Daan_Ordeal schreef:Joyce wat een pech!! Pff ik moet er niet aan denken.. Gaat het nu dan wel de goede kant op met je paard? Heeft ze een peesblessure of een peesschedeontsteking?
Linksvoor beide,
peesschedeontsteking met veel vocht en bijbehorende problemen en een gat in een pees waarschijnlijk door aantikken bij gek doen in de paddock.
Daarnaast zou er in het achterbeen een aanhechting van de pees aan het spronggewricht beschadigd zijn, maar dat is bij een andere kliniek toen gediagnosticeerd en toen was ze stokkreupel aan dat achterbeen. Toen ze daar geen last meer van had ging ze te keer in de paddock en 2 dagen later was die pees van het linkervoorbeen dik, warm en kloppend (aan de zijkant op het pijpbeen, dus niet een bult op de achterkant) Dat gat was alleen te zien op de peesscan en zat aan de achterkant boven de kogel.
Op het moment heeft ze vooral nog last van die insulineresistentie, ben steeds bang dat die hoefbevangenheid terug komt, maar afvallen lukt niet goed omdat ik haar niet durf te laten bewegen op het harde vanwege die hoefbevangenheid en haar losse wand met scheur.
Het paard zelf voelt zich weer heel goed. Ze galoppeert weer de wei in en uit en als ik haar op zachte bodem zie draven ziet dat er ook relatief goed uit. Niet meer kreupel op die korte stukjes die ik zie.
Toen ze kreupel was door die pees in het achterbeen, en later hoefbevangen met daarachteraan de hoefzweren, stapte ze alleen nog maar, de rest deed haar te veel pijn. Heb zelfs 2x een periode gehad dat ik met de dierenarts overleg heb gehad hoe lang het zo nog door kon gaan omdat ze zo'n pijn had. Nu loopt ze weer "pijnvrij" dus ben blij dat we haar de tijd hebben gegeven.
Ik hoop dat die losse wand met hoefscheur snel herstelt zodat ik met haar weer kan gaan wandelen en stappen op vlakke bodem en meer kilometers kan maken zodat die stofwisseling beter wordt en haar aan het afvallen krijg. Dat is niet alleen goed voor de insulineresistentie, maar ook beter voor haar pezen.
Ik had in de acute fase metacam gekregen voor die pees, en een smeermiddel (compagel) en toen die blessure weer opspeelde in dezelfde tijd dat ze ook hoefbevangen was kreeg ze voor die hoefbevangenheid ook metacam (en daarvoor natriumsalicylaat en later buut, volgens mij alle drie ontstekingremmende pijnstillers) samen met koelen en die compagel zakte die bult op de pees gelukkig elke keer weer snel af. Hij is nu al weer een flink aantal weken rustig.