Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:07

Wat ik me afvraag bij straalkanker is of er vooraf sprake was van rotstraal. Of ontstaat dit spontaan bij gezonde stralen.
TS, toppie dat je dit met foto's deelt. En dat het zo goed gaat!

Berendje

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:12

Bij die van mij begon het als rotstraal, maar de smid zei gelijk, hou het goed in de gaten dit kan ook straalkanker zijn. Dus schijnbaar lijkt het er erg op. Ze weten helaas niet waar het vandaan komt, en hoe het ontstaat. Als er in ieder geval "bloemkolen" komen dan moeten je alarmbellen gaan rinkelen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 19:44

Ik heb hem vandaag van 12-18u buiten in de kletsnatte wei gezet :oo
Ik vond m de laatste dagen met vlagen echt saai, hij hinnikte ook om en naar alles. Kan t niet goed uitleggen, maar was gewoon niet zoals hij is.
Dus hem buiten gegooid bij z'n mattie en de dames. Kon ie lekker z'n koppie fris maken en zich lekker nat laten regenen, haha!
Nee serieus, hij had t echt ff nodig geloof ik. En denk niet dat die paar uur in het natte er ineens voor zorgen dat ie tien stappen terug gaat in z'n herstel.
Heb m behandeld en gesmeerd, morgen hopelijk rondje strand doen en weer foto's maken.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:34

Hij wordt daar inderdaad niet slechter van. Die van mij staat elke dag buiten in een natte wei en zijn hoef wordt er niet slechter van. Elke avond haal ik met een hoevenkrabber het zand en viezigheid er weer uit en spuit het heel erg goed schoon, met een hele harde straal, tot dat het hem zeer doet. Dat moet ik doen van de smid, zo kan al het viezigheid er uit.
Lekker hoor dat hij lekker buiten heeft gestaan.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:23

Ik heb zijn hoeven nu geweekt in een badje water, was mooi schoon.
Geloof niet dat de harde straal van de slang hem pijn doet, maar buitenom dat is het niet makkelijk om in m'n eentje en die zware poten vast te houden en tegelijk te spuiten en nog te checken of het allemaal schoon wordt. Zal t eens proberen met de 'steun' (lees: speciekuip op z'n kop of een baal stro) en dan met de slang. ;) :j

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:40

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:57

Nee dat is inderdaad niet handig om zijn voet vast te houden en tegelijk af te spuiten. Die van mij kwam van de pijn recht omhoog was een heel gevecht. Gelukkig heeft hij nu minder pijn en laat hij het beter toe. Belangrijk is inderdaad dat het goed schoon wordt gemaakt.
Wat een klus elke keer weer hé om het allemaal te verzorgen? En dan heb jij zelfs 3 voeten ik maar eentje. Ik zou blij zijn als ik het allemaal achter de rug heb. Want slopend is het wel, zoveel voor het paard als voor jezelf.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:18

Wow. Ik ben er even stil van. Wat heftig TS!

Ik vind het in elk geval bewonderenswaardig hoe jij erin staat, hoeveel moeite je erin steekt en hoeveel geld het je inmiddels al gekost heeft. -O-
Ik wil je heel veel succes en sterkte wensen :(:)

Erg bedankt voor het delen van je verhaal, want hoe heftig ook, ik vind het bijzonder interessant om te lezen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 23:41

@berendje: Ben blij met strand dichtbij. Zand en zee spoelen echt fantastisch schoon!

@bernadetteO: Dank je wel. Hoor het meer, over m'n inzet. Maar is voor mij geen issue geweest. Ik moet hem een kans geven en hij is mijn verantwoordelijkheid, dus dan ga ik ervoor. Zolang hij zo blij en zichzelf is, ga ik door met behandelen, zonder enige twijfel!

Ik heb een beetje ruzie met de kopersulfaat. Moet t van de DA mengen met azijn, maar wordt geen mooie substantie, met water al helemaal niet.... :( Iemand jog een tip?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:51

ik doe aleen kopersulfaat; een handjevol pillen met wat water...

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:58

Ja dat is lekker dat jij het strand in de buurt hebt.
Over de kopersulfaat heb ik geen tips, ik gebruik dat niet.
Ik hoor dat ook wel, over de inzet, maar net wat jij zegt, als je een dier hebt moet je er voor zorgen. Zolang het natuurlijk dragelijk is voor het dier en er een uitzicht is. Weet je al wanneer de smid en de DA weer komen kijken? Ben namelijk wel benieuwd wat zij ervan vinden.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 08:13

Wil voor volgende week een afspraak maken. Dan kan ie ook gelijk op nieuwe ijzers, want er gaat er eentje los zitten, hoorde ik gister.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 17:57

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Ik ben zo blij, zo blij!!!
Vanmiddag zijn de smid en de DA weer geweest, laatste keer was 15 december, dus 4 weken geleden.
Ik was best beetje zenuwachtig, omdat het vorige keer beetje mijn idee was om de verbandijzers eraf te laten en we zouden nu zien of hij vooruit is gegaan.
Nou, dat is 'ie!!! :):) En wel zó vooruit, dat de DA voorlopig niet op controle komt, als ik haar op de hoogte houd via de whatsapp (foto's) en telefoon *D *D *D
Ze was ontzettend blij met hoe het eruit zag. Stralen waren bijna té droog, dus ga nu met een minder agressief middel behandelen. Alleen linksachter pak ik nog mee met de kopersulfaat, die is nog iets zachter dan z'n voorvoeten.
Rechtsvoor is bijna té hard, oeps...!

Maar jemig, wat een opluchting en wat ben ik blij! Hier doe je het allemaal voor! :j Hij is nog niet genezen verklaard, maar ik had nevernooit gedacht in september, toen de constatering straalkanker er was, dat ik nu al zulke positieve berichten zou krijgen! :):) 4 maanden zijn we nu bezig.

Natuurlijk heb ik foto's van vanmiddag!
Ik zal ook de foto's van 31 december erbij zetten, wellicht zien we nog verschil ;)

Linksvoor:
31/12: Afbeelding
12/01: Afbeelding
Rechtsvoor:
Linksachter:

Nog een paar fotootjes van de laatste weken. (internet heeft er hier bijna 2 weken uitgelegen, dus ja...)
Op deze manier behandel ik z'n stralen :D Z'n voet constant in je hand houden is echt een aanslag op je lijf en dit vindt hij ook prettiger, dus why not!?!
Afbeelding

We gaan 2x per week naar strand. Ik weet zeker, dat dit echt een goede bijdrage is aan zijn herstel. En zijn benen knappen er ook flink van op! Van open wonden 3 weken geleden naar alleen nog korsten nu (icm cydectin pour on)
Afbeelding
Met een van lespony's en d'r verzorgster en een pensionklant.
Afbeelding
En lekker alleen genieten van die grote zandbak en ons uitzicht :+:
Afbeelding
Tycho geniet er echt van en vindt het he-le-maal fantastisch om te snorkelen; neus tot boven je neusriem in zee en blazen maar _O- _O-

Afbeelding
Mijn 2 grijze monsters samen. <3 Dit is de binnendeur van het bakje, waar Tych dus 24/7 staat (behalve als er lessen zijn of pensionklant rijdt in de bak, dan staat ie op stal)

Ik durf het vaker een middag/dag/dagdeel buiten te zetten. Om 'm fris in het koppie te krijgen en te houden en voor t gezelschap en de buitenlucht. Hier regende het zowat de hele dag, maar hij vond t heerlijk!
Afbeelding

Van de week lekker rondje langs de dijk van het Grevelingenmeer gereden. Daar kan je op 1 stuk super op en heb je een redelijk breed pad. Dijk op is enorm goed voor z'n spieren en het buitzicht geweldig! We hebben een heerlijk galopje gedaan op de dijk. <3
Afbeelding

Wat óók enorm goed nieuws is, is dat we de prednison mogen gaan afbouwen!!! :):)
Maar ik moet hem echt goed in de gaten houden. Het kan namelijk zo zijn, dat als de prednison is gestopt, het weer terug komt, of dat nou heftig is of heel sluimerend. Daarom zijn we er nog niet en kan hij echt nog niet genezen verklaard worden.
Dus ik ga hem om de dag checken, hoeven behandelen, zwilwratten checken en alles bijhouden hier op 'schrift' en met foto's. :j En natuurlijk met beweging geven. 2x per week naar strand en 1x per week 'anders' bewegen.

Maar nu..... Eerst even genieten van onze overwinning, want zo voelt het echt wel, moet ik eerlijk bekennen :o

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:03

*\o/* *\o/* Jeeh wat een goed nieuws!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:05

*\o/* *\o/* *\o/*
Toppie!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:09

Wat een goed nieuws! *\o/* :D

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:13

Fijn dat goede nieuws! *\o/* Ben blij voor je! :) Ik weet als geen ander hoe het is..

Mijn tip is om nu de stralen in te smeren met een mengsel van koudgeslagen honing/lavendelolie/teatreeolie. Dit houdt de stralen gewoon flexibel maar zorgt er wel voor dat bacterieen en schimmels geen kans krijgen, op een natuurlijke wijze worden de hoeven dan ontsmet en het is ook van positieve invloed op het hoorn en de straalvorming. (Ik spreek uit ervaring, pony met 4 hoeven straalkenker).

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:19

*\o/* *\o/* *\o/* wat een super goed nieuws zeg.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 18:23

Jemig, al reacties! :oo Dat had ik niet verwacht, haha. Leuk!

Jaime_ schreef:
Mijn tip is om nu de stralen in te smeren met een mengsel van koudgeslagen honing/lavendelolie/teatreeolie. Dit houdt de stralen gewoon flexibel maar zorgt er wel voor dat bacterieen en schimmels geen kans krijgen, op een natuurlijke wijze worden de hoeven dan ontsmet en het is ook van positieve invloed op het hoorn en de straalvorming. (Ik spreek uit ervaring, pony met 4 hoeven straalkenker).

Dat klinkt goed. De DA stelde voor om hypozin te gaan smeren, minder agressief.
Ik sta altijd open voor alternatieven. Mag ik vragen hoe je aan dat mengsel komt, hoe je het mengt, hoe je het kan bewaren, waar je besteld, wat de kosten zijn, hoe vaak je smeert, etc? Bedankt!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:28

Stille meelezer tot nu toe wil nu toch even melden dat ik enorme waardering heb voor je grote inzet voor Tycho... en dat wordt beloond doordat het nu naar het zich laat aanzien weer stukken beter gaat!

Geweldig, hoe je om Tycho geeft, TS!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:28

Ja dat mag je! Alleen ik zit nu op mijn werk, ik zal later als ik thuis ben even uitegebreid reageren! Hypozin is ook heel fijn hoor :) Maar als je dat dagelijks op 4 stralen smeert, dan gaat het je een kapitaal kosten.

Edit: even vast wat gekopieerd vanuit een PB die ik iemand een keer heb gestuurd:

Het recept:
Een pot koudgeslagen/koudgeslingerde honing, het is erg belangrijk dat de honing bij verwerking niet is verhit want dan gaat het werkzame bestanddeel (o.a. propolis) verloren. Koud verwerkte honing vind je o.a. bij een Imker maar ook de Kruidvat verkoopt honing van het merk 'Bloemenhof bloemenhoning'. Deze is ook koud verwerkt en die gebruik ik zelf dus ook. Is nog geen 5,- per pot.
Aan de pot honing voeg je 5ml pure lavendelolie en 5ml pure teatree olie toe.
Lavendelolie: https://www.de-kruiderie.com/detail/481 ... e-5-ml.htm
Tea tree olie: https://www.de-kruiderie.com/detail/481 ... e-5-ml.htm
Dit alles goed mengen, en dagelijks met een kwast of tandenborstel aanbrengen op de stralen.

Als je het idee krijgt dat de straal toch nog weer iets te sponzig/zacht wordt kun je het een dagje afwisselen met dry feet van Cavalor.

In onderstaande links kun je o.a. lezen over het gunstige effect van lavendel/honing op straalkanker:
http://hoefgezondheid.nl/nl/info/veel-v ... aalkanker/
fleursaffira @ [BEH] straalkanker, HELP ME!
http://paardenhoeven.info/straalkanker/

Ik maakte trouwens regelmatig de hoeven goed schoon met water en hoefshampoo, van RWL Quality, pas dan zijn de hoeven écht goed schoon!

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:34

Wat een goed nieuws!! *\o/* *\o/*

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 18:38

Dank je wel jaimie! Ik had de hypozin op zitten zoeken om te bestellen en toen zat ik al te denken; drie grooooote trekpaardenhoeven en dan iedere dag of om de dag smeren, dat wordt de volgende grote kostenpost. Maar wie weet is het een goed idee om het af te wisselen met het honingmengsel.
Ik hoor graag later meer van je, alvast ontzettend bedankt!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:49

Wauw wat een goed nieuws! Hopelijk blijft het zo gaan *\o/*

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:54