[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angs1989

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:28

Helaas kan ik me ook melden in dit topic. Mijn shetlander is nu sinds 1,5 week ook hoefbevangen. Ze is het afgelopen jaar erg ziek geweest (zie topic shetlander blijft snotteren) en is waarschijnlijk door alle medicatie, stress, slechte weerstand en als druppel die de emmer deed overlopen de overgang naar nieuw hooi hoefbevangen geraakt.
In eerste instantie leek ze snel op te knappen op de metacam, maar dinsdagavond was ze ineens weer heel slecht. Dierenarts langsgeweest en het bevangenheid protocol opgestart. Buut, Ascal en Relaquine. De eerste twee dagen reageerde ze goed op de dosis relaquie, maar gisterochtend was ze ineens heel suf, toch te hoge dosering, maar vanmorgen ging ze zelfs liggen slapen van een half streepje. In overleg met de dierenarts hebben we de relaquine dus gestopt en krijgt ze alleen nog buut en ascal. Gelukkig loopt ze wel al een stukje beter.
Ik volg dus graag de tips en verhalen hier :)!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:34

Angs1989 schreef:
Helaas kan ik me ook melden in dit topic. Mijn shetlander is nu sinds 1,5 week ook hoefbevangen. Ze is het afgelopen jaar erg ziek geweest (zie topic shetlander blijft snotteren) en is waarschijnlijk door alle medicatie, stress, slechte weerstand en als druppel die de emmer deed overlopen de overgang naar nieuw hooi hoefbevangen geraakt.
In eerste instantie leek ze snel op te knappen op de metacam, maar dinsdagavond was ze ineens weer heel slecht. Dierenarts langsgeweest en het bevangenheid protocol opgestart. Buut, Ascal en Relaquine. De eerste twee dagen reageerde ze goed op de dosis relaquie, maar gisterochtend was ze ineens heel suf, toch te hoge dosering, maar vanmorgen ging ze zelfs liggen slapen van een half streepje. In overleg met de dierenarts hebben we de relaquine dus gestopt en krijgt ze alleen nog buut en ascal. Gelukkig loopt ze wel al een stukje beter.

Bah :(
Hoe heb je haar staan en wat krijgt ze te eten?

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:51

Ze staat in een uitloopstal met zandpaddock. Heeft dit jaar niet op het gras gestaan.
Ze kreeg onbeperkt hooi (speciaal hooi, laag in suikers) en kreeg 's morgens en 's avonds een mini beetje muesli.

Dit is de dame waar het om gaat..

Afbeelding

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 23:08

Angs1989 schreef:
Ze staat in een uitloopstal met zandpaddock. Heeft dit jaar niet op het gras gestaan.
Ze kreeg onbeperkt hooi (speciaal hooi, laag in suikers) en kreeg 's morgens en 's avonds een mini beetje muesli.

Dit is de dame waar het om gaat..

[ [url=m/Es8cjB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan heb je haar echt al goed staan.
Ze is ook niks te dik vind ik. Wat is haar leeftijd?
Heb je besproken met de dierenarts wat haar nu aan te hooi te voeren?
Laat je haar alleen lopen als ze het zelf wil of moet ze ook lopen?
Zijn het tegels of rubberen matten?
Zolang het zand droog genoeg is om te liggen maakt dat niet zoveel uit, maar ze moet wel echt een plek hebben waar ze fijn kan liggen om de voetjes te ontlasten.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 23:14

Ze is nu 9 jaar. Het zijn rubber tegels waar ze daar op staat, ze kan ook nog de containerstal in, daar liggen ook rubber tegels in en een heel dik pak zaagsel zodat ze inderdaad lekker kan liggen als ze dat wil.

Afbeelding

Ze is inderdaad goed op gewicht, hoefde de oorzaak ook niet te zoeken in het voer van de dierenarts, dat was allemaal prima op orde. Ze krijgt nu samen met de andere shetlander 6 kilo verdeeld over de dag.

Ze staat nu in de paddock en hoeft alleen te lopen als ze dat zelf wil, maar ze loopt uit zichzelf vrij veel door de paddock, maar zolang ze dat zelf wil was dat volgens de dierenarts geen probleem.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 23:30

Angs1989 schreef:
Ze is nu 9 jaar. Het zijn rubber tegels waar ze daar op staat, ze kan ook nog de containerstal in, daar liggen ook rubber tegels in en een heel dik pak zaagsel zodat ze inderdaad lekker kan liggen als ze dat wil.

[ [url=m/lxYzl4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is inderdaad goed op gewicht, hoefde de oorzaak ook niet te zoeken in het voer van de dierenarts, dat was allemaal prima op orde. Ze krijgt nu samen met de andere shetlander 6 kilo verdeeld over de dag.

Ze staat nu in de paddock en hoeft alleen te lopen als ze dat zelf wil, maar ze loopt uit zichzelf vrij veel door de paddock, maar zolang ze dat zelf wil was dat volgens de dierenarts geen probleem.

Nee zelf lopen is goed. Ze laten het snel genoeg zien.
Er is altijd een reden dat ze het krijgen helaas maar er zijn wel 100 redenen.
Een goede hoefsmid erbij die weet er mee om te gaan kan heel veel schelen.
Wat heb je een geweldig plekje daar!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 00:00

Ja, ben ook erg blij met het stukje. Altijd genieten daar, alleen de zorgen het afgelopen half jaar maken me soms een beetje moedeloos.

Hoefsmid is er inderdaad ook bij betrokken, dus hopelijk gaan we de goede kant nu op. Maandag weer contact met de dierenarts en kijken of we haar medicijnen iets kunnen afbouwen. Vandaag dus al gestopt met de relaquine, had vandaag maar een half streepje gehad maar heeft drie uur staan 'slapen', dat is niet helemaal de bedoeling ervan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:15

Angs1989 schreef:

Gezien het al eerdere kwakkelen en nu HB tijdens de seasonal rise, is ze getest op PPID?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:59

Ik tip dit even aan. Blijf het ook even volgen. Hier de shet wel eens heel licht bevangen. Heb ze nu op zand staan nu de groei in het gras is. Staan door de droogte de hele zomer al op hooi.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:27

Meert schreef:
Angs1989 schreef:

Gezien het al eerdere kwakkelen en nu HB tijdens de seasonal rise, is ze getest op PPID?

Nee daar is ze nog niet op getest. Wel het overwegen waard.

Word straks terug gebeld door de dierenarts, zodra ik de buut en ascal in haar mond spuit valt ze in slaap. Gister en vrijdag drie uur 'geslapen', waarvan we dachten dat het door de relaquine kwam, maar vanmorgen zonder relaquine precies dezelfde reactie.
Iemand dit dit herkent?

Afbeelding

Afbeelding

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:00

Hoefbevangenheid doorstaan is topsport voor een paard. Het lijkt mij dat zodra de pijnstilling weer extra werkt dat je dan beter tot rust komt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:15

Ik denk dat het als de helft zou schelen als de hoeven goed bekapt werden. De teen terugvijlen tot aan de witte lijn, want nu doet dat wsl elke stap zeer.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:21

Gypsy schreef:
Ik denk dat het als de helft zou schelen als de hoeven goed bekapt werden. De teen terugvijlen tot aan de witte lijn, want nu doet dat wsl elke stap zeer.

Ze is 1,5 week terug nog naar de hoefsmid geweest, vind jij dat ze nog verder terug gevijld moeten worden?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:34

@ Angs : Vergeet niet de maag te beschermen tegen de medicijnen, mogelijk wijzen de getoonde reacties/symptomen al op maagproblemen !
Allereerst zsm. beginnen met bv. Maagsupport van De Paardendrogist, maar mogelijk zijn zwaardere middelen als Omeprazol en/of Sucralfaat nodig .. bij gift Omeprazol is al snel duidelijk of maag inderdaad (ook ?) het probleem is, in dat geval zou al snel verbetering te zien moeten zijn.

Vwb. het bekappen kun je altijd advies vragen aan de gebroeders Van Nassau ~ zowel telefonisch als per mail, daar naartoe gaan is niet nodig ~ , uitgebreide info is op internet te vinden maar voor het gemak en de snelheid alvast tel. nr. van R. van Nassau 0165 - 512780 >> Ma.t/m Vr van 19:00 tot 22:00 <<

Sterkte & succes !
( en mooi plekje inderdaad, goed voor elkaar :j )

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:29

De dierenarts is nu onderweg, ze wil alleen maar liggen en lijkt erg veel pijn in haar buik te hebben. Ik reageer straks even op de andere vragen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:40

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:45

Ik wil iedereen hier waarschuwen voor de hoge suikers in het hooi dit jaar. Ik heb nu twee proefbaaltjes laten analyseren en beiden waren ongeschikt voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Maandag een derde baal ophalen in de hoop dat die wat minder qua suikers is.

Alleen wanneer zijn ze gevoelig voor HB? Ik las net in de introductie van bovenstaande lezing dat 90% van de HB gevallen door iets hormonaals komt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:46

Angs1989 schreef:
De dierenarts is nu onderweg, ze wil alleen maar liggen en lijkt erg veel pijn in haar buik te hebben. Ik reageer straks even op de andere vragen.

Ik werd door mijn merrie ook op het verkeerde been gezet. Ze toonde alle verschijnselen van koliek, maar bleek hoefbevangen te zijn. Waren ook extra darmgeluiden te horen. Allemaal te wijten aan de pijn.

Ik denk dat er bij de hoeven nog veel te behalen valt. De hoeven van mijn pony zagen er na de eerste bekapbeurt zo bij, volgens de Van Nassau manier:

Afbeelding

Door de hoefwand zo te vijlen kan het vocht wat drukt in de hoef eruit. Bij mijn merrie kwam er geen vocht/bloed uit omdat we er heel vroeg bij waren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:49

Angs, sterkte. Klinkt als koliek (Door de bute?) Maar het kan ook heel goed van de HB komen. Mijn shetje ging op een geven moment ook zo liggen. Hoofd plat, dan weer omhoog, dan weer plat..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:55

@Damian, was dat dan hooi van tijdens de erg droge periode, of nog ervoor?

@Angs, ai, mss toch buikpijn/maagzweer door de medicatie? Kan door HB zijn dat ze liggen ook, maar als het telkens kort na de medicatie is, zal het eerder daarmee samenhangen. Hou ons op de hoogte !

Denk dat ik de mijne als genezen mag verklaren, we hebben vanmorgen enkele rondes gegaloppeerd op de racetrack (rondes zijn zo'n 300 m denk ik), en ze wou nog. Maximale snelheid bijna 30 km/u (had mijn sporthorloge om :) ). Ik vind haar wel minder over de rug lopen sinds ze een bredere boom in haar zadel heeft, is intussen wat afgevallen, dus ik denk dat ik die weer laat omwisselen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:57

Beiden gemaaid eerste week van juli. Toen was het dacht ik al een tijdje droog?

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:24

Dierenarts is net geweest, veel te hoge pols, zware koliek. Hij is nu alweer onderweg hierheen, ze gaat alleen maar achteruit :(

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:33

He gatver, wat voor koliek is het?
Klinkt niet goed. Als ze na een prikje biscopan niet opknappen is het meestal foute boel. Hoewel ik ook een keer heb gehad dat mijn vorige paard koliekachtige verschijnselen had toen hij ernstige maagzweren had.

Zit er een kliniek bij je in de buurt? Dan zou ik inladen en naar de kliniek brengen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:37

Mijn paard heeft dat ook gehad Angs. Zeer ernstige koliek. Bleek allergische reactie op de pijnstillers te zijn. Hebben haar toen direct op de gastrogard moeten zetten voor haar maag. Knapte toen snel op, misschien kan je dat aan je DA vragen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:01

Dierenarts is net weer geweest, ondanks dat ze vanmorgen al buut heeft gehad heeft ze nu nog extra pijnstillers gehad en nog een spuit buscopan. Voor nu staat ze even rustig, zodra dat veranderd moet ze inderdaad naar de kliniek.

Waarschijnlijk gas/kramp koliek. Heeft een pols van 70 en teveel geluiden. Sonde is erin geweest voor haar maag, dat was gelukkig nog goed.