Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:06

Caballos heb je het laseren nu al helemaal afgebouwd? Gaat het nog goed?

Bente hoe is het bij jou met het opbouwen?

Ik heb vanavond samen met iemand nog eens goed gekeken hoe Ordeal liep, in draf op de volte in de bak. Ze liep niet goed. Niet heel kreupel, maar ook niet goed. Inmiddels zijn we toch al zo'n 2,5 maand verder... Ben te ongeduldig en is het normaal dat ze nu nog niet 100% in orde is, of had ze nu al weer goed moeten lopen?
Komend weekend moet ze het land uit en dus op stal, eens zien of er dan nog verandering in komt.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:52

Al even niet geweest hier, maar lees van caballos positieve verhalen gelukkig :) Hoe ver ben je nu met het afbouwen? En gaat het nog steeds goed?

Daan_Ordeal, jij doet verder niets van laseren ofzo? Mijn haf loopt ook nog niet goed in draf, en is erg snel stijf. Staat nu wel de hele dag buiten, en 's avonds op stal. Ik ben nu bijna 3 maanden bezig :j Hij staat nu op een half zakje ontstekingsremmers per dag, en moet gaan afbouwen naar een half om de dag. Bij mijn pony wordt het niet beter als hij naar niet naar buiten kan, hij is dan vaak heel stijf op dat been.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 23:57

Hier was de peesblessure het laatste half jaar het minst erge probleem waar ik me druk om maakte. Mijn merrie raakte in mei hoefbevangen aan alle 4 benen en kon op een gegeven moment bijna niet meer vooruit komen. Gelukkig knapte het na dat dieptepunt ineens toch weer snel op. Ze had in juni een terugval waarbij ze op 3 benen liep en 2 nachten op de kliniek heeft gestaan voor (bloed en urine) onderzoek waaruit kwam dat ze insulineresistent is (EMS) en toen ze al weer een weekje thuis stond brak er ineens een hoefzweer door boven aan de kroonrand en niet veel later nog een 2e aan dezelfde voet...

Ze heeft voor die hoefbevangenheid Bute en Natriumsalicylaat gehad en heel rustig aan gedaan, bijkomende voordeel bij deze ellende dat de pees ook veel rust heeft gehad.
Ze heeft nu een behoorlijke scheur in de voorkant van 1 voorhoef, door een losse wand denk ik, maar als die stabiel is durf ik wel weer met haar te stappen.

Scannen laat ik pas weer doen als ze zo goed lijkt dat ik meer zou willen dan stappen omdat ze vrij in de bak en het land heel goed loopt en erg fijn zou voelen onder het zadel. De dierenartsen hebben haar toch al helemaal afgeschreven vanwege al haar problemen, dus zie er niet zoveel heil meer in om haar om de zoveel tijd te laten nakijken ter controle. Voorlopig moeten we eerst die insulineresistentie/EMS onder controle zien te krijgen en dat valt erg tegen...

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 00:26

ben er 2 jaar terug vier maanden mee zoet geweest nadat mn paard een spagaat gemaakt had in de sneeuw. Tegen alle adviezen van de da ingegaan door ze niet in te laten spuiten! ik heb ze op de schussler celzouten gehad er onderstening, 4 keer per dag 15 minuten stappen en koelen en klei smeren op de benen. De eerste week terg op de wei vond ik t super spannend, ook checkte ik elke dag haar been. Ze is stabiel, vocht is weg, been is mooi dun en rijden gaat super . ze heeft het hierna goed terug opgepakt!!!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:24

Schussler celzouten, waar kun je dat krijgen? En wat is de werking daar van?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 11:26

Balen daan_ordeal dat ze in draf niet goed is..............
Wietsje jammer dat jou haf ook nog niet helemaal lekker loopt.....

Ik ben bijna afgebouwd! Om de 2 dagen laseren ging ook goed, dus nu om de 3 dagen (meer voor mijzelf is dat), vandaag nog laseren en dinsdag nog een keer en dan klaar..............
Het gaat prima hier! Ze loopt in alle gangen goed, is happy, geen pijn, de plek (inmiddels het plekje) op het been is zacht.
Ze schiet nu ook compleet in de wintervacht, staan nu nog steeds 24/7 buiten en om de dag doen we wat met haar.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:36

Celzouten zijn minerale zouten zoals deze in het lichaam aanwezig zijn. Er zijn 12 basis celzouten en 15 aanvullende, die belangrijk zijn voor het functioneren en de opbouw van het lichaam.je kunt deze minerale zouten bewust inzetten om de vitaliteit te bevorderen en de gezondheid en herstel te ondersteunen.Schüßler’s Celzouten zijn sterk verdunde mineralen die helpen het organisme van mens en dier weer te herstellen vanuit de celkern. Ze werken voornamelijk lichamelijk maar er is ook een zekere geestelijke component.

hier ff van de site: www.celzouten.nl
De 12 celzouten volgens dr. Schüßler & de aanvullende celzouten

Hieronder kunt u lezen over de algemene biochemische werking van minerale zouten in het lichaam.
De Schußler celzouten zijn op de volgende minerale zouten gebaseerd maar in sterk verdunde (verwreven) vorm. De celzouten ondersteunen de biochemsiche werkingen in het lichaam.

Calcium fluoratum, (nr.1)

Calcium fluoratum is verantwoordelijk voor de elasticiteit van het bindweefsel, dus voor banden, weefsel, vaten, spieren en bovendien voor het glazuur en het botoppervlak. Het oppervlak beschermende hoornstof (keratine) wordt door calcium fluoratum gebonden.

Calcium phosphoricum, (nr.2)

Calcium phosphoricum is het belangrijkste botopbouwmiddel en vormt het tandbeen. Verder is het nodig voor de vorming van bloed, de eiwit- en celopbouw.

Ferrum phosphoricum (nr.3)

Ferrum phosphoricum is een wezenlijk bestanddeel van de rode bloedlichaampjes. Het bindt zuurstof in de rode bloedlichamen waardoor deze tot de cellen wordt getransporteerd.

Kalium chloratum (nr.4)

Kalium chloratum zorgt voor de binding en opbouw van vezels in het lichaam, deze zijn een wezenlijk bestandsdeel van het bindweefsel. Tevens beïnvloedt het de werkzaamheid van de klieren.

Kalium phosphoricum (nr.5)

In verbinding met natrium chloratum zorgt kalium phosphoricum voor de opbouw van nieuw weefsel. Kalium phosphoricum komt voor in alle hersen- en zenuwcellen, in het bloed en in de spieren en is een onontbeerlijke energiedrager. Het bindt lecithine in het lichaam.

Kalium sulfuricum (nr.6)

Kalium sulfuricum is een zuurstofdrager. Het is onontbeerlijk voor regelmatige celvernieuwing. In het huidoppervlak is kalium sulfuricum nodig voor de pigmentvorming (bruin worden). Samen met calcium fluoratum vormt het de bovenste laag van de huid . Kalium sulfuricum is brandstof is voor de alvleesklier.

Bij het gebruik van kalium sulfuricum als celzout - nr.6 is het sterk aan te bevelen om gelijktijdig nr.10 natrium sulfuricum in dubbele hoeveelheid te gebruiken.

Magnesium phosphoricum (nr.7)

Magnesium phosphoricum is medeverantwoordelijk voor de opbouw van de botten. Magnesium phosphoricum stuurt het vegetatieve zenuw-stelsel aan en heeft hierdoor invloed op de werking van het hart, de zenuwen, de bloedsomloop, de klieren, de verteringsorganen en de stofwisseling. Het beïnvloedt alle bezigheden van het organisme die niet met de wil aan te sturen zijn. Via de klieren werkt magnesium phosphoricum in op het basaalmetabolisme.

Natrium chloratum (nr.8)

Natrium chloratum vermenigvuldigt de hoeveelheid rode bloedlichaampjes. Het is nodig voor de opbouw van slijm (mucin) in het lichaam en is zo betrokken bij de opbouw van alle slijmvliezen. Het reguleert de warmte- en vochthuishouding in het lichaam, het vormt kraakbeenweefsel en gewrichtsvocht. Het is in principe verantwoordelijk voor alle lichaamsdelen die niet doorbloed worden, omdat natrium chloratum door de vochtaantrekkende werking deze verbindt met de stofwisselingskringloop.

Natrium phosphoricum (nr.9)

Natrium phosphoricum ondersteunt het lichaam bij de uitscheiding van urinezuren zodat ophopingen of afzettingen wordenvermeden. Het reguleert de vetstof-wisseling en is verantwoordelijk voor de afbraak van suiker.

Natrium sulfuricum (nr.10)

Natrium sulfuricum is een belangrijk ondersteuningsmiddel voor de lever, gal en de dikke darm. Het reguleert bovendien de suikerhuishouding.

Silicea (nr.11)

In alle cellen van het menselijk lichaam bevinden zich grote hoeveelheden kiezelzuur. Silicea is hoofdverantwoordelijk voor de sterkte van het bindweefsel, vooral voor de huid, haren en nagels. Silicea is bovendien belangrijk voor het bindvlies van het oog. Silicea reguleert het geleidend vermogen van de zenuwbanen. Met behulp van silicea kunnen in het bindweefsel zuren worden ingekapseld.

Bij het gebruik van silicea als celzout - nr.11 is het sterk aan te bevelen om gelijktijdig nr.9 natrium phosphoricum in dubbele hoeveelheid te gebruiken.

Calcium sulfuricum (nr.12)

Calcium sulfuricum dat voornamelijk in de lever, gal en spieren voorkomt werkt slijmoplossend en bevordert de uitscheiding.
Het is brandstof voor bindweefselcellen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:43

mijn paard heeft gedurende die tijd tijdens de diverse fasen van het herstel diverse soorten zouten ter ondersteuning gehad (en dat waren soms wel 50 zouten zien er uit als een klein opilletje paracetamol) die ik oploste in de drinkbak. DIt heeft goede resultaten geboekt en het inspuiten (Wat ik zowiezo nooit zou laten doen, want ik ben tegen het gebruik van cortico's) was niet nodig. Da was bij tweede echo verbaasd over de snelheid van herstel en de structuur van het weefsel

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:22

Wietsje balen dat jouw haf ook nog niet goed loopt. Staat hij al die tijd al op ontstekingsremmers? Mijn paard heeft dat maar een week gehad...
Ik doe magneetveldtherapie, nu zo'n 6 weken. Volgens mij is de bult wel minder hard na de behandeling maar of het echt wat doet weet ik niet.Ik twijfel ook of ik na deze maand nog daar ga, het is toch 150 euro per maand en ik heb al flinke kosten aan mijn paarden.

Joyce wat een pech!! Pff ik moet er niet aan denken.. Gaat het nu dan wel de goede kant op met je paard? Heeft ze een peesblessure of een peesschedeontsteking?

Kim wat een geluk dat je paard zo goed is herstelt! Klinkt wel interessant die zouten, is dat kostbaar?
Heeft jouw paard ook zo'n harde bult gehad? Ik kan me niet voorstellen dat die bult bij mijn paard ooit nog helemaal weg gaat.

Caballos super dat het bij jou zo goed gaat!

Ik weet het niet met mijn paard... de afgelopen dagen zie ik haar in het land draven en dat is beter geweest. Als ze op stal staat kijk ik het nog een paar weken aan en anders laat ik haar misschien toch maar inspuiten. Die bult wordt maar niet minder en ik kan me voorstellen dat het voor mijn paard ook niet prettig loopt met zo'n harde bult, staat dan toch spanning op lijkt mij. Wat een kl*te blessure zeg! :(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:07

Daan_Ordeal schreef:
Joyce wat een pech!! Pff ik moet er niet aan denken.. Gaat het nu dan wel de goede kant op met je paard? Heeft ze een peesblessure of een peesschedeontsteking?

Linksvoor beide,
peesschedeontsteking met veel vocht en bijbehorende problemen en een gat in een pees waarschijnlijk door aantikken bij gek doen in de paddock.
Daarnaast zou er in het achterbeen een aanhechting van de pees aan het spronggewricht beschadigd zijn, maar dat is bij een andere kliniek toen gediagnosticeerd en toen was ze stokkreupel aan dat achterbeen. Toen ze daar geen last meer van had ging ze te keer in de paddock en 2 dagen later was die pees van het linkervoorbeen dik, warm en kloppend (aan de zijkant op het pijpbeen, dus niet een bult op de achterkant) Dat gat was alleen te zien op de peesscan en zat aan de achterkant boven de kogel.

Op het moment heeft ze vooral nog last van die insulineresistentie, ben steeds bang dat die hoefbevangenheid terug komt, maar afvallen lukt niet goed omdat ik haar niet durf te laten bewegen op het harde vanwege die hoefbevangenheid en haar losse wand met scheur.

Het paard zelf voelt zich weer heel goed. Ze galoppeert weer de wei in en uit en als ik haar op zachte bodem zie draven ziet dat er ook relatief goed uit. Niet meer kreupel op die korte stukjes die ik zie.
Toen ze kreupel was door die pees in het achterbeen, en later hoefbevangen met daarachteraan de hoefzweren, stapte ze alleen nog maar, de rest deed haar te veel pijn. Heb zelfs 2x een periode gehad dat ik met de dierenarts overleg heb gehad hoe lang het zo nog door kon gaan omdat ze zo'n pijn had. Nu loopt ze weer "pijnvrij" dus ben blij dat we haar de tijd hebben gegeven.

Ik hoop dat die losse wand met hoefscheur snel herstelt zodat ik met haar weer kan gaan wandelen en stappen op vlakke bodem en meer kilometers kan maken zodat die stofwisseling beter wordt en haar aan het afvallen krijg. Dat is niet alleen goed voor de insulineresistentie, maar ook beter voor haar pezen.

Ik had in de acute fase metacam gekregen voor die pees, en een smeermiddel (compagel) en toen die blessure weer opspeelde in dezelfde tijd dat ze ook hoefbevangen was kreeg ze voor die hoefbevangenheid ook metacam (en daarvoor natriumsalicylaat en later buut, volgens mij alle drie ontstekingremmende pijnstillers) samen met koelen en die compagel zakte die bult op de pees gelukkig elke keer weer snel af. Hij is nu al weer een flink aantal weken rustig.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:17

Jeetje wat een ellende allemaal zeg, en ik vond dat ik al pech had met mijn paarden afgelopen zomer...

Hopelijk gaat het snel beter met je paardje, gelukkig voelt ze zich wel goed :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 15:36

Joyce jeetje zeg je hebt ook wel echt het hele pech pakket zeg.......

Ik zweer echt bij het laserapparaat! Voor zowel banden spieren pezen als wonden! In bijvoorbeeld Canada gebruiken ze heel veel lasertherapie, daar komt het apparaat wat ik nu gebruik ook vandaan. Ik ben blij dat het met mijn paardje goed is gekomen en goed gaat, zeker gezien haar leeftijd van 20 jaar!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:49

Hoe gaat het hier?

joyce, hoe gaat het met jouw pechvogel?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:02

Ik durf er steeds niet zo veel over te zeggen maar ze draaft nu rechtuit op het harde in ieder geval niet of nauwelijks kreupel. Hoe het op de volte of op het zachte is weet ik niet. De bult is nu ze op stal staat wel weer harder, misschien veradering van ondergrond..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 09:25

Misschien ook omdat ze op stal minder beweegt?
Wel fijn dat ze zo goed als goed loopt.

Gisteren is m'n laserapparaat retour gegaan, heb m precies 4 maanden gebruikt (inclusief afbouwen). Hier gaat het echt super goed en ze is zuiver in alle 3 de gangen!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:33

Nog ontwikkelingen hier met de paarden?

Ik ga vandaag ook stoppen met de magneetveldtherapie. Ik heb het apparaat 2 maanden gehuurd. De voornaamste reden dat ik stop is dat ik nogal veel dierenartsrekeningen heb gehad en nu financieel gewoon krap zit. Ik zie niet of de therapie echt wat doet en gezien mijn financiele crisis heb ik dus maar besloten er mee te stoppen.

Het gaat overigens best wel goed met Ordeal. Vorige week heb ik even gekeken hoe ze liep en daarna overlegd met de dierenarts. Ik vond haar rechtuit goed lopen en op de volte twijfelachtig, ik denk net nog niet helemaal 100% Maar wel weer verbetering ten opzichte van een aantal weken geleden. De dierenarts zei dat ze ook stijf is doordat ze niet meer getraind is en beperkte beweging heeft gehad dus daardoor ook minder goed zal lopen. Hij zei dat ik heel rustig kan beginnen met meer beweging en het rijden opbouwen, maar dat doe ik niet. Ik wil zeker weten dat ze voldoende tijd krijgt om te herstellen en had me al voorgenomen dit jaar niet meer te gaan rijden. Misschien dat ik over een maand er wel op ga voor wat stapwerk... De dierenarts zei ook dat het vaker voorkomt dat die bult niet meer weg gaat, daar hoeft ze helemaal geen last van te hebben. De osteopaat had al hetzelfde gezegd dus ik maak me daar dan maar even geen zorgen meer over.

Maar het lijkt dus zeker wel de goede kant op te gaan :D

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:07

Goed nieuws zeg!

Eerlijk hoor dat je je paardje alle tijd geeft om te herstellen, stapwerk is denk ik prima!
De plek bij mijn paardje blijft ook altijd zichtbaar, maar ze heeft er geen last van.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:07

Ik hoop dat mijn paard ook geen last meer van die bult zal hebben en het slechts een "schoonheidsfoutje" zal zijn.

Met jouw paard gaat het dus ook nog steeds goed?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:03

Ja, hier alles goed, ze had zelf een kleine misstap gemaakt (andere been), maar dat was met 2 dagen weer over gelukkig!
Ik denk dat het bij mijn paardje ook een "schoonheidsfoutje/galletje" blijft, op de plek waar het is zat namelijk al een galletje........
Het been is nu even dik als het andere been en ik check het iedere dag op "zwelling", warmte, gevoeligheid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:38

Hier ook nog steeds een blij, loopgraag paard en de bult op de zijkant van het pijpbeen is de laatste weken nog dunner geworden en je voelt hem nu eigenlijk (bijna) niet meer. Voorzichtig positief dus. Wel nog steeds die losse wand met scheur, dus nog niet aan het werk.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:50

Hier gaat het nog steeds hetzelfde, niet goed en niet slecht dus..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:56

Jammer dat er geen verbetering is Wietsje. Krijgt hij nog ontstekingsremmers? Loopt hij ook echt nog kreupel?

Met Ordeal gaat het wel goed :) Ik laat haar nu iedere dag aan de hand wat draven en ze loopt al een tijdje goed. Gisteravond vond ik haar helaas toch weer niet helemaal lekker lopen maar vanmorgen zag het er wel goed uit. Ik blijf er voorlopig sowieso nog naast lopen maar als de dierenarts eind van het jaar komt om te enten laat ik hem er wel even naar kijken.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:04

Ja hij krijgt nog ontstekingsremmers en zodra die stoppen loopt hij weer echt kreupel. Ik heb zelf niet het idee dat er een ontsteking actief is omdat zijn been niet warm is, maar zijn been is wel dik.

Fijn dat het met Ordeal wel goed gaat. Staat ze nu op boxrust of loopt ze nog lekker buiten? Doe je verder nog iets ter ondersteuning? Voedings supplementen ofzo?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 15:14

Goed dat het met Ordeal goed gaat!

Wietsje, jammer dat het niet goed en ook niet slecht gaat. Balen als je niet kan stoppen met de ontstekingremmers aangezien hij dan weer kreupel is..........
Ik kon toen ook echt niet stoppen met de metacam, ik kon een stukje afbouwen en dat was het.
Toch wilde de arts van de Bosdreef dat ik ging stoppen.
Toen ben ik begonnen met de laser en binnen 2 weken was ik afgebouwd en metacam vrij! (en de plek was 2,5 cm dunner).
Hier gaat alles nog steeds goed, het "galletje" zit er maar lijkt alsnog steeds dunner te worden. Het voelt iig soepel aan, niet pijnlijk oid en ze loopt er prima mee!
Gisteren hadden de paarden een massage en die mevrouw was echt verrast en super blij dat ze zo goed aanvoelde!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:41

Moeilijk hoor Wietsje! Wil je het voorlopig nog wat tijd geven of iets anders gaan proberen?

Ordeal staat weer op stal (met een klein verhard uitloopje) en ik wandel 2x per dag met haar. Ik doe verder niets meer ter ondersteuning.

Caballos wat super dat het nog steeds zo goed gaat! Maar jouw paardje bleek uiteindelijk toch geen peesschede ontsteking te hebben maar een beschadigde ringband? Ik denk dat dit wel een groot verschil maakt, dat is natuurlijk een hele andere blessure.