help!!hoefsmid heeft het nog nooit gezien..herkenning?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:19

ElCamino schreef:
thnx Spikey Blue.... ik gaf dat al aan maar goed ben blij dat iemand met kennis het nu ook aangeeft..... en jij bent een van de smeden die ik wél vertrouw, gebaseerd op je berichten in het HB topic etc.

Dat is fijn om te horen.
Eigenlijk hoor je van andere smeden viavia in dit topic hetzelfde (meredith, thomas, holypope?). Ben benieuwd hoe het nu gaat met het paard!

geerke

Re: help!!hoefsmid heeft het nog nooit gezien..herkenning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:11

een drukverband is inderdaad niet verkeerd om een prolaps te voorkomen....
maar het paard loopt gewoon op de wei met een gat in zijn hoef...
Omdat dat mocht van de hoefsmid....nou,noem mij maar eigenwijs dan.Bij mij stond hij op stal met een steriel drukverband erom.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:21

Ben wel benieuwd hoe het nu met het paard is TS!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:39

Hier een stille meelezer.
Ben ook benieuwd hoe het nu met het paard gaat en of het idd om een hoornzuil gaat!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:21

ElCamino schreef:
:o Ow, sorry !!!!!! Ben alweer aangevallen over mijn reactie via PB dus excuus voor mijn korte reactie

Misschien kun je ook beter je reactie ietsiepietsie genuanceerder neer zetten, ik heb ook moeite met hoe je reageert en het is al helemaal niet netjes om de hoefsmeden die op bokt zitten zo neer te zetten ;) Dat mag dan wel jou mening zijn maar het kan ook op een andere manier.

weg123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:15

Oke wat een heftige reacties. Dit is overgens ten eerste niet mijn paard maar mijn bijrijdtpaard waar ik het allerbeste voor wil doen. Het is jammer dat ik geen foto heb van hoe netjes de hoef er nu uitziet, dan zouden die heftige reacties niet nodig zijn. De eigenaresse vond hem vandaag relax stappen. Hij ontlastte zijn been overduidelijk niet meer.. De wond is geheel dicht hoor.. morgen zal ik er een foto van nemen en op bokt zetten.. Dan zou je zien dat het gelukkig meevalt.. Wat nu misschien het probleem is is dat de lip van het voorste ijzer tussen de lagen is gekomen toen het los zat en dat er een soort bloedblaar in zijn hoef zit. De hoefsmid is nogsteeds aan het rondbellen enzo :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:15

Fijn dat de wond nog zo mooi is, hopelijk blijft dit zo :j. Ik vind nog steeds dat als er bloed bij komt het 'ingepakt' dient te worden zodat er geen mest etc in kan. :)

Tis natuurlijk altijd moeilijk inschatten op een foto.
De hoefsmid mag nu wel is uitgebeld zijn vind je niet? :)
Sterkte!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:05

_mariT_ schreef:
Oke wat een heftige reacties. Dit is overgens ten eerste niet mijn paard maar mijn bijrijdtpaard waar ik het allerbeste voor wil doen. Het is jammer dat ik geen foto heb van hoe netjes de hoef er nu uitziet, dan zouden die heftige reacties niet nodig zijn. De eigenaresse vond hem vandaag relax stappen. Hij ontlastte zijn been overduidelijk niet meer.. De wond is geheel dicht hoor.. morgen zal ik er een foto van nemen en op bokt zetten.. Dan zou je zien dat het gelukkig meevalt.. Wat nu misschien het probleem is is dat de lip van het voorste ijzer tussen de lagen is gekomen toen het los zat en dat er een soort bloedblaar in zijn hoef zit. De hoefsmid is nogsteeds aan het rondbellen enzo :)

Kijk dat zijn mooie berichten, goed om te lezen! ;)

Stiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:26

Ben blij dat zowel de Hoefsmid als de Dierenarts bij mij op stal staan :D

Heel veel sterkte met je verzorgpaard en hopelijk komt die er snel weer boven op

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:01

Tja Bassenqua, de waarheid is hard maar mag in mijn ogen best gezegd worden. Ook al komt dat misschien niet zo aardig over. Ik meen het echter wel.

En de hoefsmeden hier op bokt kan ik aardig op waarde inschatten,geloof me daarvoor zit ik iets te dicht bij het vuur....als je begrijpt wat ik bedoel. Daarbij zijn er meer mensen die dénken dat ze een goede smid hebben omdat ze eenvoudig niet beter weten. ( mensen met paarden dus)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:26

Ik vind het nogal wat dat jij prentendeert hier op bokt degene te zijn die kan beoordelen wie een goede of slechte smid is, dit is jou waarheid en mag gerust gezegd worden maar hou wel in je achterhoofd dat jou ervaring bijv niet de mijne is. Daarbij vind ik gewoon niet dat je dat op de manier zoals jij dat neerzet kan maken, arrogantie ten top en bij mij bereik je daar precies het tegenovergestelde mee, ik kan mensen die zo communiceren als jij doet en menen alles beter te weten niet serieus nemen. Jammer want jou berichtjes hebben voor mij op deze manier geen waarde, had je op een andere manier gecommuniceert dan had ik mogelijk je eventuele advies ter harte genomen en nu....gaat het het ene oor in en bij mijn andere oor ligt er hoop rotzooi naast waar ik totaal geen waarde aan hecht, kan zulke posts echt niet serieus nemen. En nee ik ben zelf geen HS. ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:21

Nee hoor, ik ken er gewoon een aantal en ja, ik denk dat iemand best mag zeggen hoe hij/zij erover denkt.
Tenslotte weet iedereen op bokt altijd alles beter.... en arrogant is het niet bedoeld, dat maak jij ervan.
Blijkbaar voel je je aangvallen.... en het maakt me niks uit wat je bent...HS of niet.Dat verandert niks aan mijn mening, en hier heeft de TS niks aan.
Prima dat jij zo over mij denkt, mag best... alleen val je nu alleen mij aan, en NIET de mensen die bijna hetzelfde zeggen of het met me eens zijn....waarom? omdat ze het "aardiger" brengen ???

Ik zei alleen dat de TS een DA moet raadplegen, en eventueel een foto moet maken.
Ik denk gewoon dat mensen beter eerst een DA of goede smid moeten raadplegen dat advies vragen op bokt waar veel mensen zitten die maar wat roepen, al dan niet goed bedoeld

Maar we gaan heel erg off-topic, da's niet de bedoeling.
TS: hopelijk knapt het paard goed op en was het idd wat je zegt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:23

het paard lopt toch rad op dit moment,en het gat ziet er goed uit....dus zo heel erg verkeerd zal de hoefsmid het niet gedaan hebben denk ik.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:35

Dat is alleen maar beter voor het paard. En laten we blij zijn dat het meevalt.
Nu valt het mee en heeft het paard geluk... laten we dan blij zijn dat iedereen ernaast zat wat betreft alles wat het zou kunnen zijn.... zullen we het daarbij houden...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:43

geerke schreef:
het paard lopt toch rad op dit moment,en het gat ziet er goed uit....dus zo heel erg verkeerd zal de hoefsmid het niet gedaan hebben denk ik.

Alleen weet 'ie nog steeds niet wat het nou was... :')

Fijn om te horen TS, dat het paard weer beter loopt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:46

Om nou meteen van het ergste uit te gaan, is toch helemaal niet nodig. iemand onnodig bang maken, is ook zo iets. Het paard looppt gelukkig weer goed.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:48

Hier nog eentje waar het paard geopereerd is aan hoornzuil (was al vergevorderd!)
Hier is onder toezicht van DA en onder verdoving weggefreest door de HS.
En ik kan je zeggen, er komt bloed aan te pas, en hoeft niet specifiek anders van kleur te zijn.
Bij mijn paard zat het enkel hoger en kwam het door scheuren in de hoef. Hoornzuil kan enkel
komen door scheuren of gaten in de hoef. Had dit paard het ook want anders kon het ook een bloedblaar zijn?
Als ik de foto's bekijk van mijn paard kan ik het niet vergelijken met dat van jou.
Hoop dat je hier wat aan hebt. :)

Edit: het paard kan nu wel terug in orde zijn en rad lopen, hou het maar in het oog dat hij niet terugvalt,
doordat er mss nog bacteriën of dergelijke in zit. Mijn paard liep ook niet altijd mank.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:52

_mariT_ schreef:
Wat nu misschien het probleem is is dat de lip van het voorste ijzer tussen de lagen is gekomen toen het los zat en dat er een soort bloedblaar in zijn hoef zit.

Dat kan, maar ik dacht dat het juist zijn andere ijzer was, die los had gezeten?

_mariT_ schreef:
D_MR schreef:
Ik denk dat er wat kapot is van binnen in en dat dat naar buiten aan het zetten is??? Ik heb dit ook nog nooit gezien. Dus gok maar iets.
Of ergens ingetrapt? maar dan had je dat wel moeten zien.
Er moet in ieder geval ook even een dierenarts naar kijken.(fotos maken) want als dit gaat smetten dan ben je verder van huis.

Hoefsmid dacht ook aan dat hij bij het lostrappen van zijn ijzer die voorste lip zegmaar (aan het ijzer) tussen zn hoefwand heeft gekregen maar het gekke is dat hij zijn linkervoorijzer eraf heeft getrapt.. en niet zijn rechter...

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:21

Misschien een bloeding,
ik zeg maar wat.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:34

Spikey blue, ben het ermee eens...maar ik ben arrogant geloof ik....dus pas maar op wat je zegt ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:56

ik gok op een bloedblaar.
heb ik ook een keer gehad toen ik mn paard nog maar net had. ging ff zijn hoefjes uitkrabben en ik krab over één voorhoef en plots spette het bloed in het rond :oo omdat dat bij hem in de zool zat kon ik later ook mooi zien hoe de holte die gevuld was met bloed tevoorschijn kwam bij het uitgroeien.
paard had er verder geen last meer van trouwens.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:00

He bah, ik zou me rotschrikken bij die laatste reactie :oo

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:05

Jeetje zeg Marit, dat wist ik helemaal niet! Die arme Zen! :(:)
Echt heel erg vreemd, ik duim dat iemand weet wat het is en dat het gauw op knapt :*

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:19

ElCamino schreef:
Tja Bassenqua, de waarheid is hard maar mag in mijn ogen best gezegd worden. Ook al komt dat misschien niet zo aardig over. Ik meen het echter wel.

En de hoefsmeden hier op bokt kan ik aardig op waarde inschatten,geloof me daarvoor zit ik iets te dicht bij het vuur....als je begrijpt wat ik bedoel. Daarbij zijn er meer mensen die dénken dat ze een goede smid hebben omdat ze eenvoudig niet beter weten. ( mensen met paarden dus)

Maar hoe moet je nou weten of je een goede smid hebt?
Dat denk ik ook van de mijne maar heb er niet veel verstand van..

Gelukkig dat het beter gaat TS, hoop dat het zo blijft vind het er maar eng uitzien op de foto's.
Laatst bijgewerkt door Splendesco op 08-09-11 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:37

splendesco: dat ís ook gewoon heel moeilijk... járen ervaring en vooral heel veel dingen zien misgaan leren je uiteindelijk wat wel of niet goed is. Meestal is alles redelijk in orde zolang je een paard hebt met 4 goede voeten, makkelijke voeten waar niet veel byzonders aan gedaan hoeft te worden.
Pas bij ernstige problemen kún je erachter komen wat nou wel of niet goed is...daarbij speelt je DA óók een grote rol.
Het is gewoon niet makkelijk, maar ik denk dat ik na 30 jaar in de paarden, trainen, lesgeven, shows rijden en na diverse takken van paardensport beoefend te hebben en héél veel hoefsmeden gezien te hebben ( gelukkig heb ik steeds dezelfde) wel weet hoe het moet.

Ervaring leert...helaas soms. Kleine anekdote: een hoefsmid beslaat een paard, paard zet de voet neer en zijn leermeester zegt vervolgens dat het paard vernagelt is en vertelt óók meteen welke nagel, de smid ziet het niet maar trekt de bewuste nagel eruit en ja hoor...Hij vraagt hoe de ander dat nou precies kan zeggen, het antwoord was: daar moet je héél veel paarden voor vernagelt hebben!