Ondergeschoven verzenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 08:24

Diddykong schreef:
Ik vind het paard van Pien eigenlijk wel een zinvolle toevoeging :D. Dit paard heeft veel meer voet over. Dat is eigenlijk ook wat ik wilde zeggen. Een paard wat te kort bekapt is, hoeft (op het zachte) niet altijd direct gevoelig te lopen. Vaak zijn ze wel gevoelig op het harde en zeker als er kiezels liggen. Logisch ook, want de hoef dient ook als bescherming. Heb je meer hoef over, heb je ook meer bescherming. Als je paard nu op een scherp steentje gaat staan, en er zou een stuk van de wand afbreken, dan heb je helemaal niets meer over om dit te corrigeren. En bij nageltred door bijv een spijker oid, beschadig je veel eerder belangrijke delen van de hoef, waardoor een paard blijvend kreupel kan blijven. Vandaar dat ik de hoef liever wat langer zou laten.

Maar wat is lang en wat is kort?

Daar wil ik gericht een reactie op zien.
Anders is het voor mij persoonlijk niet waardevol genoeg.
Je gedachten gang er achter snap ik, maar de rest is voor mij te vaag, kan ik helemaal niks mee.

Misschien zijn haar hoeven juist helemaal nog niet kort?
Misschien is haar hoef wel zo?

Wel zie ik zelf dat op deze manier van bekappen de hoef veel sterker en solider is.
Als de wand te lang blijft tegenover de zool, gaat het heel anders werken, inclusief een vermindering van de circulatie werking.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:21

pien_2010 schreef:
Maartje1990 schreef:
Te kort is het als het paard niet meer goed loopt daardoor. Al kan het dan ook zijn dan de straal juist te lsng is.

Ts je paard loopt gewoon goed toch?

Maartje dit vind ik een hele goede post. Hoeven zijn goed als het paard goed en vlot loopt overal en nergens last van heeft.

Hieronder ter vergelijking wat foto's gemaakt van de hoeven van mijn paard 4,5 maand geleden. Ik heb bewust deze foto's gemaakt want voordat iedereen schrikt, dit paard heeft 1 dag hiervoor alle hoeven op de foto's gehad (aankoop keuring) en die foto's van de hoeven waren top!! Complimenten van de dierenarts.

Het paard werd semi wild gehouden, en stond semi in de heuvels (rotsgrond) en heeft nog nooit ijzers gehad. Dit paard loopt en liep altijd bloot voets over alle ondergronden, kiezels, hij gaat over puin, over de harde weg etc.
De foto's heb ik gemaakt voor mijn smid en heb deze laten zien na de 1ste bekapping beurt hier bij ons. Paardje dat altijd super liep, liep zo gevoelig, zo zielig. Veel te kort bekapt.

Mijn smid laat alles nu wat langer, en wederom loopt paard over de meest nare ondergrond, in de berm, over de weg en zelfs nu met de enorme natheid zijn en blijven de hoeven gewoon kei hard.

Dit is niet een post om het topic over te nemen of af te pakken. Maar het is vooral een post om een pleidooi te doen om te kijken naar het desbetreffende paard zelf en te bekappen zoals de omgeving vraagt.

In Nederland zijn de hoeven anders als hier in Frankrijk, waar je over puinstenen je buitenritten moet doen, dus die mooie Nederlandse voetjes die kennen we niet.

[ [url=m/co4Tp2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yMjayV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze hoeven vind ik er niet fraai uit zien. Tuurlijk, het kan veel erger en ik heb de onderkant niet gezien. Maar:

Ze flaren. De witte lijn is dus niet sterk en de wand te lang. Komt er minder druk op de wand, gaan ze niet meer laren. Daarnaast zit de hoef vol richels. Ik vraag me af wat er met het paard gebeurd is (bevangen geweest, veel voedingsveranderingen, ziekte doorgemaakt etc). Een hoef hoort bij goede gezondheid geen richels te hebben. En zeker niet zo vele. Het is dus logisch dat dit paard met een correct bekapte voet (nog) niet goed loopt op steentjes. Maar dat kan zeker wel. Maar dan moet de hoef wel eerst gezond zijn.
Daarbij zie je nu al bij de kwartieren een ‘scheur’ ontstaan omdat ze te lang zijn.

Overigens is mijn ervaring dat veel da’s geen donder weten van hoeven. Te lange hoeven zijn de standaard, dus bijvoorbeeld colablikken en samengeknepen hielen worden vaak gewoon als gezond gezien (helaas).
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 06-02-20 09:37, in het totaal 2 keer bewerkt

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:22

maralyn schreef:
Diddykong schreef:
Ik vind het paard van Pien eigenlijk wel een zinvolle toevoeging :D. Dit paard heeft veel meer voet over. Dat is eigenlijk ook wat ik wilde zeggen. Een paard wat te kort bekapt is, hoeft (op het zachte) niet altijd direct gevoelig te lopen. Vaak zijn ze wel gevoelig op het harde en zeker als er kiezels liggen. Logisch ook, want de hoef dient ook als bescherming. Heb je meer hoef over, heb je ook meer bescherming. Als je paard nu op een scherp steentje gaat staan, en er zou een stuk van de wand afbreken, dan heb je helemaal niets meer over om dit te corrigeren. En bij nageltred door bijv een spijker oid, beschadig je veel eerder belangrijke delen van de hoef, waardoor een paard blijvend kreupel kan blijven. Vandaar dat ik de hoef liever wat langer zou laten.

Maar wat is lang en wat is kort?

Daar wil ik gericht een reactie op zien.
Anders is het voor mij persoonlijk niet waardevol genoeg.
Je gedachten gang er achter snap ik, maar de rest is voor mij te vaag, kan ik helemaal niks mee.

Misschien zijn haar hoeven juist helemaal nog niet kort?
Misschien is haar hoef wel zo?

Wel zie ik zelf dat op deze manier van bekappen de hoef veel sterker en solider is.
Als de wand te lang blijft tegenover de zool, gaat het heel anders werken, inclusief een vermindering van de circulatie werking.

De meeste mensen die roepen dat hoeven te kort zijn, zijn zelf veel te lange hoeven gewend. Te kort is iets dat eigenlijk niet kan. Tenzij je de zool weg gaat vijlen en de voorkant tot in de lamellen afrondt. :+
En ja, een paard kan gevoelig lopen als hij altijd te lang staat, de hoef nooit zijn normale functie uit kan voeren zoals bedoeld en hij dat plots wel moet doen. Dat is de overgangsfase. Daar kun je eenvoudig doorheen komen met hoefschoenen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:31

Ik ben het wel eens met Diddykong ivm de te korte hoeven. Bij het paard van TS zie ik 2 verontrustende dingen:
de hoefballen raken bijna de grond wat pijnlijk kan zijn als hij op wat moeilijker terrein loopt.
de ganse hoef is 'klein', in de winter groeit de hoef minder maar slijt evengoed, gaat die hoef over een paar weken nog voldoende de gevoelige delen beschermen?
Uiteraard zijn het maar foto's en zien we niet hoe het paard loopt op verschillende ondergronden. We kunnen ook de dikte van de zool niet weten.
Er is geen verwijt naar de bekapper, voor zover ik kan zien heeft die vooraan weggehaald wat teveel was en achteraan bijna niets weggehaald. Dus die heeft ervan gemaakt wat er van te maken was.
Maar als ik die hoeven vergelijk met de hoeven van het paard van Pien, dan lijkt het paard van Pien wel meer kans te maken om comfortabel en pijnvrij te kunnen lopen op diverse ondergronden. Het paard van Pien ziet eruit alsof hij op goed ingelopen bergschoenen loopt en terwijl het paard van TS eerder elegante instapsandaaltjes aanheeft.
Dat sommige mensen de hoeven van het paard van Pien niet 'mooi' vinden boeit me eerlijk gezegd niet. Hoeven moeten niet mooi zijn maar juist functioneel. Als we hoeven, die zo belangrijk zijn voor het welbevinden van paarden, gaan aanpassen aan een theoretisch schoonheidsideaal zijn we imo heel slecht bezig.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:35

Bij de hoeven van pien gaat het niet om ‘niet mooi’. Flares en richels zeggen iets over de gezondheid van de hoef. Je ziet nu al een scheur bij de kwartieren doordat de wand te lang is.

Met de stelling hoeven zijn goed als het paard probleemloos overal overheen kan ben ik het dus niet eens. Bij de hoeven van pien jeuken mijn handen, dit kan geoptimaliseerd worden. Deze hoeven kunnen echt sterker gemaakt worden. Maar goed, ik ben een perfectionist en zeker als het om hoeven gaat. :D Ik zou met zulke richels, scheuren en verzwakte witte lijn nóóit tevreden kunnen zijn.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:46

AnnoNiemand schreef:
Bij de hoeven van pien gaat het niet om ‘niet mooi’. Flares en richels zeggen iets over de gezondheid van de hoef. Je ziet nu al een scheur bij de kwartieren doordat de wand te lang is.

De verklaring hiervoor staat toch in de post van Pien ?
Citaat:
Het paard werd semi wild gehouden, en stond semi in de heuvels (rotsgrond) en heeft nog nooit ijzers gehad. Dit paard loopt en liep altijd bloot voets over alle ondergronden, kiezels, hij gaat over puin, over de harde weg etc.

De richels zijn ws de opeenvolging van rijk voer in de zomer en schraal voer in de winter.
Paardje heeft in het verleden zelf zijn hoeven onderhouden, dat is nooit zo clean als de smid dat doet.
Ik denk dat dat paardje net heel gezonde hoeven heeft (hij loopt correct, foto's waren goed) dus waarom zou je die dan problemen aanpraten die er niet zijn?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:50

Mijn foto's ga ik vandaag weghalen. Jullie hebben niet (willen?) lezen wat ik wilde schrijven. Gisteren heb ik contact gehad met mijn smid en zijn vrouw. Ik was namelijk erg overstuur van jullie posts. Chico had verwaarloosde voeten die hij nu middels bekappen aan het corrigeren is. Hij heeft geen flare. De foto's waren top!! De onderkant is top!!
Dit paard heeft half wild in de bergen gezworven en weinig echte goede smid gezien. Ze deden maar een dodje.
Als een paard semi wild leeft, dan heeft het de ene keer heel veel voer (foto's genomen na de zomer) andere keer niets, er zijn pittige ruzietjes, hun leven is totaal anders. Dan werd hij weer naar de mensen gehaald en mo est hij onregelmatig veel werken. NIet ideaal voor paarden. Hij heeft nu een veel voorspelbaarder leven en is ook echt ontspannen geworden.

Mijn smid heeft me gegarandeerd, dat het allemaal goed komt. Dat Chico niet hoefbevangen is, en dat hij wel een gevoelig paard is dat je terug ziet in zijn hoeven. En dat hij geen flare heeft.

Hij en zijn vrouw zijn geschokt dat er vanaf het toetsenbord zo'n ernstige conclusies worden getrokken.

Het topic geef ik met deze laatste post terug aan Maralyn. Weet dat ik uren met mijn paard buiten kan rijden over hele moeilijke wegen waar puin op is gestort, zeer scherpe steentjes en stenen liggen en dat hij daar vlot over heen loopt. Menig paard met correct bekapte voeten doet hem dit niet na. Mijn paard is nu 2x bekapt door mijn eigen smid. SP ik heb al gezegd dat ik niet met anderen hierover in gesprek ga. Mijn smid heeft een orthopedische cursus gevolgd in België iets dat zeer uitzonderlijk is voor Franse smeden. Hij had nog nooit aan deze hoeven gezeten, toen de fotos werden gemaakt. Dus ik ga met hem verder.'
Weet ook dat de foto's van de hoeven van Chico door de dierenarts gemaakt, een dag er voor, geen enkele afwijkingen liet zien. Vanwege deze hoeven die ik verwaarloosd vond, heb ik van alle hoeven en benen van onder de knie bij de keuring foto's laten maken. Alles zag er top uit, beter kon niet.
Als ik tijd heb vandaag haal ik de foto's weg.
Het enige wat ik met mijn post wilde zeggen→ ook hoeven die er niet goed uitzien, kunnen dus heel gezond zijn. Mijn smid zal er ook voor het zicht mooie hoeven van maken.

Dank je wel Scrimple, je legt het beter uit als ik. Ik ga de paarden doen want ik ben weer overstuur van al die berichten.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-02-20 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:51

Sclimpre schreef:
AnnoNiemand schreef:

De verklaring hiervoor staat toch in de post van Pien ?
Citaat:

De richels zijn ws de opeenvolging van rijk voer in de zomer en schraal voer in de winter.
Paardje heeft in het verleden zelf zijn hoeven onderhouden, dat is nooit zo clean als de smid dat doet.
Ik denk dat dat paardje net heel gezonde hoeven heeft (hij loopt correct, foto's waren goed) dus waarom zou je die dan problemen aanpraten die er niet zijn?

Die problemen zijn er wel, hij heeft alleen geen zichtbare last van. Maar je ziet het duidelijk. Dus het kan geoptimaliseerd worden. De hoeven kúnnen veel sterker en gezonder. Dus daar zou ik voor gaan. Dat heeft niks met problemen aanpraten te maken. Je kunt dit gewoon zien.

Ik begrijp dan ook niet deze ernstige oversture reacties. Er wordt helemaal niet over verwaarlozing gesproken. Met wat klein onderhoud kunnen die hoeven alleen nóg beter worden, dus daar zou ik voor tekenen. Begrijp dus niet dat je meteen alles weg wil halen. Jammer. Is juist een mooie case.

Geen flare vind ii alleen een aparte uitspraak. Je ziet dat toch? Die hoef waaiert uit. Dus flare.

Niks verkeerd aan bedoeld, juist leuk dat je dit plaatst. Ik begrijp niet dat je je meteen zo aangevallen voelt, wat jammer! :)
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 06-02-20 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Re: Ondergeschoven verzenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:54

De hoeven worden geoptimaliseerd op dit moment, zien er al veel beter uit en dat heeft tijd nodig. Nu graag on topic en stoppen over mijn paard, want dit is niet de bedoeling geweest van mij dat het topic nu weggehaald wordt bij de TS!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:57

Maartje1990 schreef:
Zullen we geen discussie voeren over de hoeven van pien dr paard?

Wat ik gisteren zei :Y)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:35

pien_2010 schreef:
Maartje dit vind ik een hele goede post. Hoeven zijn goed als het paard goed en vlot loopt overal en nergens last van heeft.

Hieronder ter vergelijking wat foto's gemaakt van de hoeven van mijn paard 4,5 maand geleden. Ik heb bewust deze foto's gemaakt want voordat iedereen schrikt, dit paard heeft 1 dag hiervoor alle hoeven op de foto's gehad (aankoop keuring) en die foto's van de hoeven waren top!! Complimenten van de dierenarts.

De foto's heb ik gemaakt voor mijn smid en heb deze laten zien na de 1ste bekapping beurt hier bij ons. Paardje dat altijd super liep, liep zo gevoelig, zo zielig. Veel te kort bekapt.

Mijn smid laat alles nu wat langer, en wederom loopt paard over de meest nare ondergrond, in de berm, over de weg en zelfs nu met de enorme natheid zijn en blijven de hoeven gewoon kei hard.

Dit is niet een post om het topic over te nemen of af te pakken. Maar het is vooral een post om een pleidooi te doen om te kijken naar het desbetreffende paard zelf en te bekappen zoals de omgeving vraagt.

In Nederland zijn de hoeven anders als hier in Frankrijk, waar je over puinstenen je buitenritten moet doen, dus die mooie Nederlandse voetjes die kennen we niet.

Pien, ik ben blij dat je deze foto's hebt geplaatst :) Ik bekap nu 21 jaar zelf op de NB methode. Heb 4 paarden maar er is duidelijk verschil van hoe ik ze moet bekappen. Bij 2 moet ik de hielen ietsjes langer houden. Sowieso de hoef iets langer houden dan bij de andere 2 anders lopen ze veel te gevoelig.
Zelfs in Nederland is er geen eenheidsworst wat bekappen betreft :D Bekijk het per paard waar het het meest prettigst mee loopt. Dat vind ik het belangrijkst ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 11:53

Sclimpre schreef:
Ik ben het wel eens met Diddykong ivm de te korte hoeven. Bij het paard van TS zie ik 2 verontrustende dingen:
de hoefballen raken bijna de grond wat pijnlijk kan zijn als hij op wat moeilijker terrein loopt.
de ganse hoef is 'klein', in de winter groeit de hoef minder maar slijt evengoed, gaat die hoef over een paar weken nog voldoende de gevoelige delen beschermen?
Uiteraard zijn het maar foto's en zien we niet hoe het paard loopt op verschillende ondergronden. We kunnen ook de dikte van de zool niet weten.
Er is geen verwijt naar de bekapper, voor zover ik kan zien heeft die vooraan weggehaald wat teveel was en achteraan bijna niets weggehaald. Dus die heeft ervan gemaakt wat er van te maken was.
Maar als ik die hoeven vergelijk met de hoeven van het paard van Pien, dan lijkt het paard van Pien wel meer kans te maken om comfortabel en pijnvrij te kunnen lopen op diverse ondergronden. Het paard van Pien ziet eruit alsof hij op goed ingelopen bergschoenen loopt en terwijl het paard van TS eerder elegante instapsandaaltjes aanheeft.
Dat sommige mensen de hoeven van het paard van Pien niet 'mooi' vinden boeit me eerlijk gezegd niet. Hoeven moeten niet mooi zijn maar juist functioneel. Als we hoeven, die zo belangrijk zijn voor het welbevinden van paarden, gaan aanpassen aan een theoretisch schoonheidsideaal zijn we imo heel slecht bezig.

Ik vind het toch ook fijn als je de rest van het verhaal leest.

Op basis van beoordelingen van slechte foto's nota bene, zonder mijn aangegeven ervaring van het juist beter lopen van mijn paard te lezen, dat je de helft (en zeker belangrijke informatie) mist!

En dat vind ik best jammer.

Nogmaals verzoek ik ook om duidelijkheid tegenover de woorden te krijgen: wat is te kort en wat is te lang.

Ik vind het teleurstellend, vanuit mijn gevoel, dat er wordt beredeneerd vanaf een plaatje, zonder mijn verdere tekst te lezen. :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:14

Mischien heb ik iets gemist, maar heb je sinds de laatste bekapbeurt al buitenritten gemaakt met je paard?
Als ik je goed begrijp loopt je paard beter omdat de tenen ingekort zijn.
En heeft hij de eerste dag gevoelig gelopen op de harde.
Dat lees ik als 1 ding dat beter gaat en een ander ding dat even wat minder ging en misschien een aandachtspunt is.
Je kan imo pas echt weten of je op de goede weg bent na een paar weken en na te rijden op verschillende ondergronden.
Op de vraag kort en lang :
Citaat:

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:16

Te kort: als een paard er gevoelig door gaat lopen er tot in de witte lijn gevijld is wanneer dit niet nodig.

Te lang: wanneer de hoefwand (meer dan enkele mms) langer is dan de zool.

Correcte lengte: gelijk met zool of enkele mms meer.

Edit: correct is als de straal de grond raakt maar niet uitsteekt tov hoefwand (dan straal bijsnijden)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:19

Overigens kan je van deze foto's helemaal niet beoordelen dat de hoefballen (bijna) op de grond komen. Want er zijn alleen maar foto"@ van de zijkant genomen. Om correct een oordeel te vormen heb je foto's van de voorkanr, zijkanr, achterkanr en onderkant nodig.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 13:23

Maartje1990 schreef:
Te kort: als een paard er gevoelig door gaat lopen er tot in de witte lijn gevijld is wanneer dit niet nodig.

Te lang: wanneer de hoefwand (meer dan enkele mms) langer is dan de zool.

Correcte lengte: gelijk met zool of enkele mms meer.

Edit: correct is als de straal de grond raakt maar niet uitsteekt tov hoefwand (dan straal bijsnijden)

Dit is hoe hij inderdaad bekapt heeft.
Netjes tot aan de zool. Zool heeft hij ook niks aan gedaan en de straal ook niet.

De bovenganger.

Zoals geschreven en waarschijnlijk niet gelezen heeft de bekapper ook duidelijk uitgelegd waar dat vandaan komt.
Verder ga ik niet op die discussie in omdat mijn eigen kennis niet ver genoeg rijkt op gebied van hoeven.

Paard loopt goed. Punt. Kan er niks anders van maken :)
En met de uitleg van de bekapper, die er naast heeft gestaan en alles uitgelegd heeft, sta ik achter.

Goed of niet goed, bij deze man heb ik meer vertrouwen dan bij mijn vorige traditionele smid.
Wie dat vervelend vind, tja sorry, ik ga niet iedereen blij maken, belangrijkste is dat mijn paard blij is.

Ik voel nu ook een verminderde motivatie om nieuwe foto's te delen. :o

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:26

Moderatoropmerking:
Ik heb net op verzoek 2 foto's verwijderd die afweken van de vraag van de topicstarter. Ik zou jullie willen vragen om daar niet verder over te gaan discussiëren maar te richten op de vraag van de topicstarter.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 19:17

Nou, zijn nu een week verder!

En er is duidelijk verschil te zien!
Mevrouw komt zoveel makkelijker uit haar voeten!
Ze is ook niet een klein beetje happy, nee ze is prettig gestoord.
Die mist geen schroefje, maar een heel gereedschapskist!

Vol gas in de blubber, noodstop, al springend en huppend weer om, nood stop, ploft neer in de grootste blubber poel, rolt zich tot aan haar bles smerig, en gaat weer vrolijk verder :')

Met werken een stuk looplustiger en dit heeft niks te maken met het weer. Want daar geeft ze echt helemaal niks om.