Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:18

Stomme vraag misschien: maar waarom verdoof je hem niet gewoon zodat hij bekapt kan worden?? Dit gebeurd ook vaak bij jonge paarden die totaal niets kennen, werkt fijner vor het beest, de smid en de eigenaar en meestal gaat het de keer daarop al een stuk prettiger :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:19

Koper schreef:
safina schreef:
Nu gaat de vijl weg als hij gespannen raakt. Ik denk dat de crux zit in het omdraaien: bij stress blijft de vijl. Bij ontspanning gaat hij weg.

Als jij steeds stopt als hij gespannen raakt, leert hij dat dat angst en spanning de juiste reactie is om er vanaf te komen. In feite bekrachtig je daarmee zijn angst. Als het weg gaat als hij ontspant, leer je hem rustig te reageren.

Juist niet. Vijl weghalen voordat hij gespannen raakt.

Ja ervoor of als hij terug ontspant ;) Probleem is dus dat dit paard niet terug ontspant maar in de 'fight&flight modus' blijft.

Verdoven is eerder in dit topic al aangehaald, de roesjes breekt ie doorheen, en daar hij blind is raakt hij er eerder meer door gestresst dan minder... Enige optie zou volledige narcose zijn, maar of dat verantwoord is op deze leeftijd....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:22

Dennisch schreef:
Stomme vraag misschien: maar waarom verdoof je hem niet gewoon zodat hij bekapt kan worden?? Dit gebeurd ook vaak bij jonge paarden die totaal niets kennen, werkt fijner vor het beest, de smid en de eigenaar en meestal gaat het de keer daarop al een stuk prettiger :)

Je snapt het verschil tussen een ziend paard wat nog gewoon niks kent en een blind paard met een trauma?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:26

Je heb ook van die kleine houten vijlen voor in je hand niet degene waar een link van stond maar gewoon platte werkt ideaal en ze vinden het vaak prettiger dan zo'n groot ding die slag is vaak langer als je vijlt, je houd de hoef anders vast en dat is ook minder comfortabel.
Wat ik zou doen is dat als ik zijn hoeven uit zou krabben die rasp er bij houden op de grond naast je leggen ben je klaar met krabben dan even wat vijlen, gewoon een paar halen aan de voorkant en klaar, niet te lang, maar juist zeer kort, kan geen kwaad brengt geen schade toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:42

Maflinger_S schreef:
..., aannemende dat jij wel in zijn draftempo mee kunt fietsen?

De vraag van de dag :') Probeer het eerst wel eens met de voeten op de grond :+ Alleen nu nog even niet want mijn ontstoken kniepees gaat daar niet zo mee lachen denk ik.. wordt dus vervolgd .. ooit ;)

Las iets van eigen nagels vijlen, kan altijd eens kijken wat die daarop doet maar denk niet dat hij de link gaat leggen met zijn nagels. Wel heerlijk out of the box :j :)

Machteld weet ik niet.. ken de naam wel maar denk niet dat ik haar kan betalen, en weet ook niet of ze naar het buitenland gaat..

Gewoon verdoven gaat 'm dus niet worden, maar dat staat er al vaker, en ook waarom :)

Ga eens op zoek naar zo'n houten vijl, ken het niet.

tamary

Re: Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:48

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:16

Machteld komt gewoon uit NL. Stroe om precies te zijn. Komt voor werk aan de universiteit regelmatig in Gent. Maar ook bij ons op de opleiding in Arnhem. Vragen staat vrij zou ik zeggen. Zeker als je probleem er mee opgelost kan zijn.
En werkt ook voor universiteit Utrecht, diergeneeskunde

En ze is etholoog (autocorrect had er ethioloog van gemaakt -O-) en ze Dr. En geen drs. Dat is wel mijn vergissing.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:15

Laatste pagina niet gelezen.. Maar hoe is hij met tangen en messen? die heb je vooral nodig hier denk ik.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:31

safina schreef:
Nu gaat de vijl weg als hij gespannen raakt. Ik denk dat de crux zit in het omdraaien: bij stress blijft de vijl. Bij ontspanning gaat hij weg.

Als jij steeds stopt als hij gespannen raakt, leert hij dat dat angst en spanning de juiste reactie is om er vanaf te komen. In feite bekrachtig je daarmee zijn angst. Als het weg gaat als hij ontspant, leer je hem rustig te reageren.

HO!! Dit klopt niet, gevalletje klepel en bel...
ANGST kun je niet voorkomen. Het is een gevoel. Je kunt niet zeggen 'je hoeft niet bang te zijn'. als je bang bent, ben je bang. (of boos, of verdrietig of welk gevoel dan ook... ).

Hoe je dat UIT is een ander verhaal. Je kunt dus idd wél trainen dat hij bijv. niet mag trappen of steigeren als hij bang is maar je kunt hem niet 'dwingen' te ontspannen.
Dat kun je alleen trainen door gewenning en te laten merken dat hij niet bang hoeft te zijn maar een dier wat al in z'n angst zit is niet trainbaar, kan niet leren.

Een dier bij iets vast houden waar hij vreselijk bang voor is zal zijn angst alleen maar bevestigd zien. Hij is bang en jij dwingt hem daar bij te blijven. Conclusie: Jij bent níet zijn veilige haven. Jij bent níet te vertrouwen. Vluchten is van levensbelang voor een paard en jij ontneemt hem letterlijk zijn mogelijkheid tot overleven.
Angst weg nemen doe je door vertrouwen en veiligheid te bieden. Ja, je mag bang zijn maar kijk... het hoeft niet... het is niet eng, ík vind het ook niet eng...

Qua trainen zie ik hier vooral mis gaan dat je te veel haast hebt. Je wilt te veel en te snel (en ookal ga je waarschijnlijk al best langzaam, voor dít paard ga je te snel... daar zit 'm de crux... léés je paard, zie wat er gebeurt en reageer daar op). Dit zit kennelijk diep geworteld en heeft dus VEEL tijd nodig en HEEL kleine mini stapjes. Neem dat waar hij bang voor is weg vóór hij spanning gaat opbouwen. Als hij spanning heeft ben je te laat en daar zul je hem door 'flooding' (zo heet die trainingsmethode, google maar) echt niet uit helpen maar het probleem alleen maar groter maken.

Je eerste stap zou moeten zijn dat hij vol vertrouwen alle vier z'n voeten wil geven en uit laat krabben. Dat mag niet meer 'voorzichtig' moeten of 'met beleid' of 'alleen als hij wil'... pas wanneer hij jou volledig heeft leren vertrouwen met een voet in je hand (let wel, dit is voor een paard het létterlijk in jouw handen geven van zijn leven... door zijn voet op te tillen en vast te houden ontneem je hem zijn mogelijkheid tot vluchten. Hij zal jou hier eerst volledig en onvoorwaardelijk in moeten kunnen vertrouwen voordat je ook maar aan die vijl mag dénken!

Pas wanneer dat kan, overall, any time, zo lang als jij nodig vindt, dán kun je verder.
En dan begin je met wennen aan die vijl zónder die te associëren met z'n voeten. leg hem eerst maar es in z'n stal (zo dat hij weet dat hij er is). Naast z'n hooi op de grond, ónder z'n hooi zodat hij hem tegen gaat komen. In z'n voerbak (pas als er geen paniek meer ontstaat van stapje 'ver weg' ga je naar 'stapje dichterbij'. En ALTIJD stoppen zodra je eerste tekenen van onrust ziet. Niet wachten, maar direct terug naar een situatie die voor hem nog acceptabel is. Ook als je merkt dat het een keer niet lukt terwijl hij het al eerder wel ok vond... terug naar waar het weer ok is, dát bevestigen en dan pas weer verder. Dat kan dus heel vaak stapjes terug doen betekenen maar dat is echt de enige manier.
Héél kleine stapjes en het paard laten bepalen tot hoe ver je mag gaan. Niet over z'n grens want dan breek je het vertrouwen wat je op probeert te bouwen weer af.

En om dit zo rustig mogelijk en zo langzaam mogelijk te kunnen doen zonder dat de druk er achter zit van 'jamaar z'n voeten'.... raad ik aan om hem nu zo snel mogelijk eerst onder volledige narcose te laten behandelen zodat je dat ook uit je hoofd kunt zetten. Want zolang dat in jouw hoofd zit zal dat je training dwarsbomen. Een paard is niet gek en voelt echt wel wanneer jij een dubbele agenda hebt...

Lees m'n blog maar es wat ik geschreven heb over Ben, de Merens die ik opgeknapt heb http://www.merensben.wordpress.com dan kun je lezen hoe ik eea aangepakt heb en hoe langzaam ik daarmee gegaan ben (en soms ook niet, en wat er dan gebeurt als je toch te snel gaat...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:48

Dank je wel voor de uitgebreide uitleg, ga je blog ook eens rustig doorlezen :)
Ben het er niet mee eens dat ik te snel ben gegaan, het is niet dat ik wat nieuws heb gedaan, ik heb het gewoon op een andere manier geprobeerd, maar dat bleek ook niet te werken, that's it .. Als je niks probeert kan je het ook niet weten, was toch wel met voorbedachte rade hoor ;)

Vijl gewoon in zijn stal leggen enzo begin ik niet aan, wil zijn reactie niet weten als die in zijn veilige haven ineens onder zijn hooi zo'n ding tegenkomt. Dat gaat 'm echt niet worden :(:) Maar verder .. nergens anders aan beginnen totdat ik zijn hoeven onder alle omstandigheden 10 minuten kan omhoog houden ofzo dan vrees ik dat zelfs met het onder narcose brengen het niet gaat helpen, we kunnen dan zomaar nog eens 3 jaar verder zijn vrees ik :=

Hoe hij met tangen & messen en andere dingen is weet ik niet, ik heb geen hele hoefsmiduitrusting liggen om eens te testen :+ Dus dat kan ik niet zeggen :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:38

die vijl in z'n stal is ook niet stap 1 of 4 maar stap 50 ofzo, of misschien wel stap 100... ligt er maar net aan hoe goed de stapjes er voor gaan en hoeveel stapjes er nodig zijn om daar te komen... ik ging er in m'n uitleg wat sneller doorheen maar da's dus precies wat ik bedoel, héél langzaam en een nieuwe stap pas doen als de vorige echt helemaal en áltijd ok is. Dat betekent dat je begint met gewenning 'op afstand' en dan ga je die afstand langzaam steeds kleiner maken. Als bijv. het geluid van de vijl al een probleem is begin dan met tikken met de vijl ergens heel ver van zijn stal. Als dat OK is ga je 1 of 2 meter dichter bij. enz. enz. Da's even als voorbeeld hoe klein je die stapjes moet maken. Dat geld met die vijl bij zijn lijf dus ook. Maar niks met een vijl doen als 'zonder vijl' nog niet ok is... Zonder vertrouwen kom je er niet en duurt dat 3 jaar... tja, dan duurt het maar 3 jaar, who cares.
Dat is dus iets wat je los moet laten. Geen tijdslimiet of 'hij moet het over ... kunnen.'. Hij kan het wanneer hij het kan... simpel. Híj geeft het tempo aan, niet jij.
Ik ben met Ben bijna 3 jaar bezig geweest om hem gewoon 'hanteerbaar' te maken. Niks geks te leren maar gewoon normale dingen. Dit was een paard wat op 10 meter niet te benaderen was toen ik hem kocht. En toen ik hem weg moest doen was hij er nog lang niet, vond hij aangeraakt worden door vreemden nog steeds moeilijk en er waren maar weinig mensen die dat konden en mochten. Zijn nieuwe eigenaar was de enige 'kijker' die hem op de juiste manier benaderde en hem mocht aanraken. Dat was voor mij het teken dat ze 'm kon en mocht kopen. Maar ik heb hem wel een heel gedegen basis mee kunnen geven waar z'n nieuwe eigenaar mee verder kon en zij had 'm daarna binnen no time onder zadel.
Hoe rustiger en langzamer je te werk gaat, hoe beter de basis is die je op bouwt waardoor een probleem uiteindelij ook echt opgelost kan worden in plaats van 'beheersbaar blijven'.

En vergeet niet dat 'iets nieuws proberen' voor dit paard dus ook echt 'iets nieuws' is. En ook 'iets nieuws' moet dus in tig stappen geïntroduceerd worden. Voor een paard is 'iets van links doen' echt een ándere oefening dan 'iets van rechts doen'. Veel mensen realiseren zich dat niet maar een paard z'n hersenen werken echt zo. Daarom kan een paard moeite hebben met een oefening die je al een hele tijd vanaf z'n linkerkant geoefend heb, zodra je die rechts van hem wilt doen. Mensen raken dan gefrustreerd want 'dit ken je al lang' maar dat is dus niet zo. Voor het paard is het echt iets nieuws en moet je dus helemaal opnieuw van voor af aan trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:36

Francis schreef:
HO!! Dit klopt niet, gevalletje klepel en bel...
ANGST kun je niet voorkomen. Het is een gevoel. Je kunt niet zeggen 'je hoeft niet bang te zijn'. als je bang bent, ben je bang. (of boos, of verdrietig of welk gevoel dan ook... ).

Hoe je dat UIT is een ander verhaal. Je kunt dus idd wél trainen dat hij bijv. niet mag trappen of steigeren als hij bang is maar je kunt hem niet 'dwingen' te ontspannen.
Dat kun je alleen trainen door gewenning en te laten merken dat hij niet bang hoeft te zijn maar een dier wat al in z'n angst zit is niet trainbaar, kan niet leren.

Jawel hoor, een angstig dier is wel trainbaar. Dat proces heet habituatie. Centrale gedachte daarbij is dat je een dier geleidelijk went aan bepaalde prikkels die angst opleveren. Als het dier vaker / langer met de prikkel wordt geconfronteerd, neemt de reactie erop af (in dit geval angst). Je doet dat in feite al met het laten wennen van een veulen aan het halster. Namate het veulen vaker geconfronteerd wordt het het halster, (ruiken, langs lijf halen, omdoen) raakt het er vertrouwt mee en dooft de angstreactie uit.

Habituatie is evolutionair verankerd in het leerproces van dieren. Daarmee bedoel ik: Het heeft bijgedragen aan reproductie van genen doordat het dieren helpt te filteren wat belangrijke signalen zijn uit de omgeving en wat onbelangrijke signalen zijn uit de omgeving. Een dier dat voor dingen bang is waar het niet bang voor hoeft te zijn is immers minder succesvol in overleven (bijvoorbeeld voedsel en water vinden) en voortplanten. Daardoor is habituatie een heel diep verankerd mechanisme dat in vrijwel alle dierlijke organismen in zekere mate aanwezig is (zelfs zeeslakken :) ) Daardoor kunnen wij dit mechanisme heel goed benutten om dieren geleidelijk te laten wennen aan dingen waar ze bang voor zijn.

De kunst is alleen wel om met een vluchtdier als een paard, een prikkel te geven die niet zo beangstigend is dat het een vluchtreactie in gang zet. Een vluchtend paard kan niet leren en levert het gevaarlijke situaties op. Maar denk maar eens aan iemand die bang is voor spinnen. Je kunt bij iemand een spin op schoot gooien en zeggen: "wen er maar aan." Je kunt ook eens beginnen met het kijken naar foto's zijn spinnen. :D Dat is met een vijl net zo. (Edit: al kom je met paarden en foto's van vijlen niet erg ver. Laat staan met een blind paard. :D Maar met een rustige opbouw in contact met de vijl natuurlijk wel)

Ik zou trouwens nooit een vijl in de stal leggen en zeker bij een blind paard niet. De stal moet een veilige, rustige plek zijn voor een paard. Zeker voor een blind paard dat van nature al angstig reageert op die prikkel. Je gaat ook een spin in het bed leggen van iemand die bang is van spinnen. En zeker niet als diegene ook nog eens blind is. Dat roept niet alleen zoveel angst op dat het averechts werkt, maar ook een gevoel van onveiligheid op een plek waar iemand veilig moet kunnen rusten. Paarden zijn geen mensen, maar dát is voor paarden niet anders.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:08

Safina, ik zeg nergens dat een angstig paard niet trainbaar is en jouw uitleg is precies wat ik ook zeg.
Ik zeg dat flooding nooit de juiste methode is... Flooding is nl. nooit 'geleidelijk'.

En wat die vijl in de stal betreft, again, dat zou misschien stap tig zijn, niet stap 1. en het idee was niet zozeer 'in stal' maar 'in combinatie met voedsel', dat kan ook buiten de stal. Voedsel is een goede motivator en instant beloning en zeker wanneer je de situatie zo kunt maken dat hij als het ware zichzelf beloond met voedsel voor dichter bij de vijl komen leert hij daar veel sneller van.
Ik ben alleen een voorstander van een paard 'vrije keus' geven en dus los te laten, zeker daar waar het om angst overwinnen gaat. Om het veilig te houden (paard is tenslotte blind) zul je dat in een veilige omgeving moeten doen die hij kent. Zodra je een paard aan een halster neemt, ontneem je hem zijn mogelijkheid tot vluchten en zal voor hem bij voorbaat al een gevoel van onveiligheid geven. In dit geval gebruik je de veilige omgeving dus juist als hulpmiddel.
(voorbeeld: Merens Ben heb ik juist in stal kunnen leren z'n voetjes te geven. Zodra ik dit op de poetsplaats of elders waar hij vast stond probeerde te trainen ging het mis, hij kon niet 'weg' en ging dan juist panieken. In de paddock zou hij na 1 poging onbenaderbaar zijn geworden dus ben ik dit in stal gaan doen. Daar was hij meer ontspannen,stond dus ook veel meer open om te leren en hij kon en mocht 'weg'. Door sessies extreem kort te houden, te stoppen op een goed moment en veel met voedsel als beloning te werken kon hij uiteindelijk voetjes geven. Toen dat in stal lukte kon ik in het gangpad trainen aan een halster (nog steeds niet vast gebonden maar met een lange lijn er aan) en zo kon hij uiteindelijk toch bekapt worden na meer dan een jaar. Maar dat heeft dus wel ruim een jaar geduurd... )
Als je los in een paddock kunt trainen dan zou ik dat doen. Laat hem maar weg lopen als hij daar behoeft aan heeft en laat het initiatief aan hem. Ga des noods een hele middag met die vijl op schoot en een bak wortels er naast in de paddock zitten en geef hem een wortel als hij bij je komt kijken. Er zijn mogelijkheden zat om dit te trainen en je zult moeten uitzoeken welke het best werkt voor dit paard, zolang je maar bereid bent om daar de tijd voor te nemen en je überhaupt niet druk te maken over hoe lang het wel niet gaat duren...

Wat veilig voelen in stal betreft, uiteraard ga je niet zomaar een vijl in stal leggen zonder dat je daar bij bent, het is onderdeel van een training. Je legt die vijl bij z'n eten, daar ging het om (maar nogmaals... je neemt een 'engere' stap pas als de stap er voor niet eng meer is... kennelijk komt die boodschap niet over). Op het moment dat je in de stal 'traint' gaat hij die stal niet als onveilig beschouwen aangezien de stal niet de oorzaak van zijn angst is. De vijl is oorzaak van zijn angst en JIJ bent onveilig als je met die vijl in z'n stal komt, niet de stal... Zodra jij met je vijl weg bent is die plek weer ok.
Denk je dat Ben anders ooit nog benaderbaar zou zijn geweest in z'n stal als dat niet zo zou zijn? Die raakte al in paniek bij de eerste aanraking van zijn been (deel van zijn trauma lag in een fout gelopen castratie waarbij hij waarschijnlijk met 1 of meer benen vastgebonden heeft gelegen). En in zijn geval was er dus niet eens een voorwerp wat onveilig was, ik als persoon was op die momenten onveilig. Toch kon ik hem buiten die 'voetjestrainingen' om gewoon in stal poetsen, benaderen, aaien, voeren... Die stal wordt niet onveilig van wat jij daar doet, zolang de stal maar veilig is als jij er niet bent. (dus idd niet zonder toezicht zomaar even een vijl tussen z'n hooi leggen. Als de indruk was dat ik dat bedoelde heb ik het niet goed geformuleerd).

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 16:53

Kan een smid hem niet gewoon knippen en niet vijlen. Hij loopt de rest dan zelf wel weer recht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:45

Even nog een reactie van mijn kant, lees alles nog wel maar heb niet altijd de tijd om op alles uitgebreid te reageren, waar ik iets mee kan doe ik (op termijn) wel iets mee hoor ;)

Ook nog even een kleine update: ben vandaag nog wat met zijn hoeven bezig geweest en heb grote stukken eruit kunnen halen (dus in de hoef zelf, wat normaal weggesneden wordt waarna je dat wit zit), dit door de hoevenkrabber als een hefboom te gebruiken. Liet hij best goed toe <3 Dus misschien dat met een mesje of dergelijke wel gewoon een optie is :j Volgende week komt de hoefsmid voor mijn andere pony en dan ga ik eens wat dingen bespreken, misschien heeft hij wat (oud) materiaal dat ik even mag lenen om te proberen ofzo, wie weet. Vragen kan altijd hé :)

Ook heb ik een alternatief gevonden voor de vijl, of toch in de zin om mee te oefenen (het gevoel en de beweging zeg maar). Mijn oog viel ineens op een rosborstel die ik had liggen (iets in deze richting, maar zonder de grote bollen: http://www.ekkia.nl/producten/verzorgin ... 610/#paars) en laat dat nu net hetzelfde effect geven op de hoeven, maar zonder de geur en het bekende geluid :Y)
Heb hem daarmee geborsteld zoals anders, been geborsteld, kreeg vanzelf een voetje (hij is best lief hoor ;) ), even over hoef gewreven, voet neergezet, verder naar achter, etc. Beetje spanning gaf het wel, maar wel het soort waar je nog wat mee kan (wachten op ontspanning) dus hier zit wel een mogelijkheid :)

Dit ga ik voorlopig even toepassen, gewoon bij het borstelen elke keer even meenemen want het is gewoon een normaal iets. En dan zien we wel weer verder. Begin januari moet de DA komen enten en dan vraag ik zijn mening wel eens over die hoeven en eventuele narcose ed en dan zien we wel weer verder. In ieder geval stinken de hoeven niet meer, dus dat is toch al iets :Y) :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:51

Dat klinkt toch al als een stapje in de goede richting :) Hoewel ik denk dat je er voor nu niet voldoende mee kunt corrigeren, maar het is beter dan niets, en wie weet in de toekomst! Mijn PB aanbod geldt ook nog steeds hoor ;)

Denk idd goed even te overleggen met je dierenarts hoe zij/hij tegenover narcose staat....Die kan goede inschatting van conditie maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:07

Leuk dat je toch weer wat hebt gevonden waar je verder mee kunt. En fijn dat je een punt hebt gevonden waar spanning weer terug kan naar ontspanning. Dat biedt perspectief! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:04

Het gaat best goed nu gezien de omstandigheden, ben gisteren in verhouding extreem lang met zijn hoeven bezig geweest en allemaal geen probleem. Beetje spanning bij het borstelding als ik dat wat langer deed, maar dan wilde hij gewoon even zijn voet neerzetten (denk testen of hij dat nog wel mocht, maakt voor hem héél veel verschil ;) ) en dan kon ik weer gewoon opnieuw vragen en verder doen alsof er niks was gebeurd :)

Ook vind ik dat zijn hoeven er al veel beter uitzien, probeer "losse" stukken eruit te halen (en soms moet ik echt wel wat wringen met de hoevenkrabber er onderin ed, is allemaal geen probleem <3 ) maar over het algemeen valt het allemaal wel mee, denk dat het op beton staan/lopen wel goed doet en dat het misschien vanzelf al genoeg betert om aanvaardbaar te zijn :)

Ook nog gesprekje met de hoefsmid gehad, over snijden & knippen enzo (ipv vijlen) maar hij heeft liever niet dat ik daar zelf aan begin (voor mijn eigen veiligheid), dus heb geen leenmateriaal gekregen :+ Ik ga het even aankijken, en anders misschien toch maar zelf een cursus volgen en via daar wat proberen in orde te krijgen. Als de hoeven zo doorgaan denk ik niet dat die narcose op termijn nog nodig is, hij zorgt wel goed voor zichzelf :) En ik kan steeds meer qua acties dus misschien komt het nog wel goed :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:25

Wat een fijne update, het klinkt inderdaad alsof je vorderingen hebt gemaakt. Goede combi zijn jullie toch :D.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:39

Ik heb dit topic net doorgelezen, respect hoe je het aanpakt!

Weet je waar ik gelijk aan moest denken: SATS training op basis vam vrije keuze. Het komt er in het kort op neer dat je eerst om toestemming vraagt alvorens je iets doet. Je maakt als het ware de afspraak: nee is nee, maar als je wel meewerkt volgt er iets fijns. Onderstaand verhaal gaat welliswaar over een hond maar misschien dat je er toch wat dingen uit kan halen.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ject=18147

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:09

Dank jullie :D

Ik ga vanavond die link even doorlezen, misschien kan ik er inderdaad wel wat mee :j
Nu eerst even naar stal, eens zien hoe de wind vandaag waait (behalve hard :)) ) :Y)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:20

Waar woon je ergens?
En heb je toen de smid er was gevraagd of hij wilde kijken naar je pony zijn hoeven?
Ik vind de hoeven er trouwens helemaal niet zo schokkend uit zien hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:59

Belgisch Limburg :)
Heb gezegd dat ik de pony eventueel wel wilde halen :j Maar de smid zei "neen meiske, laat dat maar zijn, komt toch niet goed" :+ Hij heeft al ervaring met de pony, wilde eens goed doen door mijn andere alvast uit de weide te halen (ik was onderweg) en voor hij het wist liep mijn blinde pony in een open veld ... Dus de hoefsmid kan niet eens in de buurt komen, spijtig genoeg :) Betwijfel ook of ik hem in het gebouw zou binnengekregen hebben hoor .. Toen de smid al een paar uur weg was en ik met hem op de poetsplaats kwam waar mijn pony beslaan was geweest ging hij ook meteen heel uitgebreid aan de grond ruiken (en dat doet hij anders nooit).

Vandaag had hij door het weer de hele dag op stal gestaan, ze hadden geprobeerd hem vanmorgen buiten te zetten maar hij vond het echt helemaal niks met die wind. Gelukkig waren er door diezelfde wind geen lessen en kon ik even spanning laten afvloeien in de piste. Hij was niet 100% relaxed toen we terug naar de poetsplaats gingen dus was eens benieuwd .. maar alles wat ik met zijn hoeven wilde was geen probleem <3 Heb zelfs zijn achterhoeven op mijn knie kunnen leggen en dan zo 'vijlen' met de borstel, allemaal prima voor hem.

Dus ik ga echt eens kijken naar die rasp, want volgens mij valt daar wel wat succes mee te behalen, zeker als het een beetje vlot vijlt. De onderkant van de hoeven gaat er ook steeds beter uit zien, heb weer wat stukken eraf kunnen halen. Een mes zou wel handiger zijn maar weet niet goed of ik dat zelf durf, moet ik nog even kijken. Heb op bepaalde stukken toch enorm veel kracht moeten zetten (om ze dan nog niet los te krijgen :') ) maar hij had er maar heel weinig problemen mee. Af en toe wilde hij terug neerzetten maar kon dan weer gewoon opnieuw vragen en verder doen, dus als het zo kan is het voor mij helemaal prima :Y)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:04

Dit is ook wel een handig raspje als je niet met een vijl in de buurt kan komen:
http://www.homedepot.com/p/Stanley-Surf ... /100654913
Ik gebruik ze om kwartierboogjes te maken, gaat niet zo snel als een grote vijl, maar werkt sneller dan de radiusrasp. En ze zijn goedkoop, euro of 7