Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Re: Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:53

Ben heel benieuwd! Wanneer gaan jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:56

Als ik beter ben.
Ben op het moment echt heel erg ziek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:57

Voor de mensen die nog benieuwd zijn; de afspraak zal waarschijnlijk op 10 Mei plaats vinden. :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:58

Succes. Ben benieuwd wat ze vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:04

Ik ben ook heel erg benieuwd. :j
Dit duurt nu al zolang, we gaan niet eerder weg dan dat we weten wat er met hem aan de hand is.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:36

Ik volg ook weer even.
Had eerder al advies gegeven maar nu zie ik een ander filmpje? En daarop is hij duidelijk wel kreupel ja.
Ben wel benieuwd of ze wat gaan vinden, en wat dan juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:38

Wij zijn ook erg benieuwd.
De dierenarts klonk erg sympathiek en alhoewel kundigheid op de eerste plaats staat, vind ik klantgerichtheid ook wel een puntje. :j
We laten gewoon een volledig onderzoek doen, we vertellen waar we tegen aan lopen, hoelang we al bezig zijn, wat de symptomen zijn en laten hun dan beslissen welke onderdelen onderzocht moeten worden en waar foto's van gemaakt moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:46

Fijn dat jullie het zo grondig aanpakken, want zoiets moet inderdaad niet nog veel langer duren. Een paard 'door een kreupelheid heen trainen' als je/de dierenarts niet weet wat er werkelijk mis is kan zo vreselijk fout uitpakken. Jullie stoppen tot de afspraak op de kliniek dus ook met alle actieve stap/draf/achterhandactiverende trainingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:48

Precies, en het gaat nu al een tijdje ook echt tegen mijn gevoel in en we zijn daar nu inderdaad om die reden ook mee gestopt. :o
Hij staat 24/7 buiten en we zien hem regelmatig spelen, steigeren, bokken, dus hij heeft niet superveel pijn.
Maar hij heeft wel degelijk last, anders zou hij niet kreupel lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:49

Hij heeft vanochtend nieuwe Nikes gekregen.
Dit tegen het ernstige slijten van de teen bij zijn achterhoefjes.
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:09

Je moet wel even goed nadenken of elke foto nodig is. Een goede DA kan ook heel veel doen door voelen en testjes. Dus laat je ook weer niet op kosten jagen. Er is natuurlijk een goede kans dat hij slappe kniebanden heeft en bijvoorbeeld een overbelaste tussenpees daardoor (samen met si-gewricht of iets in zijn rug) dat zijn dingen die nu eenmaal vaak samen komen. Maar of je dan persé een foto nodig hebt van gewrichten e.d. is maar de vraag natuurlijk. Misschien wel een scan van een pees als dat nodig lijkt.. Dus je bent niet persé geen goede eigenaar als er geen foto's hoeven te worden gemaakt of worden gemaakt.... Laat je niks aanpraten door bokt op dat vlak. Grondig onderzoeken, ja tuurlijk maar geld weggeven kan altijd nog.

En een slapte op een zorgvuldige manier wegtrainen dat zal tijd nemen en dan loopt hij soms nog niet helemaal goed, dat hoort erbij ook als ze in de wei extra glijen en doen, dan zie je dat bij de training terug.. Hoop dat je meer duidelijkheid krijgt in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door fargo op 28-04-16 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:13

Klopt, maar we zijn nu al ruim een half jaar met hem aan het 'rommelen'.
Ik baal er ook enorm van dat ik me bij het vorige bezoek van de dierenarts heb laten oml*llen om geen foto's te maken.
Natuurlijk hebben we het liefst zo min mogelijk kosten, maar we willen nu wel een grondig onderzoek, anders kunnen we over een paar weken weer met hem naar de kliniek omdat er weer iets anders is.
Dus we vertellen nu gewoon het verhaal, waar hij precies last van heeft, wat de klachten zijn en dan laten we het aan de artsen over.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:19

KoudbloedKim schreef:
Klopt, maar we zijn nu al ruim een half jaar met hem aan het 'rommelen'.
Ik baal er ook enorm van dat ik me bij het vorige bezoek van de dierenarts heb laten oml*llen om geen foto's te maken.
Natuurlijk hebben we het liefst zo min mogelijk kosten, maar we willen nu wel een grondig onderzoek, anders kunnen we over een paar weken weer met hem naar de kliniek omdat er weer iets anders is.
Dus we vertellen nu gewoon het verhaal, waar hij precies last van heeft, wat de klachten zijn en dan laten we het aan de artsen over.

Wij zijn nu uiteindelijk 1,5 jaar verder en ik kan nu eindelijk zeggen, hij loopt goed en gebruikt zijn lijf, achterbenen en rug echt anders. Een correctie van houding en lijf dat vergt ook tijd.
En vorig jaar in de wei had hij echt soms weer even een terugval door overbelasting of glijpartijen.. Dan moest de fysio/chiro/DA weer even bijspringen om hem weer goed verder te laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:21

Wij zagen geen enkele verbetering in een maand tijd, eerder verslechtering zelfs.
Dat lijkt me niet de bedoeling.
Dus of het schema van de dierenarts klopte niet of er is meer aan de hand dan slappe kniebanden.

Ik geloof niet dat hij vergaat van de pijn, hij rent en vliegt regelmatig door de bak en speelt met de anderen.
Maar hij heeft wel degelijk last en voor hetzelfde geld kunnen we er NU nog iets aan doen en straks hebben we te lang gewacht.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:47

Dat spelen kan de boel ook verergeren. Spelen is leuk, maar niet altijd verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:17

Dat is waar, maar ik neem aan dat hij dat zelf ook wel in kan schatten een beetje.
Hij speelt ook uit zichzelf en laat zich niet opjagen, zeg maar.
En op stal wordt hij doodongelukkig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:33

Ik zeg je dat er meer aan de hand is dan "slappe kniebanden". ALS het dat al zijn. Dat hoeft dan niets dramatisch te zijn, maar uiteraard moet er dan op een andere manier behandeld/getrained/mee omgegaan worden (dan een vorige DA je heeft aangeraden).
Ik ben geen DA, maar ik heb zelf 1x op Kokos mogen rijden toen hij net bij jullie was, dat voelde al meteen niet goed, zijn hele bovenlijn bewoog niet mee, geen vering in zijn benen/koten etc.
Nu heb ik absoluut géen verstand van IJslanders en hun specifieke bewegingspatroon, dus vandaar dat ik niet veel heb gezegd toen, behalve dat ik hem wel érg stijfjes vond. Ik wist ook waar hij vandaan komt, en hij was nog maar net bij jullie. Dus ik wilde ook weer niet meteen iets roepen.
Heb wel aangegeven hoe ik hem vond bewegen, aan aangezien hij -zeker voor een IJSCO - nog relatief jong is, en net in een vrijere, nieuwe situatie was terechtgekomen, dacht ik...kijk het nou eerst eens aan.
Het lijkt me sowieso goed om vast te doen stellen of het een aandoeningsprobleem (artrose o.i.a.) is of een bewégingsprobleem. En dat is nou net de moeilijkste fase... wáár zit het... wát is er aan de hand...en hoe gaan we vervolgens te werk?
Ik verwacht overigens geen rampzalige uitkomsten van uitgebreid onderzoek, daarvoor komt hij me "vrij bewegend" te enthousiast en goed over (hoewel sommige paarden meesterlijk zijn in het verbergen van hun beperkingen).
Zelf heb ik een bepaalde "soft spot" voor Kokosje, dus ik ben erg benieuwd waar dit uieteiendelijk (edit: wat? ik bedoel natuurlijk: uiteindelijk, hahaha) op uit gaat komen.
Mentaal is hij ieg overly happy bij jullie, zo met Mau en alles anderen!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-04-16 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:34

ik heb wel enige ervaring in het hebben van paarden met slappe kniebanden. heb er zelf 2 gehad die daarvan last hadden. je ziet dit vooral terug in de overgangen terug. vooral de overgang van de galop naar de draf kunnen ze dan moeilijk opvangen. ook kleine voltes zij dan vaak erg moeilijk (paarden gaan dan vaak ook even licht door de knie).
De paarden die ik heb gehad liepen hierdoor dus niet kreupel. Je zag alleen dat ze soms even door de knie gingen bij kleine voltes en overgangen terug.

Mocht het bij jouw paard slappe kniebanden zijn dan moet je echt veel geduld hebben. De truc is om vooral de achterhand sterker te maken; maar dan op zo'n manier dat je niet de kniebanden overbelast. Veel rechtuit werken. Liefst veel buiten rijden en dan heuvels rijden en veel overgangen.

Bij die van mij duurde het ongeveer 2 jaar voordat de achterhand dusdanig sterk was dat hij de kniebanden voldoende ondersteunde.

Om de banden te ondersteunen gaf ik wel ook msm bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:51

Ik heb ook het sterke vermoeden dat er meer aan de hand is dan enkel slappe kniebanden.
Denk wel dat hij die ook heeft, maar er speelt echt meer, anders zou er wel een minimale verbetering te zien moeten zijn na alles wat we al ondernomen hebben om ze sterker te maken.

Artrose lijkt me heel logisch met zijn verleden, daar ga ik eigenlijk van uit, maar het kán meevallen.
Maar hij verdient gewoon een goed leven zonder pijn en daarom hebben we ondertussen ook al zoveel ondernomen om uit te zoeken wat hem mankeert.

Wat wij vandaag weer enorm merkten, toen we hoefschoentjes gingen passen, was de overgang stap-draf.
[naam] draafde van mij weg en de eerste 3/4 passen liep hij alsof hij een skippybal tussen zijn achterbenen had hangen.
Daarna herstelde hij zich goed en met de hoefschoenen sleept hij ook niet meer.

Kleine voltes lijkt hij geen moeite mee te hebben.
Hij loopt dan wel erger onzuiver, maar hij doet het wel.

Wij hebben met hem nu ook een aantal weken een schema van de DA opgevolgd, maar eigenlijk leek hem dit niet goed te doen en hij vond het écht niet fijn.
Op Metacam was het redelijk te doen, maar deed hij het ook niet met plezier.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:16

Bij slappe kniebanden zijn juist de overgangen terug moeilijk omdat de knie dit moet opvangen. (ga zelf maar eens rennen en dan afremmen). Een overgang vooruit lukt dan meestal wel gewoon goed. Van draf naar stap ed. Of het moeten al extremere overgangen zijn (vanuit halthouden naar draf).

als je in het begin te veel doet. (door te veel voltes te blijven rijden ed) dan raken de kniebanden overbelast en krijg je een terugval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:16

Daar lijkt hij geen moeite mee te hebben eigenlijk. :n
Misschien zet hij zijn beentjes iets korter weg dan je zou willen, maar het kost hem geen grote moeite.
Het zijn juist de overgangen van stap naar draf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-04-16 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:17

Vooral longeren en rijden in rul zand zij dingen die je in het begin echt moet vermijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:17

Dit hebben we ook zeker niet gedaan met hem.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:19

hmmmm, vreemd dat hij dan daar juist geen moeite mee heeft. Slappe kniebanden zie je eigenlijk heel duidelijk bij het heuvelafwaarts gaan. Dan moet de knie hard gaan werken. Bij steile heuvels gaan ze dan vaker door de knie heen. Ze lopen dan ook vaak wat aarzelend.

Hoe loopt hij heuvelafwaarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:21

Heuvelafwaarts lijkt hij ook geen problemen mee te hebben.
Hij loopt dan wel ietsje voorzichtiger dan, maar dat doen alle paarden hier eigenlijk.
Hij loopt niet voorzichtiger of anders heuvelafwaarts dan de andere paarden.