Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Koper schreef:safina schreef:Nu gaat de vijl weg als hij gespannen raakt. Ik denk dat de crux zit in het omdraaien: bij stress blijft de vijl. Bij ontspanning gaat hij weg.
Als jij steeds stopt als hij gespannen raakt, leert hij dat dat angst en spanning de juiste reactie is om er vanaf te komen. In feite bekrachtig je daarmee zijn angst. Als het weg gaat als hij ontspant, leer je hem rustig te reageren.
Juist niet. Vijl weghalen voordat hij gespannen raakt.
Probleem is dus dat dit paard niet terug ontspant maar in de 'fight&flight modus' blijft.Dennisch schreef:Stomme vraag misschien: maar waarom verdoof je hem niet gewoon zodat hij bekapt kan worden?? Dit gebeurd ook vaak bij jonge paarden die totaal niets kennen, werkt fijner vor het beest, de smid en de eigenaar en meestal gaat het de keer daarop al een stuk prettiger
Maflinger_S schreef:..., aannemende dat jij wel in zijn draftempo mee kunt fietsen?
Probeer het eerst wel eens met de voeten op de grond
Alleen nu nog even niet want mijn ontstoken kniepees gaat daar niet zo mee lachen denk ik.. wordt dus vervolgd .. ooit 

) en ze Dr. En geen drs. Dat is wel mijn vergissing. safina schreef:Nu gaat de vijl weg als hij gespannen raakt. Ik denk dat de crux zit in het omdraaien: bij stress blijft de vijl. Bij ontspanning gaat hij weg.
Als jij steeds stopt als hij gespannen raakt, leert hij dat dat angst en spanning de juiste reactie is om er vanaf te komen. In feite bekrachtig je daarmee zijn angst. Als het weg gaat als hij ontspant, leer je hem rustig te reageren.

Maar verder .. nergens anders aan beginnen totdat ik zijn hoeven onder alle omstandigheden 10 minuten kan omhoog houden ofzo dan vrees ik dat zelfs met het onder narcose brengen het niet gaat helpen, we kunnen dan zomaar nog eens 3 jaar verder zijn vrees ik 
Dus dat kan ik niet zeggen
Francis schreef:HO!! Dit klopt niet, gevalletje klepel en bel...
ANGST kun je niet voorkomen. Het is een gevoel. Je kunt niet zeggen 'je hoeft niet bang te zijn'. als je bang bent, ben je bang. (of boos, of verdrietig of welk gevoel dan ook... ).
Hoe je dat UIT is een ander verhaal. Je kunt dus idd wél trainen dat hij bijv. niet mag trappen of steigeren als hij bang is maar je kunt hem niet 'dwingen' te ontspannen.
Dat kun je alleen trainen door gewenning en te laten merken dat hij niet bang hoeft te zijn maar een dier wat al in z'n angst zit is niet trainbaar, kan niet leren.
) Daardoor kunnen wij dit mechanisme heel goed benutten om dieren geleidelijk te laten wennen aan dingen waar ze bang voor zijn.
Dat is met een vijl net zo. (Edit: al kom je met paarden en foto's van vijlen niet erg ver. Laat staan met een blind paard.
Maar met een rustige opbouw in contact met de vijl natuurlijk wel)
Dus misschien dat met een mesje of dergelijke wel gewoon een optie is
Volgende week komt de hoefsmid voor mijn andere pony en dan ga ik eens wat dingen bespreken, misschien heeft hij wat (oud) materiaal dat ik even mag lenen om te proberen ofzo, wie weet. Vragen kan altijd hé 
), even over hoef gewreven, voet neergezet, verder naar achter, etc. Beetje spanning gaf het wel, maar wel het soort waar je nog wat mee kan (wachten op ontspanning) dus hier zit wel een mogelijkheid 
Hoewel ik denk dat je er voor nu niet voldoende mee kunt corrigeren, maar het is beter dan niets, en wie weet in de toekomst! Mijn PB aanbod geldt ook nog steeds hoor 
) en dan kon ik weer gewoon opnieuw vragen en verder doen alsof er niks was gebeurd 
) maar over het algemeen valt het allemaal wel mee, denk dat het op beton staan/lopen wel goed doet en dat het misschien vanzelf al genoeg betert om aanvaardbaar te zijn 
Ik ga het even aankijken, en anders misschien toch maar zelf een cursus volgen en via daar wat proberen in orde te krijgen. Als de hoeven zo doorgaan denk ik niet dat die narcose op termijn nog nodig is, hij zorgt wel goed voor zichzelf
En ik kan steeds meer qua acties dus misschien komt het nog wel goed
. 

)

Maar de smid zei "neen meiske, laat dat maar zijn, komt toch niet goed"
Hij heeft al ervaring met de pony, wilde eens goed doen door mijn andere alvast uit de weide te halen (ik was onderweg) en voor hij het wist liep mijn blinde pony in een open veld ... Dus de hoefsmid kan niet eens in de buurt komen, spijtig genoeg
Betwijfel ook of ik hem in het gebouw zou binnengekregen hebben hoor .. Toen de smid al een paar uur weg was en ik met hem op de poetsplaats kwam waar mijn pony beslaan was geweest ging hij ook meteen heel uitgebreid aan de grond ruiken (en dat doet hij anders nooit).
Heb zelfs zijn achterhoeven op mijn knie kunnen leggen en dan zo 'vijlen' met de borstel, allemaal prima voor hem.
) maar hij had er maar heel weinig problemen mee. Af en toe wilde hij terug neerzetten maar kon dan weer gewoon opnieuw vragen en verder doen, dus als het zo kan is het voor mij helemaal prima