Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

Re: Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:05

Zodra Blessie weer goed loopt kun he gewoon weer aan de slag. Hoe meer afvalstoffen hij verbrand hoe beter!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 11:24

Net weer terug van mijn verzorgpaardjes. Ik baal nog meer.. Het gaat slechter en ze loopt weer kreupel.. Ik had vorige week het hek gemaakt maar duidelijk gezegd dat ze daar niet in mocht. Nu kwam ik aan en het leek alsof er een paardje op had gelopen.. Er was Bijna geen gras meer terwijl er vorige week nog wel gras op stond.. De eigenaar heb ik meteen gebeld maar ze zei dat Blessie er nie op heeft gelopen. Dat betwijfel ik.. Ik heb de eigenaar niet gezien dus ik ben ook geen gesprek aan gegaan.
Het gaat dus niet beter..

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:45

Ik zou je verhaal aan de dierenarts vertellen die langs is geweest en of hij niet eens even wil proberen tot die botte hersenen door te dringen grrr

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:38

Ahhh, het ging net zo goed, toch? -O-

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 09:10

horsielove3 schreef:
Ahhh, het ging net zo goed, toch? -O-

Ja het ging echt veel beter! Tot dat er geen hooi meer was en ik hem een klein stukje gras had gegeven en de eigenaar dit groter had gemaakt.. Toen was ze ontsnapt en nu is het veel erger..

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:05

Jeetje wat een ontzettende tegenvaller. Hoe eigenwijs kan een eigenaar zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:04

Zo jammer dit, dat er zulke eigenaren bestaan, geeft er niks om, want wil er niet teveel werk aan hebben en of geld moeten gaan kosten.

Ik was er allang weggegaan, want ik kan het dan niet aanzien, hoe sneu en moeilijk het ook is, want het heeft totaal geen zin, je kan er niet dagelijks komen en de eigenaar doet er niets aan en gaat dat ook niet doen.

Dan was ik er klaar mee, ik ga geen dierenleed maandenlang aan moeten kijken.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 18:17

heb weer een tijdje niks laten weten, sorry! :o ik heb het nogal druk met school dus ik kom maar 1x per week naar mijn verzorgpaardjes..
maar vandaag ging het met Blessie weer minder goed.. ;( ze loopt heel langzaam en voorzichtig op tegels en in de bak bokt ze als een gek. Maar dat is logisch want dat is natuurlijk veel zachter ;)
ik heb deze week nog met mijn moeder gepraat en die heeft weer met de eigenaresse gepraat. Mijn moeder heeft de eigenaar zo ver gekregen om Blessie vanaf nu een paar uurtjes per dag in de bak te zetten *\o/* *\o/*
eerst heeft mijn moeder nog gepraat over een paddock maar dat vind de eigenaar te veel geld.. wat ik aan de ene kant ook wel weer snap want een goede paddock aanleggen kost natuurlijk ook niet niks..
de eigenaresse vind het alleen geen goed idee om een hooinet in de bak op te hangen omdat het hooi dan vermengd werd met het zand.. -O- nu staat Blessie dus elke dag een paar uurtjes in de bak alleen heeft ze geen eten.. de rest van de tijd staat ze op stal en heeft ze wel hooi.
de eigenaar vind het zelf niet zo'n groot probleem dat Blessie een paar uurtjes per dag zonder eten staat maar ik vind het maar niks.. Voor mijn gevoel moet een paard altijd wel wat te eten hebben maar nu gaat dat dus niet.. wat vinden jullie hier van?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 18:48

ik weet eindelijk hoe je een foto moet uploaden :o dus daarom laat ik maar een foto zien van Blessie. dan weten jullie eindelijk over welk shetje het gaat
een foto die ik vandaag heb gemaakt:

Afbeelding

en nog een foto van haar leuke koppie :D

Afbeelding

ik weet dat ze te dik is en ze is al echt afgevallen door hoor dieet ;) dus daar wil ik liever geen negatieve reacties op ;)

ik heb ook nog een vraagje over een heel ander onderwerp. ik heb namelijk een liksteen gevonden in de voerbak van mijn verzorgpaard. ik was de stal aan het uitmesten en opeens viel het me op dat er een liksteen in een bak zat van mijn verzorgpaard (dit is niet haar voerbak maar een andere oude bak waar we eigenlijk niks mee doen ). als ik zo kijk ligt het er al best lang en doet mijn verzorgpaard er niet veel mee. Omdat ik me aan het verdiepen ben ik het voer voor paarden (omdat Blessie hoefbevangen is wil ik wel dat ze genoeg goede stoffen binnenkrijgt enzo :o ) vroeg ik me dus af of deze liksteen nog 'goed' is en of ik het kan geven aan Blessie. weten jullie toevallig ook welke liksteen dit is? want het is natuurlijk wel handig om te weten wat er in zit ;) zo ziet de liksteen eruit:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

hij is best vies en er zit wit spul op. dit haal ik er natuurlijk wel allemaal af als ik het aan de paarden geef! ;)

al deze foto's zijn gemaakt met mijn iPhone dus het is geen top kwaliteit :o

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:15

Xliesje13X schreef:
ik weet eindelijk hoe je een foto moet uploaden :o dus daarom laat ik maar een foto zien van Blessie. dan weten jullie eindelijk over welk shetje het gaat
een foto die ik vandaag heb gemaakt:

[ [url=m/H9rDsW.jpg]Afbeelding[/url] ]

en nog een foto van haar leuke koppie :D

[ [url=m/epkFjU.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik weet dat ze te dik is en ze is al echt afgevallen door hoor dieet ;) dus daar wil ik liever geen negatieve reacties op ;)

ik heb ook nog een vraagje over een heel ander onderwerp. ik heb namelijk een liksteen gevonden in de voerbak van mijn verzorgpaard. ik was de stal aan het uitmesten en opeens viel het me op dat er een liksteen in een bak zat van mijn verzorgpaard (dit is niet haar voerbak maar een andere oude bak waar we eigenlijk niks mee doen ). als ik zo kijk ligt het er al best lang en doet mijn verzorgpaard er niet veel mee. Omdat ik me aan het verdiepen ben ik het voer voor paarden (omdat Blessie hoefbevangen is wil ik wel dat ze genoeg goede stoffen binnenkrijgt enzo :o ) vroeg ik me dus af of deze liksteen nog 'goed' is en of ik het kan geven aan Blessie. weten jullie toevallig ook welke liksteen dit is? want het is natuurlijk wel handig om te weten wat er in zit ;) zo ziet de liksteen eruit:

[ [url=m/1NOwxy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ms7JxE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yUiyTT.jpg]Afbeelding[/url] ]

hij is best vies en er zit wit spul op. dit haal ik er natuurlijk wel allemaal af als ik het aan de paarden geef! ;)

al deze foto's zijn gemaakt met mijn iPhone dus het is geen top kwaliteit :o

Ahhh, Blessie is vet schattig!! <3 <3 <3 Over die liksteen weet ik weinig :o

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 19:57

Ik heb altijd een liksteen bij mijn shet en mini hangen.
Mijn is geleerd dat de calcium enz die ze te kort hebben uit de liksteen halen.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 19:19

Blessie staat nu dus elke dag een paar uurtjes in de bak maar ze heeft dan geen eten... Wat vinden jullie hiervan?
Ze krijgt uiteraard na die uurtjes wel gewoon eten :j
Ik vind het wel verontrustend want Blessie zal zich nadat ze in de bak heeft gestaan zich vol proppen met hooi en dat kan weer tot andere problemen lijden..

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:24

Xliesje13X schreef:
Blessie staat nu dus elke dag een paar uurtjes in de bak maar ze heeft dan geen eten... Wat vinden jullie hiervan?
Ze krijgt uiteraard na die uurtjes wel gewoon eten :j
Ik vind het wel verontrustend want Blessie zal zich nadat ze in de bak heeft gestaan zich vol proppen met hooi en dat kan weer tot andere problemen lijden..

tja, ik weet het niet, misschien kun je het hooi in een soort kist doen ofzo? (het is maar een idee)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:31

Is het geen idee om haar op stal hooi te geven uit een slowfeeder? Dan kan ze er voor een langere tijd op knabbelen en heeft ze meteen vermaak op stal, en eet ze het ook niet allemaal in een keer op.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:34

Mijn visie hierop is als volgt: de spijsvertering van een pony is zo ontworpen dat de pony in principe continu een klein beetje kan eten. Dit is namelijk wat er tijdens grazen gebeurt. De maag loodst het eten vrij snel door naar de darmen, is daardoor ook relatief klein en diens maagzuur wordt gemakkelijk aangemaakt om weer een nieuwe lading ruwvoer aan te kunnen. Om te zorgen dat een paard geen maagproblemen krijgt door een zure maag die te lang leeg staat, kan je er het beste voor zorgen dat de pony continu een beetje kan ete in plaats van heel veel in één keer.

Ik zou je daarom aanraden Blessie haar ruwvoer (hooi in dit geval) via bijvoorbeeld een slowfeeder net/gaas aan te bieden. Zo kan zij niet te gulzig eten, maar doet ze juist langer over hetzelfde beetje hooi. Idealiter zou een paard continu een klein beetje moeten kunnen eten (slaap-tijd daargelaten). Hij zal dan ook nooit dusdanig honger hebben dat hij ontzettend begint te proppen. Vergelijk het met of jij enkele uren voor het avondeten nog hebt gegeten, ja of nee.

Je bent hier echter wel afhankelijk van de regeltjes. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen misschien liever niet hebben dat een slowfeeder en hooiresten in de bak belanden waar ook gereden wordt. Ook ligt het er maar net aan waar de eigenaar aan mee wil werken. Kijk dus even wat er mogelijk is.

Ter geruststelling: dit maagzuur-verhaal betekent niet dat ieder paard dat enkele uren nuchter blijft een maagzweer krijgt. In tegendeel. Wel is het ene paard er gevoeliger voor dan het andere, dus als Blessie in het verleden last heeft gehad van maagklachten, zou ik hem nu niet te lang zonder enige vorm van voeding laten staan. Als hij hier verder geen geschiedenis van heeft, zijn een paar uur zonder eten echt geen ramp. Je kan zijn prop-gedrag na afloop dan alsnog temperen door op stal gebruik te maken van slowfeed technieken.

Helpt dit?

Wat het zoutblok betreft: voor zover ik weet treden er geen rare chemische processen op wanneer likstenen een tijdje ongebruikt blijven liggen. Wel zou ik het blok schoonmaken. Het kan zijn dat de buitenste laag heel hard is geworden doordat het zout vocht aantrok en aan zichzelf is gaan klonteren. Dit kan echter geen kwaad zolang hij er maar niet op bijt. Ik zou het zoutblok na schoonmaak dus gewoon aanbieden en kijken of hij er wat mee doet. Het is zonde om een nieuw zoutblok te kopen als je niet weet of hij er überhaupt wat mee doet, nietwaar?

Trouwens: heel goed dat je zo op het welzijn van Blessie let en dat je doet wat je kan voor hem wanneer je naar hem toe kan!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 21:30

Blessie heeft nog geen maagzweer gehad maar omdat Blessie gewend is 24/7 altijd iets te eten te hebben ben ik bang dat de kans bestaat dat ze zoiets krijgt. De eigenaar wil geen hooi in de bak omdat het hooi dan word vermengd met het zand en dat vind ze niet handig. Wat ik ook aan de ene kant begrijp.
Maar omdat de eigenaresse niet veel tijd heeft ben ik bang dat die paar uurtjes al snel 3,4 uurtjes kunnen worden of zelfs een middag... En zolang zonder eten is Blessie niet gewend dus krijgen we daar problemen mee denk ik.
Ik heb dit ook al gezegd tegen de eigenaar maar die vind dat als Blessie gewoon weer kan eten in de stal dat er dan niks aan de hand is. Voor Blessie ga ik ook een slowfeeder kopen zodat ze het eten inderdaad niet gaat opschokken.
Dus het is niet een ramp als Blessie een middagje zonder hooi staat en dat ze de rest van de tijd hooi in de stal uit een slowfeeder krijgt?
Zelf ga ik nog proberen oplossingen te zoeken om toch hooi te kunnen geven in de bak want dat zou natuurlijk wel ideaal zijn.
Bedankt voor de tips!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 07:29

Het gaat een stuk beter met Blessie. Ik ben woensdag nog even wezen kijken en ze was lekker aan het suffen in de bak. Toen ik haar in de stal zette stortte ze zich niet meteen op haar hooi dus daar krijgen we gelukkig niet veel problemen mee. Ik merk wel dat ze lekkerder in haar vel zat omdat ze nu natuurlijk lekker naar buiten kan met dit mooie weer. In de bak kan ze rennen wat ze wil en ze heeft volgens mij niet veel last van haar voetjes maar zodra ze op de stenen komt begint ze weer moeilijker te lopen. Dus het is nog lang niet over. Maar omdat ze nu zo goed in haar vel zit hoop ik dat ze sneller minder pijn zal hebben ;) Omdat ik denk dat ze zich verveelt in de bak heb ik een jolly ball gekocht voor haar. Ik ben benieuwd of ze er naar omkijkt :j Omdat Blessie geen gras krijgt nu ben ik gaan kijken welke voedingstoffen ze mist en wat ik daar aan kan doen. Nu heb ik op de website van paardnatuurlijk gekomen en omdat de manier waarmee ze met paarden omgaan mij erg aanspreekt ben ik verder gaan kijken op die site en gaan zoeken hoe ik de voedingstoffen die Blessie niet meer binnenkrijgt dan toch aan kan bieden. Toen heb ik de likstenen van paardnatuurlijk bestelt en ze zijn gisteren aangekomen. (wat zijn ze trouwens zwaar :') ) Ik moet vandaag met de fiets naar mijn verzorgpaardjes (wat ik niet zo erg vind hoor) dus ik kan die likstenen niet meenemen. :\
Dus Blessie en mijn andere verzorgpaardjes krijgen die liksteen pas over een paar dagen..
Ook heb ik trouwens een slowfeeder bestelt voor Blessie zodat als ze op stal staat langer over haar hooi doet.
sorry voor het lange verhaal :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 07:55

Krijgt ze ook een vitamine supplement? Ik geloof zelf niet dat ze alles uit een steen halen.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 08:42

capopjekop schreef:
Krijgt ze ook een vitamine supplement? Ik geloof zelf niet dat ze alles uit een steen halen.

Nee ze krijgt geen vitamine supplement. Daar heb ik wel naar gekeken maar volgens de voedingscalculator van paardnatuurlijk heeft Blessie aan hooi en hun liksteen genoeg. Maar ik heb het ook niet gekocht omdat de eigenaar dit dan elke dag moet geven en ik verwacht dat ze dat niet nodig vind.
Welke vitamine supplement heb jij als ik vragen mag?
En is dat wel goed voor een hoefbevangen paard?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:00

Wauw doe mij zo'n verzorgster als jij! Supergoed dat je zo blijft nadenken en aandringen om oplossingen te vinden. Als ik de eigenaresse was zou ik je nooooit wegsturen omdat je bemoeierig bent, ik zou harstikke blij zijn dat iemand zich net zo hard zorgen maakt om de paarden als ik!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:04

Ik voer zelf de marstall force bij.

Overigens hebben die van mij een tijd ook alleen op ruwvoer en hooi gestaan met een liksteen. Maar ze zagen er toen toch niet zo gezond uit als ze nu zien. Hun vacht glimt nu veel meer

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:07

Je bent super goed bezig! Echt top hoe jij je inzet voor je verzorgpony!

Intens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:46

TS, groot compliment voor je inzet! Super hoe je meedenkt, tips aanneemt en je verdiept in wat t beestje mankeert zodat je ervan kan leren en m nog beter kan helpen. Jammer dat de eigenares slecht naar je luistert.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:15

Je kunt ook eens naar metazoa kijken, daar doen mijn pony's het goed op. Ook geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, mijn pony's zijn ook Shetlanders. Je hoeft hier ook maar heel weinig van te voeren, het is dus niet zo duur! :)

Echt heel goed dat je je zo inzet voor de pony! Top verzorgster! :)

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 07:38

Heel erg bedankt voor de complimentjes :o ik wil gewoon graag het beste voor Blessie :o
Capopjekop en m1992: ik zal kijken naar jullie voer en kijken welke het beste past bij Blessie. Mag dit wel gewoon gevoerd worden nu ze hoefbevangen is?
En m1992, welk voer heb je van metazoa?