Wat te lange steunsels kunnen aanrichten, dissectie hoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:08

Maartje1990 schreef:
tengeltje11 schreef:
maar niet elk paard leeft van nature in rotsige ondergronden,verre van zelfs!
dus waar slaat die theorie dan op?op enkele rassen?

Zoals? Waar het oaard van nature vandaan komt zijn harde en onregelmatige ondergronden

Niet alle paarden komen van oorsprong van harde rotsige bodems, wat dacht je van Dartmoors, Exmoors, New Forest. Daarnaast zijn er diverse rivierdelta's waar wilde paarden leven.

Anoniem

Re: Wat te lange steunsels kunnen aanrichten, dissectie hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:12

Je neemt toch het beste voorbeeld om na te bootsen, dus die paarden uit dat gebied waar ze de beste hoeven ontwikkeld hebben. Die omstandigheden en slijtage ga je dan nabootsen.
Wij nemen als maatstaf voor onze maatschappij ook niet een Afrikaans land waar mensen zich weliswaar voortplanten en handhaven maar waar ze niet optimaal floreren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:23

Anoniem schreef:
Je neemt toch het beste voorbeeld om na te bootsen, dus die paarden uit dat gebied waar ze de beste hoeven ontwikkeld hebben. Die omstandigheden en slijtage ga je dan nabootsen.
Wij nemen als maatstaf voor onze maatschappij ook niet een Afrikaans land waar mensen zich weliswaar voortplanten en handhaven maar waar ze niet optimaal floreren.

Je gaat dus een harde, droge rotsbodem-voet maken bij een paard die in een drassige omgeving woont? Is het niet logischer de hoefvorm te laten ontwikkelen die voor de ondergrond waar het paard op leeft geschikt is?
De beste hoef is als net zo subjectief als je opmerking over het Afrikaanse land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:40

Al eens uitgeprobeerd hoe goed een harde ondergrond nagebootste hoef het uithoudt op natte drassige ondergrond?
Ik wel met verschillende rassen, van shet tot Shire, KWPN enz.

Andersom al eens geprobeerd? Weinig kans dat je dan blootsvoets over asfalt kunt galopperen zonder dat de stukken er af knallen.
Zoiets is trouwens met enig logisch denkvermogen zo al wel duidelijk lijkt me.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:51

tengeltje11 schreef:
maar dat heeft allemaal niets met steunsels te maken.

die koniks lopen idd in drassig gebied.
daarom zullen die steunsels ook niet afbreken,maar week naar binnen terug groeien en hoogstens wat afslijten.
toch heb ik nog niets gehoord of gelezen oven koniks die massaal hko krijgen door hun steunsels?

net als eender waar nog nooit over gehoord.

dus om zomaar te beweren dat te lange steunsels hko als gevolg krijgen,vind ik een beetje enorm van de pot gerukt.

Hoeveel van die koniks worden belast als rijdier? En hoeveel zijn er gerontgend? Wat is de gemiddelde leeftijd van een Konik in NL?

Ik denk dat je ze totaal niet kunt vergelijken met rijpaarden.[/quote]
pumbaa zijn moeder was toen al een jaar of 15 is uiteindelijk naar een wildgebied gegaan in het buitenland en misschien leeft ze nog. we zijn inmiddels alweer een jaar of 9 verder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:01

Wat ik heel frappant vond is dat mijn kwpner op haar vorige stal steunsel maakte als onkruid:veel, hard en zool bedekkend.
Ze stond daar op een harde gravel paddock, liep in een bak met veel kiezeltjes, weide met veel stenen en liep de buitenritten op scherpe jura kiezel.
Als ik de steunsels als in 'het boekje' terug sneed kiep ze slecht. Ik heb ze dus relatieg lang gelaten.
Nadat ik verhuist ben naar een stal met horizontale vlakke zandbodem zonder steen met een bak zonder kiezeltjes en stro op stal zijn binnen een maand de steunsels gewoon erafgevallen en hoef ik er amper aan te snijden.

Ofwel, de paardenhoef heeft best wel in de gaten wanneer iets nodig is.
Volgens mij beschermde de steunsels gewoon de hoef tegen indringende scherpe stenen in dit geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 01:18

Bij de eerste omstandigheden wordt de hoef door een hoger slijtagegehalte veel meer gestimuleerd om te groeien dan bij de tweede situatie, dus zul je ook meer steunselgroei zien. Dat die omklapt in plaats van afslijt heeft eerder met de hardheid/dikte /flexibiliteit/stevigheid/hoek ten opzichte van de grond enz van de steunsels te maken dan met dat de steunsels bewust de zool gingen afdekken.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 01:28

Anoniem schreef:
Bij de eerste omstandigheden wordt de hoef door een hoger slijtagegehalte veel meer gestimuleerd om te groeien dan bij de tweede situatie, dus zul je ook meer steunselgroei zien. Dat die omklapt in plaats van afslijt heeft eerder met de hardheid/dikte /flexibiliteit/stevigheid/hoek ten opzichte van de grond enz van de steunsels te maken dan met dat de steunsels bewust de zool gingen afdekken.

Het hangt toch ook van het paard af in hoeverre deze steunsels aanmaakt?
De een heeft er van nature bijna geen, bij de ander groeit het door zonder te slijten of af te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 02:06

Bij het ene paard zorgt verandering van bodem en hydratatie voor hard stevig materiaal, bij de andere juist voor broos poreus materiaal. Ieder paard is verschillend maar over het algemeen geldt wel des te meer slijtage des te meer groei.

Ik heb een fjord die geen steunsels groeit maar wel veel dunne hoefwand. Zijn zolen zijn dun en gevoelig. Hij staat op gras, zwart zand, wit zand, deels overgroeid deels blootliggend puin (kiest hij zelf voor, hoeft niet), stelcontegels en hij heeft toegang tot een drinkvijver. Het maakt niet uit hoeveel jaren hij daarop staat, hij blijft gevoelige zolen houden en zijn hoefwand blijft dun.
Wanneer ik die traditioneel bekap krijgt hij binnen korte tijd een brede witte lijn, flares, brokkelhoeven, scheuren enz.
Wanneer ik hem nb blijven zijn hoeven zoals ze zijn, dun en gevoelig op steentjes maar wel heel en stevig.
Daarnaast had ik jarenlang een Shire op dezelfde grond met hoeven die stenen vermorzelden en waarmee je bwvs dwarsdoor een kluisdeur kon slaan. Ieder paard heeft andere hoeven.
Maar bij ieder paard is de constructie hetzelfde en steunen de steunsels binnenin nergens op behalve dan dat ze drukken in welke delen. Die naam is echt compleet verkeerd gekozen. Er vindt binnen de hoef via de steunsels geen steun loodrecht/omhoog vanaf de grond plaats.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 04:50

Als ik t goed zeg: babootje en delphi, als je even googled op evolutie paard wordt duidelijk dat een paard uit amerika komt en dat het steppe bewoners zijn.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:18

Maartje1990 schreef:
Als ik t goed zeg: babootje en delphi, als je even googled op evolutie paard wordt duidelijk dat een paard uit amerika komt en dat het steppe bewoners zijn.

Daar zijn de meningen nog ernstig over verdeeld....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:39

Anoniem schreef:
Al eens uitgeprobeerd hoe goed een harde ondergrond nagebootste hoef het uithoudt op natte drassige ondergrond?
Ik wel met verschillende rassen, van shet tot Shire, KWPN enz.

Andersom al eens geprobeerd? Weinig kans dat je dan blootsvoets over asfalt kunt galopperen zonder dat de stukken er af knallen.
Zoiets is trouwens met enig logisch denkvermogen zo al wel duidelijk lijkt me.

Nee, ik heb nooit wat nagebootst dus ook niet uitgeprobeerd. Ben van mening dat je het paard (zijn hoef) zelf moet laten aangeven wat nodig is en geen zgn. ideaal beeld moet nabootsen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:42

Maartje1990 schreef:

Dat zegt niks over de ondergrond, alleen over de begroeiing, de praries in Amerika kunnen ook uit nattere ondergronden zoals veen bestaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:44

Maartje1990 schreef:

Hoe komen ze dan op eilanden terecht? :7

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:51

Dat zijn geovolueerde zeepaardjes :+

Hier probeer ik ook niets na te bootsen, en probeer het ze zo veel mogelijk zelf uit te laten zoeken. Ja er breekt weleens een stukje af hier of daar maar ik had ook niet verwacht dat ze elke paar dagen een kwartier op een steen hun hoef zouden gaan staan "vijlen" :Y)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:53

MarlindeRooz schreef:
Maartje1990 schreef:

Is dat een serieuze vraag> :?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:56

Azmay schreef:
MarlindeRooz schreef:

Is dat een serieuze vraag> :?

Gedeeltelijk. Ik snap het hele evolutie gedeelte wel, maar wilde paarden zoals IJslanders, exmoors, dartmoors shetlanders, arabieren etc leven echt niet meer in Zuid-Amerika. En dat zijn de rassen waar het huidige paard op gebaseerd is. Het lijkt mij dat die het meest in de buurt komen van onze paarden qua hoeven. In ieder geval meer dan de paarden die in Zuid-Amerika leefden op de steppes ik weet niet hoeveel jaar geleden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:06

Bij mijn weten is het natuurlijk bekappen (wat al een contradictio in terminis is) afgeleid van de hoefvorm van de mustang.
Citaat:
Met mustangs duidt men in de pers en in dagelijks taalgebruik vaak 'wilde paarden' aan. Maar het gaat hier in feite om verwilderde gebruikspaarden, omdat alle in het wild rondzwervende paarden in Amerika afstammen van paarden die oorspronkelijk gedomesticeerd waren. [knip]

In een ver verleden waren er al paarden in Noord-Amerika. Dit is gebleken uit fossiele skeletten, maar sinds de laatste IJstijd, ongeveer 10.000 jaar geleden zijn deze paarden uitgestorven. Hierdoor waren er geen paarden meer op het Amerikaanse continent tot de komst van de Conquistadores eind 15e eeuw en begin 16e eeuw. Sommige theoretici beschouwen daarom de mustang in Amerika als een geherintroduceerde diersoort die van nature in het ecosysteem thuishoort.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mustang_(paard)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:56

MarlindeRooz schreef:
Gedeeltelijk. Ik snap het hele evolutie gedeelte wel, maar wilde paarden zoals IJslanders, exmoors, dartmoors shetlanders, arabieren etc leven echt niet meer in Zuid-Amerika. En dat zijn de rassen waar het huidige paard op gebaseerd is. Het lijkt mij dat die het meest in de buurt komen van onze paarden qua hoeven. In ieder geval meer dan de paarden die in Zuid-Amerika leefden op de steppes ik weet niet hoeveel jaar geleden.

En ziedaar wederom de verwarring tussen 'wild' en 'verwilderd'. Nee, in het wild levende Dartmoors, IJslanders, Koniks en Camarguepaarden zijn allemaal geen wilde paarden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:14

Ik geloof bb niet dat paarden van oorsprong slechts op 1 continent bestonden.

Er bestaan te veel uiteenlopende rassen om dit te creeeren doordat mensen de continenten ontdekten.
Op zo'n 'korte' tijdsspanne kan je geen zo'n verschillen in rassen gaan creeeren als wat bestaan.
Daar is veel meer voor nodig dan enkele honderden jaren.

Dus paarden moeten sowieso al 'overal' geleefd hebben,dus ook op verschillende ondergronden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:19

tengeltje11 schreef:

Er bestaan te veel uiteenlopende rassen om dit te creeeren doordat mensen de continenten ontdekten.
Op zo'n 'korte' tijdsspanne kan je geen zo'n verschillen in rassen gaan creeeren als wat bestaan.

Dus paarden moeten sowieso al 'overal' geleefd hebben,dus ook op verschillende ondergronden.

Is dat een onderbouwde mening? Als je kijkt hoe snel evolutie kan gaan vind ik het zelf heel plausibel namelijk dat paarden pas relatief kort op allerlei ondergronden zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:23

maar dat een arabier in een paar 100 jaar naar een vlaams paard gefokt wordt,daar geloof ik echt niets van.
tuurlijk kan evolutie snel gaan,maar de natuur heeft tijd nodig.

het is nergens onderbouwd,het is mijn mening door te kijken naar andere zaken qua evolutie.

als je kijkt hoelang mensen erover doen om bv een ras groter/slanker te gaan fokken.
dat duurt al ettele generaties.
een fout (vaak door menselijk toedoen van doorfokken),eruit fokken nog langer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:35

tengeltje11 schreef:

Ik heb me nu niet heel erg verdiept in evolutieprocessen maar dergelijke dingen blijken wel uit oa fossielen die gevonden zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:36

Maartje1990 schreef:
tengeltje11 schreef:

Ik heb me nu niet heel erg verdiept in evolutieprocessen maar dergelijke dingen blijken wel uit oa fossielen die gevonden zijn.

Dan is de vraag wel tot hoe ver terug het relevant is, paarden hadden natuurlijk ooit tenen aan de voeten toen ze nog op natte ondergrond leefden. Je kunt bekappen hoe je wil maar dat effect krijg je echt niet terug :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:02

Azmay: klopt dat was in de tijd dat ze nog in het tropisch regenwoud leefde, een omnivoor gebit waren en zo groot waren als vossen. Zo'n 40 miljoen jaar geleden veranderde het klimaat in noord amerika en werd het droger. Het gebit, grote en aantal (gebruikte) tenen veranderde.

De miohippus was een soort (waar weer meerdere soorten in waren) waarvan die met drie goed ontwikkelde tenen teugkeerde naar het bos en die met alleen een goed middelste teen bleven op de praries. Uit dit soort zijn drie lijnen gekomen waarvan oa grasetende steppe levende paard waarvab ons huidige paard afstamt.