Wat is er met deze achterbenen? *Update pag 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: Wat is er met deze achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 10:15

En weer een update. Inmiddels gaat Bloem kleine stukjes mee naast de fiets. Dit vind ze echt heerlijk. Ze begint al te stuiteren als ik op wil stappen.
De smid is gisteren ook geweest. Ik had hem gezegd dat ik een nieuwe aanwinst had, en dat die een rare beenstand had, en dat daar even naar gekeken moest worden. Hij keek en zei: hier kan ik eigenlijk niks aan doen. Die pony staat zo kort op haar voeten, daar durf ik eigenlijk niks aan te doen. Dus achter even gekeken, daar heeft hij een heel klein beetje aan geraspt. Hij heeft aan de zolen gevoeld en nogmaals herhaald dat hij hier eigenlijk niks mee durfde. Ze loopt hier snachts op stenen, maar overdag op de wei. Hij vroeg of ze al veel deed. Maar haar voeten zien er nog precies zo uit als dat ik haar gekocht had. Niks bijgegroeid dus.
Met hem overlegd wat de mogelijkheden waren om haar zoveel mogelijk te ontlasten. Dit omdat ze toch meer last er van heeft dan ik dacht. Op het zachte loopt ze toch beduidend beter. We hebben prakijzers besproken, biotine (althans dat spul wat je kan gebruiken als supplement), vitaminespuiten en uiteindelijk hoefschoenen. Maar voor nu wordt het even afwachten wat het gaat doen.

Ik ben dol op Bloem hoor, daar niet van. Maar wat gaat hier verschrikkelijk veel tijd in zitten. Tijd die ze van mij gewoon krijgt, ik heb geen haast. Maar ik hoop dat ze ooit in orde komt.

Als iemand trouwens nog suggesties heeft voor heel langzaam groeiende hoeven die dus ook eigenlijk te kort zijn, dan hoor ik het graag!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:18

Loopt ze op het harde op de weg? Of op het zachte? En 's nachts op de stenen kan misschien teveel zijn qua slijten. Loopt ze dan veel 's nachts? Onrust misschien waar je iets aan kan doen? Zomaar wat ideeën :-).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 10:21

Snachts staat ze voornamelijk gewoon te rusten. Vandaar dat ze snachts ook op stal gaat :) als ze op wei loopt blijft ze lopen, die staat niet lekker stil te grazen. Maar in de stal met paddock gaat ze lekker op rust hooitjes staan eten gelukkig. Met wandelen en fietsen mag ze al altijd in de berm, daar heeft ze altijd voor gekozen, dus dan mag mijn prinsesje dat :D

Maar bedankt voor het meedenken! Je weet maar nooit wanneer iemand met de gouden tip komt!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:26

Volgens mijn smid is biotine geven onzin.
Zorgen dat de weerstand goed is, zoals vitamines geven heeft wel zin, maar vergeet niet dat in het meeste paardenvoer al voldoende aan vitamines zit en een paard ze ook niet onbeperkt op kan nemen.
Je zou een flinke vitamineshot kunnen geven, ik verdeel zo'n spuit meestal in 2 en geef na een paar dagen de 2e helft.

Is er de mogelijkheid dat ze niet op de stenen hoeft te staan?
En kun je het met fietsen zo doen dat zij in de berm loopt?
Haar hoeven groeien heus wel, maar slijten op het moment harder dan ze groeien.
Het bewegen is goed voor haar beenstand en haar hoeven, uiteindelijk zullen ze er harder en gezonder van worden en sneller gaan groeien.
Zaak is nu om te zorgen dat ze niet te hard slijten.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:31

Van een van de paarden (Fjord) bij mij op stal worden regelmatig de voeten geteerd, op aanraden van de hoefsmid. Dit om ze wat harder te maken en minder slijtgevoelig op de harde weg. Veearts heeft wel gezegd dat niet te vaak te doen omdat in de zomer ze daardoor makkelijker kunnen gaan scheuren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 10:35

Vitaminespuit heeft ze inderdaad gisteren meteen gehad. Heb hem inderdaad ook in 2en gedaan en de rest krijgt ze binnenkort. Mijn smid vond biotine ook zonde geld, dus dat doen we ook niet :) in de berm lopen met fietsen doet ze al, bij alles wat we doen mag zij in de berm, dus dat zou goed moeten zijn.
Als ze op stal staat loopt ze eigenlijk niet, dus dat zou niet heel veel kwaad moeten doen, toch? En overdag loopt ze op wei. Nu is het wel zo dat de wei kei en kei hard is omdat het lang niet heeft geregend, dat zal natuurlijk ook niet zo bevorderlijk zijn.

Teren heb ik ooit bij een ander paard gezien, maar daar droogden inderdaad de voetengeur gigantisch van uit en brokkelden dus af. En dat kan ik bij haar juist niet hebben, dan blijft er niks over...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:35

Nadeel van teer is ook dat je ongewild vuil en bacteriën kunt insluiten, de hoef kan minder goed 'ademen'.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:39

Ja, ik ben er ook niet onverdeeld positief over, het is ook niet mijn paard. Soms moet je keuzes maken. Bij haar was het dit of op ijzers overgaan, dat vond de hoefsmid ook jammer (pony heeft altijd blootvoets gestaan maar hoeven groeien te langzaam).

De teerpot staat bij mij al zeker 20 jaar ongebruikt in de kast ;-).
Laatst bijgewerkt door stefje op 20-04-14 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:39

Op stal, in die zin een dichte stal of een kleinere paddock met een open stal? Wellicht kun je rubberen matten in de stal leggen. En als je met haar gaat fietsen hoefschoenen aan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 13:02

In de stal heeft ze rubber matten liggen, en dan zit er een paddockje aan vast.
Hoefschoenen zit ik een beetje mee in dubio. Die moeten namelijk heel goed passen wil je geen enge schuurplekken en zweren krijgen.. Maar is zeker iets wat in de opties staat :j

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:41

Wat veel mensen niet weten is dat laurierzalf een stimulerende werking heeft op de groei van hoorn. Mensen wordt het aangeraden om de eeltlaag te verdikken (of te krijgen) of je nagels sneller te laten groeien. Dat wil dus zeggen dat het ook op hoeven een stimulerende werking op de groei heeft.

Laurierzalf (dat is die groene vette stinkende smurrie kun je elke dag op de kroonrand smeren. Let wel op dat het niet te ver naar de onderkant van de hoef komt, daardoor worden de hoeven juist weer zacht. Mocht je dat toch het geval zijn dan zou je de onderkant in kunnen smeren met teer.

Wil je echt analytisch te werk gaan, zet dan streepjes op de hoef met een vijl. Kun je gelijk zien of er verbetering is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 19:42

Dus echt langs de kroonrand smeren? En doe je dat keer dag een paar keer? Of een keer per dag?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:09

Een keer per dag is voldoende als je tenminste zalf, dus die hele vette tattie hebt. Creme kun je vaker smeren, dat gaat er makkelijker af. Maar met creme heb je nog sneller kans op zachtere hoeven.

Doe het voor de grap steeds met dezelfde vinger en vergelijk je eigen nagels na een tijdje eens :-)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:15

Heb goede ervaringen met hoof compositum van phytonics..deze is ook van de groene os in druppel vorm te krijgen..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 17:06

Even een nieuwe update. Het gaat beter met Bloem haar voeten. Op het zachte loopt ze al niet meer raar, en tijdens het wandelen maakt ze uit zichzelf uitstapjes het harde op. Ook komt er langzaam een randje langs de buitenkant van haar hoef, zeg maar dat wat je normaal bijvijlt. Het is maar een beetje, ,aar het is iets!
Ook gaat ze, als het geregend heeft en de grond dus zacht is mee naast de sulky. Lars trekt dan, en zij loopt er dan naast, in de berm. Het ding kan draven, ongelofelijk! Draaft met 2 vingers in haar neus Lars er uit, en is bovendien heel stout.
Het enige is dat ze in draf gruwelijk wiebelt met haar hoofd. Ze houd het niet rustig stil, maar wiebelt echt van links naar rechts. Ze loopt niet kreupel, als je haar hoofd er af denkt is er niks aan de hand. Ik denk zelf dat het misschien aangeleerd gedrag is, omdat ze misschien altijd pijn gehad heeft. Binnenkort maar eens een fysiotherapeut zoeken, kijken of die iets kan.

Ik zal kijken of ik dit weekend nieuwe filmpjes kan maken. Ik heb overigens het idee dat haar hoeven er na de vitaminespuit een stuk beter uit zien, denk dat dat een goede zet is geweest. Over een maand of 2 krijgt ze er nog een :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:02

Klinkt super (beetje late reactie maar dan nog haha) ben benieuwd naar filmpjes!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:18

Klinkt goed. Ben ook wel benieuwd naar een filmpje.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 15:44

Nou hehe.. Eindelijk er aan gedacht om het fototoestel mee te nemen waar ik mee kan filmen. Bij deze dus de filmpjes, vandaag gemaakt.
Ik heb zelf het idee dat ze op het zachte al een heel stuk beter loopt. Eerst was dat net als op het harde, nu niet meer. Wat vinden jullie, zien jullie verbetering als je de filmpjes zo naast elkaar ziet? Ik houd mijn oordeel even voor me, ik wacht even af wat jullie zeggen..

Ik zet ze even naast elkaar, dus van hoe het toen was, en hoe het nu is.

Stap toen

Draf toen

Stap en draf nu

Stap toen

Draf toen

Stap en draf nu

Stap en draf in het gras

Idem

Even voor de duidelijkheid:
Osteopaat is geweest die tevens dierenarts is, en die kon er niks aan vinden. Hoefsmid is geweest, en die zei dat hij vond dat ze erg dunne hoeven had, wilde er ook niks aan bekappen en heeft me op het hart gedrukt om heel zuinig met haar hoeven te doen.
Ze gaat tegenwoordig mee naast de sulky en dat vindt ze fantastisch, loopt die van mij er behoorlijk uit als ze de kans krijgt.
Fysio staat nog op de planning, dus die komt ook nog een keer langs. Maar daar moet ik even een goede voor vinden.

Cemlys

Re: Wat is er met deze achterbenen? *Update pag 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:12

Lijkt haast of ze in de knie weinig buigt. Heel apart. Maar lijkt er wel al beter uit te zien

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:28

Ik wil niet vervelend overkomen, maar vind haar eigenlijk nog steeds niet goed lopen eigenlijk en verschil is minimaal. Het lijkt alsof ze met haar rechter achterbeen een veel kleinere pas maak dan met haar linker been en daardoor niet mee kan komen en een beetje gaat huppelen...
Zou er toch een keer mee naar een paardenkliniek en foto's laten maken oid. Ben bang dat je dit met de gewone dingen als fysio, hoefsmid en osteo ed niet op gaat lossen.
Maakt het veel verschil of je op een vlakke of op een mulle ondergrond loopt?
Je kunt dan kijken of het te maken heeft met het optillen of met het lopen zelf, dus botten of pezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:45

Nou zal ik wel een spuit 11 lijken hoor, maar ik zie je topic nu pas en ik herken dit best wel heel goed: Dit ziet eruit als een combi van veel te kort bekappen en te slappe kniebandjes, dat laatste komt dus veel bij shetters voor en dat verbeterd zodra je langer met haar lopen gaat, wat je vanzelf zult gaan merken. Rust roest in deze. En het te kort bekappen moet gewoon groeien, helaas, want het is heel rot om aan te moeten zien, maar ik zou persoonlijk geen nagels voor ijzertjes willen laten slaan in al veel te kort bekapte hoefjes. Voorlopig echt alleen nog maar op zachte ondergrond mee aan het werk, longeer haar eens op de wei of zand en kijk of het na verloop van beweging verbeterd. Mijn hoefsmid die het gekloot van degene voor hem weer moest opknappen zei; zet maar lekker op de wei, juist als het nog een beetje nattig is, daar gaan ze iig sneller van groeien, de beste man had nog gelijk ook...
Het heeft trouwens ruim een jaar geduurd voordat het te korte bekappen weer een beetje goed was gekomen...`

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:55

Heb je ook de mogeljjkheid een tijdje een andere bodem voor haar stal te gebruiken? Op rubber tegels sleten de voeten van mijn ponies ook zo hard dat ze kort bleven terwijl ze vrijwel de hele winter niet op pad waren geweest. Misschien dat ze dan de kans krijgen om beter bij te groeien.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:55

Heel eerlijk? Ik schrik nog van hoe ze loopt. Ik zou haar naar een goede kliniek brengen om wat meer duidelijkheid te krijgen over de oorzaak van dit rare loopje...

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:59

Wow.... Eerlijk gezegd zie ik niet veel verschil tussen de filmpjes van toen en nu..

Ik zou die pony denk ik toch naar een kliniek brengen en foto's laten maken etc.... Dit los je hoogst waarschijnlijk niet op met een osteopaat, hoefsmid oid...

Succes!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:10

Al is aan aan gelijmde ijzers gedacht?
Voor paarden met extreem.gevoelige hoeven door hoefbevangenheid??

Denk dat dat niet verkeerd is en een bezoekje kliniek raad ik ook aan