Een ijzerloos dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:57

Nou billy, dan hadden we gewoon even een miscommunicatie. Dan maak dat normaal duidelijk ipv te gaan lopen roepen dat ik niet kan begrijpend lezen.

Ik wou gewoon even duidelijk hebben wat je bedoelde. Want dat 'steunsels verwijderen' kan inderdaad op verschillende manieren worden opgevat. Daarom wou ik gewoon weten hoe jíj dat opvatten, dat was mij nochtans onduidelijk. Dat vraag ik gewoon netjes, reageer dan ook gewoon normaal.

Knap dat jij uit een aantal van mijn berichten kunt halen dat ik geen verstand heb van hoeven :+ Nee, ik heb geen jarenlang studie gevolgd, maar zoals ik zei heb ik me er wel in verdiept. Dat mensen het niet met me eens zijn dat kan, betekend niet meteen dat ik dus helemaal niks van weet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:01

Ik denk dat jullie het hierover wel eens zijn, maar elkaar niet begrijpen.
Met verwijderen bedoelt maartje wegsnijden tot ze gelijk zijn aan de zool. Dat bedoelt Billy geloof ik ook?
Don't shoot me if i'm wrong!

Te lange steunstel kunnen inderdaad vervelend zijn, zeker als ze over de zool klappen. Ik heb hier sinds kort een nieuw ponytje staan, bij de eerste keer bekappen ben ik rustig begonnen, enigste wat ik gedaan heb was het teveel aan steunsel weghalen. Dit was over de zool heen gegroeid, toen ik eenmaal de zool tegenkwam zaten daar een aantal kleine kneuzingen. Niks dramatisch, maar echt helemaal fijn loopt dat natuurlijk niet.

Wat betreft de termijn van het niet goed lopen.... Het hangt er van af. Als je smid je kan vertellen van een hoefbevangen pony, helaas hij heeft nu pijn, maar voor het genezingsproces is de volgende aanpak het beste en de pijn zal na een x aantal weken weg zijn en er kan dan mooie genezing plaatsvinden, dan verkies ik dat persoonlijk boven een quick fix die uiteindelijk tot een lang rommeltraject leid.

Maar imo moet je in zo'n geval wel weten waar je mee bezig bent, wat je kunt doen om de situatie te verbeteren, het ongemak te verlichten, en vooral hoe lang het duurt en wat het resultaat zal zijn, en aan de hand van welke tekens je de voortgang kunt controleren.
Doelloos afwachten lijkt me ook niks.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:08

Maartje, ik heb inderdaad gezien dat jij een cursusje gevolgd hebt en denkt dat je een goeroe bent, maar dat betekent niet dat je mij overtuigd hebt, en ook niet dat ik 7 keer hetzelfde hoef te schrijven in de hoop dat je het eindelijk begrijpt.

Electra63

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:19

Ik vind het leuk om te lezen dat sommige bokkers zich verdiept hebben in de hoef en dat zij cursussen hebben gevolgd en dat sommigen zelf bekappen +:)+ .
Voorlopig loopt paard van TS al 26 weken onregelmatig en heeft pijn. Ik heb het al eerder gevraagd: hoelang vinden jullie het acceptabel, dat een paard onregelmatig loopt na bekappen of na het afhalen van de ijzers? En hoelang zouden jullie hiermee doorgaan?

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:23

Electra63 schreef:
Ik vind het leuk om te lezen dat sommige bokkers zich verdiept hebben in de hoef en dat zij cursussen hebben gevolgd en dat sommigen zelf bekappen +:)+ .
Voorlopig loopt paard van TS al 26 weken onregelmatig en heeft pijn. Ik heb het al eerder gevraagd: hoelang vinden jullie het acceptabel, dat een paard onregelmatig loopt na bekappen of na het afhalen van de ijzers? En hoelang zouden jullie hiermee doorgaan?

Hangt van de situatie af, als het paard wel goed loopt op zachte ondergrond en hij de kans heeft daar te lopen mag het van mij wel een jaar duren. Ik wil dan wel zien dat het langzaamaan steeds een beetje beter gaat (wat bij mijn paardje dan ook zeker het geval was). Zolang er vooruitgang in zit zou ik er niet weer een ijzer onder slaan. Als het nou helemaal niks verbeterd na een half jaar en er wordt wel rustig opgebouwd, paard wordt niet in het diepe gegooid door ineens veel op straat te moeten lopen enz. zou het dan al wat beter moeten gaan dan toen de ijzers er pas net af waren..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:42

Als ik TS haar post goed begrijp (volgens sommige bokkers is begrijpend lezen niet mijn sterkste kant, maar he..)

Gaat het om een week of 11 dat haar paard nu weer gevoelig loopt.

Een halfjaar geleden besloot ze haar paard van de ijzers af te halen. 6 maanden dus pakweg 24 weken. 6 weken lang heeft ze toen gevoelig gelopen, toen was dit weg. Toen heeft ze na haar paard 10 weken blootsvoets hebben laten lopen, naar een hitactief stal gegaan. Dus in die tijd heeft haar paard 4 weken goed gelopen. Toen na 3 weken begon haar paard in de hitactief stal gevoelig te lopen op een harde ondergrond. Dus in totaal heeft haar paard 7 weken van de 24 goed gelopen. En in totaal dus 6 weken voor en de 11 weken erna heeft het paard 17 weken gevoelig gelopen. En sinds het weer opnieuw gevoelig lopen is pas 11 weken. Dus, dat vind ik best wel meevallen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:49

Vergeet niet dat een paard 24 uur per dag op zn voeten staat, wel even kan liggen maar het grootste deel van de tijd staat. Dan vind ik 17 weken pijn aan je poten wel verrekte lang eerlijk gezegd.
Nogmaals, ik behandel mijn paard niet zo, ik vind dat dierenmishandeling

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:52

Het is inderdaad maar net wat je wil voor je paard, ik zou het mijn paard ook niet aan willen doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:53

Heeft het paard pijn dan? Denk dat dat, iig voor ons vanachter onze computer, moeilijk te bepalen is.

TS zegt in haar post gevoelig, lijkt mij iets anders dan pijn. Daarnaast zegt ze ook dat het paard gewoon goed loopt op zand of op het gras. Wij weten niet hoeveel/hoevaak haar paard daar op loopt.

en 17 weken is het totaal. Nu loopt ze pas 11 weken weer gevoelig, op harde ondergronden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:54

Dat mensen dit goedpraten :o
Ik had na 2 weken al actie ondernomen, zij het met ijzers, zij het zonder ijzers!
Roep dan direct deskundige hulp in, maar geen actie ondernemen kan echt niet.....

Je laat je paard toch niet doorlopen met pijn (gevoelige voeten = pijn) :n TS opent niet voor niets een topic, dan is er wel wat aan de hand...

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:55

Billy schreef:
Vergeet niet dat een paard 24 uur per dag op zn voeten staat, wel even kan liggen maar het grootste deel van de tijd staat. Dan vind ik 17 weken pijn aan je poten wel verrekte lang eerlijk gezegd.
Nogmaals, ik behandel mijn paard niet zo, ik vind dat dierenmishandeling

Het paard staat dan wel het grootste deel van de dag, hij staat niet de hele dag op harde ondergrond.
Op zachte ondergrond heeft het paard er geen last van en dus geen 17 weken lang aldoor pijn ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:55

Als je TS haar post goed hebt gelezen kun je lezen dat ze al bij verschillende hoefsmeden te rade is gegaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:56

Maartje1990 schreef:
Als je TS haar post goed hebt gelezen kun je lezen dat ze al bij verschillende hoefsmeden te rade is gegaan.

maar geen één smid die actie ondernomen heeft?....kan echt niet, vragen is nog geen actie ondernemen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:58

Lees haar post, de ene smid zegt ijzers eronder, de ander zegt nog even doorzetten. Haar voorkeur gaat uit naar nog even doorzetten, maar ze vraagt hier of iemand nog tips etc. heeft. En ook weten wij niet of TS meer actie heeft ondernomen dan zij in haar post zegt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:00

Hoe dan ook ik zelf had het zelf niet zo lang aangekeken :(:) arm dier!

zo lang aankijken is je kop in het zand steken...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:00

Dus slaat ze goede raad in de wind? IJzers eronder als advies van een smid bij een paard dat al zo lang gevoelig loopt is niet een gek advies in mijn ogen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:02

Mijn gevoel zegt; dat de overgang naar Hit actief stal te snel is geweest voor de hoeven. Een paard die jaren op ijzers heeft gestaan, heeft minstens een jaar nodig op zachte bodum weide/zandbak en of stal te herstellen < optimale doorbloeding / hoef mechanisme en hoefgroei heeft hier mee te maken.

Dus minstens een jaar minimaal zoveel als kan harde bodums vermijden. Na een jaar kan je rustig de hoeven gaan prikkelen en stimuleren op harde bodums, op revalidatie basis.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:05

en je berekening is verkeerd maartje

6 maanden geleden van ijzers af gegaan, 6 weken gevoelig, 4 weken goed, toen naar hit actief en daar na 3 weken weer slecht.

Dus een totaal van 7 weken goed lopen op 24 weken in totaal maakt 17 weken niet goed lopen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:08

Het gevoelig lopen op harde en onregelmatige ondergronden (zoals kiezels) is 'geen enkel probleem', dan haal je hem hier maar even vanaf zodat het paard geen pijn heeft, in deze tijd komen de hoeven tot rust en kunnen ze herstellen. Ik vind het niet gek dat hoeven die net 10/13 weken aan het herstellen zijn, na 3 weken goed, hard slijten (iets wat ze niet gewend zijn) kreupel loopt. Een paard kan dan ook niet herstellen zolang die pijn heeft, de hoeven moeten de kans krijgen om te groeien en te herstellen, en dat krijgen ze in de hit actief absoluut niet.

Edit: Wat net boven mij verteld word dus, nog dagen, weken, maanden aankijken is geen probleem, maar wél als je dit in de hit actief stal doet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:11

Arjan1983 schreef:
Mijn gevoel zegt; dat de overgang naar Hit actief stal te snel is geweest voor de hoeven. Een paard die jaren op ijzers heeft gestaan, heeft minstens een jaar nodig op zachte bodum weide/zandbak en of stal te herstellen < optimale doorbloeding / hoef mechanisme en hoefgroei heeft hier mee te maken.

Dus minstens een jaar minimaal zoveel als kan harde bodums vermijden. Na een jaar kan je rustig de hoeven gaan prikkelen en stimuleren op harde bodums, op revalidatie basis.

dat is zo een onzin, echt ik snap niet waar die wijsheid vandaan komt.

De enige twee paarden die ik mee heb gemaakt die gevoelig liepen na jarenlang ijzers te hebben gehad en blootsvoets met bijvoorbeeld (pre) pensioen gingen waren twee paarden die gewoon slechte voeten van zichzelf hadden.

Alle anderen liepen of gelijk zo weg, of deden er een dag of twee drie over om hun draai te vinden blootsvoets.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:15

Ceriadwen schreef:
en je berekening is verkeerd maartje

6 maanden geleden van ijzers af gegaan, 6 weken gevoelig, 4 weken goed, toen naar hit actief en daar na 3 weken weer slecht.

Dus een totaal van 7 weken goed lopen op 24 weken in totaal maakt 17 weken niet goed lopen.

Uh, dat zeg ik toch ook? :+

@ ceriadwen: En andere hoefsmeden zeiden weer aankijken. Het is maar net wat je goed advies vind. Het ene paard kan misschien zo weglopen, een ander heeft wellicht baat aan lopen op een zachte ondergrond. En is die wisseling naar harde ondergrond wat te snel geweest voor dit paard. En ipv. er meteen ijzers onder te slaan, ligt de oplossing wellicht gewoon in het tijdelijk even op een zachte ondergrond houden. En dan beetje bij beetje blootstellen aan een hardere ondergrond.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:18

meteen is wat anders, meteen is de volgende dag. tijdelijk is een week hooguit.

Ik snap echt, echt niet waarom je dit zo aan het verdedigen bent. Hoe kan jij nou als paardenliefhebber het OK vinden dat dit gebeurd? Als er wat anders met je paard is waardoor hij ongemak heeft bel je dan ook geen dierenarts, kijk je het dan ook maar pakkumbeet een half jaartje aan? Beetje schurft, kijk het maar even aan. Paard zal er niet dood aan gaan, maar heeft er wel last van. Of ga je dan wel handelen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:21

Maartje1990 schreef:
Als ik TS haar post goed begrijp (volgens sommige bokkers is begrijpend lezen niet mijn sterkste kant, maar he..)

Gaat het om een week of 11 dat haar paard nu weer gevoelig loopt.

Een halfjaar geleden besloot ze haar paard van de ijzers af te halen. 6 maanden dus pakweg 24 weken. 6 weken lang heeft ze toen gevoelig gelopen, toen was dit weg. Toen heeft ze na haar paard 10 weken blootsvoets hebben laten lopen, naar een hitactief stal gegaan. Dus in die tijd heeft haar paard 4 weken goed gelopen. Toen na 3 weken begon haar paard in de hitactief stal gevoelig te lopen op een harde ondergrond. Dus in totaal heeft haar paard 7 weken van de 24 goed gelopen. En in totaal dus 6 weken voor en de 11 weken erna heeft het paard 17 weken gevoelig gelopen. En sinds het weer opnieuw gevoelig lopen is pas 11 weken. Dus, dat vind ik best wel meevallen?

6 maanden is 26 weken om te beginnen (een heel jaar is tenslotte 52 weken)6 weken gevoelig en na 10 weken naar de HIT en na 3 weken weer kreupel. Want 10 weken na het de ijzers eraf halen is hij naar de HIT gegaan en had toen 4 weken goed gelopen. Na 3 weken werd is dus weer slecht en heeft niet meer goed gelopen.

Dat is bij mij 4+3 is 7 weken en dus maar 19 weken goed gelopen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 17-12-13 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:22

Citaat:
Met ijzers stuikelde hij heel vaak, liep kort en na elke keer beslaan een paar dagen kreupel. Echt niet dat hij dat nou zo fijn vond hoor. Wilde met zijn ijzers ook het liefst niet over de weg lopen.

Dus, waarom zou die op ijzers moeten precies, omdat die op harde bodem klote loopt?

Nou Ceriadwen, ik hoop voor jou maar dat je niet gelijk niet-bewegende gewichten onder je voeten krijgt getimmerd als je niet op ongewone ondergronden kan lopen omdat je er de hele dag op staat en je voeten geen tijd krijgen om uit te rusten. :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:25

@ceriadwenZe heeft verschillende hoefsmeden geraadpleegd. En wie weet wat ze nog meer heeft geprobeerd? En het is niet al een halfjaar. Vanaf het moment dat haar paard weer gevoelig begon te lopen is pas 11 weken.

En ze is ook nu weer aan het kijken wat er nog qua mogelijkheden is.

Natasja, gaat het echt om een weekje meer of minder? Neem aan dat een halfjaar ook maar 'ongeveer' is en niet exact op de week. Dus het zou wellicht ook zomaar langer kunnen zijn.

Paard heeft in totaal dus 7 weken goed gelopen. En nu pas 11 weken weer gevoelig.