hoeven vijlen met slijpschijf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:15

Polly schreef:
ik laat mn paard altijd achter bij de smid, hij kent hem en kan hem zelf wel op zn klote geven als ie zich misdraagd. Ik erger me altijd harder aan mensen die erbij blijven staan en bij elke beweging van een oor 'foei' roepen..

Nooit laat ik mijn smid alleen. Zelfs niet met de allermaksten. Er kan nl. altijd iets onvoorziens gebeuren en vind dit niet verantwoord. Zeker niet nadat ik dit verhaal had gehoord. Ik hoef geen foei te roepen bij elke beweging, dat is het andere uiterste. Ik vind het niet netjes om de smid alleen te laten , zo van je redt je wel. In mijn ogen is het een kwestie van fatsoen. Je haalt je paard uit het land of van stal en blijft er even bij tot het dier klaar is. En dan zet je hem ook weer in het land of in de stal. Dat hoeft de smid er toch niet ook nog bij te doen?

LadyMadonna

Re: hoeven vijlen met slijpschijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:19

Nu kom je alweer met iets wat er niet staat :?

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:22

anneliesdj schreef:
Maar wat gebeurd er als je wel met dit gereedschap uitschiet? Heb je dan alleen vleeswonden of erger?

Nee, met een rubbere schijf en lammelen schuurpapier heb je minder schade dan wanneer je uitschiet met een kapmes of
met een vijl over de kroonrand gaat

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:25

zeg ik ergens dat de smid hem uit het land moet halen?

Ik ben iemand die dingen overlegd en mijn smid geeft aan dat hij het geen probleem vind als ik even wegloop, hij weet hoe ik met mijn dieren omga en dat hij hem best op zn flikker mag geven, hij vind het zelfs fijner om het zelf te doen, dan schrikt ie iig niet van de eigenaar als die onverwacht besluit dat hij stout is als ie knippert met zn ogen.
En eerst je smid waarschuwen voor je je knol een lel geeft schiet niet op, dan weet het dier niet wat ie fout deed. Mijn smid is prima in staat zelf te corrigeren. Dus of ik er nou naast sta te kijken wat ie doet of vast de stalgang veeg? ik zie het punt niet.
Mijn smid is een van de weinige die ik ken die vaak te vroeg is, dan haalt hij hem idd zelf van stal. Ik ben ook weleens 10 min. voor de afgesproken tijd aangekomen en toen kon ik hem nog net betalen op de dam, prima toch. Hij blij ik blij. Als het maar overlegd word :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:30

ik ben er altijd bij als de smid er is, om de doodeenvoudige reden dat ie anders niet bij mijn paard kan komen :) Want mijn hek zit op slot.
Aangezien ik t.a.t. aansprakelijk ben voor het gedrag van mijn dieren blijf ik er ook bij.
De ezelsmid (die overigens met een soort snoeischaartje hoeven knipt bij mijn door hem ontschoende ezel met WLD) haalt zelfs de ezel uit de wei, dat wil hij graag, kan ie even overleggen onderweg, werkt prima bij ezels :+

Ik stond een keer te filmen bij het bekappen met de slijper en stond te dichtbij, hij raakte mijn vinger en het was een klein oppervlakkig wondje, m'n vinger zit er nog gewoon aan :P

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:31

Mijn vader is al een ruime tiental jaren klauwbekapper bij koeien. Hij doet er vele duizenden op een jaar en er is niet één koe waarbij de slijptol niet van pas komt :) ongelukken als uitschieten heeft hij nooit meegemaakt.
Mijn vader heeft ook altijd onze eigen paarden bekapt. Sinds een aantal jaar beslaat hij ze ook zelf én gebruikt hij de slijptol, met een schijf erop die hij ook bij de koeien gebruikt. Welliswaar bij de paarden een met een fijner 'snij'vlak. Hij gebruikt er dus niet een met schuurpapier-schijven.
In de loop der jaren heeft mijn vader er een aantal adresjes bij gekregen, waar hij voor kennissen de paarden ook bekapt (allemaal met slijptol) en eventueel beslaat. Er is nog niet een paard geweest waarbij hij het niet voor elkaar kreeg of er problemen waren.

Afbeelding
Zo'n soort schijf gebruikt hij. 3 snijvlakken en met de ronde(!) rand kan hij ook nog vijlen. Bijvoorbeeld de plaats waar de lip van het ijzer komt de liggen doet hij daarmee. Je moet van goede huizen komen wil je je paard (ernstig) verwonden bij uitschieten bij deze schijf.

Mijn vader gebruikt zelden een mes of vijl. Hij doet de paarden bijna volledig met de slijptol. Stralen snijdt hij waar nodig uiteraard wel uit met een kapmes. Hij werkt fijner, nauwkeuriger en veiliger met de slijptol dan met vijl of mes. Hij gebruikt de slijptol dan ook dagelijks :j hij weet echt wel wat hij er mee doet. Er heeft nog geen enkel paard kreupel gestaan nadat ons pap hem bekapt heeft, omdat hij te kort of niet goed bekapt zou zijn... :)

Hier nooit problemen gehad met paarden die over de zeik gaan of wat dan ook. Het is maar net hoe je met de paarden i.c.m. de slijptol om gaat.

Ons pap krijgt altijd goede reactie's. Mensen vinden het mooi om hem met dat ding te zien werken.
De pony van een vriendin van mij 'kon niet zonder ijzers'. Dan liep hij direct te kreupelen. Menig hoefsmid heeft van alles geprobeerd bij het beestje. Uiteindelijk is ons pap met die pony aan de gang gegaan. Na nog 3 keer te hebben beslaan zijn ze het zonder ijzers gaan proberen. De pony loopt nu al zeker 3 jaar ijzer-vrij :) Papa is eigenlijk een leek op het gebied van paarden bekappen/beslaan. Puur uit ervaring krijgt hij zulke dingen voor elkaar :j Hij kan ook niemand vertellen wat hij nou precies voor iets 'aparts' bij die pony gedaan heeft. Gewoon op gevoel wat doen eigenlijk.

Nu wil ik mijn vader de hemel niet in prijzen _O- Maar een goede smid met ervaring weet dus echt wel wat hij doet!
Laatst bijgewerkt door LoveLita op 09-10-12 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:33

LoveLita schreef:
Nu wil ik mijn vader de hemel niet in prijzen _O- Maar een goede smid met ervaring weet dus echt wel wat hij doet!

helder verhaal :j

heb toch wel medelijden met al die smeden, paardenmensen zijn de lastigste klanten die je hebben kan denk ik, willen zich overal tegenaan bemoeien en weten alles beter :')

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:38

@Polly Ik zei ook niet dat jij dat deed. Ik heb van mijn smid gehoord dat dat wel van hem verwacht wordt. De paarden staan nog in de wei als hij komt bv. En geen eigenaar te bekennen. Of binden ze ergens vast en gaan dan weg. Ik zeg alleen dat ik vind dat dat niet kan. De paarden zijn mijn verantwoording en bovendien de smid heeft nog meer te doen. :)

Wat jij met hem afspreekt moet jij weten, maar daarom mag ik wel zeggen dat ik daar anders over denk, zeker na het verhaal van die trap. Er stonden nl. twee paarden aangebonden in een smal schuurtje, de smid kon de paarden niet ergens anders neer zetten. Er was niemand in de buurt en het paard dat dus niet aan de beurt was heeft hem geslagen.
Maar goed dit is helemaal off-topic.

Scar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:39

Ik heb de filmpjes bekeken, kan me niet voorstellen dat er hoefsmeden zijn die hun rasp in willen ruilen tegen zo'n (gevaarlijk) elektrisch apparaat.
Paard hoeft maar een klein beetje te schrikken en je bent het vel van je eigen been aan 't ontvellen.
Overigens staat het beslaan/bekappen in amerika op een veel lager niveau dan in europa.

Het is altijd prettig als de eigenaar van het paard aanwezig is, je kan dan iemand direct waarschuwen als je een aangetaste straal ziet of ander waarschuwing waardig iets. En adviseren
wat je er het beste tegen kan doen.

Koeien worden vaak in een speciale stal gezet en de klauwen opgebonden, is niet te vergelijken met paarden en paarden moeten het hebben van een goeie stand. (No foot, no horse) Dit geld in veeeel mindere mate voor koeien.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:51

Scar1 schreef:
Ik heb de filmpjes bekeken, kan me niet voorstellen dat er hoefsmeden zijn die hun rasp in willen ruilen tegen zo'n (gevaarlijk) elektrisch apparaat.
Paard hoeft maar een klein beetje te schrikken en je bent het vel van je eigen been aan 't ontvellen.
Overigens staat het beslaan/bekappen in amerika op een veel lager niveau dan in europa.

Je mag je eigen mening hebben Scar... maar uitspraken dat het bekap/beslaanniveau in de USA op een veel lager niveau zou staan vind ik dus echt niet kunnen.
Graag zou ik daarvan onderbouwde voorbeelden willen zien!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:54

Scar ben je zelf hoefsmid? Dit gezien het feit dat je net bent aangemeld en alléén in dit topic reageert?

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:25

En dus toch zijn er hoefsmeden die hun vijl wél inruilen voor een schijf...

Een koe heeft zelfs in een bekapbox nog té veel vrijheid als je het zo gaat bekijken. Die worden ook niet vast gebonden ;). De benen worden opgelift, zodat de bekapper minimaal hoeft te bukken. De nieuwste boxen gaan zelfs in zijn geheel hydraulisch omhoog.
En ook een koe gaat kreupelen wanneer die niet goed bekapt is. Worden koe en boer ook echt niet vrolijk van!
Het bekappen van een koe is zeer zeker te vergelijken met dat van paarden. Je moet alleen wel weten hoe beiden hoeven in elkaar zitten en wat een juiste stand is :j

Ik ben van mening dat iemand die weet wat hij doet, doet het goed met wat voor materiaal dan ook. Je met werken met het materiaal waar je je prettig bij voelt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:06

Scar1 schreef:

Onzin, ik heb het idee dat ze daar juist veel verder zijn wat betreft hoefverzorging. En dan denk ik alleen maar aan de ontwikkeling van de hoefschoen en de opkomst van het natuurlijk bekappen

Het is altijd prettig als de eigenaar van het paard aanwezig is, je kan dan iemand direct waarschuwen als je een aangetaste straal ziet of ander waarschuwing waardig iets. En adviseren
wat je er het beste tegen kan doen.

Mag toch hopen dat de eigenaar zelf ook eens onder de pootjes kijkt en bij voorbaad al weet dat het dier rotstraal heeft en de behandeling hiervan overlegt met de smid

Koeien worden vaak in een speciale stal gezet en de klauwen opgebonden, is niet te vergelijken met paarden en paarden moeten het hebben van een goeie stand. (No foot, no horse) Dit geld in veeeel mindere mate voor koeien.
Ook onzin, een koe moet wel degelijk goed op de poten staan anders rottende klauwen, zere benen, rug etc etc. Een koe met pijn geeft minder of wellicht helemaal geen melk, moet medicijnen hebben, DA moet komen en in het ergste geval slager. wat denk je dat dat kost voor de boer. De boer wil een gezonde koe want die geven de meeste melk

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:39

heb toch wel medelijden met al die smeden, paardenmensen zijn de lastigste klanten die je hebben kan denk ik, willen zich overal tegenaan bemoeien en weten alles beter

:j helemaal waar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:51

Lijkt me niets mis mee. Zoals ook al gezegd worden koeien op die manier ook bekapt. Dan wel in een bekapbox, maar ook daar kunnen ze hun poot nog vrij bewegen, poot wordt alleen omhoog gehezen omdat de bekapper dan minder hoeft te bukken.
En wat een onzin over dat koeien geen goede klauwverzorging nodig hebben.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:24

Ik heb niet de indruk dat er iets mis is met die manier van bekappen, waarom wel? Het zal alleen even wennen zijn voor de paarden maar doordat het sneller gaat is het misschien wel prettiger?

Mijn ijzerloze doet het ook beter met afgeronde voeten, worden de randen te scherp gaan ze brokkelen. Ik vijl het zo nu en dan dus zelf wat rond bij totdat mijn smid weer komt.

De smid van Morrie staat overigens goed bekend en is inderdaad een goed opgeleide, echte smid en paardenman. :j
Leuk filpmje Morrie, heb er alleen geen geluid bij hier, is misschien maar goed ook! :D

martijn719

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:32

deze man moet direct aangegeven worden als dierenbeul.
hij heb daadwerkelijk geen enkel verstand van paardenhoeven.

vijlen en anders niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:51

martijn719 schreef:

vijlen en anders niet.

??
Topic gelezen?

Lichter voor de smid, dus meer geduld, minder kracht hoeven gebruiken maakt precies werken makkelijker en geen gewrik bij dieren met pijnlijke voeten/gewrichten door bv artrose/HB.

Dat het tegenwoordig uit de mode is om je dieren op te voeden en die zich dus niet netjes kunnen gedragen bij bekappen, etc. is geen excuus.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:03

Beetje kort door de bocht niet?
Behalve de vraag of je het topic gelezen hebt, wat maakt deze man een dierenbeul dan? Dat zou ik wel graag gemotiveerd willen hebben.
Wordt het paard mishandeld? Want dat zie ik nergens terug..

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:23

martijn719 schreef:

vijlen en anders niet.

Och jeeeee..... :roll: Zullen we jou meteen aangeven voor onterecht beschuldigen?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:28

martijn719 schreef:

vijlen en anders niet.

lees eerst het topic eens door voordat je, je zelf schuldig maakt aan Smaad

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:31

martijn719 schreef:

vijlen en anders niet.

ah dit is vast de man die zo'n aardige reactie bij mijn filmpje op youtube zette met zo'n keurige gebruikersnaam.

Oproep voor de bijscholing voor REGULIERE smeden (want dat is Martijn, lees ik elders) gemist?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:58

Jongelui, Martijn719 is gewoon aan het rellen, niet op ingaan dan is het zo weer over en blijft dit topic interessant.

Ik heb helemaal geen medelijden met smeden. De meeste kunnen alleen maar afgeven op het werk van anderen, zijn vreselijk eigenwijs en nogal behoudend als het om de werkwijze gaat. Dat is allemaal helemaal niet erg en daar kan ik prima mee omgaan. Maar wie kaatst kan iets met een bal... je kent het verhaal wel.
Tandartsen, timmerlui, hoveniers, coupeuzes, putjescheppers, leerkrachten, burgemeesters, allemaal hebben ze tegenwoordig mondige en dus ook best lastige klanten die ook het een en ander op internet gelezen hebben. Dat is gewoon de huidige tijd...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:05

martijn719 schreef:

vijlen en anders niet.

Tegenstanders: kom nu eens met argumenten!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:15

julius_juut schreef:
Waarom zouden er meer risico's aan vast zitten?
Je hebt een machine in de hand waar je geen of minder kracht mee hoeft te zetten om hetzelfde effect te bereiken, voor de bekapper wel zo fijn, dan gaan zijn gewrichten een stuk langer mee.
Voor het paard ook fijn, mits hij geen last heeft van het lawaai, aangezien er niet iets met veel kracht over zijn poten heen en weer gehaald word.

De hoefsmid in het eerste filmpje gebruikt een slijptol zonder dodemansknop (als hij loslaat, blijft de schijf draaien totdat iemand de knop weer omzet of de stekker er uit trekt). Valt zo'n ding om wat voor reden op de grond dan is het een ongeleid projectiel wat alle kanten op zal springen, of nog erger hij valt op de schijf en die kunnen letterlijk defragmenteren en dat wil ik niet nabij benen van mijn paarden hebben !

Ik zal morgen wat foto's plaatsen over wat er allemaal fout kan gaan met een slijptol-hoewel de meeste ws zelfs niet geschikt zijn om in een link te plaatsen (dodelijke ongevallen waar mensen een deel van de schijf in hun hoofd of hals krijgen)