Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Maartje1990 schreef:Finliox schreef:Maartje, Fijn dat jouw paard(en) geen hoefijzers nodig hebben, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Het is iemands eigen keuze om zijn/haar paard op hoefijzers te zetten, en door te zeggen dat paarden hoefijzers hebben omdat eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan zul je geen mensen overtuigen.
Sommige dingen vallen gewoon niet te fixen met een 'betere' hoefsmid of bekappen, en dan zal je toch echt voor hoefijzers moeten gaan voor een blij paard en blije eigenaar.
Was ook niet m'n intentie mensen te overtuigen, ik beantwoordde alleen TS haar vraag, dat daar dan een hele discussie over komt. Nouja, dat was niet m'n bedoeling.
Maartje1990 schreef:Nee, maar ik zou het eerst blootsvoets proberen op te lossen. Ik geloof ook dat medisch beslag bijna altijd onnodig is.
Als hoefijzers nodig zijn voor mij om te paardrijden zou ik niet paardrijden of een bepaalde tak van de paardensport niet doen als een hoefijzer nodig moet zijn. Maar die keus is iedereen vrij om zelf te maken, ik zou het alleen simpelweg niet doen. (maar ik val héél erg in herhaling...) 
Gypsy schreef:[...]
Ik vind 't goed dat hier over gediscussieerd word. Ik zie hier nog te veel paarden die in de winter hele dagen in een stal staan (die, hoe vaak je 'm ook uitmest, toch vies zal worden) en heel krap beslagen zijn, waardoor de straal samengeknepen word.
Ik moet altijd heel hard op mijn tong bijten wanneer de eigenaren zich dan gefrustreerd afvragen waar die hardnekkige rotstraal vandaan komt.![]()
[...]
Maartje1990 schreef:Nee, maar ik zou het eerst blootsvoets proberen op te lossen. Ik geloof ook dat medisch beslag bijna altijd onnodig is.
Maartje1990 schreef:Ik val in herhaling omdat mensen blijkbaar mijn postst niet fatsoendelijk lezen. Ik noem andere mensen niet egoïstisch, ik noem mezelf net zo goed egoïstisch. Het beoefenen van een sport met een dier is immers egoïstisch, dat doe je omdat jij het leuk vind, niet omdat het dier het leuk vindt. Wat niet betekend dat het dier het dus niet leuk vinden kan.
Je noemt jezelf egoïstisch omdat je graag wil paardrijden. En je noemt anderen (indirect) nog egoïstischer omdat zij ervoor kiezen om hun paarden op ijzers te zetten om hun favoriete tak van de sport te kunnen beoefenen. Daarnaast zet je jezelf op een voetstuk door daar nogeens de nadruk op te leggen dat jij dat nooit zou doen ten koste van je paard. Daarmee impliceer je dus dat het 1. verschikkelijk slecht is om een paard op ijzers te zetten 2. dat andere mensen niet zoveel om hun dier geven maar meer om hun eigen plezier.
Want dat is niet altijd even prettig namelijk.. Maartje1990 schreef:Paarden hebben hoefijzers omdat de eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan
.
.