Ieder weldenkend persoon snapt ook wel dat de relatie hoef-nierproblemen redelijk ver gezocht is.
Ik zou niet uit hoeven leggen dat het in mijn bericht voornamelijk om problemen aan het bewegingsapparaat en de rug gaat.
Kennelijk zijn er toch mensen waarvoor een dergelijke verdere uitleg nodig is. Ik vergeet wel eens wat het gemiddelde IQ is.
Maar ach.... Als ik dan toch bezig ben. Het verband hoef-nieren kan weldegelijk gelegd worden. Alleen niet in directe zin, maar via via.
De hoefstand heeft immers invloed op de beenstand, op de manier waarop het been afgewikkeld kan worden en dus op de beweging van het paardenbeen in z'n geheel. De beweging van dat been is weer van invloed op de paardenrug. De klappen die het slechte smidwerk oplevert, werken naar boven toe door. Veel rugproblemen komen hieruit voort en als je rugproblemen hebt, is de kans groot dat er ook problemen zijn met bepaalde organen. De wervels staan via het zenuwstelsel immers in verbinding met de organen. Dus als de wervels die in verbinding met de nieren staan problemen krijgen door het slechte smidwerk, kan het zo maar zijn dat het paard ook nierproblemen heeft op ontwikkeld.