Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:49

Brainless schreef:
annechica schreef:
Ja die worden regelmatig ontwormd! Een maand geleden nog als ik het goed heb.

Ook tegelijk met de pony van jullie?

Ja , maar omdat we onze pony zo mager vonden heb ik contact met de da opgenomen om nog een extra mestonderzoek te doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:52

Er zijn toch nog alternatieven dan enkel deze plek en een manege waar ze niet buiten staan?
Lijkt mij gewoon een excuus.
Als je niet meer eten gaat geven, gaat ze nooit niet bijkomen, integendeel.

Er niet mee rijden tot ze kwa gewicht beter is en er een dierenarts is geweest en de kreupelheid is opgelost en een bloedonderzoek laten doen, zou ook niet mis zijn.
Als ze bv wormen heeft, kan je nog zoveel eten geven als je wilt, zal niet helpen want de oorzaak is niet weg.
Een mestonderzoek kan negatief zijn, terwijl ze wel wormen kan hebben.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:57

chanel1985 schreef:
Er zijn toch nog alternatieven dan enkel deze plek en een manege waar ze niet buiten staan?
Lijkt mij gewoon een excuus.
Als je niet meer eten gaat geven, gaat ze nooit niet bijkomen, integendeel.

Er niet mee rijden tot ze kwa gewicht beter is en er een dierenarts is geweest en de kreupelheid is opgelost en een bloedonderzoek laten doen, zou ook niet mis zijn.
Als ze bv wormen heeft, kan je nog zoveel eten geven als je wilt, zal niet helpen want de oorzaak is niet weg.
Een mestonderzoek kan negatief zijn, terwijl ze wel wormen kan hebben.

Dat is geen excuus. Er is ook nog een dierenweide maar daar is geen plek.

We rijden der al niet meer, da zijn we mee bezig en dan kan er idd een bloedonderziek worden gedaan en kreupelheidsonderzoek. Nu moet eerst de da even reageren. Dab gaan we zo snel mogelijk veder want ik vind dit ook totaal geen leuke situatie. Maar ik weet dat jullie willen helpen, super bedankt iederen!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:57

Ik denk dat het hele probleem is dat waar de pony nu staat lekker goedkoop is of misschien zelfs wel gratis omdat hij bij bekende staat.
Gaan ze de pony verplaatsen zijn ze dus meer geld kwijt wat ze er waarschijnlijk niet voor over hebben.
Die 6 plekken hooi hoort ze in haar eentje al te krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:58

Is jullie pony ook getest op longwormen (en evt bloedwormen)?
Want dat gaat beide niet met een normaal mestonderzoek.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:58

Dus er is enkel een manege, een dierenweide en de plaats waar je nu staat?

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:59

Ik denk gezien de situatie waar de pony nu staat dat het geen wormen heeft.
Als ze op dit moment 2 plakken hooi krijgen met z'n 3e... een halve schep senior brokken... en het 24/7 buiten staan zonder deken dat dat de boosdoeners zijn voor de pony

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:01

NatalieLot schreef:
Wel nikas normaal gesproken als een paard kreuepl is krijgt die boxrust, en koelen is zeker nooit verkeerd en eigenlijk het beste wat je altijd kunt doen en niks verkeerds mee doet. Hetzelfde met het voer, grasmix is hartstikke goed en de natures best zit niet veel in, een paard in training hoort 4 kilo brok te krijgen. Een paard op rust dus de helft.

Waar haal jij die wijsheid vandaan? Een paard in training hoort 4 kilo biks te krijgen? Sowieso staat daar geen regel voor, want het ene paard heeft nu eenmaal meer nodig dan de ander. Maar 4 kilo is belachelijk veel, zelf voor intensieve training.
Mijn paard krijgt 2x een handje brok per dag, verder veel hooi. Is eerder nog wat te dik dan te dun op het moment.
Ook krijgt lang niet ieder paard boxrust bij kreupelheid, sterker nog: met de meeste moet je stappen aan de hand. Voor dat soort adviezen moet je toch echt de oorzaak weten. Pony moet dus gewoon eens een keer naar de kliniek om grondig nagekeken te worden. Op de foto en/of echo met dat been en advies omtrent de conditie.
Vanaf de computer kunnen wij geen diagnoses doen.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:03

Brainless schreef:
Is jullie pony ook getest op longwormen (en evt bloedwormen)?
Want dat gaat beide niet met een normaal mestonderzoek.

Uhm nee dan dat niet. Kam dat met een bloedonderzoek??

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:03

chanel1985 schreef:
Dus er is enkel een manege, een dierenweide en de plaats waar je nu staat?

Voor in de buurt waar ik heen kan wel ja. Is dat zo raar?

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:06

Wendy1989 schreef:
Ik denk gezien de situatie waar de pony nu staat dat het geen wormen heeft.
Als ze op dit moment 2 plakken hooi krijgen met z'n 3e... een halve schep senior brokken... en het 24/7 buiten staan zonder deken dat dat de boosdoeners zijn voor de pony

We willen volgendjaar zeker dekens opdoen als ze daar zoveel energie moet insteken om zich warm te houden. Een halve schep senioren brokken is in het droog, dan komt et nog water bij. Ook dit wil ik gaan verhogen aangezien dit geen kracht maar ruwvoer is.

coline22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:08

De pony is pas 4 jaar, niet in conditie, soms kreupel en oogt niet happy op de strandfoto's. Als ik dan lees dat de pony 6 dagen in de week belast wordt met rijden/longeren heb ik maar 1 conclusie. Buiten dat hij wellicht wat mankeert is zijn agenda overvol! Dat kan hij op zijn leeftijd niet aan, te weinig eten en zwaar moeten werken (1 1/2 uur naar het strand rijden......dat is veel en veel te zwaar voor een pony in die conditie en op die leeftijd). Ik kan je 1 advies geven, rust, rust, eten, eten, koop een deken zodat hij al zijn energie in groeien kan steken, en breng zijn overvolle agenda terug naar 3 keer per week een half uurtje rijden...Meer en meer dan genoeg!
Ik heb ook een paard gekocht in die conditie twee jaar terug en je moet hem nu eens zien....Sorry van bovenstaande maar dit is echt denk ik wat je kan helpen, wil voorkomen dat je pony straks versleten is op te jonge leeftijd. Mijn vorige paard heb ik van zijn 3e tot zijn 28e gehad en die heb ik ook in zijn jonge jaren met zeer veel beleid gereden, anders was hij nooit 28 jaar geworden...

Anoniem

Re: Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:13

Hebben jullie aan de veearts verteld dat ze maar 4 plakken hooi krijgen? Misschien kan de veearts er wat van zeggen tegen de staleigenaar. Soms nemen mensen wel iets aan van een veearts.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:14

coline22 schreef:
De pony is pas 4 jaar, niet in conditie, soms kreupel en oogt niet happy op de strandfoto's. Als ik dan lees dat de pony 6 dagen in de week belast wordt met rijden/longeren heb ik maar 1 conclusie. Buiten dat hij wellicht wat mankeert is zijn agenda overvol! Dat kan hij op zijn leeftijd niet aan, te weinig eten en zwaar moeten werken (1 1/2 uur naar het strand rijden......dat is veel en veel te zwaar voor een pony in die conditie en op die leeftijd). Ik kan je 1 advies geven, rust, rust, eten, eten, koop een deken zodat hij al zijn energie in groeien kan steken, en breng zijn overvolle agenda terug naar 3 keer per week een half uurtje rijden...Meer en meer dan genoeg!
Ik heb ook een paard gekocht in die conditie twee jaar terug en je moet hem nu eens zien....Sorry van bovenstaande maar dit is echt denk ik wat je kan helpen, wil voorkomen dat je pony straks versleten is op te jonge leeftijd. Mijn vorige paard heb ik van zijn 3e tot zijn 28e gehad en die heb ik ook in zijn jonge jaren met zeer veel beleid gereden, anders was hij nooit 28 jaar geworden...

Als je terug had gelezen had je gelezen dat ze niet 6x per week word gelongeerd/gereden. Veder wa het met de auto 1,5 uur rijden en niet onder het zadel ofzo. Ik ga echt niet eers 1,5 uur naar het strand rijden, dan daar rijden en weer tetig. Ik ben niet gek. Ze vond het strand helemaal geweldig, jammer dat dat niet te zien is op de foto's. En nee het is niet zo dat ik het geweldog vond dat pony het dan ook gelijk leuk vond. Zo bekijk ik dat niet.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:14

safina schreef:
Hebben jullie aan de veearts verteld dat ze maar 4 plakken hooi krijgen? Misschien kan de veearts er wat van zeggen tegen de staleigenaar. Soms nemen mensen wel iets aan van een veearts.

Dat heb ik nog niet verteld nee aangezien de da nog niet had gereageerd, maar dit is een slim idee idd! Bedankt! (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:17

annechica schreef:
Ik ga proberen dat ze meer hooi krijgen! Miss wilt mijn vader even in overleg gaan met de stalbeheerder.

Goed idee! En als je vader twijfelt, laat hem dan eens bij de veearts informeren hoeveel hooi een pony moet!

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:19

safina schreef:
annechica schreef:
Ik ga proberen dat ze meer hooi krijgen! Miss wilt mijn vader even in overleg gaan met de stalbeheerder.

Goed idee! En als je vader twijfelt, laat hem dan eens bij de veearts informeren hoeveel hooi een pony moet!

Ja, mijn vader vind zelf ook altijd dat ze weinig krijgen dus daar zal hij niet aan twijfelen (: miss als mijn vader het zegt en de da dat hij er meer over na gaat denken voor meer hooi (:

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:21

Ik zie dat jullie uit Zeewolde komen. Daar zijn genoeg stallen en in de omstreken. Ik snap dat het fijn en leuk is om bij vrienden te staan, maar het gaat om het welzijn van jullie paard. Dat hoort op nummer 1 te staan.

Vind het ook belachelijk dat je met een paard wat in die conditie is naar het strand gaat. :? Als je paard ziek is ga je er toch niet op zitten.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:27

Jullie paardje ziet er inderdaad erg magertjes uit. Ik zou een zak luzerne kopen en bij gaan voeren.
Die paar plakjes hooi in een paddock??? Want ik lees niets meer over een weide. Dus per dier een plakje, van een klein baaltje?? Kom op zeg dat kan toch niet. Tja ik weet uit ervaring dat ezels dik worden van de lucht.. Maar ik weet ook van de longwormen. Weet jij voor hoeveel kilo ze ontwormd zijn? Want als ze daar net zo op bezuinigen als op het hooi, heeft de hele ontworming geen nut.
Meisjes.. pak je spullen en ga daar weg. Zorg goed voor het dier wat je zo graag wou hebben. En laat het niet aan een ander over, dat gaat maar al te vaak fout. Een dierenarts kan ook op jullie tijd komen, dus na school. Schrijf alles op en even ter waarschuwing, neem eens een andere dan degene die er altijd al komt. Ik zeg absoluut niet dat het moedwil is of onwetendheid, maar het is jullie pony, dus doe wat je moet doen.
Sterkte en veel wijsheid gewenst.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:29

Samsie schreef:
Ik zie dat jullie uit Zeewolde komen. Daar zijn genoeg stallen en in de omstreken. Ik snap dat het fijn en leuk is om bij vrienden te staan, maar het gaat om het welzijn van jullie paard. Dat hoort op nummer 1 te staan.

Vind het ook belachelijk dat je met een paard wat in die conditie is naar het strand gaat. :? Als je paard ziek is ga je er toch niet op zitten.

en kreupel en mager al helemaal niet lijkt mij :7

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:33

geerke schreef:
Samsie schreef:

en kreupel en mager al helemaal niet lijkt mij :7

Ze was toen niet kreupel. Al 3 maanden niet ofzo. Jullie verklaren me bijna voor gek. Ik zou nooit op een paard stappen die dan kreupel is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:38

jolinebonnie schreef:
danamuts schreef:
2 plakjes hooi? mag dan toch hopen dat je plakken van een 300kg baal bedoeld?
Hoe wordt ze getraind? Dagelijks ? wanneer is ze kreupel? (na een bosritje, een uur dressuren in de bak , longeren , springen of gewoon na rust?

Met een wormbesmetting niet ontwormen? Ben sowieso al geen fan van mestonderzoek (je ziet alleen de wormen die mee naar buiten komen, niet wat er nog in zit) en als je al wormen in de mest vind, heel gauw die spuit erin. Waarschijnlijk komt ze daarna ook wel weer aan

We rijden haar ongeveer 4 keer per week. 1 dag in de week volledig rust en de 2 andere dagen longeren of iets in die trend. Wat betreft wanneer ze kreupel is, is erg afwisselend. De ene keer na een bosrit, andere keer na het springen of ook bijvoorbeeld na het stappen op het harde en dan 5 minuutjes stilstaan en als je dan weer verder stapt dat ze weer kreupel loopt. Overigens laat ze dit niet zien (er is altijd iemand mee met rijden die er op let) tijdens het rijden maar pas na het afzadelen als ze weer de stal inloopt.

Hier staat dat je er op rijdt...en ze laat niet zien dat ze kreupel loopt,hoe zie jij het dan?
Ik geloof dat ik er steeds minder van ga begrijpen.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:42

jolinebonnie schreef:
danamuts schreef:
2 plakjes hooi? mag dan toch hopen dat je plakken van een 300kg baal bedoeld?
Hoe wordt ze getraind? Dagelijks ? wanneer is ze kreupel? (na een bosritje, een uur dressuren in de bak , longeren , springen of gewoon na rust?

Met een wormbesmetting niet ontwormen? Ben sowieso al geen fan van mestonderzoek (je ziet alleen de wormen die mee naar buiten komen, niet wat er nog in zit) en als je al wormen in de mest vind, heel gauw die spuit erin. Waarschijnlijk komt ze daarna ook wel weer aan

We rijden haar ongeveer 4 keer per week. 1 dag in de week volledig rust en de 2 andere dagen longeren of iets in die trend. Wat betreft wanneer ze kreupel is, is erg afwisselend. De ene keer na een bosrit, andere keer na het springen of ook bijvoorbeeld na het stappen op het harde en dan 5 minuutjes stilstaan en als je dan weer verder stapt dat ze weer kreupel loopt. Overigens laat ze dit niet zien (er is altijd iemand mee met rijden die er op let) tijdens het rijden maar pas na het afzadelen als ze weer de stal inloopt.

Hier staat dat je er op rijdt...en ze laat niet zien dat ze kreupel loopt,hoe zie jij het dan?
Ik geloof dat ik er steeds minder van ga begrijpen.[/quote]

Je begrijpt het idd niet. Tijdens het rijden laat het het niet zien. Maar een x na het rijden hadden we der afgezadeld en had ze ven stilgestaan. Toen wouden we der weer in de paddock zetten en toen liep ze niet goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:44

ben jij nou Jolinebonnie@ of Annechica@....of allebei?

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:46

de ene is de zus van de andere @geerke