gaatje in hoefzool

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:02

LiannePuthzy schreef:
ah oke geerke, dat lijkt mij logischer, ik weet nie zeker maar volgensmij zijn zo ongeveer alle bacterien wel dood na heel veel wondspray en betadine (Geen idee)
wat me vanochtend wel opviel dat ze zodra ze uit haar stalmoest (omte kijken hoe ze liep) liep ze dus echt kreupel maar zodra ik haat wou terugzetten liep ze mij bijna omver en stond ze weer heel snel in der box

Ik denk dat ze je ontzettend voor de gek houdt en gewoon op drie benen loopt om jou te pesten :n want dat suggereer je toch met je post?
Heb je je ooit verdiept in het fenomeen "paard"? Jeetje, jullie verdienen geen paard. Als jou vlees door een snee in je nagel er uit kwam en je zoveel pijn had dat je je hand niet meer kon gebruiken zou je ook lekker doorlopen zeker. Bah bah bah

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:23

LiannePuthzy schreef:
vandaag wel de hoef schoongemaakt wat al vrij moelijk was (denk aan been wegtrekken enz) ze liep beter als vanochtend, heb der even los laten staan, daar liep ze wel kreupel amar niet zo erg als gister of vanochtend
DA is dus ook nie gebeld omdat me ma (en ik ook) t best onzin vinden om te bellen als ze toch beter gaat lopen

das mooi....je weet wat er gebeurt als het hoefbeen ontstoken raakt?Dan is het in jullie geval einde paard.
Ik vind dat met jullie kennis...of liever het ontbreken ervan,toch wel aangewezen zijn op een dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:24

Normaal reageer ik nooit in dit soort topics, maar nu wil ik toch ff mijn ei kwijt.

TS, welk NUT heeft het om een hoef schoon te maken en te ontsmetten als je die vervolgens weer gewoon in vuil, mest, urine laat staan? NIKS. Want je zet je net ontsmette voet opnieuw recht in een bron van vieze beestjes.
Teer sluit een hoef af, dan kan er geen lucht meer bij. Presenteer even een feestmaal voor ziektekiemen joh, die willen niks liever! Lekker vochtig, warm, geen zuurstof. Die zijn daar even blij mee als jij wanneer je de staatsloterij zou winnen. Teer heeft geen enkele geneeskundige werking!
Een drukverband houdt de boel bij elkaar, nu geef je zwelling en ontsteking gewoon vrij spel.

Ontsmetten betekent niet dat er niks geraakt kan zijn binnenin door dat mes wat nu beschadigd is. Betadine gaat dat niet herstellen. Teer gaat de lederhuid niet op zijn plek houden, dat is geen lijm waar je de boel even mee dicht kleeft. Integendeel, door de teer te smeren zorg je net dat er ook geen betadine of ontsmetting meer in de wonde kan! Teer spoel je niet even weg met wat water, want dat is waterafstotend. Kan je betadine/wondspray/eender wat op gaan kappen, het kan er gewoon niet meer bij omdat je de boel hebt afgesloten. Ook etter/pus/ontstekingsvocht kan er dus niet meer uit.

Sla een keer een spijker door je nagel en vertel me dan hoe leuk dat is als we daar vanalles op gaan smeren. Vertel me maar hoeveel pijn het doet als er onder je nagel wat gaat opzwellen en druk geeft. Je jankt de boel bij elkaar.

Je paard trekt het been weg: zou jij je voet niet wegtrekken als er onderaan een gat zit waar men de hele tijd aan gaat prutsen en vieze dingen in gaat douwen of op gaat smeren en wat pijn doet? Zonder benen geen paard, er zitten flink wat bloedvaten in een hoef. Als daar schade is, en toegang voor beestjes en kiemen van buitenaf, nou veel succes dan.

Jasmijn159

Re: gaatje in hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:27

Niet te veel weken, daar wordt de hoefzool zacht van en kan gaan prolaberen (onderliggend weefsel komt dan door de hoefzool naar buiten gezet), zoals nu ook al een beetje gebeurt.
Let ook op dat ze niet hoefbevangen wordt aan haar andere been, waar ze heel de dag op moet staan om haar pijnlijke been te ontzien.

Bel een dierenarts!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:39

Wil je helemaal niets met bovenstaande (goede!) tips en uitleg: prima, jouw paard.
Neem aub wel de tip aan een rolletje teerverband en wat gaas in je zadelkast te duwen. Teerverband kost ong 2,- is makkelijk aan te leggen en blijft goed zitten. Maar vooral: behoed je paard voor risico op hoefzweer...

Bedenk dat paarden geweldige acteurs zijn...in het doen alsof er niks aan de hand is. Tonen ze pijn dan worden ze opgegeten. Vroeger door wolven, en nu gaan ze in de frikandellen. Die frikandellen zegt paarden misschien niks, maar het risico op opgegeten worden zit in die hersend opgeslagen. Een paard dat pijn toont, heeft écht pijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 20:58

ik wil er heus wel wat mee, maar ze loopt beter als gister en vanavodn liep ze beter als vanochtend, wrm zou ik dan een veearts bellen?
vuil stoppen we er nie in maar halen we er uit en spoelen t er uit en zette haar daarna terug in een schone box, verbinden zal nou nie echt gaan als ze al begint haar been weg te schoppen als we al alleen maar voetje vragen, nu gebruikt ze min of meer dat been weer... t lijkt wel of bokt steeds het woord, t gaat beter vervangt is t woord t gaat als maar slechter
mijn moeder heeft gezegd dat als er een veearts bij moest komen dat dat wel gezegd werd dor de eigenar van de stal, voor degene die willen weten wie dat is stuur maar mail, diegene weet best wel heel erg veel van paarden af en heeft er zelf ook naar gekeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:02

Welk NUT heeft het om te spoelen en dan weer terug in de str*nt te zetten? Leg me dat eens uit?

Een stalbaas kan het ook fout hebben. Vaak genoeg gezien, en zelfs diegene die zogenaamd alles weten kunnen zich ook flink vergissen. Anders waren ze wel DA geworden. Als het trouwens de smid is van je stalbaas dan kan ik me goed inbeelden dat die beste man er geen drama van maakt: jouw paard heeft letsel door een ongeschoold en onbevoegd persoon, die op zijn advies gehandeld heeft. Maw, moest dit in mijn geval voorvallen, dan zou ik niet alleen de DA bij halen maar sterker, ik zou verdomd de rekening 100% naar hen doorsturen... Als je stalbaas zo slim is, dan laat hij écht geen niet-gediplomeerd smid aan een paard van klanten komen. Want ja, als het mis gaat, dan zal de verzekering daar niet vrolijk van worden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:06

Je benoemt dat er 'vlees' naar buiten steekt. Dat er wondspray en teer op is gedaan, maar verder niets. Dat het paard kreupel de box uit komt en bij verzorging haar hoef weg trekt.

Tja...afgaande van je berichten had ik die da laten komen... Niet omdat ik jullie op kosten wil jagen, of vervelend wil zitten doen. Maar omdat de situatie echt serieus klinkt. Een ontsteking maakt het vele malen serieuzer, en die ellende zie ik je paard en jullie graag bespaard. Het is toch ook niet voor de lol dat je hier tips bent komen vragen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:26

Om je vraag te beantwoorden waarom de dierenarts te bellen.

Ik heb zelf een paard met een nageltred gehad. Hoefsmid trok een lange roestige spijker uit de straal. Paard liep na het uittrekken van de spijker niet kreupel(kreng heeft er ruim een week ingezeten, zat geen kopje aan dus per toeval gevonden bij het bekappen, dierenarts dacht aan peesprobleem)
Advies was om te weken in soda, dat heb ik een week lang gedaan. Paard liep top dus ik dacht dat het met een sisser af liep en ben weer gaan rijden.
2 weken daarna (dus drie weken na de nageltred gevonden was) vond ik mijn paard op 3 benen, wondje zat alsnog vol met bacterien, was dicht gegroeid maar van binnenuit vol prut gelopen. Het moment dat de dierenarts het open maakte kwam er een zuigend geluid en stroomde de prut letterlijk over.
Dit heeft me bijna mijn paard gekost, godzijdank is hij eruit gekomen maar ik heb er veel spijt van gehad dat ik niet mijn gevoel heb gevolgd en direct de dierenarts heb gebeld ipv eerst alleen een beetje weken.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:32

Mijn paard had ook wondje aan hoef, en die hebben we toen bekapt en is op therapeutisch beslag gekomen, dus met plaatje ijzer onder de hoef, ze stond voor ook altijd op een ijzer, er zat verband tussen , zodat t vlees niet zo naar buiten komt en t gat weer dicht groeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:34

Hier ook eens nageltred gehad, paard heeft ijzer afgetrapt, dat is gedraaid en met een lip in de zool terecht gekomen. Geen bloed, niks, ijzers was net die ochtend gezet en toch ook gelijk DA erbij die de boel mooi ingepakt heeft. Beter voorkomen dan genezen. Paard liep zelfs met dat ijzer fout in de voet gepind nog normaal.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:50

TS ik vraag me ten zeerste af waarom jij steeds topics opent op bokt voor advies?
Want in het eerdere topic werden er allerlei smoesjes verzonnen om maar geen da te bellen, en nu gewoon weer.
Ook toen kreeg je paard niet de juiste zorg en nu weer.

Je doet het onder het mom van adviezen, maar waarom wil je die? Want je doet er werkelijk niks mee.
En opeens gaat het dan weer beter, was toen ook zo.... maar later toch weer een stuk slechter..... je krijgt opnieuw goed advies en vervolgens gaat het opeens vanzelf weer beter...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:02

Hele diepe zucht.... Een bord voor je kop en geen paard waard.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:05

kiki1976 schreef:
TS ik vraag me ten zeerste af waarom jij steeds topics opent op bokt voor advies?
Want in het eerdere topic werden er allerlei smoesjes verzonnen om maar geen da te bellen, en nu gewoon weer.
Ook toen kreeg je paard niet de juiste zorg en nu weer.

Je doet het onder het mom van adviezen, maar waarom wil je die? Want je doet er werkelijk niks mee.
En opeens gaat het dan weer beter, was toen ook zo.... maar later toch weer een stuk slechter..... je krijgt opnieuw goed advies en vervolgens gaat het opeens vanzelf weer beter...

Precies helemaal mee eens!!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:24

Euhm ik ben dus wel een paard waard...
Smid is een kennis van de eigenaar, normaal komt er een ander, ik moest van mijn moeder advies zoeken/vragen via internet dat doe ik dus door moffel van dit topic...
Ikzelf heb niet t geld om de veearts te betalen en heb momenteel niet genoeg tijd voor een baantje.
Tuurlijk ik weet dat ik zelf mijn verantwoording moet nemen, maar als ik t geld nie heb om een veearts ofzo te betalen gaat t ook moeilijk, en als mijn vader en moeder t ook nie willen, tja daar kan ik weinig aan doen, tuurlijk heeft t schoonmaken en ontsmetten geen zin als de omgeving vies is, dus we mesten (heel normaal) gewoon de box uit

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:26

sta jij de hele nacht naast de box om elk poepje op te ruimen.

Waarom heb je de hoef niet verbonden?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:31

Eerlijk gezegd denk ik dat er best een slotje op dit topic kan ....

Dit paard mag duidelijk totaal geen moeite en geld kosten!

Dus als de eigenaars al geen enkele moeite willen doen, waarom zouden wij nog tijd en energie in adviezen in dit topic stoppen?!
Totaal zinloos dit .... -O-

Zes pagina's verder met goede en goedbedoelde adviezen en een TS die er totaal niks mee wil doen en de ouders al helemaal niet .... Erg jammer, vooral voor het 19-jarige paard in kwestie! ;(
Laatst bijgewerkt door simodi op 12-01-15 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:32

En een uur later ligt er weer mest in waar ze dan tot dag nadien in trapt. Dan kan je er beter een kakzak achteraan binden.

De smid is een kennis. En dan? Maakt dat het normaler? Nee. Hij maakt een fout als smid met nadelige gevolgen voor je paard. Hij hoort hier zijn verantwoording voor te nemen. Sterker nog, HIJ had moeten adviseren om de DA erbij te halen. Maar nee, hij is niet gediplomeerd dus helemaal niet gemachtigd om kapwerk te doen. Komt er op neer dat de boel maar afgedaan wordt als "niks ergs aan het handje", want dan hoeft hij ook nergens voor op te draaien. Wanneer mijn smid een fout maakt, dan ben ik daar 100% zeker van dat we dat samen kunnen oplossen en dat hij tussenkomt in de onkosten, want hij heeft mijn paard schade toegebracht. En anders gewoon de verzekering erbij, klaar. Wanneer zo iemand recht in zijn schoenen staat, dan kan je dat gewoon netjes oplossen en dan neemt die ook zijn verantwoordelijkheid. Je laat een klant niet zomaar aanklooien om jezelf of een ander te beschermen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:33

MayDayParade schreef:
Waarom heb je de hoef niet verbonden?

Omdat ze dat niet kan omdat het paard dat i.v.m. pijn niet toelaat, en ze niet een DA willen laten komen zodat hij het wel kan verbinden, daarom.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:36

LiannePuthzy schreef:
ik moest van mijn moeder advies zoeken/vragen via internet dat doe ik dus door moffel van dit topic

Ik heb net zowel dit topic als het topic over de snee in het been gelezen.
Je zoekt advies? Mijn advies: verkoop dit paard. Komt op mij over als "wel de lusten, niet de lasten"

Het mag blijkbaar niets kosten? Géén paard is nog veeeeel goedkoper. Toedeloe.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:37

En omdat een verbandje geld kost.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:42

Art. 2.1 lid 6, Wet dieren... Het onthouden van medische zorg aan een ziek of gewond dier is niet alleen kwalijk, maar ook strafbaar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:46

Even wat gekopieerd wat de wet zegt betreft het houden van dieren:

Citaat:
Artikel 1.7 Verzorgen van dieren
Degene die een dier houdt, draagt er zorg voor dat een dier:
a. wordt verzorgd door een persoon die beschikt over de voor die verzorging nodige kennis en
vaardigheden;
b. slechts onder de hoede wordt gesteld van een persoon die kennelijk tot de verzorging in staat is;
c. dat ziek of gewond lijkt onmiddellijk op passende wijze wordt verzorgd;
d. een toereikende behuizing heeft onder voldoende hygiënische omstandigheden;
e. een voor dat dier toereikende hoeveelheid gezond en voor de soort en de leeftijd geschikt voer krijgt
toegediend op een wijze die past bij het ontwikkelingsstadium van het dier;
f. toegang heeft tot een toereikende hoeveelheid water van passende kwaliteit of op een andere wijze
aan zijn behoefte aan water kan voldoen;
g. voldoende verse lucht of zuurstof krijgt.

TS neem aan dat verdere uitleg niet noodzakelijk is.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:48

Wat ik me afvraag...... al wel ff
Is waarom ts de meest ongewone voorvallen heeft met paard-lief er nooit foto's gemaakt worden al smeken er 10 andere bokkers erom....

Paard steeds op wonderbaarlijke wijze geneest.
Mama altijd de boze hex is die nooit geld wil uitgeven.......

En TS de gene die de onschuld speelt en alle goede raad en tips toch in de wind gooit.

Maar wel steeds raad aan anderen geeft over wat zij zouden moeten doen in TS-raad.

Sorry ik begin toch echt een heeeeel ander cenario te zien dan een ziek paard.

En zoals hierboven geschreven begin ik er toch steeds meer over te denken om dat artikel van kracht te laten worden....

Nee je bent geen paard waard in mijn mening sterker nog ik zou je de vlooien van de katten nog niet cadeau doen.

Waarom??? omdat je een dier hoe klein of hoe groot ook van medische zorg voorziet. al is het dan 1e kerstdag. who cares?????

zelf ga je toch ook naar een ziekenhuis als je verrekt van de pijn? en je bot steekt uit?
dan zeg je toch ook niet goh ik hem mn poot gebroken ach over 2 weken groeit er wel een velletje over het bot heen..........

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:00

Bizar dit topic en de manier waarop TS reageert.
Wat Geerke zegt: De prolaps moet tegendruk hebben.
NIET gaan schoonmaken of er überhaupt aanzitten. Het paard barst van de pijn als het een prolaps is. Dat ze beter loopt volgens TS wil niet zeggen dat er geen medische hulp meer nodig is.
Heb zelf in september door hoefzweer een paard met een prolaps gehad.
De voet is eerst volgeteerd. (Er zijn mensen die zeggen dat teer nergens goed voor is en bacteriën insluit, maar teer droogt weefsel uit. En dat moet bij een prolaps. Het weefsel moet zich terugtrekken zodat de zool kan dichtgroeien).
De hoefzool is vervolgens volgestopt met 'touw', teer en een lederen zooltje met ijzer. Dit zorgde voor tegendruk. Daarna is hij nog 2 keer (met 7 weken tussentijd) opnieuw beslagen, deze keren met 'zachte' kitvulling onder het zooltje, weer voor tegendruk en pas na 3 maanden (!) was hij weer helemaal rad.

Dus TS, actie vereist. Of je nou wil of niet, je bent verplicht je paard zorg te geven. Succes.