Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:44

Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik vind dat een hele interessante discussie!

Ik denk alleen dat het hier voor ts iets te veel is en daarom voor hier offtopic.

Zou voor een nieuw topic een hele interessante zijn. :j

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:48

TurdusMerula schreef:
Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik vind dat een hele interessante discussie!

Ik denk alleen dat het hier voor ts iets te veel is en daarom voor hier offtopic.

Zou voor een nieuw topic een hele interessante zijn. :j

Haha denk dat, dat een eindeloze discussie wordt :D
Heb in m'n vorige post ook gezegd dat we afdwalen en offtopic gingen. Mocht lamar (of iemand anders) nog iets willen zeggen of vragen kan dat dus via PB ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 00:49

Ja ik vind het ook leuk om te lezen, maar ik moet me even focussen op de rest.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:51

Maar waar heb je mij zien zeggen dat ze het gewoon 'eventjes' moet proberen? Het is absoluut een investering en het heeft bij mijn vorige paard een jaar geduurd voordat het doel bereikt was. En dat was ook het eerste wat mijn hoefsmid zei, verwacht niet na twee keer bekappen al dat het weer goed is..

Ik vind dat ze het 'gewoon' moet proberen, omdat ik denk dat ze van dit toppic niet veel wijzer wordt. Er zijn overal genoeg voors en tegens voor te noemen, maar het is voor elk paard gewoon anders..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:53

Tuurlijk.
Als je over HKO begint te lezen ben je voorlopig nog niet klaar ;) daar is heel veel over te vinden en voor jou niet van toepassing (gelukkig ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:54

Ik wilde je quoten, maar er kwamen wat reacties tussendoor dus het het even (iets te veel) globaal gemaakt. Het was niet de bedoeling jouw woorden te verdraaien, sorry. :)
Ik snap je standpunt ook, en denk daar ook wel hetzelfde over, geloof ik. Al denk ik idd dat je er wel bewust in moet stappen. :)

Lieveranders

Re: Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:02

Ja we bedoelen inderdaad hetzelfde :)

Ik vind ook dat je er bewust in moet stappen en je er goed in moet verdiepen.. En anders kun je altijd nog je vragen aan een natuurlijke hoefsmid mailen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:34

De cursus kun je alleen al doen om meer inzicht te krijgen in de hoeven van een paard (en bij PN ook het innerlijke functioneren en de verzorging van een paard, krijg je erbij nml). Dan kun je daarna altijd nog zien wat je wil doen en of je het zelf denkt te willen/kunnen.
Ik vond het cursus ook erg leuk om te doen, de boeken "verslond" ik echt, kon moeilijk stoppen met lezen en dat terwijl ik helemaal niet zo'n boekenwurm ben :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 01:47

Ben zelf ook alleen maar een boekenwurm als het met paarden te maken heeft, hou niet van biologie maar vind het bijvoorbeeld wel leuk om over anatomie van paarden te lezen. Raar is dat.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:02

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 19:18

Dankje die had ik nog niet gezien!

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:25

Ik heb mijn paard een half jaar ijzers gezet omdat zijn hoeven scheef afslijten. Door de gladde ijzers is hij onderuit gegaan op straat. Hij hield hier een losse knie aan over en een jaar lang doodsangst voor asvalt. Na de val de ijzers eronderuit gehaald en natuurlijk laten bekappen door een professioneel natuurlijk bekapper. Dit ging 1,5 jaar goed tot... . Ik vond zijn hoef er heel vreemd uitzien, assymetrisch, leek op rotstraal en gewoon het zinde me niet. 3x op 3 weken de natuurlijk bekapper erbij gehaald maar ik was gewoon overbezorgd zei hij, niks aan de hand 100% gezond. Naar mijn gevoel zat het niet goed en ik liet een traditionele smid komen. Toen hij de straal en zool schoonsneed ontdekte hij een joekel van een hoefzweer en enorme rotstraal in een voet die doorging tot op het levend. Ik weet dat mijn keuze hierbij gemaakt is. Een natuurlijk bekapper snijdt NOOIT in de straal of zool met het gevolg dat hoefgebreken niet gezien worden. Mijn natuurlijk bekapper sneed in een gezond deel en zei "zie je wel, zijn straal is helemaal gezond", als hij 5 cm verder en wat dieper had gesneden had hij de rotstraal wel ontdekt, maar dat is niet het principe van natuurlijk bekappers. De stralen van mijn paard waren ook zo dik gegroeid dat hij bijna 100% op zijn stralen liep, hij werd binnendoor gezet maar doordat hij niet steunde op de zool had dat totaal geen effect en trok de hoef helemaal krom. Ik vind ze te extreem en ze blijven soms in hun idee steken tegen de gezondheid van de hoef in...
PS: sorry als ik hiermee mensen tegen de borst loop, maar ik heb deze ervaring en ben superblij dat ik een goede traditionele smid heb nu!
Laatst bijgewerkt door liesdix op 28-03-11 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 09:32

Pff wat erg!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:14

Zo dan liesdix!!
Das niet niks. Snap dat je er dan niet meer in vertrouwd ;)

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:23

Ja, ik was 1,5 jaar tevreden, maar dit was wel echt het extreme voorbij. Mijn paard zijn losse knie probeerde hij op te lossen door zijn knie binnendoor te zetten (hoorn verkorten aan de binnenkant) maar de straal was zo dik gegroeid dat dat niet werkte en hij kreeg enorme verkeerde druk op zijn hoef waardoor hij echt kromtrok, ik heb echt spijt dat ik geen fotos heb getrokken toen! Nu is zijn knie precies iets minder, maar ik roep niet te hard want dat schommelt. Hij zakt er af en toe door door een verspringing van de knieschijf. Ik wil gewoon deze ervaring delen en ben benieuwd of er meerderen zijn die dit aan de hand hebben.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:08

liesdix schreef:
Ik heb mijn paard een half jaar ijzers gezet omdat zijn hoeven scheef afslijten. Door de gladde ijzers is hij onderuit gegaan op straat. Hij hield hier een losse knie aan over en een jaar lang doodsangst voor asvalt. Na de val de ijzers eronderuit gehaald en natuurlijk laten bekappen door een professioneel natuurlijk bekapper. Dit ging 1,5 jaar goed tot... . Ik vond zijn hoef er heel vreemd uitzien, assymetrisch, leek op rotstraal en gewoon het zinde me niet. 3x op 3 weken de natuurlijk bekapper erbij gehaald maar ik was gewoon overbezorgd zei hij, niks aan de hand 100% gezond. Naar mijn gevoel zat het niet goed en ik liet een traditionele smid komen. Toen hij de straal en zool schoonsneed ontdekte hij een joekel van een hoefzweer en enorme rotstraal in een voet die doorging tot op het levend. Ik weet dat mijn keuze hierbij gemaakt is. Een natuurlijk bekapper snijdt NOOIT in de straal of zool met het gevolg dat hoefgebreken niet gezien worden. Mijn natuurlijk bekapper sneed in een gezond deel en zei "zie je wel, zijn straal is helemaal gezond", als hij 5 cm verder en wat dieper had gesneden had hij de rotstraal wel ontdekt, maar dat is niet het principe van natuurlijk bekappers. De stralen van mijn paard waren ook zo dik gegroeid dat hij bijna 100% op zijn stralen liep, hij werd binnendoor gezet maar doordat hij niet steunde op de zool had dat totaal geen effect en trok de hoef helemaal krom. Ik vind ze te extreem en ze blijven soms in hun idee steken tegen de gezondheid van de hoef in...
PS: sorry als ik hiermee mensen tegen de borst loop, maar ik heb deze ervaring en ben superblij dat ik een goede traditionele smid heb nu!

Mijn nb-er snijd soms wel in de straal hoor. Heb ook wel gezien dat ze er met een naaldachtig iets ingingen om te kijken of het allemaal nog goed was daaro vanbinnen.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:31

liesdix schreef:

Mijn natuurlijke hoefsmid heeft zelf een hoefzweer ontdekt bij mijn vorige paardje.. Dus dat ze hoefgebreken dus niet zien klopt niet helemaal..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:53

liesdix schreef:

binnendoor zetten is iets dat traditionele smeden doen een goede natuurlijk bekapper doet dat niet, iets aan de stand veranderen na het 3e jaar is zo goed als zinloos en zelfs schadelijk.

Een paard hóórt trouwens juist op de straal te lopen.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:16

Wat verschrikkelijk dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat een paard op zijn straal moet lopen hier in Nederland. Bijna het enige stukje van de hoef dat vol leven zit...
Tja en een paard dat ingezet wordt voor de sport of voor de leuke recreatieruiter, heeft het soms nodig om binnendoor gezet te worden. Doe je dit niet krijgen ze last van de knieen enzz....
En als dat lang genoeg duurt dan kun je ze afschrijven, maar misschien is dat ook natuurlijk?
Goede natuurlijke bekappers bestaan niet, de paarden hier worden niet "natuurlijk"gehouden.
En in de natuur lopen ook veel paarden niet goed of kreupel omdat ze last hebben van de ondergrond!
vergeet niet dat een paard hier ook belast wordt, en in de natuur niet.
Hier vraag je dingen van ze zoals: springen, dressur, over het asfalt lopen, endurance, voor de wagen enzzz... Zijn allemaal erg fijne dingen als je dat op je straal moet doen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:30

de verwilderde huistuinenkeukenpaarden in de VS lopen zomaar op hun straal over stenige rotsbodems, zonder problemen :)*

deze paarden van de manege www.spirithorses.be lopen zonder problemen zonder ijzers of schoenen over deze heftige ondergrond

Afbeelding

en nee als je paarden op stal houdt dan gaat dat inderdaad niet lukken, dus moet je ze natuurlijkER huisvesten; buiten in een kudde.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:32

Weet je het grootste deel van de paarden in Nederland zijn er voor de sport, en tja lopen op een straal wordt een beetje moeilijk als je voor je ruiter moet presteren

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:36

concetto schreef:
Wat verschrikkelijk dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat een paard op zijn straal moet lopen hier in Nederland. Bijna het enige stukje van de hoef dat vol leven zit...
Tja en een paard dat ingezet wordt voor de sport of voor de leuke recreatieruiter, heeft het soms nodig om binnendoor gezet te worden. Doe je dit niet krijgen ze last van de knieen enzz....
En als dat lang genoeg duurt dan kun je ze afschrijven, maar misschien is dat ook natuurlijk?
Goede natuurlijke bekappers bestaan niet, de paarden hier worden niet "natuurlijk"gehouden.
En in de natuur lopen ook veel paarden niet goed of kreupel omdat ze last hebben van de ondergrond!
vergeet niet dat een paard hier ook belast wordt, en in de natuur niet.
Hier vraag je dingen van ze zoals: springen, dressur, over het asfalt lopen, endurance, voor de wagen enzzz... Zijn allemaal erg fijne dingen als je dat op je straal moet doen...

Goede NBers bestaan niet? Pardon? Ik heb er toch al een paar mogen ontmoeten en laat mijn paard al jaren natuurlijk bekappen. Hij heeft ijzersterke voeten, loopt prima, is ook bevestigd door een goede traditionele hoefsmid :j . Weet jij eigenlijk wel waar je het over hebt? Ik ben absoluut tegen kwakzalvers, onkundige mensen die met hoeven klooien, maar om nou maar stomweg te beweren dat elke NBer niet goed is?
Dus jij wilt beweren dat mijn paard zielig is? Hmmm, ik zou zeggen, kom zelf eens kijken, zie hoe hij straalt, beweegt, speelt en loopt, dan praat je wel anders. ;)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:43

Mmmmmm verstand van....
Ja zou ik wel zeggen ja.
En nee je kunt een paard niet natuurlijk bekappen.
Wil niet zeggen dat jouw smid niet een goeie is!
Waarschijnlijk wel want anders zou jouw paard niet stralen.
NATUURLIJK BEKAPPEN bestaat niet, je bent dan gewoon een super bekapper, maar nooit natuurlijk.
Het is namelijk niet natuurlijk om wat van de hoeven af te halen.
Je kunt een paard nooit en te nimmer zo neerzetten als in de natuur.
Bij jouw paard wordt ook gekeken naar de ondergrond waar je op rijdt, voeding, weidegang, mate van belasting en gezondheid.
Hij wordt niet bekapt alsof het in de natuur loopt, want daar lopen ze niet!
Echt goede smeden hebben een diploma en verdiepen zich jaarlijks in de nieuwe technieken om een paard op een goede manier te bekappen of te beslaan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:17

We hebben het die naam gegeven, want wat is traditioneel/klassiek? Dat is echt wel anders dan in het begin der tijden (like honderden jaren geleden) toen we ijzers onder paarden zetten en hun hoeven bijknipten. Dat wil je nu niet meer onder je paard hebben, maar dát is als ik hetzelfde denk zoals jij denkt (dat bijdehante denken) traditioneel/klassiek. Daarnaast halen nb-ers er eigenlijk niet zoveel af. Een paard zijn hoeven brokkelen af wanneer deze te lang zijn (brokkelhoeven bij klassiek gekapte hoeven? constant te lang, volgens het paardenlichaam) en zij vijlen dat wat er normaal nog af moet brokkelen eraf, en vijlen het mooi rond zodat het er netjes uit ziet. Daarnaast kijkt een nb-er júist naar hoe je paard staat, qua stand en qua leefstijl.

Daarnaast, over die straal: het grondrakende deel van de straal verhardt zich en wordt dood, wordt bijna even hard als de hoefwand. Daaronder zit nog wel levend, maar dat trekt zich wat terug. Door erop te lopen heeft hij meer grip, balans en steun, want zie jij jezelf al de hele dag op je te lange teennagels ballerina-en?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:00

concetto schreef:
Mmmmmm verstand van....
Ja zou ik wel zeggen ja.
En nee je kunt een paard niet natuurlijk bekappen.
Wil niet zeggen dat jouw smid niet een goeie is!
Waarschijnlijk wel want anders zou jouw paard niet stralen.
NATUURLIJK BEKAPPEN bestaat niet, je bent dan gewoon een super bekapper, maar nooit natuurlijk.
Het is namelijk niet natuurlijk om wat van de hoeven af te halen.
Je kunt een paard nooit en te nimmer zo neerzetten als in de natuur.
Bij jouw paard wordt ook gekeken naar de ondergrond waar je op rijdt, voeding, weidegang, mate van belasting en gezondheid.
Hij wordt niet bekapt alsof het in de natuur loopt, want daar lopen ze niet!
Echt goede smeden hebben een diploma en verdiepen zich jaarlijks in de nieuwe technieken om een paard op een goede manier te bekappen of te beslaan.

Mijn paarden worden hoofdzakelijk bekapt door de omgeving waarin ze zich begeven.
Het enige dat ik doe is een beetje schoonheid eraan geven en hier en daar wat druk voorkomen.
Eigenlijk kan een paard best veel zelf, als ik zo naar de mijne kijk.