en paard.

En daarmee hoeft de hoefsmid voor mij dus niet perse grof te worden. Liever niet zelfs. Maar het geeft wel aan dat zaken even wat minder op elkaar afgestemd zijn en de communicatie daarmee wat vergtoot wordt van beide kanten.
De manier om dat verschil kleiner te maken is door je voorbereidingen top voor elkaar te hebben (en passende behandelaars te zoeken)

Persoonlijk heb ik geen moeite met normale behandelaars te vinden voor mijn paarden. Maar die zijn gewoon braaf. Dan kan de behandelaar ook gewoon veel fijner zijn werk doen. En zie je ze gewoon een zucht van verlichting slaken.
Dat zegt ook wat.....

Dus los van wat je vind van wat er gebeurt is. De oplossing zit nu voor 100% bij de eigenaar. Die zoekt een smid die bij de situatie past. En traint haar paard verder.
Nu hoor ik ook niemand zeggen: bel je smid en vraag hem om tegen vergoeding een half uur te komen oefenen. Waarbij je aangeeft dat het paard het tempo bepaald en bekappen niet perse het eindresultaat is. Ook TS verwachtte van de smid dat het werk gewoon gedaan werd.
Vreemd eigenlijk. Want ik ken geen gedragstrainers die zeggen: als ik geweest ben kan je paard probleemloos laden na een half uur. En ik neem aan dat er ook niet zo veel klanten zijn die dat verwachten. Dát zou eigenlijk een logischere insteek zijn als je het belangrijk vind dat er met respect met je paard omgegaan wordt.

Dus meest pragmatische: schakel een gedragstrainer in die je gaat helpen met omgaan met geluiden, stress en voetjes geven. Goede investering voor een fijne toekomst voor je paard.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-03-22 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:14

Felicia_xx schreef:
nee dat is idd niet goed en hoort hiervoor gecorrigeerd te worden maar zo n trap geven als hoefsmid is niet normaal

Dat ben ik met je eens.
Deze hoefsmid is te ver gegaan.
Dat zou ik ook niet accepteren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:18

clarence schreef:
Stel dat de smid rustig was gebleven en de achter hoeven van pony alsnog niet kon bekappen (omdat ie niet stil genoeg stond of omdat ie wilde trappen), mag hij dan wel of niet het volledige bedrag rekenen?

Ik heb helaas een pony gehad die dus niet te bekappen viel. Zelfs met sedatie voor 1200kg (dierenarts zei zelf ik hoop dat hij er niet aan bezwijkt vannacht). Ik moest helaas wel volle pot betalen ondanks de voorste hoeven met moeite gelukt zijn en achter hoeven dus totaal niet.

Zelf kon ik probleemloos alle 4 de voeten optillen, uitkrabben etc.
Maar zodra de smid er was en nog maar naar de benen wees schoot pony al in paniek.
Bij een andere smid bleef de pony veel rustiger. Maar die smid nam ook tijd om gewoon eerst kennis te maken met de pony.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:20

Art_Ificious schreef:
Ik heb helaas een pony gehad die dus niet te bekappen viel. Zelfs met sedatie voor 1200kg (dierenarts zei zelf ik hoop dat hij er niet aan bezwijkt vannacht). Ik moest helaas wel volle pot betalen ondanks de voorste hoeven met moeite gelukt zijn en achter hoeven dus totaal niet.

En door die houding krijg je dus ongeduldige smeden.....
Jij verwacht dus dat de smid ofwel het werk afgemaakt had. Wat zo te horen niet heel veilig was. Of dat je niet had hoeven betalen.
Ja, dan zou ik misschien uiteindelijk ook een keer voor de korte route gaan kiezen als smid.

Ayasha
Blogger

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:28

Ik hoop, voor velen hier, dat ze nooit te maken gaan krijgen met een paard dat door omstandigheden dit soort problemen heeft. Het gaat een harde val worden voor die wat zo hoog met zichzelf op lopen. :)

Ja, vaak zijn paarden gewoon niet opgevoed, maar zo nu en dan zit er ook eentje tussen waar heel andere dingen spelen. Ik heb één paard gehad in al mijn jaren met paarden dat nagenoeg niet te bekappen was en ook niet beter werd ongeacht hoeveel tijd en energie we er in staken. Dit dier had dat issue trouwens ook met elke andere vorm van menselijke toenadering en hoe hard ik ook met hem werkte, hij veralgemeende NIET. Hoe veel we ook met hem oefende, hij was doods en doodsbang voor mensen.

Gelukkig heb ik een smid die niet over gaat op mishandeling als het mis gaat want ik heb nog geen enkel paard gekend in al die jaren dat beter geworden is van een dergelijke reactie door een smid.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:46

Jij niet, Ik wel. Die ging bovenop de smid liggen. Maar diezelfde ging ook gewoon liggen als hij niet van het gras af wilde.
maar zoals jouw uitzonderingsgeval ook illustreert: dat zijn de uitzonderingen. En daarmee kun je die situatie en aanpak niet generaliseren naar de rest van de populatie.

Je bent misschien met me eens dat je bij 99% van de paarden heel ver komt met tijd, kennis en energie?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:57

pol013 schreef:
Art_Ificious schreef:

En door die houding krijg je dus ongeduldige smeden.....
Jij verwacht dus dat de smid ofwel het werk afgemaakt had. Wat zo te horen niet heel veilig was. Of dat je niet had hoeven betalen.
Ja, dan zou ik misschien uiteindelijk ook een keer voor de korte route gaan kiezen als smid.

Ik heb hier een jong paard staan dat nog niet veel kende. En een oudere die bij ietwat stress alle spieren strak zet, verzuurt en dan (als je vasthoudt) smid-kegelt. Ik had hiervoor een smid die dat wist (van dat oudere dier) en ondanks herhaaldelijk verzoek om meer tijd te nemen (lees: vaker pootje aan de grond, dan was er minder / niks aan de hand) en dat ik meer zou betalen (want hey, tijd is geld), deed ie dat niet. En nadat ik de smid uit de hooibak kon vissen, was dat ook gelijk klaar. Hij leverde echt prachtig werk op, maar zowel paard als ik kregen er stress van. Overigens nooit meer hoeven betalen.

Nu heb ik een smid die iets minder mooi werk levert, maar die wel luistert. Die pootjes van het paard gaan regelmatig even aan de grond, waardoor hij eigenlijk relatief snel kan werken. Ook bij hem heb ik meermaals gezegd: ik heb geen makkelijk paard (die verzurende) / makkelijker paarden (plus dat jonkie dat niet veel kent), dus ik betaal meer als je meer tijd nodig hebt. Niet nodig, hij is rustig, de paarden blijven rustig. En hij vindt ze niet lastig.

Dus ja, ik zou investeren door paar keer meer te betalen om zo de smid tegemoed te komen in zijn overtime die nodig is om zo mijn paard(-en) en de smid op een juiste manier te kunnen ondersteunen.

Maar ik heb geen ontdeugende beesten, maar een paard dat door omstandigheden stuk is en snel verzuurt en dus een onwetend jonkie.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:09

Sjonge wat zijn er veel mensen die het oke vinden dat een hoefsmid zo zwaar "corrigeert".

En wat ben ik blij met mijn hoefsmid zeg.
En door de jaren heen hebben we echt al heel wat verschillende paarden gehad, waar ook echt wel rotzakken tussen zaten.
Maar zo reageren, nee...

Helaas heb ik ook 1 keer een hoefsmid ervaren die zo reageerde.
En ik heb er nog steeds spijt van dat ik hem toen niet direct van het erf getrapt heb.
1 keer en nooit weer, idioot.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:03

Felicia_xx schreef:
....... toen hij bezig was met zijn laatste voor hoefje maakte hij opmerkingen van als je dit nog een keer doet ruk ik je kop van je hals af ....

Met verbazing lees ik sommige reacties hier. :roll:

Naast dat niemand een paard zo hard hoeft te schoppen (paarden doen dat slechts bij hoge uitzondering bij elkaar), zou de door de hoefsmid gemaakte opmerking bij mij echt niet goed gevallen zijn. :oo

Je bent een klant en betaalt voor zijn diensten. Als hij zijn werk niet kan uitvoeren omdat het paard niet braaf genoeg is, dan stopt hij toch met bekappen. Dat de eigenaar dan voor de kosten op moet draaien, is het probleem van de eigenaar. Het paard is dan in ieder geval niet de dupe.

Als ik zulke opmerkingen op mijn werk maak dan is het snel afgelopen :evaw:

TS, sterkte met je pony.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:20

Hmm er valt natuurlijk van 2 kanten wat te zeggen. Jij bent er (deels) verantwoordelijk voor dat je pony zich gedraagt. Maar het is een dier wat nog steeds een eigen wil heeft dus een keer schrikken of bokken kun je niet altijd in de hand hebben.

Ik snap je smid wel, het is behoorlijk gevaarlijk gedrag en hij had zich ernstig kunnen bezeren. Op zo’n moment snap ik dat hij uit reflex uithaalt. Al denk ik dat een flinke por meer op zijn plek was.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:46

Veraaaaah schreef:
Hmm er valt natuurlijk van 2 kanten wat te zeggen. Jij bent er (deels) verantwoordelijk voor dat je pony zich gedraagt. Maar het is een dier wat nog steeds een eigen wil heeft dus een keer schrikken of bokken kun je niet altijd in de hand hebben.

Ik snap je smid wel, het is behoorlijk gevaarlijk gedrag en hij had zich ernstig kunnen bezeren. Op zo’n moment snap ik dat hij uit reflex uithaalt. Al denk ik dat een flinke por meer op zijn plek was.

Geweld naar zo’n paard levert meer ellende op dan dat het je wat zinnigs oplevert. Dat paard zal dat echt niet bedenken; “goh ik krijg nu een flinke por dus dit mocht ik vast niet doen”. Snap niet dat mensen nog steeds denken dat dat een oplossing is. Als de hoefsmid vindt dat hij het paard niet veilig kan bekappen moet hij er gewoon mee stoppen. Een paard een lel geven op wat voor manier dan ook is echt zinloos.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:30

pol013 schreef:
Jij niet, Ik wel. Die ging bovenop de smid liggen. Maar diezelfde ging ook gewoon liggen als hij niet van het gras af wilde.
maar zoals jouw uitzonderingsgeval ook illustreert: dat zijn de uitzonderingen. En daarmee kun je die situatie en aanpak niet generaliseren naar de rest van de populatie.

Je bent misschien met me eens dat je bij 99% van de paarden heel ver komt met tijd, kennis en energie?

Absoluut. En ik vrees dat TS vooral begeleiding en kennis mankeert. Maar dat praat het gedrag van deze smid nog steeds niet goed. Hij had ook kunnen stoppen ipv het dier zo hard te trappen. Ik durf er geld op in zetten dat dat dier nu de volgende keer niet makkelijker zal zijn.

Het gaat mij hier om de wijze van corrigeren. Niet om het feit dat er gecorrigeerd is door de smid. Maar de manier waarop. Die is buitensporig.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:46

Ayasha schreef:
martine0503 schreef:
Als je het topic van Avalanche zou hebben gelezen, weet je dat zij giga veel tijd en energie stopt om het gedrag van haar paard te verbeteren en ze daar keigoed mee bezig is. Ik vind ook dat TS zelf ook had moeten ingrijpen in het gedrag van haar jonge hengstje. Beter misschien zelfs het moeten stoppen omdat pony en hoefsmid niet door 1 deur gaan op dat moment. Helaas is het kwaad al geschied en zal bij de volgende keer bij een hoefsmid nog meer tijd en geduld gaan kosten.

Steek je oordelen maar weer in je achterzak want ik ken Avalanche haar topic. Dat veranderd niets aan mijn opmerking.

Of ik moet er helemaal naast zitten, maar volgens mij zijn we het eens dat de hoefsmid behoorlijk zijn boekje te buiten is gegaan. Dus waarom mijn oordelen in mijn broekzak gooien. Ts en hoefsmid hebben allebei niet juist gehandeld in deze situatie. In mijn ogen kent dit voorval alleen maar verliezers en wordt het er niet beter op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:17

Denk dat hier weinig over te speculeren valt aangezien je het verhaal enkel van de TS haar kant hoort...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:48

Ik heb meerdere keren een smid van het erf "gegooid" om nooit meer terug te hoeven komen.
Mijn paarden waren altijd echt wel wat gewend en hoefden ook niet met fluwelen handschoentjes aangepakt te worden. Maar een smid die een veel te hoge hoefstandaardl gebruikt en dan boos wordt dat het paard zijn hoef er niet op houd is in mijn ogen onredelijk tegen het paard, zeker als hij dan ook gaat meppen. De wind van voren kreeg hij, hoefde ook de klus niet af te maken.
Of de smid die de benen van de shet veel te hoog op wilde tillen, of de smid die bruut de poten onder het beest vandaan rukt.
De dieren moeten op mij kunnen vertrouwen om hun belangen te verdedigen en dus grijp ik in, accuut. Ik spreek dus de smid meteen aan, en hielp dat niet dan mocht hij vertrekken.
Uiteindelijk vond ik een smid met geduld en gevoel voor paarden die ook nog een een heel goed oog heeft voor anatomie en beweging. Een blijvertje, al 15 jaar.

Ik vertel mijn ervaring omdat het me zo verbaasde dat TS die smid zijn klus af heeft laten maken. Maar je moet je ook maar opgewassen voelen en dit meteen durven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:42

Verantwoordelijkheid nummer 1 ligt bij de eigenaar. Dat is dan zowel in opvoeding, maar ook in ingrijpen wanneer iets je niet zint. Ik snap dat je dit topic opent om even je hart te luchten en van je af te schrijven, maar je pony die alle klappen en schoppen heeft mogen ontvangen heeft hier natuurlijk niet echt iets aan.

Jij moet zorgen dat een bepaald event zo succesvol mogelijk wordt, ik vind de Engelse woordsnede 'setting your horse up for success' daarin een hele mooie die ik altijd probeer toe te passen. Wat andere mensen doen dat is aan andere mensen, maar wat jij doet en wat je pony doet, daar heb je wel iets over te zeggen. Nu heb je niet echt aan opvoeding gedaan. Want hoe jong een tweejarige ook mag zijn, het is echt al wel oud genoeg om netjes vier voeten te kunnen geven en niet helemaal uit de bol te gaan wanneer iets engs is. Opvoeding is meer dan zorgen dat een paard iets perfect doet, het is zorgen dat een paard vertrouwen heeft en dus ook eventuele angstreacties klein blijven. Mijn twaalfjarige paard mag van mij nog gerust even schrikken als iets rammelt, wat die niet mag is die schrik uiten door een overdreven reactie die mij mogelijk in gevaar brengt.

Het moment dat je het ziet misgaan en het frustratielevel van de smid stijgt tot een te grote hoogte, kan je ingrijpen, want jij kent je paard, jij kent de grens, jij weet hoe je het oplost. Nu laat je alles maar op zijn beloop, zowel op preventief vlak als op reactief vlak en ja, dan loopt het mis en het paard betaalt daar meestal voor.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:42

Wat zielig. Zeer onprofessioneel en dieronvriendelijk gedrag van je hoefsmid. Ik neem aan dat dit de laatste keer is geweest dat hij jouw paard heeft gedaan?
Ik ben het met veel anderen eens dat jij degene bent die moet zorgen dat hij netjes bekapt kan worden, maar jouw hoefsmid moet er rekening en geduld mee hebben dat het een jong paard is qua rammelende karretjes etc. Wanneer het echt niet naar de hoefsmid zijn zin gaat had hij 2 dingen kunnen doen. Hij had hem kunnen laten staan en gezegd hebben zoek maar een ander of ga oefenen. 2e optie is kalmeringspasta geven zodaat hij een stuk rustiger is waardoor het wellicht wel lukt. Maar schoppen is geen optie. Ik zie het als een teken van onmacht. Succes.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:47

Als ik kijk naar debewoordingen die je gebruikt TS dan vraag ik me af of het allemaal wel zo heftig is geweest.
Je valt al over een rammelend karretje. Dat is een normaal stal geluid. Juist door ze hieraan bloot te stellen leren ze.
Je noemt het vastpakken hard handig.
Was het ook hardhandig of gewoon duidelijk en voortvarend?
Smeden hebben geen tijd om 100x te vragen en 50x please te zeggen. Die pakken het been gewoon vast.
En de dag er na nog last van het incident… was hij jou niet gewoon aan het spiegelen?

Ben je zelf niet te voorzichtig met hem waardoor het paard onvoldoende is opgevoed?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:52

Een schop hoort gewoon niet, hardhandig of niet. Het zal een drachtige merrie zijn......

Anderzijds kan je je paard natuurlijk ook goed wennen aan gekke geluiden, ik maak op stal soms een pokkeherrie en de meest sensibele hete paarden kijken er totaal niet meer van op.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:54

Ben het hier toch niet helemaal eens met de reactie's hier. Ik heb mijn merrie gekocht toen ze 2,5 was recht uit de opfok, kon op dat moment ook nog geen voetjes geven, was heel weinig in de hand geweest maar moest wel gewoon gedaan worden. Mijn merrie is een ontzettend gevoelig dier, zeker toen. Ik ben toen heel blij dat mijn hoefsmid voorzichtig was, voor zichzelf, maar ook voor mijn merrie. Helaas is mijn hoefsmid niet veel later uitgevallen door een ongeluk en moest ik op zoek naar een nieuwe. Ik kon er toen een keer niet bij zijn, ik weet niet wat er toen dus precies gebeurd is, maar blijkbaar is mijn merrie volledig beginnen paniekeren en is de hoefsmid toen ook heel hardhandig geweest. Die hoefsmid is er sindsdien enkel nog aan geweest toen ik erbij was, ik heb mijn paard nooit meer zien paniekeren. Maar als ik er op dat moment bij geweest was en ik had die hoefsmid te keer zien gaan tegen mijn paard stond hij binnen de 2 minuten terug aan de poort. Mijn paard is heel gevoelig, als je daar tegen gaat flippen flipt zij terug, ik vind dat persoonlijk heel onprofessioneel gedrag van de hoefsmid in de kwestie van TS. Het is een jong dier, ja er moet wel veilig gewerkt kunnen worden en de veiligheid van de hoefsmid staat op de eerste plaats. Maar ik denk dat een boks in de ribben daar niet perse voor nodig is (tenzij hij geplet werd natuurlijk), maar zulke commentaar achteraf is ook gewoon ontzettend onprofessioneel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:57

We kennen het verhaal maar van 1 kant,of het zo heftig was zullen we nooit weten.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:05

Pff vervelende situatie TS, geen winnaars. Pony niet, jij niet en de smid ook niet.

Ik denk dat het goed is dat je een andere bekapper laat komen. Als het vertrouwen er zo duidelijk niet is, dan is het nu niet handig met elkaar verder te gaan.

Bokt lijkt hier verdeeld in twee meningen, en als ik jouw reacties lees heb ik het idee dat je je het meest identificeert met de mening dat je hoefsmid te ver ging. Uiteraard is dat vanaf hier erg lastig te beoordelen. Ik hoop vooral dat wisselen van smid en je eigen aanpak verbetering zullen geven. Jij kent je paard en de situatie dus er is zeker wat voor te zeggen dat dat een vorm van expertise is. Maar mocht je toch herhaaldelijk tegen problemen lopen, hetzij zelf in de omgang of bij andere(n) (professionals), overweeg dan alsjeblieft ook een ander perspectief.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:33

Citaat:
Bokt lijkt hier verdeeld in twee meningen,

3 denk ik.

1 die vind smid stond in zijn recht, moet je maar opvoeden.
2 smid gaat te ver paard is pas 2
3 smid gaat te ver maar aan ts de taak om het paard op te voeden. En ook op zo'n moment in te grijpen als het paard vervelend doet, ipv alleen maar staan sussen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:47

Het is de taak van de eigenaar om op te voeden, dus dat wordt dagelijks veel voetjes geven. Vraag ook eens of anderen ook willen helpen zo dat je paard ook went aan anderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:49

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Bokt lijkt hier verdeeld in twee meningen,

3 denk ik.

1 die vind smid stond in zijn recht, moet je maar opvoeden.
2 smid gaat te ver paard is pas 2
3 smid gaat te ver maar aan ts de taak om het paard op te voeden. En ook op zo'n moment in te grijpen als het paard vervelend doet, ipv alleen maar staan sussen.

4. TS heeft begeleiding nodig met het opvoeden van dit paard en wat deze smid gedaan heeft, heeft niks te maken met corrigeren maar is gewoon mishandeling gezien er een DA aan te pas is moeten komen. Uitspraken als "ik trek je kop van je lijf" geven ook duidelijk weer dat de schop vanuit agressie kwam, niet vanuit de intentie om te corrigeren.