Paard met Pijpbeenfissuur, update blz. 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:25

Jemig.. bekend verhaal dit! In 2007 min of meer hetzelfde gehad met mijn pony, werd opgebeld door de staleigenaar dat ze op 3 benen in het land stond en geen stap meer kon verzetten. Met heel veel moeite en ondersteuning van een aantal mensen heb ik haar bij de stal kunnen krijgen, dierenarts laten komen en zij dacht aan een hoefzweer of vernageling. Gesneden, maar niks gevonden.. in nat verband gezet en vervolgens ging het heel langzaam beter. Na een paar dagen verband er weer af en ze liep opnieuw zo kreupel. Ze kon haar voet overigens ook niet neerzetten, alleen `op rust`. Mijn hoefsmid had twijfels, vernageld geloofde hij zeker niet. Pony is naar de kliniek gegaan, daar opnieuw gesneden, foto´s gemaakt (geen zweer te zien). Ze heeft er uiteindelijk een week gestaan en toen bleek uiteindelijk een fissuur in het pijpbeen de oorzaak. Haar kootgewricht was inmiddels ook flink overbelast door het overkoot lopen/staan van de pijn, dus dat is ook behandeld. Ze had niet bijzonder veel kans op herstel omdat ze ook al 20 was.
Toen heeft ze 6 weken absolute boxrust gehad. Mijn pony was een wever en ook vrij onrustig normaal wanneer ze alleen op stal moest blijven. Gek genoeg leek ze zich er bij neer te leggen en heeft ze gewoon al die weken keurig braaf op stal gestaan, geen stap buiten de box geweest. Ze is helemaal genezen! Gips heeft ze niet gehad, ik geloof nog wel een periode een soort drukverband. Mijn pony had overigens de meeste pijn bij het over het gebroken achterbeen wegdraaien. Dit deed ze dan ook niet in haar box. Ze heeft iets aan pijnstilling gekregen, maar niet te veel, ook om te zorgen dat ze het niet te veel zou belasten. Ze stond heel veel op rust met haar rechter achterbeen. Mijn ervaring met mijn pony was eigenlijk dat ze het rustigste was tijdens de periode 24/7 boxrust. Zodra ze er weer een beetje uit mocht was ze drukker, vooral als ze na het wandelen dan weer op stal moest. Op een klein weitje mocht mijn pony ook niet, die paar stappen de stal uit was al te veel risico.
Mocht je paard toch onrustig zijn op stal, dan zou ik sedatie overwegen. Heel veel sterkte!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 15:25

Princesspres schreef:
jeetje wat erg voor jullie!
ik kan alleen maar zeggen, voorzichtig aan met je paard, niet vervoeren of te vroeg gaan stappen als je hem wilt houden. het is absoluut verschrikkelijk je paard zo te moeten houden, maar het tijdelijk en de prognose is goed.
ik ben helaas mijn paard verloren aan een gebroken bovenbeen (voor). was voor foto's naar de kliniek. door waarschijnlijk alle omstandigheden bij elkaar ( de plaats van de breuk, de medicatie, pijnstillers en ietsrustgevends en het vervoer is de breuk van zijn plek gekomen en waren er geen foto's meer nodig en heb ik mijn vriendje meteen moeten laten gaan.
ik wens jullie veel sterkte, geduld en beterschap toe

Vreselijk dat jij je paard zo bent verloren... :(:)

Ik neem je advies graag ten harte..., ze gedraagt zich gelukkig nog steeds keurig op stal

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 15:25

Ywa schreef:
Heel veel sterkte voor jou en je paard!
Het zal allemaal niet meevallen, maar hopelijk is het alle ellende waard...
daar gaan we van uit!

Dank je wel,

Ja, we gaan er nog steeds van uit, ze doet het gelukkig erg goed...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 15:28

Ireen_ schreef:
Jemig.. bekend verhaal dit! In 2007 min of meer hetzelfde gehad met mijn pony, werd opgebeld door de staleigenaar dat ze op 3 benen in het land stond en geen stap meer kon verzetten. Met heel veel moeite en ondersteuning van een aantal mensen heb ik haar bij de stal kunnen krijgen, dierenarts laten komen en zij dacht aan een hoefzweer of vernageling. Gesneden, maar niks gevonden.. in nat verband gezet en vervolgens ging het heel langzaam beter. Na een paar dagen verband er weer af en ze liep opnieuw zo kreupel. Ze kon haar voet overigens ook niet neerzetten, alleen `op rust`. Mijn hoefsmid had twijfels, vernageld geloofde hij zeker niet. Pony is naar de kliniek gegaan, daar opnieuw gesneden, foto´s gemaakt (geen zweer te zien). Ze heeft er uiteindelijk een week gestaan en toen bleek uiteindelijk een fissuur in het pijpbeen de oorzaak. Haar kootgewricht was inmiddels ook flink overbelast door het overkoot lopen/staan van de pijn, dus dat is ook behandeld. Ze had niet bijzonder veel kans op herstel omdat ze ook al 20 was.
Toen heeft ze 6 weken absolute boxrust gehad. Mijn pony was een wever en ook vrij onrustig normaal wanneer ze alleen op stal moest blijven. Gek genoeg leek ze zich er bij neer te leggen en heeft ze gewoon al die weken keurig braaf op stal gestaan, geen stap buiten de box geweest. Ze is helemaal genezen! Gips heeft ze niet gehad, ik geloof nog wel een periode een soort drukverband. Mijn pony had overigens de meeste pijn bij het over het gebroken achterbeen wegdraaien. Dit deed ze dan ook niet in haar box. Ze heeft iets aan pijnstilling gekregen, maar niet te veel, ook om te zorgen dat ze het niet te veel zou belasten. Ze stond heel veel op rust met haar rechter achterbeen. Mijn ervaring met mijn pony was eigenlijk dat ze het rustigste was tijdens de periode 24/7 boxrust. Zodra ze er weer een beetje uit mocht was ze drukker, vooral als ze na het wandelen dan weer op stal moest. Op een klein weitje mocht mijn pony ook niet, die paar stappen de stal uit was al te veel risico.
Mocht je paard toch onrustig zijn op stal, dan zou ik sedatie overwegen. Heel veel sterkte!

Wat fijn dat ze helemaal genezen is!!! *\o/*

Jou verhaal is inderdaad bijna gelijk aan dat van mij..., dat geeft mijn weer extra hoop :j

We zitten nu bijna op 4 weken, met een week of 3 a 4 misschien toch een stalletje met uitloopje, dat moeten we nog even fabriceren....
En over ong 2 maanden opnieuw foto's, om het verloop van het herstel te kunnen beoordelen

Lotus83

Re: Paard met Pijpbeenfissuur, update blz. 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 23:03

Nog even een vraagje (vergeten aan de dierenarts te vragen :+ )

Er is mij een stal met uitloop geadviseerd, maar: ik weet niet of dat in een zachte of harde ondergrond moet zijn, of een combinatie...

Wat denken jullie?

Aanstaande zaterdag heeft ze de blessure 4 weken...., over 3 weken mag ze dan meer ruimte, toch denk ik erover om langer te wachten..zeker na de ervaringen die in dit topic staan

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 23:51

Heey,
Je moet denk ik gaan rekenen vanaf de constatering. En ik denk dat de bodem zoveel mogelijk vlak zou moeten zijn. 'Zachte' ondergrond lijkt mij wel handig.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 00:29

Waarom vanaf de constatering? Dat is nu 8 dagen. Kan ook maar dan moet ze langer in haar box blijven.
En zaterdag staat ze al 4 weken op rust, en moet ze nog sowieso 3 weken.
Eigenlijk wil ik wachten tot aan de volgende foto sessie....

Paddockje is zacht, wel kans op rollen en bij veel regen ben ik bang dat het veel te zwaar wordt voor haar

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 01:20

Als ik jouw was zou ik inderdaad wachten tot de volgende foto's.
Het lijkt mij sterk dat het been weer goed genoeg genezen is om al in een paddock te mogen lopen.
Ik zou in dit geval het zekere voor het onzekere nemen.
Beter "te" lang boxrust met goed resultaat, als te snel weer lopen met misschien ellende!
Natuurlijk is het niet leuk, maar wat is nou een maandje meer op een paardenleven?
Op de foto's kan je dan zien, hoe ver het genezen is en dan beslissen.
Sterkte!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 06:47

Ik zou ook echt de controlefoto's afwachten en niet in de verleiding komen om haar eerder meer ruimte te geven. Het is natuurlijk heel sneu dat ze op stal moet blijven maar het is voor haar eigen bestwil. Een gekke bok bij het opstaan, na rollen in de paddock is zo gemaakt... En als je niet zeker weet of het been dat aankan... Ik heb zelf een paard verloren aan een beenbreuk.. Neem de tijd.. Heel veel beterschap..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 07:50

Dierenarts gaat nu eerst 3 weken met vakantie, als hij terug is bel ik hem op om nog eens te overleggen.
Hij heeft namelijk vorige week gezegd; 4 weken rust en dan een uitloopje, maar inderdaad, ik wacht liever iets langer....., voor mij maken die extra weken niet uit en als zij zich zo rustig houd, prima.

Alleen haar ijzers moeten eronderuit....

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:42

Dat is alleen maar goed voor de hoeven!
En ze heeft de ijzers nu toch niet nodig.
Gedraagt ze zich nog goed op de box?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 15:48

Tuurlijk heeft ze die nu niet nodig, en ze moeten er ook onder uit, alleen moet je dan wel weer haar achterbeen belasten met eronderuit halen.
Ja, op stal gedraagt ze zich gelukkig goed.

Maar nu: ineens stond DA1 vanmiddag bij stal op de stoep.
Hij kwam kijken hoe het ging, alleen niet zomaar...
Nadat ik hem vorige week had gebeld om te vertellen van de foto's heeft hij contact opgenomen met kliniek Utrecht. Nu zegt hij dat de kliniek heeft gezegd dat zo'n scheur in het pijpbeen bijna niet kan (toch ik het zo) en dat het wel in de koot kan zijn

DA1 wil nu de foto's en deze doorsturen naar Utrecht.
Toevallig heb ik gister de foto's opgevraagd, dus daar moet ik even op wachten....

Ps. DA1 vind eigenlijk dat ik even moet wachten met haar in een uitloopje te zetten..., nu had ik dit zelf ook al bedacht, en ga daar ook mee wachten

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:39

Nou als DA1 dat op eigen kosten allemaal doet, zou ik het met beide handen aanpakken!
Het is alleen niet te hopen dat mening 3 afwijkt van DA2 :n

Pffff vermoeiend voor jou hoor!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:47

Waarom zou dat niet kunnen, een scheur in het pijpbeen? Mijn pony heeft het ook gehad, was echt het pijpbeen! Ben bij haar bij de Raaphorst geweest (geen onbekende kliniek).

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:50

Gewoon zelf even de kliniek in Utrecht opbellen. Dan hoor je zo of het mogelijk is ja of nee.
Volgens mij wel.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 21:38

Ywa schreef:
Nou als DA1 dat op eigen kosten allemaal doet, zou ik het met beide handen aanpakken!
Het is alleen niet te hopen dat mening 3 afwijkt van DA2 :n

Pffff vermoeiend voor jou hoor!

Jij begrijpt het...., DA1 zegt dit, DA2 (met foto's!!) zegt weer dat, en nu komt er dus een mening 3...

Tuurlijk, DA1 mag dit allemaal doen en ik vind het prima, maar ik ga daar geen cent voor betalen...

Maar frustrerend is het wel

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 21:40

Ireen_ schreef:
Waarom zou dat niet kunnen, een scheur in het pijpbeen? Mijn pony heeft het ook gehad, was echt het pijpbeen! Ben bij haar bij de Raaphorst geweest (geen onbekende kliniek).

Ik heb geen idee waarom niet!

Ik kan het wel waarderen dat hij is langs geweest (DA1) maar de opmerking dat het niet zou kunnen vind ik nogal bizar en ik heb eigenlijk geen zin in welles-niettus tussen bepaalde dierenartsen.....

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 21:40

HolyPope schreef:
Gewoon zelf even de kliniek in Utrecht opbellen. Dan hoor je zo of het mogelijk is ja of nee.
Volgens mij wel.

Foto's liegen niet :n

Misschien is DA1 zo geschrokken dat hij er voor zichzelf wat mee wil..., maar ik vind het wel lastig

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:52

Ariebren schreef:
Ik vind dat jouw eerste veearts het recht heeft om de foto's te zien.
Baat het niet, het schaadt ook niet.

En het is altijd leerzaam voor de eerste DA als hij iets ziet wat hij gemist heeft in eerste instantie.

Had ik het niet al geadviseerd ??? :7

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 21:56

Ariebren schreef:
Ariebren schreef:
Ik vind dat jouw eerste veearts het recht heeft om de foto's te zien.
Baat het niet, het schaadt ook niet.

En het is altijd leerzaam voor de eerste DA als hij iets ziet wat hij gemist heeft in eerste instantie.

Had ik het niet al geadviseerd ??? :7

:x :x :x :x :x :x :x :x

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 23:27

Een kleine update:

Gelukkig houdt ze zich nog altijd rustig in haar stal....., maar we hebben een (klein) probleem dat hopelijk morgen wordt opgelost....

Voor heeft ze ijzers..., ze staat op vlas en loopt toch wel wat heen en weer, met als gevolg dat ze elke dag al het vlas naar de zijkant heeft gelopen en dus in haar eigen zeik staat, met als gevolg dat nu haar rechter-achter voet heel week wordt...

Elke dag maak ik haar voeten schoon, maar het is niet genoeg.
Morgen komt de smid om haar ijzers eraf te halen en naar het weke voetje te kijken....

Nog steeds geen antwoord van DA2 of ik de foto's kan krijgen, morgen of woensdag maar eens bellen

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 18:12

Hoefsmid is geweest, ze staat weer op blote voeten....

Ook aan haar beide achtervoeten ietsje beginnen Rotstraal weggesneden....

Wat er ook nog wel bij kan, volgens mij heeft ze een wormbesmetting, ze is behoorlijk vermagerd en schuurt weer met haar staart.., buik is wel "dik", ze heeft geen doffe vacht o.i.d, maar dat zegt niks, dus wederom overleg gehad met de dierenarts en nu een flinke dosis wormbestrijding erin..... ben benieuwd

To Be Continued......

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 23:35

Voor degene die het willen zien: de röntgenfoto's
Wel bewerkt (gegevens weggehaald)

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden (ze staat nu onder behandeling van een goede DA en DA1 die erbij geweest is stuurt ze naar de kliniek dus hou de eventuele opmerkingen netjes)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:20

Hier kan DA1 toch ook niets anders constateren als die de foto's ziet..Wel een hele leerschool voor die DA. Je hebt echt heel veel geluk dat het niet helemaal door was.. Het lijkt erg op de breuken in het been van mijn merrie destijds... Dat was alleen wel compleet door.
Heel veel beterschap en doe het rustig aan. Neem het zekere voor het onzekere.. :j
Fijn dat de ijzers er zonder problemen onder vandaan gekomen zijn. Dat is alweer een zorg minder.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 10:49

Aukelizzy schreef:
Hier kan DA1 toch ook niets anders constateren als die de foto's ziet..Wel een hele leerschool voor die DA. Je hebt echt heel veel geluk dat het niet helemaal door was.. Het lijkt erg op de breuken in het been van mijn merrie destijds... Dat was alleen wel compleet door.
Heel veel beterschap en doe het rustig aan. Neem het zekere voor het onzekere.. :j
Fijn dat de ijzers er zonder problemen onder vandaan gekomen zijn. Dat is alweer een zorg minder.

Ik heb de foto's donderdag doorgestuurd naar DA1, dus nu afwachten of er een reactie komt.
DA2 heeft ook gezegd dat het niet heel veel heeft gescheeld..., maar ze houd zich nu nog steeds erg rustig, heeft zo goed als onbeperkt hooi en dat gaat goed.

Ik neem zeker de tijd en besloten dat ze nog minstens 1 maand 24/7 in haar stal blijft.
Dat de ijzers eraf zijn is heel fijn, want nu haalt ze haar stal tenminste niet overhoop en dat is beter voor haar voeten :j