Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Hoe vinden jullie dat dit paard loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 00:32

Het is wel beter maar het kan nog stukken beter.
Ik zou bij het longeren een paar balkjes meepakken, zo 3 of 4 achter elkaar, in stap en draf.
Ze moet zich echt bewuster worden van haar achterhand, met een paar balkjes draven rekt ze haar rug en achterhand spieren goed op.

Mitch2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 00:46

Beste, wat ik zie is dat dit prachtige paard last heeft van haar linkervoorbeen. Ik denk zelfs dat het probleem in haar knie zit.
Laat mij alsjeblieft weten wat het uiteindelijk is dat helpt mij ook weer of ik het goed heb gevoeld.
Succes met jouw beestje!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 00:57

anneliesdj, dankjewel :) Balkjes meepakken deden we idd op de andere stal ook op aanraden van osteo en fysio, zoals ik schreef is dit de tweede keer aan de longe sinds lange tijd, en teven tweede keer ooit met pessoa. Deze stal heeft helaas geen hindernismateriaal. Wel hebben ze wat dunne omheiningpalen (uiteraard zonder schroeven oid) die ik mag pakken, de vraag is of ze die ziet/ wil zien. Ook staan er wat pionnen en tonnen die ik misschien als steun aan de zijkanten van de balken kan gebruiken, of zelfs om er cavaletties van te maken, wordt zeker aan de training toegevoegd, maar doe liever een ding tegelijk, vreemde bak en hulpteugel was wel even voldoende.

Wat ik zelf nog lastig vind is haar te leren loslaten, voornamelijk in draf dus, hoe ik haar hierbij kan ondersteunen, duwtje in de goede richting geven. Nu komt ze vaak enorm terug in tempo, dat mag ze niet op eigen initiatief (anders stappen we binnenkort alleen nog maar namelijk :D ), maar als ik dan ook maar een klakje doe met mn tong schiet gelijk dat hoofd weer de lucht in... Iemand zei me een bijzet is beter, maar ik vind dat meer symptoombestrijding, ontspanning van voren is een gevolg van het loslaten van gedeelte erachter...

Dit paard staat te kort op haar hoeven, waarbij linksvoor idd het meest gevoelig is. Voor zover we weten is met haar knie niks mis, buigproeven waren goed en gaf geen aanleiding voor meer onderzoek.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:11

Ai, ts.. bij mijn kwpn merrie waren de buigproeven óók goed, perfect zelfs, maar een scan liet toch een ander beeld zien: gewoon een vette peesbeschadiging. Dus feit dat de buigproeven goed zijn zegt nog niet zo veel. Als de buigproeven goed zijn, en je paard is tóch onregelmatig, dan zou ik zelf echt wel meer onderzoek willen.

Ik zie je paardje nu weer op de video ........... en weer zie ik dat ze linksvoor onregelmatig is. Als dat van gevoelige voeten is, dan duurt dat wel heel erg lang. Het is wel wat beter dan de vorige keer, dat ben ik met je eens, maar het is nog niet over. Ben bang dat je zodra je haar weer gaat belasten, het probleem direct weer terug gaat zien.

Mijn da zou hier niet mee wegkomen eerlijk gezegd. Paard is onregelmatig, en ik zou langzamerhand echt wel willen weten wat het is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 01:24

Ik wacht eerst af hoe het is als de hoeven langer zijn, ze zijn nog niet aanzienlijk gegroeid. Mocht het dan stagneren of verslechteren gaan we uiteraard verder kijken. Wat ik nu wel zie is dat e haar looplust weer terug heeft, dat zegt ook wel n boel vind ik zelf...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:31

Ik vind haar nog steeds duidelijk onregelmatig op links voor (volte linksom). Persoonlijk zou ik liever nog even afwachten of ze met rust verder gaat verbeteren of eerst verder onderzoek laten doen voordat je weer gaat longeren e.d.
Zit hier een pees/bandenblessure onder (mijn paard met een vrij ernstige bandenblessure in e ondervoet liet dezelfde onregelmatigheid zien met geblesseerde been aan de binnenkant op de volte), dan ben je een stuk verder van huis wanneer je gaat longeren, het is een vrij zware belasting.

linneybink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:06

hoe lang loopt ze al onregelmatig? anders is een foto maken misschien toch een ideetje dan weet je zeker dat het niks ernstig is. Misschien maak je nu wel meer kapot dan je lief is. En bovenal heeft je paardje misschien onnodig pijn. Ik zou nooit zo lang aanklooien met kreupelheid terwijl je met een simpele foto of echo vaak snel duidelijkheid hebt. Je hebt zelfs dierenartsen die aan huis komen met alle apparaten dan hoef je niet eens zelf op pad met je paardje.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:46

hoe zien jullie die onregelmatigheid dan, eerlijk gezegd zie ik aan de laatste filmpjes niets

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:28

Ze is nu wel duidelijk verbeterd vergeleken met de eerste filmpjes, in de zin dat ze nu wel meer vooruit wil. Ik denk eerder dat dat komt omdat ze nu een wat minder zware longeercircel heeft om in te lopen.

Ik vind haar niet kreupel, maar ook zeker niet rad.. Ze is behoorlijk stijfjes in haar rug en hals en door haar, in mijn ogen, gebrek aan lenigheid loopt ze niet soepel.
Het is al wel iets verbeterd, maar ze treedt nog steeds niet of nauwelijks onder met haar beide achterbenen en ze trekt haar rugspieren strak tijdens de draf en galop.

Ik denk dat je, naast lange afstanden hobbelen, beter eerst kan gaan werken aan souplesse en wat gaan gymnastieken met haar, zodat ze haar buik en rugspieren sterker maakt en uiteindelijk meer gaat ontspannen tijdens het lopen. Denk dat je dat beter kan doen met dubbele longe dan met een pessoa. Ben een beetje bang dat als je haar nu in deze conditie echt lange afstanden laat lopen, ze zichzelf gaat overbelasten omdat ze haar benen niet goed neerzet en haar rug niet goed gebruikt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 19:36

Dankjewel Dianne :)

Lange afstanden doen we nu al niet meer, vanwege de hoeven en dat ik zelf ook inzie dat dit paard iets meer nodig heeft dan beweging om ook daadwerkelijk correct te gaan lopen. Dubbele longe heb ik zelf heel weinig ervaring mee en vind ik daardoor best lastig, in de zin van haar te ondersteunen in haar manier van lopen zeg maar. Vandaar de keuze voor pessoa in eerste instantie. Ik heb wel iemand die wel ervaren is met dubbele longe en me dat wil leren, gaan we zeker mee bezig! Ik zie zelf met pessoa dat ze al wel iets beter gaat lopen, de laatste keer wou ze in draf ook al wel wat kleine stukjes wat loslaten en zakken met dr hoofd :) Galop vind ik zelf lastig, wel of niet doen? Enerzijds wel, wat osteo ook zegt, dan moet ze wel min of meer onder gaan brengen en train je de achterhand, anderzijds is ze dan zo ongebalanceerd eigenlijk meer op de cirkel aan de ren aan het gaan dat ik me afvraag in hoeverre dat effect daadwerkelijk positief is.