waarom hebben paarden hoefijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:04

Mijn paard heeft ijzers omdat ze na hoefzweer een flinke scheur in haar hoef had. Zonder ijzers was er een vrij acuut risico dat deze scheur tot in de kroonrand zou doorscheuren, en dan waren we een heel stuk verder van huis. Nu dus (naast ontzettend goed bekapwerk) een ijzer om beide zijden stevig bij elkaar te houden totdat de scheur eruit gegroeid is.

Verder staat ze altijd blootsvoets en dat mag ze van mij ook blijven, maar nu dus even een paar maanden wel met ijzers tot ze weer zonder kan.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:07

Maartje1990 schreef:
Finliox schreef:
Maartje, Fijn dat jouw paard(en) geen hoefijzers nodig hebben, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Het is iemands eigen keuze om zijn/haar paard op hoefijzers te zetten, en door te zeggen dat paarden hoefijzers hebben omdat eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan zul je geen mensen overtuigen.

Sommige dingen vallen gewoon niet te fixen met een 'betere' hoefsmid of bekappen, en dan zal je toch echt voor hoefijzers moeten gaan voor een blij paard en blije eigenaar.

Was ook niet m'n intentie mensen te overtuigen, ik beantwoordde alleen TS haar vraag, dat daar dan een hele discussie over komt. Nouja, dat was niet m'n bedoeling.

Vind je het raar dat er een discussie over komt dan? Als je zo'n zwart-wit bericht neerzet? En je verdere berichten maken het anders wel duidelijk dat je mensen probeert te overtuigen.

De vraag is hier al eerder gesteld, en ik zou graag het antwoord zien: Als (een van) jouw paard(en) om medische redenen beslag nodig heeft, ga jij hem/haar dat dan onthouden? Zelfs als je paard zou creperen van de pijn zonder ijzers?

Maartje1990

Re: waarom hebben paarden hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:08

Nee, maar ik zou het eerst blootsvoets proberen op te lossen. Ik geloof ook dat medisch beslag bijna altijd onnodig is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:08

Even voor de goede orde: er wordt op een gegeven moment gezegd dat een paard de grond niet meer voelt als het hoefijzers draagt...

Maar die grond zou het paard wel voelen als het hoefschoenen draagt? _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:12

Alle wegen zijn bij ons voorzien van grof Jura splitt en er zijn eigenlijk niet echt veel paarden die daar graag op lopen, laat staan draven. Het is scherp en het rolt.

http://m.ebay.at/itm/131026061515?nav=SEARCH

Dus als mensen het gewoon eenvoudiger vinden om dan gewoon ijzers te gebruiken snap ik dat ook echt volledig.
Ik rij maar 1x per week buiten en dan moet ik daarna flink vijlen aangezien de gaten en scherpe rafels letterlijk in de wand geslagen zijn.
Doe je dat iedere dag hou je echt niet veel over :n

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:12

Ben ik de enige die niet snapt waarom je elkaar zou vervolgen om wel of geen hoefijzers te dragen? _/-\o_
Is het nou zo moeilijk elkaars keuzes te waarderen? O:)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:19

Maartje1990 schreef:
Nee, maar ik zou het eerst blootsvoets proberen op te lossen. Ik geloof ook dat medisch beslag bijna altijd onnodig is.

Ik het wel van veel lef getuigen dat jij vanachter je scherm durft te stellen dat medisch beslag bijna altijd onnodig is. Jij durft!

Leuk dat je zo bezig bent met het verspreiden van de ijzerloze propaganda maar een stukje respect naar mensen die hun paard wel op ijzers zetten mis ik hierin.

Ik heb behoorlijk wat gesprongen vroeger en een B concoursje kun je inderdaad best zonder ijzers en stiften rijden maar als je richting het 1.50 gaat dan wil je dat niet meer zonder stiften doen op gras. Je gaat geheid onderuit.
Het laatste paard wat ik reed stond op ijzers omdat hij dat gewoon nodig had. We hebben er verschillende smeden bij gehad en alleen de geitenwolleksokken smid was van mening dat het zonder kon. In Utrecht dachten ze daar heel anders over.
Ik ga liever op het oordeel van goed geschoolde personen af dan op iemand die een boek gelezen heeft en het denkt te weten.
De geitenwollensokkensmid waar ik over spreek was niet opgeleid en dacht ook dat het paard van een vriendin met een longinfectie beter geholpen was met natuurlijke oliën ipv de antibiotica die de arts voorgeschreven had.

Als je van mening bent dat paardrijden/mennen egoïsme is dan kun je beter een fiets gaan aanschaffen. Of je nu met of zonder ijzers rijdt het is allemaal tegennatuurlijk, ook hoe jij met je paard omgaat.

Laat een ander lekker in zijn/haar waarde. Als jij je knol ijzerloos wilt rijden vind ik dat prima, helemaal jouw keus. Ik kies voor ijzers, en laat mij dan ook in mijn waarde!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:23

Met het verkeerde been uit bed gestapt? Ik zeg heel netjes ''ik geloof....'' Prima toch dat ik dat geloof? Jij gelooft misschien in God, dat doe ik dan weer niet. Ook goed toch?

Natuurlijk is paardrijden/mennen egoïstisch, want dat doe je toch omdat jíj dat leuk vindt of ga jij paardrijden/mennen terwijl je er geen bal aan vindt? Maar ikzelf ben te egoïstisch om niet paard te rijden. Maar probeer dus wél om zoveel als mogelijk bij de natuur van m'n paard te blijven. Maar als andere dat niet willen prima, ook goed :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:27

Maar waarom vind je het dan blijkbaar zo verdomd moeilijk om een ander in zijn waarde te laten?

celine_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:30

Mijne staat voor iets Frans, dus daarom ook ijzers. Momenteel ook achter op ijzers omdat we binnenkort gaan crossen op gras en er dan kalkoenen onder moeten.

Maartje, ik vind dat je wel heel snel conclusies trekt, ieder paard is anders. Maar als jij doet wat jou goed lijkt, moet je dat vooral blijven doen. Op gras loop ik persoonlijk liever geen risico op dat ze uitglijd. En zo gauw je op een paard gaat rijden en het paard dus ook opgesloten zet ben je sowieso al een heel eind bij de natuur van het paard vandaan, ijzers merken ze bijna niets van, dus als je dan toch bezig bent kan dat er ook nog wel bij.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:31

Ik volg die gedachte gang niet zo? Je doet allemaal dingen met je paard die niet natuurlijk zijn, maar dat moet wel per se natuurlijk, en dan nog bij ieder ander ook? (althans, dat maak ik op uit je berichten) Ik snap dat geloof ik niet zo goed. :')

Dat betekent overigens niet dat ik vind dat alle paarden per se op hoefijzers moeten staan. Maar als iemand graag wilt crossen en daarbij hoefijzers (met stiften) nodig heeft dan is dat toch prima? Je zit toch wel op een paard, of je nou een buitenrit maakt of gaat crossen. Wat maakt dat dan nog uit?

Iedereen mag gewoon voor zichzelf kiezen op hij/zij wel of niet beslaat om wat voor een reden dan ook. Hun paard, hun probleem, hun keuze en hun verantwoordelijkheid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:34

Wat anderen doen moet iedereen zelf weten. Ja paardrijden/mennen (whatever) is onnatuurlijk, maar probeer ze zo natuurlijk mogelijk te houden. En voor mij past daar geen hoefijzers, stal etc. in :) Als hoefijzers nodig zijn voor mij om te paardrijden zou ik niet paardrijden of een bepaalde tak van de paardensport niet doen als een hoefijzer nodig moet zijn. Maar die keus is iedereen vrij om zelf te maken, ik zou het alleen simpelweg niet doen. (maar ik val héél erg in herhaling...)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:39

Dan komt het nog heel veroordelend over om anderen egoïstisch te noemen Maartje. Want zelf ben je dat ook in bepaalde mate blijkbaar, alleen ligt voor iedereen de grens anders. Dus ik begrijp niet goed waarom je jezelf dan zo op een voetstuk lijkt te plaatsen. Wat maakt jou beter dan de mensen die je nu egoïstisch noemt?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:40

Je valt inderdaad in de herhaling. Maar je legt dan ook niet uit waarom hoefijzers niet, maar rijden wel. Dat is mijn vraag. :)
Ik snap het namelijk nog steeds niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:59

Gypsy schreef:
[...]
Ik vind 't goed dat hier over gediscussieerd word. Ik zie hier nog te veel paarden die in de winter hele dagen in een stal staan (die, hoe vaak je 'm ook uitmest, toch vies zal worden) en heel krap beslagen zijn, waardoor de straal samengeknepen word.
Ik moet altijd heel hard op mijn tong bijten wanneer de eigenaren zich dan gefrustreerd afvragen waar die hardnekkige rotstraal vandaan komt. :o
[...]

Het enige paard dat ik ken dat last heeft van hardnekkige rotstraal (t/m maden aan toe) is een paard dat al meer dan 10 jaar blootvoets loopt, gepensioneerd is en voornamelijk weidegang heeft. Alleen ’s winters ’s nachts op stal. Da’s dan weer niet echt een aanbeveling voor blootvoets.

Maartje1990 schreef:

Je zegt het goed: je gelooft... Iets geloven betekent dat je ergens van overtuigd bent zonder dat er (wetenschappelijk) bewijs voor bestaat.

Mijn oude KWPN-ruin staat voor op ijzers omdat hij bij een ongeluk een zware kroonrandbeschadiging heeft opgelopen, er was ongeveer 1 cm kroonrand weg. Tot ieders verbijstering zijn de wondranden zover naar elkaar toe getrokken dat hij weer een volledige hoefschoen heeft. Echter, het hoorn over dat gedeelte van de voet, ca. 25% van de hoefschoen, is zo slecht dat het bij contact met de grond gelijk afbrokkelt. Hij staat daardoor ook (behoorlijk) platter met die voet, en het hoefbeen is daardoor iets gekanteld. Om dit te corrigeren en het hoefbeen te ondersteunen staat hij met die voet op orthopedisch beslag. Al 20 jaar…. :j

Hij is nu 27 jaar en nog kurkdroog op de benen en beweegt nog met meer afdruk en schwung dan veel van zijn jongere soortgenoten. Ik zal dus iets goed gedaan hebben de afgelopen 25 jaar met hem.

Maartje, ik hoor graag van je hoe jouw haflinger erbij staat als hij 27 jaar oud is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:05

Ik heb een pony van 25 jaar, dat ook goed? Die loopt er op en top bij! Blootsvoets, bitloos, loopt vele kms voor de wagen en ziet er amper aan af dat hij 25 jaar oud is.

Ik val in herhaling omdat mensen blijkbaar mijn postst niet fatsoendelijk lezen. Ik noem andere mensen niet egoïstisch, ik noem mezelf net zo goed egoïstisch. Het beoefenen van een sport met een dier is immers egoïstisch, dat doe je omdat jij het leuk vind, niet omdat het dier het leuk vindt. Wat niet betekend dat het dier het dus niet leuk vinden kan.

@Finliox: je leest gewoon niet goed. Dat heb ik wel al verteld.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:09

Vind je het erg omdat nog een keer te quoten dan, waar je dat uitlegt? Want ik zie het echt niet :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:24

Oeps, dus zo te lezen zijn de argumenten om op de bal te spelen op, dus gaat men op de man verder?

Maartje1990; ik krijg het idee dat je jezelf nogal klem gepraat hebt. Kan ook niet anders met zo'n radicale visie. Niets is zo zwart en wit als jij het voorstelt. Over egoïsme, klopt, er zijn ruiters die inderdaad egoïstischer zijn dan anderen, ik ben bv. egoïstischer dan jou. Maar waarom zou het dan slecht zijn als ik mijn pony uitrust (met ijzers) voor het werk dat ik van hem vraag? Het zou veel egoïstischer zijn als hij het moet doen terwijl het voor hem onprettig is vanwege zijn te veel slijtende hoeven, alleen omdat ik het blootsvoets ideaal nastreef?

Daarom is het dus niet zo zwart wit. Als ik genoodzaakt ben om ijzers te gebruiken omdat ervaring toont dat het zonder fout gaat, wie ben jij dan om te verkondigen dat ik niets begrepen heb. Dit is toch volledig van de zotte? Kortom, ik probeerde het eerst zonder ijzers, zag dat het niet ging en zie vervolgens dat het met wel gaat, dan heb je daar toch helemaal niets over te zeggen, en toch zeker geen radicaal gedoe zonder nuance?

Dit is overigens niet persoonlijk tegen jou, maar tegen je visie, er zijn nog een hoop andere mensen die er net zo'n radicale mening op na houden.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:30

Maartje1990 schreef:
Ik val in herhaling omdat mensen blijkbaar mijn postst niet fatsoendelijk lezen. Ik noem andere mensen niet egoïstisch, ik noem mezelf net zo goed egoïstisch. Het beoefenen van een sport met een dier is immers egoïstisch, dat doe je omdat jij het leuk vind, niet omdat het dier het leuk vindt. Wat niet betekend dat het dier het dus niet leuk vinden kan.

Ik denk dat mensen jouw posts prima lezen :) Je noemt jezelf egoïstisch omdat je graag wil paardrijden. En je noemt anderen (indirect) nog egoïstischer omdat zij ervoor kiezen om hun paarden op ijzers te zetten om hun favoriete tak van de sport te kunnen beoefenen. Daarnaast zet je jezelf op een voetstuk door daar nogeens de nadruk op te leggen dat jij dat nooit zou doen ten koste van je paard. Daarmee impliceer je dus dat het 1. verschikkelijk slecht is om een paard op ijzers te zetten 2. dat andere mensen niet zoveel om hun dier geven maar meer om hun eigen plezier.

Ik hoop dat je zo een beetje snapt hoe je overkomt :) Want dat is niet altijd even prettig namelijk..

On-topic: Ik heb mijn pony op ijzers gezet aangezien zn hoeven zo snel sleten dat hij heel erg gevoelig begon te lopen op steentjes. En aangezien hij ongeveer elke 5 meter met zn hoef omhoog stond op het terrein van de manege omdat er weer een steentje in zat, heb ik besloten om hem op ijzers te zetten. Ik wil namelijk gewoon lekker buiten op de weg bezig kunnen, en niet telkens 1-2 weken moeten wachten of een kreupele pony hebben als het land te droog en dus te hard wordt..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:41

Maartje1990 schreef:
Paarden hebben hoefijzers omdat de eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan :)

Maartje, ik bedoel dit absoluut niet banketstaaf, maar heb je wel eens gedacht aan een cursus communiceren?

Nogmaals, ik bedoel dit niet banketstaaf, maar ik zie in veel van dit soort topics (waar jij reageert) dat er een enorme discussie ontstaat die uiteindelijk op jou gericht is.
ligt dat aan de anderen? zou kunnen, maar het is wel heel frappant dat het telkens anderen zijn die zich zo door jou laten opnaaien... Dus misschien is het een oplossing als je anders leert communiceren?
Want het is niet alleen de boodschap die je afgeeft, maar ook hoe je hem brengt en met jou ongenuanceerde opmerkingen stoot je echt onwijs veel mensen voor het hoofd.
en nogmaals, het is een goedbedoelde tip, misschien kun je er wat mee?

ontopic:
Oke, ik heb mijn paard een paar seizoenen op ijzers en een paar seizoenen niet.
waarom? ik spring en ik SGW met mijn pony. zonder ijzers vind ik niet verantwoordt, ook omdat ik al (zowel met als zonder ijzers) een paar keer in de hindernis heb gelegen omdat de pony bij nat weer begon te glijden.
zeker in de cross vind ik het onverantwoord om zonder ijzers te starten.
dus na de laatste cross gaan de ijzers er af en voor de eerst cross gaan ze er weer onder.
dit jaar heeft de pony er eerder onder gestaan, omdat we veel over op de weg hebben getraind sleten zijn hoeven te snel af en werden ze te kort.

Hoefschoenen met stiften vind ik misschien nog wel gevaarlijker als zonder ijzers. je doet een los zitten ding om de voeten van je paard, trekt het aan... en gaat daarna een springparcours springen met korte draaien. door de stiften in de hoefschoen blijft de schoen staan tijdens zo'n draai maar de rest van het lichaam draait wel. ofwel, je draait zijn hele been aan gort. of dat nou het beoogde resultaat heeft vraag ik mij af :Y)

overigens ben ik ook nog niet helemaal overtuigd of je mag starten met een hoefschoen :).
volgens mij is dat namelijk niet zo :).

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:58

Maartje, als jij jouw paarden ijzerloos, bitloos, boomloos whatever wilt, prima, ik bekritiseer jouw keuze niet, verwacht dan ook dat jij dat bij mij niet doet.
Iedereen snapt jouw punt hier wel dat jij vindt dat (bijna) alles zonder beslag is op te lossen.
Maar ik denk dat geen een hierdoor hun manier van ijzer of geen ijzer gaat aanpassen. Dus laat andere mensen aub in hun waarde. Zij gaan zich (waarschijnlijk) toch niet aanpassen.
Ik vind het trouwens goed van jou dat je paarden bloot staan. Wil mijne het liefst ook bloot, maar ik wil niet dat hij onderuit gaat met het springen, waardoor we nog meer problemen krijgen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:52

Ik kan ook niet gewoon op simpele schoenen lopen......krijg dan overal last van.
( gewrichten, heupen/knieën en voeten. )
Zou willen dat ik het kon!!!
Veel goedkoper en mode bewuster......

Ik ben veroordeeld tot niet alleen de dure schoenen maar meestal ook met mijn op maat gemaakte zooltjes.
Zal met paarden niet veel anders zijn.

Leuk als het kán met blote voeten, maar soms toch écht een bittere noodzaak mét ijzers.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:17

Hoefschoenen mogen wel met springen. Max 500 gram per been aan bescherming mag eraan hangen

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:38

Anne_GTI schreef:
Hoefschoenen mogen wel met springen. Max 500 gram per been aan bescherming mag eraan hangen

Even offtopic maar benieuwd of iemand dat wel eens gezien heeft op springwedstrijd of cross? Ik nog nooit in ieder geval.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:52

Ik ook niet, daarom twijfelde ik er ook aan.