Ninx schreef:Mensen zeggen altijd dat paarden zo vreselijk hard corrigeren in de natuur en dat je daarom gerust kunt slaan en schoppen.
In een kudde vinden eigenlijk heel weinig schermutselingen plaats. Het dier weet dat het zijn kansen verkleint op overleven wanneer er steeds klappen zouden vallen.
Stabiele groepen dieren gebruiken juist nauwelijks geweld.
Dus laat dat schoppen en slaan lekker zitten en leer beter communiceren of koop een brommer.
In stabiel groepen ja. Dat is dus enigszins vergelijkbaar met eigenaar en paard.
Bij een nieuwe introductie gaat het er verbaal en fysiek nogal heftiger aan toe. Dat vind ik dan weer beter vergelijkbaar bij hoefsmid en paard.
En daarmee hoeft de hoefsmid voor mij dus niet perse grof te worden. Liever niet zelfs. Maar het geeft wel aan dat zaken even wat minder op elkaar afgestemd zijn en de communicatie daarmee wat vergtoot wordt van beide kanten.
De manier om dat verschil kleiner te maken is door je voorbereidingen top voor elkaar te hebben (en passende behandelaars te zoeken)
Persoonlijk heb ik geen moeite met normale behandelaars te vinden voor mijn paarden. Maar die zijn gewoon braaf. Dan kan de behandelaar ook gewoon veel fijner zijn werk doen. En zie je ze gewoon een zucht van verlichting slaken.
Dat zegt ook wat.....
Dus los van wat je vind van wat er gebeurt is. De oplossing zit nu voor 100% bij de eigenaar. Die zoekt een smid die bij de situatie past. En traint haar paard verder.
Nu hoor ik ook niemand zeggen: bel je smid en vraag hem om tegen vergoeding een half uur te komen oefenen. Waarbij je aangeeft dat het paard het tempo bepaald en bekappen niet perse het eindresultaat is. Ook TS verwachtte van de smid dat het werk gewoon gedaan werd.
Vreemd eigenlijk. Want ik ken geen gedragstrainers die zeggen: als ik geweest ben kan je paard probleemloos laden na een half uur. En ik neem aan dat er ook niet zo veel klanten zijn die dat verwachten. Dát zou eigenlijk een logischere insteek zijn als je het belangrijk vind dat er met respect met je paard omgegaan wordt.
Dus meest pragmatische: schakel een gedragstrainer in die je gaat helpen met omgaan met geluiden, stress en voetjes geven. Goede investering voor een fijne toekomst voor je paard.