Bestaat dit? Anti schraap/stamp schoenen/sokken paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 11:33

Citaat:
Dat hoor je mij niet zeggen, maar ik denk wel dat veel oplossingen waarbij je gebruik maakt van het afstraffen (zoals sommige suggesties die hier gegeven worden) juist níet bijdragen aan de lange termijn oplossing en je daardoor er voorzichtig mee moet zijn. Een oplossing om te voorkomen dat het paard zichzelf nu bezeert lijkt me alleen maar goed, maar ik denk dat iets wat het gedrag van het paard beperkt (kluisteren) of afstraft (stroomband) voor de lange termijn oplossing juist averechts werkt.

Daarom vraag ik naar hoefschoenen/sokken met dempende werking en niet per se naar kluisteren en blafbanden. Maar mensen denken wel mee dus dat waardeer ik. En ook oplossingen die cru zijn hebben soms een mildere variant of een variant die volledig vriendelijk is. Feitelijk is een clicker precies hetzelfde principe als een blafband (namelijk heel snel kunnen reageren op gedrag) alleen is de blafband de negatieve en de clicker de positieve. Zo bestaat er misschien ook wel iets wat wél kan reageren op slecht gedrag, maar niet cru is. Je kan zomaar op een idee komen door verschillende opties aan te dragen, daarom is dit een discussieforum.

Onali schreef:
Dorine92 schreef:
. Ik ben niet dom he. Weet heus wel hoe je een paard kunt trainen. Zelfs tot op het hoogste niveau. Ik ben geen debieltje.

Blijkbaar wel.

En dat je een paard naar het hoogste niveau kan trainen zegt niks over je omgang met je paard.

Vind de antiblafband ook wel een goeie.
Flinke tik stroom als hij gaat schrapen :j

Misschien gaat hij het dan snappen dat jij geen tijd hebt.

Volgens mij is er niks mis met de omgang met mijn paard. Ze hebben een topleven (24/7 buiten, onbeperkt hooi, vriendjes, schuilstal, en dat voor sportpaarden tot op hoogste niveau, wie doet dat zo in nl, naar mijn weten niemand of bijna niemand), ik krijg ieder paard keurig de trailer in, ze werken fijn, en nu wil ik iets zachts onder zn hoeven doen zodat hij stopt met stampen. Poeh wat ga ik slecht met mijn paard om.
Ik ben niet van plan mijn paard onder stroom te zetten, dat jij dat suggereert is niet mijn schuld

Cayenne schreef:
Het hoeft niet direct onder stroom te zijn. Je hebt ook anti-blafbanden met flinke trilstand.

Kijk dat is nou weer een nuttige bijdrage. Niet zielig maar wellicht wel effectief
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-02-19 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:40

Misschien zit er bij deze producten/website een idee voor je?https://www.hoofwear.com/blog/post/hoefschoenen-over-hoefijzers-in-de-sneeuw/

Geen ervaring met het spul, maar wie weet dempt het voldoende? Voor de herrie zal het denk ik niet zoveel schelen, misschien kun je dan beter het object waartegen gemept wordt isoleren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 11:41

Molfre schreef:
Om direct antwoord op de vraag in de titel te geven:

Nee, naar mijn weten bestaan er geen schoenen/sokken die schrapen en stampen tegen gaan. Wel zou je hoefschoenen om kunnen doen, zodat het paard iig. zichzelf niet blesseert.

Ik betwijfel alleen of hiermee jouw probleem is opgelost, omdat je aanhaalt dat het constante lawaai een groot deel van je eigen frustraties is. Ik denk dan ook dat de bovenstaande oplossing in combinatie met een van de eerder genoemde manieren om je paard te trainen dit niet meer te doen een goeie is.

Ik denk ook dat het prima gaat werken. Hij kan dan eraan wennen zonder zichzelf te mollen

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:42

En.... als hij zelf denkt dat t geen geluid meer maakt? Watten/proppen in zijn oren? Even van de andere kant gedacht?

Evt icm hoefschoenen
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 07-02-19 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:42

Wij hadden er 1 die de hele trailer sloopte wanneer hij alleen stond. De trailer is bekleed met rubber matten, dus ook de wanden. Dit maakte dat je m nog wel hoorde, maar hij zichzelf en de trailer niet kon slopen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:43

TS, ik begrijp je “frustratie” heel goed. Ik heb ook zo’n dressuur-dramaqueen die nog niet op de wasplaats staat of er komt al een voorbeen omhoog. En als je dan zegt dat dat niet mag, komt gewoon het andere voorbeen omhoog. Want hé, rechtsvoor mag niet maar over linksvoor heb je niets gezegd :)* . En dan sta ik er gewoon naast om te verzorgen en op te zadelen hè.
En negeren heb ik geprobeerd, maar dat helpt echt niet. Het versterkt eerder het gedrag, want door het schrapen/zich opwinden stijgt de adrenaline, waardoor ze onrustiger worden en meer gaan schrapen waardoor de adrenaline stijgt enz. Het is echt een cirkeltje waar je uit moet zien te komen.
Dus ik hou tegenwoordig het halstertouw eraan, ga mijn ding doen en zodra er een voorbeen omhoog komt laat ik het paard een pas achteruit doen. Door hier langdurig heel consequent in te zijn krijg ik nu kleine stapjes progressie. Maar goed, dat is lastig te doen als je op een ander paard zit op 20 m afstand.

Dus mijn idee is om te proberen het stress/adrenaline niveau van je paard gelijk al laag te houden. Heb je al eens Confidence EQ geprobeerd?
https://www.paardendrogist.nl/product/c ... eq/102439/
Het schijnt niet bij alle paarden te werken, en ik zou er ook niet mee beginnen als het stress-niveau al huizenhoog is. Maar het is in elk geval goedkoper om te proberen dan een paar hoefschoenen van 250€.

Weet niet hoe lang je naar de rijhal onderweg bent, maar ik zou dan proberen: opladen, thuis gel aanbrengen, heenrijden, dan is het ingewerkt als je daar aankomt en dan eerst de ijs rijden? Eventueel dan in combinatie met de tip van hooi en met de ijs dicht bij blijven en zo langzaam uitbouwen? Of op de trailer houden met hooi en eerst de ijs rijden?

Ik zou hem in elk geval tijdens het staan goed in de bandages/beschermers houden en in de springschoenen. Paard van een vriendin heeft zich tijdens het schrapen op de wasplaats een gebroken griffelbeen getrapt. Prima operabel, maar doordat het met nogal wat kracht ging was er schieffelvorming. Wel goed gekomen, maar heeft wel weken langer geduurd dan een normale griffelbeenfractuur.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:43

Sorry als het al is gevraagd hoor, best veel pagina`s met “ongevraagde goede” adviezen.

Heb je al met een aantal hoefsmeden overlegd? Wellicht kunnen ze iets voor je maken van rubber/siliconen oid? Ik snap dat je je paard heel wilt houden. Sommige kunnen zo neurotisch zijn... kan is groot dat hij het nooit afleerd.

En anders misschien toch kijken naar de bekende hoefscheoenen waar je ook mee kunt rijden. Wellicht zit daar toch iets tussen.

Heel lastig ts, hoop dat je een oplossing kan vinden want snap dat dit super irritant is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 11:44

Jillz1 schreef:
Die blafband dat is een optie...
Heb er een bijtend paard mee gecorrigeerd( viel steeds aan) lichste stand is echt geen echte stroom eerder een prikkelend gevoel.
Had hem eerst zelf getest en was echt geen afzien.

Idd misschien met trilling. Vind het de beste oplossing tot nu toe die aangedragen is.
Je kunt het in alle rust uitproberen zonder veel schade op te lopen

Ja beter trilling. Misschien voelt een paard die stroom wel harder dan wij

karuna schreef:
Drie kwartier is lang vind ik. En hij weet al dat hij daar moet staan en begint vast omdat hij weet wat er komen gaat. Maar rij je hem eerst en daarna de ijslander?

Ik blijf het symptoom bestrijding vinden. Trainen of er omheen werken is een langere termijn oplossing. Ik heb zo het vermoeden ook al wil je het niet horen dat geen geluid je probleem niet wegneemt. Je frustratie spat uit het scherm

Even iets heel anders ik heb een kruising bordercolle greyhound gehad die vanaf dag een niet te trainen was in alleen zijn met meer honden. Blinde paniek, proberen door en ruit heen te breken om maar ons te kunnen vinden. Nu hadden we al de mogelijke gevolgen kunnen blokkeren, blafband, bench was geen optie want tot bloedens toe openkrabben in poging eruit en weg te komen. Niks hielp ook al wilden we graag anders.

Dus hebben we onze manier van omgaan aangepast aan de hond, en 16,5 jaar voor elkaar kunnen krijgen dat hij nooit langer dan 15 minuten alleen thuis was. Onhandig ja hoor soms wel, omslachtig ook. Maar als het niet gaat zoals we wilden dan maar anders denken en daarop aanpassen. Was voor beide partijen beter. Leuk nee noodzakelijk jazeker

Dat is sarcasme wat je leest. Nul frustratie. Ik zou trouwens echt niet 16,5 jaar van mn leven opofferen aan een hond. Dan zoek ik wel een plek waar het probleem zich niet voordoet. Bijv bij een bejaarde die het huis amper verlaat of bij een pensionstal of bedrijf waar altijd mensen zijn. Ipv zelf mn halve leven op te offeren en nergens meer spontaan heen te kunnen vanwege een hond.
Wie ik eerst rij maakt geen verschil. En ik denk dat het probleem júist is dat hij niet weet dat het altijd drie kwartier is. Als hij dat wist werd hij ook niet zo boos. Daarom oefenen met hoefschoenen of iets om voor de veligheid
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-02-19 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:52

Je zou ook nog een hoefschoen met dempende pad erin én stuk dempend rubber eronder kunnen fabriceren. Stuk koematras of zo. Als je dat met goede lijm vast kan plakken ad hoefschoen heb je geen last van evt natte zanderige ijzers waar het om moet daar heb je dan die hoefschoen voor.

Of je trailer verder bekleden met rubber. De zadelkamer bijv ook rubber tegenaan zetten.
De neus van mijn trailer incl deurtje zit ook in het rubber, speciaal voor meppende paarden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 11:53

Hilli schreef:
Misschien zit er bij deze producten/website een idee voor je?https://www.hoofwear.com/blog/post/hoefschoenen-over-hoefijzers-in-de-sneeuw/

Geen ervaring met het spul, maar wie weet dempt het voldoende? Voor de herrie zal het denk ik niet zoveel schelen, misschien kun je dan beter het object waartegen gemept wordt isoleren.

K zal eens kijken. Overigens zijn de ijzers er inmiddels af.

Peppertree schreef:
En.... als hij zelf denkt dat t geen geluid meer maakt? Watten/proppen in zijn oren? Even van de andere kant gedacht?

Evt icm hoefschoenen

Dan heb ik er nog last van, daarom beter dat het geluid echt gedempt wordt

Roodvos schreef:
TS, ik begrijp je “frustratie” heel goed. Ik heb ook zo’n dressuur-dramaqueen die nog niet op de wasplaats staat of er komt al een voorbeen omhoog. En als je dan zegt dat dat niet mag, komt gewoon het andere voorbeen omhoog. Want hé, rechtsvoor mag niet maar over linksvoor heb je niets gezegd :)* . En dan sta ik er gewoon naast om te verzorgen en op te zadelen hè.
En negeren heb ik geprobeerd, maar dat helpt echt niet. Het versterkt eerder het gedrag, want door het schrapen/zich opwinden stijgt de adrenaline, waardoor ze onrustiger worden en meer gaan schrapen waardoor de adrenaline stijgt enz. Het is echt een cirkeltje waar je uit moet zien te komen.
Dus ik hou tegenwoordig het halstertouw eraan, ga mijn ding doen en zodra er een voorbeen omhoog komt laat ik het paard een pas achteruit doen. Door hier langdurig heel consequent in te zijn krijg ik nu kleine stapjes progressie. Maar goed, dat is lastig te doen als je op een ander paard zit op 20 m afstand.

Dus mijn idee is om te proberen het stress/adrenaline niveau van je paard gelijk al laag te houden. Heb je al eens Confidence EQ geprobeerd?
https://www.paardendrogist.nl/product/c ... eq/102439/
Het schijnt niet bij alle paarden te werken, en ik zou er ook niet mee beginnen als het stress-niveau al huizenhoog is. Maar het is in elk geval goedkoper om te proberen dan een paar hoefschoenen van 250€.

Weet niet hoe lang je naar de rijhal onderweg bent, maar ik zou dan proberen: opladen, thuis gel aanbrengen, heenrijden, dan is het ingewerkt als je daar aankomt en dan eerst de ijs rijden? Eventueel dan in combinatie met de tip van hooi en met de ijs dicht bij blijven en zo langzaam uitbouwen? Of op de trailer houden met hooi en eerst de ijs rijden?

Ik zou hem in elk geval tijdens het staan goed in de bandages/beschermers houden en in de springschoenen. Paard van een vriendin heeft zich tijdens het schrapen op de wasplaats een gebroken griffelbeen getrapt. Prima operabel, maar doordat het met nogal wat kracht ging was er schieffelvorming. Wel goed gekomen, maar heeft wel weken langer geduurd dan een normale griffelbeenfractuur.

Oei dat is wel heel heftig. Bandages en beschermers enz heb ik allemaal niet maar goed dempende schoenen zou moeten werken

cissy schreef:
Je zou ook nog een hoefschoen met dempende pad erin én stuk dempend rubber eronder kunnen fabriceren. Stuk koematras of zo. Als je dat met goede lijm vast kan plakken ad hoefschoen heb je geen last van evt natte zanderige ijzers waar het om moet daar heb je dan die hoefschoen voor.

Of je trailer verder bekleden met rubber. De zadelkamer bijv ook rubber tegenaan zetten.
De neus van mijn trailer incl deurtje zit ook in het rubber, speciaal voor meppende paarden.

Of mat eronder leggen en schoenen, idd dubbel op. Ik wil hem in principe niet op de trailer zetten, dat heb ik alleen gedaan omdat ik knettergestoord werd van de herrie
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-02-19 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:02

Ik ken het, het is zooo vreselijk irritant. Mijne doet het ook, die schraapt zelfs de voorlippen van zijn ijzers eraf hahah. Maar nu 3 jaar verder doet hij het enkel de eerste 10 minuten nog. Puur negeren. Hij deed het ook met opzadelen, voeren alles. Hoe bozer ik werd hoe meer hij het leek te doen. En dan bang wegduiken als ik hem een mep wil geven maar wel doorgaan := negeren werkt echt beste, enkel belonen als hij niks doet. Maar het is makkelijk praten want ze halen het bloed onder je nagels vandaan. Mensen komen hier ook vaak met je paard breekt de hele trailer af, zolang je geluid hoort ist goed als het stil is dan hangt ie op de kop denk ik. Trailer bekleden met rubber, oordoppen in en negeren maar is echt het beste. Ik hoor het vaak nieteens meer :')

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:16

Wat andere suggesties? Laura Vlasblom eens benaderen of Machteld van Dierendonck? Dat je zoveel jaar in de paarden zit, betekent nog niet alwetend. Iedereen kan bijleren en andere inzichten krijgen. Ook binnen korte tijd kan een oplossing gevonden worden.

Kan de bak afgesloten worden en rijd je alleen? Dan kan je er evt voor kiezen om je andere paard los te laten lopen in de bak, al is het maar even. En anders begin je met handpaardrijden? Zeker met een ijslander hoeft dat geen probleem te zijn. Het is maar net hoeveel tijd en energie je erin wil steken om een voor jouw passende oplossing te zoeken.

Wie wordt er niet gek van een briesend, stampend paard aan de bakrand.
En misschien een hooinet ophangen waar je hem vastbindt of iets waarmee hij zich kan vermaken. Dat je hem eerst (moe) rijdt en daarna eten voor zijn smiezen zet. Dan ben je iig enige tijd van het gestamp af wellicht.

Trailer er op inrichten kan ook nog een suggestie zijn. Oordoppen zelf in doen zou ik niet zo snel doen voor jouw eigen veiligheid.

Succes! Waarschijnlijk ontvang je ook nog nuttige PB's, kijk naar de opties en bedenk welke voor jouw zouden kunnen werken? Of meer kijken naar wat voor jouw paard ook zou kunnen werken. :Y) *\o/* Ben benieuwd naar de oplossing. Rubberen mat zou ik eens proberen idd of hoefschoenen. :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 12:21

Willekes schreef:
Wat andere suggesties? Laura Vlasblom eens benaderen of Machteld van Dierendonck? Dat je zoveel jaar in de paarden zit, betekent nog niet alwetend. Iedereen kan bijleren en andere inzichten krijgen. Ook binnen korte tijd kan een oplossing gevonden worden.

Kan de bak afgesloten worden en rijd je alleen? Dan kan je er evt voor kiezen om je andere paard los te laten lopen in de bak, al is het maar even. En anders begin je met handpaardrijden? Zeker met een ijslander hoeft dat geen probleem te zijn. Het is maar net hoeveel tijd en energie je erin wil steken om een voor jouw passende oplossing te zoeken.

Wie wordt er niet gek van een briesend, stampend paard aan de bakrand.
En misschien een hooinet ophangen waar je hem vastbindt of iets waarmee hij zich kan vermaken. Dat je hem eerst (moe) rijdt en daarna eten voor zijn smiezen zet. Dan ben je iig enige tijd van het gestamp af wellicht.

Trailer er op inrichten kan ook nog een suggestie zijn. Oordoppen zelf in doen zou ik niet zo snel doen voor jouw eigen veiligheid.

Succes! Waarschijnlijk ontvang je ook nog nuttige PB's, kijk naar de opties en bedenk welke voor jouw zouden kunnen werken? Of meer kijken naar wat voor jouw paard ook zou kunnen werken. :Y) *\o/* Ben benieuwd naar de oplossing. Rubberen mat zou ik eens proberen idd of hoefschoenen. :j

Hihi handpaardrijden. Dat doe ik in het bos maar niet in de dressuurtraining.
Ja de hoefschoenen is de oplossing. Dat was al de conclusie die ik al gemaakt had alvorens het topic te openen. Was met name benieuwd of ze bestaan speciaal voor dit doel. Ik weet zeker dat ik lang niet de enige ben met een paard die dit doet

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:27

Als je dit wilt oplossen moet je hetgeen hij wil bereiken weghalen. Hij wil aandacht/daar weg/bij zn maatje zijn etc. Zolang hij schopt stil gaan staan. Als hij stopt ga je naar hem toe. Dan ga je weer verder met wat je deed. Schopt ie weer dan ga je weer stilstaan. En totaal geen aandacht geven aan wat hij doet, want dan geef je hem weer wat je wil. Dus mond dicht en stil gaan staan. Braaf? Dan weer naar hem toe. Dit flink consequent volhouden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 12:33

MyChoice schreef:
Als je dit wilt oplossen moet je hetgeen hij wil bereiken weghalen. Hij wil aandacht/daar weg/bij zn maatje zijn etc. Zolang hij schopt stil gaan staan. Als hij stopt ga je naar hem toe. Dan ga je weer verder met wat je deed. Schopt ie weer dan ga je weer stilstaan. En totaal geen aandacht geven aan wat hij doet, want dan geef je hem weer wat je wil. Dus mond dicht en stil gaan staan. Braaf? Dan weer naar hem toe. Dit flink consequent volhouden.

En die arme ijslander dan? Je moet wel onmiddellijk kunnen reageren op het paard. Ik zie het al voor me, arme ijs. Lopen, nee stilstaan SNEL! Naar links NEE toch naar rechts HO, nee lopen, omdraaien, terug. Lope-HO, toch lop-HO, ohnee toch weer lopen. Hoi vriendje doei vriendje links nee omdraaien.
Uhh nee ik zie dat niet helemaal zitten geloof ik. Je bent altijd te traag en die ijs zal niet snappen waar we in hemelsnaam mee bezig zijn

MyChoice

Re: Bestaat dit? Anti schraap/stamp schoenen/sokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:37

Als je dat aan de hand doet i.p.v. ohz dan is het prima te doen. Je kunt beter de oorzaak aanpakken dan de symptomen bestrijden..... En die oorzaak kun je op deze manier oplossen. Aan jou of je de tijd en energie erin wilt steken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:37

Er bestaan wel medicinale hoefschoenen. Die zijn van zachter materiaal wat (denk ik) beter dempt dan hard rubber en ze zijn ook wat minder duur. De vraag is dan natuurlijk wel of het heel blijft, het zal vast iets kunnen hebben, maar is er ook niet voor gemaakt natuurlijk.

Kluisteren vind ik ook een eng idee. Hij zal waarschijnlijk alleen maar gekker worden en het dan opgeven en er mee stoppen of z'n nek breken en er mee stoppen.

De anti-blafband vind ik eigenlijk helemaal geen stom idee, zeker gezien je zegt dat het afleiden met een vliegend voorwerp goed effect heeft. Je moet dit natuurlijk wel heel consequent toepassen wat lastig kan zijn als je met een ander paard bezig bent.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:38

TS ik snap je frustratie volledig
Als je zegt dat iets naar hem toe gooien hem er even uithaalt, zou dan iets wat op afstandsbediening werkt wat lamaai maakt en hem dus even afleid niet kunnen helpen, of idd blafband met trilling op afstandbediening.
Dit in combi met idd mischien een hoefschoen met dempend pad in om zijn benen en hoeven heel te laten, en stuk mat vanonder aan vast gelijmd, voor het geluid en bescherming van de schoen ?

Mijn paard deed (soms nog steeds doet) dit ook op de poetsplaats als je als persoon wegloopt. Omdat hij het bij zijn vorige eigenaar mocht. Bij hem was het zo erg dat onder de lampen je gewoon de krassen zag als hij er stond.
Was je bij hem deed die het niet, of minder.
Wij hebben dit er weten uit te trainen door hulp van stal genoten.
Aangezien wij nooit alleen op stal zijn liep iedereen rond met iets om tegen zijn been te tikken (zonder verder iets te zeggen) en met snoepjes om goed gedrag te belonen.
Bleef hij braaf rustig staan (al was het toevallig 1sec omdat hij opkeek voor iets) een snoepje als ze langs kwamen, schraapte hij een zachte tik om hem eruit te krijgen zonder verder iets te zeggen, verder werd hij dus genegeerd. Maar er werd ook niet speciaal naar toe gegaan als hij bezig was, net zomin voor de snoepjes.
Puur gewoon als iemand door de gang moest en 1 van de 2 zag werd er naar gehandeld. Was hij stil daarna als ze terug kwamen kreeg hij ook gewoon snoepje
En de tijd dat de persoon die met hem bezig was wegbleef hebben we gewoon uitgebreid.
Persoon die met hem bezig was kwam wel alleen pas de zadelkamer of keuken terug uit zodra hij rustig was.
Dit hebben we van 30sec kunnen uitbreiden naar nu een uur.

En nu jaar later als hij begint na 2maand oefenen moet er nog maar iemand in stal effe kuchen en dan komt hij er weer uit. Bij hem ging het ook puur om het geluid, echter durft hij volledig niet onder de lampen bij de rubberen matten. Want op de wasplaats deed hij het niet.

Maar dat zal voor jou waarschijnlijk niet haalbaar zijn omdat jij altijd alleen bent en je de mensen daar er niet voldoende voor kent

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 12:40

MyChoice schreef:
Als je dat aan de hand doet i.p.v. ohz dan is het prima te doen. Je kunt beter de oorzaak aanpakken dan de symptomen bestrijden..... En die oorzaak kun je op deze manier oplossen. Aan jou of je de tijd en energie erin wilt steken.

Ook aan de hand ben je veel te laat. Ik ga het met hoefschoenen doen zoals in de openingpost al staat

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:58

ik had ook een mafkees die zich als een gek ging gedragen als er iemand iets met z'n vriend ging doen.
ik heb dit afgeleerd door hem telkens bij een ander paard te zetten, zodat hij zich niet zo vast bleef klampen aan het ene paard.

Ik kon hem nieteens fatsoenlijk opzadelen als zijn vriend niet in beeld was. nu kan ik hem rustig alleen uit de wei halen om hem alleen op de poetsplaats te zetten.

mede geleerd door hem alleen binnen te halen als de rest buiten stond, op stal of poetsplaats te laten tot hij rustig/normaal was en daarna weer terug te zetten bij de rest.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 13:12

okdoei schreef:
ik had ook een mafkees die zich als een gek ging gedragen als er iemand iets met z'n vriend ging doen.
ik heb dit afgeleerd door hem telkens bij een ander paard te zetten, zodat hij zich niet zo vast bleef klampen aan het ene paard.

Ik kon hem nieteens fatsoenlijk opzadelen als zijn vriend niet in beeld was. nu kan ik hem rustig alleen uit de wei halen om hem alleen op de poetsplaats te zetten.

mede geleerd door hem alleen binnen te halen als de rest buiten stond, op stal of poetsplaats te laten tot hij rustig/normaal was en daarna weer terug te zetten bij de rest.

(gaat snel véél paarden verzamelen) *D mooi excuus voor méér pooonies.
Nee maar denk dat dit idd sowieso op een grote stal minder aan de orde is

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:24

Opzich vind ik die blafband niet eens zo stom idee, mits hij goed gebruikt wordt. Je hebt ze met verschillende standen, beginnend met eerst een zoemend geluid, dus geen trilling of stroom, standje 2 is een trilling, daarna een licht stroomstootje etc. Als dingen naast hem gooien al helpt, dan heeft jouw paard mss nooit meer nodig dan het zoemende geluid, puur als afleiding.
Wel gelijk actie, reactie.

Als hoefsschoen zou ik een gesloten schoen nemen met extra demping er in, vraag anders eens advies bij klaas feut van hoofware!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:28

Ik vraag me af of een blafband helpt. Ik heb zovaak eerst een uh en dan een tik over zijn benen gegeven maar hij gaat gewoon door

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:32

Off topic Cer ik lig onder de tafel van het lachen :') :') :')

TS Je paard is buddy sour. Een directe oplossing zou kunnen zijn iets van rubber onder zijn hoeven plakken met ducktape. En daarbij een rubbermat op de grond. Die mat kan je overigens als je klaar bent uitgerolt op de bodem van je trailer vervoeren :)* staan de paarden in de trailer ook op die mat en neemt hij geen plek weg. Als je een mat neemt van niet te veel dikte zijn ze vaak ook nog wel goed te tillen, en mss is er een kruiwagen in de manege die je voor het transport van trailer naar binnen kan gebruiken.
Ik zou zelf een stuk rubber kopen, daaruit een hoefvorm met rand uitsnijden en die rand inkepingen geven zodat je ze omhoog kan klappen. Heb je ook direct extra houvast voor de ducktape. Beetje zoals dit model, maar dan niet vastmaken met zulke bandjes maar met tape. https://www.profi-tack.de/pferd/bandage ... gJr7fD_BwE

Daarnaast zou ik gaan trainen met hem om van dat buddy sour af te komen. Link filmpje https://www.youtube.com/watch?v=v-q9ffdaGYQ
En ja sommige hebben iets tegen hem, maar jij broodnuchter, sarcastisch en niet koetsjie koetsjie (net als ik overigens) ;) kan hier vast en zeker wel wat mee. Ik zou na het trainen van de dramaqueen de IJs ergens in de bak vastzetten aan de bakrand, en dan dramaqueen ophalen en die rond de IJs werken met grondwerk. Hij wil dus hij mag. Rust van de IJs weg en steeds een stukje verder. Zodra hij weer naar de IJs wil ok maar dan wel werken. (lees je overigens even in in grondwerk en de oefeningen die je kan doen, ook hier heeft Clinton goede filmpjes voor). Dit gaat je echt wel even een week of mss 2 kosten, maar ik weet zeker dat hij daarna maar wat graag zijn rust wil op de aanbindplek. Dat is overigens de plek waar je heenwerkt voor de rustperiodes tijdens het werk.
Dit gaat je zoals ik al schreef een week of 2 kosten, maar daarna wordt het zoveel makkelijker en hoef je ook niet meer weet ik wat voor toeren uit te halen om je paard heel te houden als deze even vast moet staan.

Kluisteren is iets wat ze echt moeten leren, anders is het bloedlink. En de 2 voorbenenkluister is ook niet de eerste die je daarvoor inzet. Je begint altijd met 1 been omhoog. Ik weet hoe je ze het leert, maar dit doe je dus ook pas veel later in je grondwerk.
Laatst bijgewerkt door rina op 07-02-19 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:32

Jester_ schreef:
Ik vraag me af of een blafband helpt. Ik heb zovaak eerst een uh en dan een tik over zijn benen gegeven maar hij gaat gewoon door

Maar door dat jij die verbaal en fysiek doet, ligt er een emotie in. De band werkt op afstand :)