Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anjali schreef:Nog even iets erbij: Ik persoonlijk vind 25 jaar dus niet oud, maar in onze huidige maatschappij worden zelfs mensen van middelbare leeftijd al [te] oud gevonden.Alles is dus betrekkelijk, maar het gaat me erom om te weten of iemands lichaam een operatie nog aan zou kunnen.
anjali schreef:@Sanne83: Is dat zo dat oude paarden alleen om financiele reden niet meer geopereerd worden, of omdat hun lichaam geen operatie meer aankan? Mij is vroeger verteld dat een bejaarde niet meer door de narcose komt, is dat dan niet zo?
Sheran schreef:Dit topic opende ik zo'n twee weken terug:
[MD] Wanneer is het genoeg? Eeuwige twijfels
Maar bij mij hielp het me wel enorm dat ik wist wat er aan de hand was. Jij weet dat niet en ik snap heel goed dat je niet meteen een da erbij haalde of dure foto's liet maken, maar het zou mij toch teveel onzekerheid geven. Straks loopt ze voor niks met pijn. En als het ongeneeslijk is dan is de beslissing ook makkelijker te maken. Ook weet je, aan de hand van foto's, beter hoe erg het is.
Doet me weer even goed.
Uiteindelijk heeft ze samen met de smid besloten haar niet meer te bekappen. Ze liep immers overdag op het land en 's nachts op het zand. Daardoor bleven haar voetjes ook best netjes. Deze oude merrie is er ruim 30 mee geworden. 
Arabesk schreef:Je paard was gewoon stijf omdat hij niet buiten geweest was. Zoek een plek voor hem waar hij meer buiten komt. Rust roest. Maar als jij hen in wil laten slapen omdat je een jong paard wil moet je dat ook gewoon zeggen. Niemand verplicht je om een bejaard paard in leven te houden.
Captain schreef:Is het geen optie hem in zo'n speciale box te bekappen waar ze ook belgische trekpaarden in zetten? Wellicht heeft hij daar wat meer steun aan?
testes76 schreef:Mijn hoefsmid houd rekening met t feit dat mijn merrie haar achterbenen ook met moeite kan optillen en kan haar nog prima bekappen met geduld.
Evelijn schreef:Hoe gaat het dan met hoeven krabben?
Hem tegen de muur zetten zodat hij daar wat steun aan heeft?
Alleen de buitenkant bijwerken geen optie?
Ik neem toch aan dat de hoefsmid ook wel trucjes weet om het niet te ongemakkelijk voor het paard te maken. Mijn hoefsmid tilt de benen van mijn 23 jarige ook niet meer zo hoog op en hij hoeft ze van mij ook alleen zo functioneel mogelijk te bekappen.
femke_harley schreef:Wat je kan doen; onderzoek door de DA laten doen, kijken wat eruit komt (artrose hoeft niet eens, dachten we bij die van mij ook maar amper wat te vinden) en of het nog te 'behandelen' is. Wat ook kan hem eens twee weken op pijnstillers zetten en kijken of hij dan verbeterd. Zo ja, dan heeft hij pijn en moet je afvragen wat je dan wilt.
testes76 schreef:Mijn hoefsmid houd rekening met t feit dat mijn merrie haar achterbenen ook met moeite kan optillen en kan haar nog prima bekappen met geduld.
Evelijn schreef:Ben nog steeds benieuwd hoe je nu hoeven krabt want als dat gewoon lukt moet in mijn ogen je smid het been ook kunnen bekappen... Ja dat hoeft niet zo hoog... Maar je hoeft er neem ik aan ook geen ijzers meer onder of andere rare dingen gewoon zodat hij ermee kan lopen.
karuna schreef:Oude tinker heeft daar soms ook last van die heeft aan drie benen artrose, achter de spronggewrichten en voor in zijn schouder. Kappen is idd een tijdrovend werkje erdoor. Mijn hoefsmid neemt er heel rustig de tijd voor. Been niet te hoog optillen en heel vaak eve neerzetten weer. Hij is daardoor wel ruim een uur (soms zelfs 1,5 uur)bezig maar daardoor is kappen goed te doen. Als hij echt veel last heeft dan stoppen we even,geven hem een goede pijnstilling. Doen ondertussen jonge tinker en gaan daarna weer met oude door.
Op die manier gaat het al ruim twee jaar goed met kappen. Alleen je smid is wel flink veel meer tijd kwijt. Zou echt jammer zijn als je met een dergelijk probleem je maatje moet laten gaan.
DeMolenhoek schreef:Hier bij een merrie met een slecht been heft de hoefsmid de hoef niet op, maar zet deze eigenlijk op de grond, maar zodanig dat de tip nog op de grond steunt. Dan vijlt hij bij
maximuss schreef:Ik ga eens een knuppel in het hoenderhok gooien: in hoeverre heeft hij een hoefsmid nodig en slijten zijn hoeven? Ik heb hier een wobblerpaard dat door evenwichtsproblemen niet op 3 benen kan staan en gelukkig slijten zij. hoeven op een manier dat de hoefsmid niet nodig is (eventueel voor het mooie maar niet voor het functionele).
Solleke_Noah schreef:Gaat het enkel om het bekappen?
In de opvang waar ik vrijwilliger was, hadden we een paard met erge hanetred. Die kon zijn achterbenen ook niet omhoog houden. De hoefsmid bekapte hem met zijn voeten op de grond, in de wei, en hakte de te lange stukjes er zo vanaf (als je er een beeld bij hebt: voet gewoon op de grond en dan rondom kappen). Netjes? Nee. Bruikbaar? Ja.
Paard is nu 6 jaar verder nog altijd happy op de wei.