foto verslag hoefzweer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:54

Zoveel mensen zoveel meningen.

Is een hoefschoen niet iets voor je paard wanneer hij buiten staat.

jamiroquai

Re: foto verslag hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 11:03

Cowgirl ,heb ik ook aan gedacht, maar die kunnen d hoefballen makkelijk beschadigen als hij ze lang om heeft.

Ik zat zelf aan een neopreen combi boot te denken (te koop bij huppa). Die beschermt de kronrand en de hoef en zou overdag omkunnen opde wei en s'nachts in de stal om de bloeddorstroming niet te weel te be""invloeden.

Ik kan helaas geen foto paatsen, als je combi boot paard intikt po google kun je ze zien.
Het lijkt mij persoonlijk een goede bescherming.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:13

Kun je geen watten in het open gedeelte proppen en dan aftapen met van dat grijze tape? Of flexwraps?

Even over wel of geen hoornzuil..Je had toch foto's laten maken? Was het daar dan niet op zichtbaar en aan de buitenkant van de hoef?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:24

Heel herkenbaar die verwarring door alle raad, meningen, diverse diagnoses, etc.
Bij Image heb ik in de diverse klinieken / veeartsen opinions aangevraagd. Juist de verschillende diagnoses maakt zo onzeker. Je weet gewoon niet meer wie je moet geloven. Heel verwarrend.

Ik had heel sterk het gevoel alle puzzelstukjes te hebben, maar ik kon de puzzel niet leggen. Bij mij kwam dat pas in het gesprek met Rob van Nassau. Nadat hij de foto's had gezien (leve internet) legde hij de puzzel zo in elkaar. Dat was voor mij het moment om het leven van Image in zijn handen te leggen en dat van kliniek Visdonk. Ik heb haar ingeladen de volgende ochtend en haar daarheen gebracht. Op een gegeven moment voelt het goed en weet je dat je de juiste beslissing gemaakt heb.

Mijn tip voor jou:
Voor je eigen gemoedsrust vertrouw op de behandelend veearts / hoefsmid. Zij hebben je paard gezien, gevoeld, en in handen gehad.
En laat de diagnose nu voor wat het is en concentreer je op het revalidatie proces.

Het komt goed, ondanks dat de hoef er nu niet echt uit ziet :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 16:44

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:07

jamiroquai schreef:
Cowgirl ,heb ik ook aan gedacht, maar die kunnen d hoefballen makkelijk beschadigen als hij ze lang om heeft.

Ik zat zelf aan een neopreen combi boot te denken (te koop bij huppa). Die beschermt de kronrand en de hoef en zou overdag omkunnen opde wei en s'nachts in de stal om de bloeddorstroming niet te weel te be""invloeden.

Ik kan helaas geen foto paatsen, als je combi boot paard intikt po google kun je ze zien.
Het lijkt mij persoonlijk een goede bescherming.

Ik heb ze gezien. Nadeel is alleen dat ze niet de onderkant beschermen tegen vuil in tegenstelling tot een hoefschoen.
Of gaat het alleen voor buitenaf bescherming en staat hij alleen buiten met droog weer. Wat natte ondergrond lijkt mij voor de voet ook niet bevordelijk en dat zal een hoefschoen ook niet uitsluiten tenzij je zo'n soak schoen neemt. Maar dan weet ik niet hoelang die goed blijven zitten en of die wel tegen een lopend paard kunnen.

Als je alleen de hoefbescherming wilt zou je ook voor springschoenen kunnen kiezen.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:52

als er een cast om de hoef zit kan je paard daar gewoon mee naar buiten

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 18:56

Het zou eigenlijk vooral zijn om de kroonrand te beschermen en de bovenkant van de hoef, tegen vuil enregen van buitenaf. Een hoefschoen rust juist op die tere kroonrand. En die wil ik juist ontlasten, zodat de hoef rustig kan aangroeien.

Hij staat nu alleen buiten met mooi weer, de komende maand, op zijn mini- paddock. Die hark ik elke dag helemaal aan zodat alle mest er goed uit is en om te zien of de grond droog genoeg is.

Maandag gaan we een tweede paddockje maken, zodat we kunnen afwisselen, hij 'loopt' de grond natuurlijk snel kapot.

Hij was vandaag wel veel rustiger dan gisteren en liep goed (heeft wel metacam).

@Meredith, bedoel de die plasti- cast? Of een cast die waterdicht is gemaakt?

Hij mag nu nog niet op de wei omdat hij dan te veel loopt, vandaar die beperkte ruimte.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 18:46

Het gaat de goede kant op!
Zondag nog een verbandwissel gehad, alles zag er rustig uit, ik was er zelf helaas niet bij, dus geen foto daarvan.

Vandaag was ik er wel bij. De wond zag er mooi rustig en droog uit, dus opnieuw ververst en verbonden.
Een uurtje per dag staat hij op een mini stukje gras en de rest van de dag op stal. Zo heeft hij iets van beiden. Op stal staat hij best veel te dutten, het is daar heel rustig.
En een uurtje per dag grazen geeft wat afeiding. We zetten dan gewoon een klein stukje af in een wei, elke dag schuiven we het stukje door. Gaat prima, we hebben het weer mee, lekker droge grond....

Hij moet zeker nog een week op stal en de volgende week kijken we weer hoe het gaat. Eigenlijk moet zijn andere achterhoef ook beslagen worden, maar op die gewonde voet moet-ie natuurlijk zo min mogelijk staan. Dus daar wachten we zo lang mogelijk mee. Nu loopt het voor hem een beetje onhandig, met maar 1 ijzer. Maar dat is alleen maar goed, zo blijft hij meer stilstaan...

Kan de Metacam ook een klein beetje gaan afbouwen.

Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:12

Fijn dat het goed gaat, hopen dat het zo blijft gaan en dat hij uiteindelijk meer kan gaan doen dan gedacht.

XxXHorsezXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:59

Super dat het beter gaat met je paardje!! :j Somige foto's vind ik er behoorlijk eng uit zien, brrrrrrr :oo

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:05

zo verbind mijn man een voet met in dit geval hoefkanker, maar dit zou bij jouw paard ook kunnen ter bescherming van de wond.

Afbeelding

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 14:04

Zo was het ook de eerste week, alleen met een laag duct tape erover. Nu is de onderkant open, omdat daar geen wond zit. Alleen aan de voorkant. Zo heeft hij er minder last van.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:17

een hele simpele oplossing wat ik heb gedaan bij mijn paard met een hoefzweer is gewoon zo;n hoefzak.
Kosten niet veel en houden veel vuil tegen.
Hoefzak deed mijn paard 2 weken mee en die liep ook in een paddock.
En had hem om in stal.

Voor de rest heel veel sterkte met je paard.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:49

jamiroquai schreef:
Zo was het ook de eerste week, alleen met een laag duct tape erover. Nu is de onderkant open, omdat daar geen wond zit. Alleen aan de voorkant. Zo heeft hij er minder last van.

hier zou hij gewoon een stukje in het land moeten kunnen lopen, het verband moet er toch iedere x opnieuw om toch?
Er is ook gips(cast) maar dat wordt hard en dan kun je niet bij de wond. Ik zag dat je een oproep had gedaan voor een andere smid??

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:48

Hele verhaal gelezen, fijn dat het nu beter gaat met je paard. Het is ook inderdaad verwarrend al die adviezen.

Sterkte met hem en hopen dat het nu klaar is

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 16:53

Hij kan gewoon stappen en als hij een uurtje graast scharrelt hij ook rond. Dit is gemakkelijk zelf te verwisselen, maar de veearts komt wel zelf de wond beoordelen.

Ik wil hem niet te veel laten lopen om de hoef nog te ontlasten.

Ik heb een oproep geplaatst voor een andere smid om eens te komen kijken en tips te geven over het beslag de komende tijd. Misschien heeft hij een tip voor mijn eigen smid, die heeft geen jarenlange ervaring met dit soort dingen. Misschien hoeft er ook niet veel speciaals te gebeuren omdat hij een paar maanden het land opgaat om de hoef onbelast te laten aangroeien. Maar het is voor mij gewoon een prettig idee om te weten of er iets aparts mee moet gebeuren.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:54

Zo hebben wij het ook gedaan bij onze ruin die een fikse zweer in zijn hoef had wat opengesneden moest worden.

meredith schreef:
zo verbind mijn man een voet met in dit geval hoefkanker, maar dit zou bij jouw paard ook kunnen ter bescherming van de wond.

[ Afbeelding ]

Sterkte.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 17:38

Dank je.

Hij heeft volgens mij ook minder pijn nu, hij wordt weer een beetje zichzelf. En einelijk is die kroonrand niet meer zo dik en warm!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:12

Wat fijn! Hoop dat deze stijgende lijn doorzet.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 22:10

Vandaag had Bowie verhoging, 37.9

Ik dacht dat het misschien door de warmte kwam, maar een uurtje later op stal was het nog even hoog. Normaal zit hij op 37 ongeveer. Dus morgenochtend meteen even meten en anders toch even de veearts bellen, al is het maar om elke twijfel weg te nemen.
Verder zag het er keurig uit, ik heb er nog een halve rol duct- tape omheen gedraaid, het begon een beetje los te laten. Ik ben zo benieuwd hoe het er uit ziet als het verband eraf gaat!
Hij voelt zich prima en geniet van een uurtje op de wei, daarna gaat hij braaf op stal. Toch hoop ik dat hij vanaf volgend weekend op en klein weitje buiten mag blijven.....

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:42

Ik duim mee dat het morgenochtend weer gezakt is die temperatuur.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:50

Het was ook bloedheet vandaag.
Had hier 31 graad op mijn temperatuur meter.
En 37,9 is een paarden temperatuur zonder problemen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 11:27

Vanmorgen was het gelukkig al weer lager, 37. dat is normaal voor hem. Gelukkig maar. Woensdag komt de veearts weer voor controle, kan ik weer foto's maken.

Omdat het zo goed gaat staat hij nu 2 uurtjes per dag buiten en de rest binnen, dat gaat prima en krijgt zijn voet toch voldoende rust.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:30

Belast hij zijn hoef wel?