Diddykong schreef:Ik vind het paard van Pien eigenlijk wel een zinvolle toevoeging. Dit paard heeft veel meer voet over. Dat is eigenlijk ook wat ik wilde zeggen. Een paard wat te kort bekapt is, hoeft (op het zachte) niet altijd direct gevoelig te lopen. Vaak zijn ze wel gevoelig op het harde en zeker als er kiezels liggen. Logisch ook, want de hoef dient ook als bescherming. Heb je meer hoef over, heb je ook meer bescherming. Als je paard nu op een scherp steentje gaat staan, en er zou een stuk van de wand afbreken, dan heb je helemaal niets meer over om dit te corrigeren. En bij nageltred door bijv een spijker oid, beschadig je veel eerder belangrijke delen van de hoef, waardoor een paard blijvend kreupel kan blijven. Vandaar dat ik de hoef liever wat langer zou laten.
Maar wat is lang en wat is kort?
Daar wil ik gericht een reactie op zien.
Anders is het voor mij persoonlijk niet waardevol genoeg.
Je gedachten gang er achter snap ik, maar de rest is voor mij te vaag, kan ik helemaal niks mee.
Misschien zijn haar hoeven juist helemaal nog niet kort?
Misschien is haar hoef wel zo?
Wel zie ik zelf dat op deze manier van bekappen de hoef veel sterker en solider is.
Als de wand te lang blijft tegenover de zool, gaat het heel anders werken, inclusief een vermindering van de circulatie werking.