Waarom ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 13:59

Janine1990 schreef:
Babootje schreef:
Op jouw uitspraak dat de hoef om het ijzer groeit. Ik probeerde het mij ook te verbeelden :D :D maar nam aan dat je het anders bedoelde.
Een hoef kan echt niet om een ijzer heen groeien. Een ijzer kan wel te krap gelegd zijn en dan knellen, maar dan heb je gewoon echt een slechte smid. Of je gaat niet op tijd.

Dank Babootje.

En [naam], als jij die ervaring hebt met dat ijzer... Waarom begin je nu zelf die onzin uit te kramen over een hoef die over het ijzer heen groeit... Want dan begin ik wel echt te twijfelen aan de kunde van die 'hele dure, goed beoordeelde en beroemde' hoefsmid. :')

Haha, het kwartje valt. Ik bedoel het niet zoals je het voor je ziet :D dan heb je wel echt een bijzondere smid...

Ik bedoel het feit dat je een afdruk ziet. Op de plek waar het hoefijzer zit en waar normaal de hoef zou groeien kan de hoef dus niet groeien. De andere stukken zool groeien wel en er dus een beetje 'omheen'(voor het uiterlijk dan). Dat gebeurt met name met (te) kleine ijzers, of te weinig bijwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 14:00

bruintje123 schreef:
Elke week is te vaak.
Ik heb ook een paard gehad die niet netjes op de voetjes bij mij kwam.
En daar kwam mijn reguliere smid elke 3 a 4 weken langs.
Veel vaker dan heb je inderdaad geen hoef meer over om langs te vijlen.

In ieder geval vaker dan 1x in de twee maanden. Dat bedoelde ik meer.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:09

Weet je waar ik moe van wordt? Het zoeken naar de uitzondering om zo je gelijk te halen. Ik stop dan ook met de discussie. Sommige mensen worden rokend 110 maar dat maakt roken niet gezond. Sommige mensen zouden dood zonder hartpillen, moet iedereen dan maar aan de hartpillen?

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:11

Ikzelf ben absoluut pro blote voeten maar een verzorgpaard van mij, draaide bij iedere stap met haar achterbenen waardoor haar hoeven ontzettend snel afsleten.. Zij had dus achter ijzers en met zo'n medische reden zie ik het nut er ook wel van in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:13

JoskaH schreef:
Haha, het kwartje valt. Ik bedoel het niet zoals je het voor je ziet :D dan heb je wel echt een bijzondere smid...

Ik bedoel het feit dat je een afdruk ziet. Op de plek waar het hoefijzer zit en waar normaal de hoef zou groeien kan de hoef dus niet groeien. De andere stukken zool groeien wel en er dus een beetje 'omheen'(voor het uiterlijk dan). Dat gebeurt met name met (te) kleine ijzers, of te weinig bijwerken.

Het komt nog niet in je op dat door het 'branden' er een afdruk ontstaat? Net zoals dat het niet in je opkomt dat door wrijving met het oppervlak en vocht er verkleuringen van het ijzer ontstaan? Waardoor je dus een afdruk ziet na het verwijderen van het ijzer?

Je weet kennelijk ook nog steeds niet dat een hoef aan de onderkant niet groeit? Maar dat dit vanuit de kroonrand groeit? Dat een hoef aan de onderkant alleen maar uitzet? En bij te veel belasting versus te weinig onderhoud het dier vooral erg brede hoeven krijgt?
Dat de hoefsmid vanwege het uitzetten van de hoef de ijzers vaak iets breder zet dan de hoef is na het bekappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 14:23

lailapri schreef:
Weet je waar ik moe van wordt? Het zoeken naar de uitzondering om zo je gelijk te halen. Ik stop dan ook met de discussie. Sommige mensen worden rokend 110 maar dat maakt roken niet gezond. Sommige mensen zouden dood zonder hartpillen, moet iedereen dan maar aan de hartpillen?

Voor mij is het nu alsof je de mensen met hoefijzers omschrijft. En ik hoef mijn gelijk niet, zeker niet. Als je argumenten hebt die verklaren dat je ijzers van ijzer wilt dan hoor ik het graag. Ook al is het: ik geef graag veel geld uit maar geen extra geld voor kunststof, het is een argument/antwoord. Mijn OP kan ik nu niet meer veranderen, maar je leest hopelijk dat ik het op een andere manier heb bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 14:26

Janine1990 schreef:
[naam] schreef:

Het komt nog niet in je op dat door het 'branden' er een afdruk ontstaat? Net zoals dat het niet in je opkomt dat door wrijving met het oppervlak en vocht er verkleuringen van het ijzer ontstaan? Waardoor je dus een afdruk ziet na het verwijderen van het ijzer?

Je weet kennelijk ook nog steeds niet dat een hoef aan de onderkant niet groeit? Maar dat dit vanuit de kroonrand groeit? Dat een hoef aan de onderkant alleen maar uitzet? En bij te veel belasting versus te weinig onderhoud het dier vooral erg brede hoeven krijgt?
Dat de hoefsmid vanwege het uitzetten van de hoef de ijzers vaak iets breder zet dan de hoef is na het bekappen?

Het erin branden... Je hebt niet alleen qua kleur een afdruk maar ook qua diepte.

Groeit toch wel van binnenuit? Mijn paard heeft na een paar maanden toch echt een zool en straal die verder zijn dan vlak na het bekappen... En nee, dat is niet alleen van de afgesleten kroonrand.

Trouwens, ik ben niet per definitie voor het natuurlijk bekappen. Anti-ijzeren beslag zijn betekent niet dat ik natuurlijk en bloot en laat het los het beste vind. Mijn paard heeft juist goede hoeven door een normale hoefsmid!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:32

JoskaH schreef:
Het erin branden... Je hebt niet alleen qua kleur een afdruk maar ook qua diepte.

Groeit toch wel van binnenuit? Mijn paard heeft na een paar maanden toch echt een zool en straal die verder zijn dan vlak na het bekappen... En nee, dat is niet alleen van de afgesleten kroonrand.

Trouwens, ik ben niet per definitie voor het natuurlijk bekappen. Anti-ijzeren beslag zijn betekent niet dat ik natuurlijk en bloot en laat het los het beste vind. Mijn paard heeft juist goede hoeven door een normale hoefsmid!

Euh nee, niet qua diepte... Door het branden krijg je hooguit een lichte vorm van corrosie waardoor het ijzer minimaal dikker wordt. De enige reden dat een ijzer dunner wordt, is slijtage door de bodem waarop wordt gelopen. Een paard dat veel over straat gaat zal ook meer slijtage aan de ijzers tonen dan een paard dat er alleen mee in de bak en op het land staat.

Als je goed geïnformeerd zou zijn, wist je ook dat hoefijzers niet op de straal en zool worden genageld. :+ Die sowieso al niet verbonden zijn met de kroonrand :+ En dus ook niet van daaruit groeien. :+

Je een beetje verdiepen in iets waar je zogezegd 'tegen' bent, zou je sieren. Zo is het toch geen discussie voeren meer :n

Brainless

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:39

De hoefwand groeit vanuit de kroonrand.
Zodra hij onder de zool uitkomt, slijt deze af (of breekt, of moet worden bekapt).
De zool/straal groeien vanuit de onderzijde van de hoef.

De hoefwand zelf zit geen leven in, is hetzelfde idee als je eigen nagel die over je huid groeit en je eelt komt vanuit je huid zelf.
Als de zool door bv ziekte/trauma/zweer een tijdelijk groeistop heeft en daarna weer verder groeit, krijg je een dubbele zool (dan is het geen 1 geheel meer).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:39

Beenstanden kun je nog aanpassen in de eerste 6 maanden van een paardenleven, dan groeien die botdelen namelijk nog langzaam aan elkaar, daarna ben je practisch uitgevogeld en zul je het moeten doen met de stand die het paard dan heeft.

De kunst wordt dan , dat als een paard dan nog steeds niet 100% staat, in ieder geval te voorkomen dat het erger wordt.

Verder kan door een blessure ongelijke belasting komen waardoor een jong paard compenseert en daardoor scheve hoeven of lichte afwijkende beenstand krijgt .

Paarden die met 3 jaar uit de opfok getrokken worden en nooit een goede smid hebben gezien, staan lang niet allemaal geweldig op de benen en hoeven.
Heel vaak een plat en bokvoetje, zo zonde want dat had gewoon voorkomen kunnen worden.

En TS helaas zijn ze ondanks alle moderne snufjes tegenwoordig, nog steeds niet in staat om een goed alternatief te verzinnen op hoefijzers.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:42

spatter schreef:
Beenstanden kun je nog aanpassen in de eerste 6 maanden van een paardenleven, dan groeien die botdelen namelijk nog langzaam aan elkaar, daarna ben je practisch uitgevogeld en zul je het moeten doen met de stand die het paard dan heeft.

De kunst wordt dan , dat als een paard dan nog steeds niet 100% staat, in ieder geval te voorkomen dat het erger wordt.

Verder kan door een blessure ingelijke belasting komen waardoor een jong paard compenseert en daardoor scheve hoeven of lichte beenstand krijgt .

Paarden die met 3 jaar uit de opfok getrokken worden en nooit een goede smid hebben gezien, staan lang niet allemaal geweldig op de benen en hoeven.
Heel vaak een plat en bokvoetje, zo zonde want dat had gewoon voorkomen kunnen worden.

En TS helaas zijn ze ondanks alle moderne snufjes tegenwoordig, nog steeds niet in staat om een goed alternatief te verzinnen op hoefijzers.

Ach in het kader van vroeger was alles beter (en dan vaak verwijzend naar de grote namen uit de geschiedenis, hier op Bokt), vraag ik me af of het hoefijzer zo slecht is.

Alles wat een mens in handen heeft is toch zo goed als de kunde van die handen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:42

Spatter er zijn al een hoop goede alternatieven hoor.

Smeden zouden hier in moeten investeren, ipv vast willen blijven houden aan dezelfde oude methodes.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:47

De alternatieven zijn vaak peperduur , blijven niet goed zitten, geven andere ergere klachten enz.
Een echt andere manier is er nog steeds niet.

En zoals ik al zei, bij de meeste klanten van ons worden de paarden gewoon bekapt of anders in de winter van de ijzers gehaald.
Een deel gebruikt hoefschoenen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:48

Eight schreef:
Wekelijks de smid laten komen? :wow:

Ik deel je verbazing!
Mijn oudste ruin is trouwens gefokt door een verdomd goede hoefsmid en toch heeft ie extreme platvoeten. Zijn hoeven groeien gewoon in de breedte ipv in de lengte. Huidige smid heeft nog nooit een paard gezien met zo'n gevoelige zolen. En toch, ondanks dat is iedere smid die al aan mijn paard geweest is en iedere dierenarts die ik ernaar liet kijken ervan overtuigd dat de hardheid en de kwaliteit van de hoef ok is. Ben nog altijd boos op mezelf dat ik het arme dier 6 jaar lang een ijzerloos leven opgedrongen heb.
Beest staat nu al terug bijna 3 jaar zonder, maar dat is enkel en alleen omdat ie op rust staat.

Edit: mijn paard is altijd netjes op tijd gedaan en nooit zwaar belast (reed max 1 keer per week een uurtje door het bos) en toch blijft hij platvoeten hebben.
@ Spatter: komt je man tot in Zonhoven?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-03-17 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:54

spatter schreef:
De alternatieven zijn vaak peperduur , blijven niet goed zitten, geven andere ergere klachten enz.

En zoals ik al zei, bij de meeste klanten van ons worden de paarden gewoon bekapt of anders in de winter van de ijzers gehaald.

Met mijn hoefschoenen heb ik ijzers er al vele malen uitgehaald.
Mits aangemeten door een kundig iemand is dat sowieso al een hele goede oplossing voor slijtage.
Ik heb ook al smeden hele mooie dingen zien doen met materialen waarmee ze de hoefwand aanvullen.
Of denk aan de megasus horse runners.
Het is 2017, als we een beetje ons best doen ipv te blijven hangen in het verleden moeten we vast binnen nu en enkele jaren nog meer mooie alternatieven kunnen komen. :j

Maar jouw houding is precies wat ik bedoel. Neehoor er zijn geen alternatieven. Zoveel smeden die meteen alles afkraken en hun klanten er bang voor maken. Imo uit angst klanten te verliezen.

Ze zouden het ook eens goed kunnen onderzoeken en kunnen ontdekken hoe ze er hun voordeel mee kunnen doen. Leren hoe je hoefschoenen aanpast, bijscholen over alternatief beslag en andere manieren van bekappen. De klant wat te kiezen geven, er een positieve draai in hun eigen voordeel en dat van het paard aan geven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:56

Waarom wel ijzers:
-hoefgroei kan de slijtage niet bijbenen/ zolen zijn (tijdelijk) te gevoelig.
- hoef wordt scheef door een verkeerde beenstand. Ijzer is sterker dan de voet dus zal minder snel scheef worden waardoor de voet ook recht blijft.
Bij de bovenste 2 kunnen hoefschoenen of aanverwant soms uitkomst bieden. Maar dan moet dat wel net kunnen qua pasvorm etc.
- Niet op je snufferd gaan tijdens sommige disciplines. Waarbij het paardafhankelijk is of dat bij dressuur nodig is of alleen bij de wat meer explosieve disciplines. Veel paarden (meer dan nu denk ik) kunnen nog wel een proefje lopen op gras zonder schroeven. Maar sommige zij daar gewoon niet handig mee.
Hier is vooralsnog geen betere optie voor beschikbaar dan een ijzer met kalkoenen. Want nogmaals, nog niemand tegen gekomen die durft te beweren dat die dingen er onder blijven tijdens een SGW.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 31-03-17 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:57

Gypsy schreef:
spatter schreef:

Met mijn hoefschoenen heb ik ijzers er al vele malen uitgehaald.
Mits aangemeten door een kundig iemand is dat sowieso al een hele goede oplossing voor slijtage.
Ik heb ook al smeden hele mooie dingen zien doen met materialen waarmee ze de hoefwand aanvullen.
Of denk aan de megasus horse runners.
Het is 2017, als we een beetje ons best doen ipv te blijven hangen in het verleden moeten we vast binnen nu en enkele jaren nog meer mooie alternatieven kunnen komen. :j

Maar jouw houding is precies wat ik bedoel. Neehoor er zijn geen alternatieven. Zoveel smeden die meteen alles afkraken en hun klanten er bang voor maken. Imo uit angst klanten te verliezen.

Ze zouden het ook eens goed kunnen onderzoeken en kunnen ontdekken hoe ze er hun voordeel mee kunnen doen. Leren hoe je hoefschoenen aanpast, bijscholen over alternatief beslag en andere manieren van bekappen. De klant wat te kiezen geven, er een positieve draai in hun eigen voordeel en dat van het paard aan geven.

Volgens mij worden hoefsmeden (de echten die aangesloten zijn bij de vereniging) regelmatig bijgeschoold.

Je mag nog steeds niet op hoefschoenen wedstrijden starten, en terecht.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:59

pol013 Ik vind het idd jammer dat er voor dat laatste nog geen alternatieven zijn.

Ik heb hoge verwachtingen van de megasus horse runners, als je daar kalkoenen in zou kunnen draaien zou echt fantastisch zijn. Als het blijft zitten uiteraard.

Hopelijk word daar echt snel iets moois op verzonnen. :j

Janine1990: Natuurlijk laten ze zich bijscholen, maar ik zie zelden een smid actief op zoek naar andere methoden om iets op te lossen.
Waarom vind jij het terecht dat je niet met hoefschoenen mag starten?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:04

Bij ons staat de fries vierkant en dit aangezien ze veel op de weg loopt en anders haar hoeven te kort worden. Andere opties zijn tot nu toe niet aan de orde gekomen bij haar.
Onze hoefbevangen Shetlander gaat misschien voor op ijzers om het dragelijker te maken. Dit gaat in overleg met hoefsmid dierenarts en buiten staanders. Als ze blootsvoets blijft zal ze heel gevoelig blijven lopen en ondanks dat je het in de hoef doet waar al van alles mee aan de hand is, zal dit uiteindelijk in haar voordeel werken.

We hebben het zo lang mogelijk uit proberen te stellen maar hoefschoenen werken niet altijd zo als bedoelt en dit is voor ons dan de beste optie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:05

Gypsy schreef:
pol013 Ik vind het idd jammer dat er voor dat laatste nog geen alternatieven zijn.

Ik heb hoge verwachtingen van de megasus horse runners, als je daar kalkoenen in zou kunnen draaien zou echt fantastisch zijn. Als het blijft zitten uiteraard.

Hopelijk word daar echt snel iets moois op verzonnen. :j

Janine1990: Natuurlijk laten ze zich bijscholen, maar ik zie zelden een smid actief op zoek naar andere methoden om iets op te lossen.
Waarom vind jij het terecht dat je niet met hoefschoenen mag starten?

Mwah, dan tref je de verkeerde smeden denk ik... Alleen moet een smid wel de juiste connecties hebben om goede (positief) wetenschappelijk onderbouwde alternatieven te vinden. Dat zal niet iedereen hebben, net zoals de middelen om dit onderzoek uit te voeren.

Hoefschoenen kan je eenvoudig verzwaren, waardoor je oneerlijke competitie krijgt. Gelukkig is verzwaren nog niet het ergste wat je kan doen... Maar omdat de zool een stuk gevoeliger is dan de wand, is het ook nog eens een mogelijkheid dat er andere zaken in de schoen worden gestopt waardoor een andere beweging wordt getriggerd. Zolang je maar in alle schoenen iets stopt, wordt de beweging niet oneven.

Er lopen helaas nog steeds genoeg gekkies rond...

Om dezelfde redenen zijn beenbeschermers ook verboden.

Gypsy

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:11

Er zijn ook ijzers met zooltjes, zijn die ook verboden dan?
Gekkies verzinnen altijd wel wat.

Het zou de traditonele kant sieren als zij eens wat collectief onderzoek naar alternatieven organiseerden. Tot nu toe komt dat vooral van de natural kant.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:14

Wat een geluk heb ik dan met mijn hoefsmid, die kwam zelf met Glu-Shu's voor mijn licht bevangen merrie ter ontlasting.
Inmiddels loopt ze weer 100% zonder.

Ik vond ze fijn voor revalidatie maar minder geschikt en duur voor altijd. Je zou ze zelf kunnen plakken maar de hoeven van mijn paard zijn te kostbaar om zelf te gaan prutsen.

Blote voeten als het kan, ijzers als het moet.

Edit; wat een geluk dat deze smid docent is aan de opleiding in Zwolle zodat ook de leerlingen hiermee kennis kunnen maken
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 31-03-17 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:14

gypsy: daar hoop ik ook op. Heb ze in bestelling.
Maar dan met als reden dat ik flexibel blijf (plannen afspraken smid en sneeuwzooltjes plannen voor de sneeuw) en het waarschijnlijk goedkoper uitpakt dan ijzers. Niet omdat ik denk dat ijzers perse slecht zijn.

Kom ik er met de horserunners niet uit dan worden het toch ijzers tijdens het gras seizoen uiteindelijk.

En ik ben geen traditonal of natural. Ik ben gewoon nieuwsgierig. En daar ben ik niet de enige in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:18

Gypsy schreef:
Er zijn ook ijzers met zooltjes, zijn die ook verboden dan?
Gekkies verzinnen altijd wel wat.

Het zou de traditonele kant sieren als zij eens wat collectief onderzoek naar alternatieven organiseerden. Tot nu toe komt dat vooral van de natural kant.

Ik weet niet hoe dat zit, misschien mag je daar ook wel niet mee starten hoor? Vast hier wel iemand die daar wel ervaring mee heeft. Het zal ongetwijfeld in de reglementen staan, maar die kan ik nu niet even opzoeken (op het werk).

Collectief onderzoek zou mooi zijn inderdaad, maar allicht kan spatter daar iets meer over vertellen? Haar man is tenslotte een traditionele hoefsmid.

Ik vraag me alleen nog steeds af hoe die natural kant het hele natural gebeuren ziet, terwijl we hier in Europa niet tot nauwelijks de natuurlijke habitat van paarden kunnen nabootsen. Alleen midden-Spanje komt nog enigszins in de buurt daarvan...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:18

Mijn HS (en ook mijn vorige) waren en worden regelmatig bijgeschoold ook qua "nieuw" beslag.
Nieuw tussen "" omdat heel veel beslag niet zo nieuw is als gedacht.

Rubber en kurk werd al voor WO II gebruikt en is veel onderzoek naar gedaan.
Soms met succes (maar toch bleek het niet zo prima te zijn als gedacht.).

Mijn HS heeft een paar klanten die op kunststof staan (althans ... hun paarden).
Maar voor veel over de weg is dat niet geschikt; 1 te stroef 2; grote slijtage.
En dat zorgt (bij correctie) ervoor dat alsnog het kunststof zo scheef afslijt dat het probleem niet verholpen wordt/is.