Ik denk alleen dat het hier voor ts iets te veel is en daarom voor hier offtopic.
Zou voor een nieuw topic een hele interessante zijn.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

TurdusMerula schreef:Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik vind dat een hele interessante discussie!
Ik denk alleen dat het hier voor ts iets te veel is en daarom voor hier offtopic.
Zou voor een nieuw topic een hele interessante zijn.

liesdix schreef:Ik heb mijn paard een half jaar ijzers gezet omdat zijn hoeven scheef afslijten. Door de gladde ijzers is hij onderuit gegaan op straat. Hij hield hier een losse knie aan over en een jaar lang doodsangst voor asvalt. Na de val de ijzers eronderuit gehaald en natuurlijk laten bekappen door een professioneel natuurlijk bekapper. Dit ging 1,5 jaar goed tot... . Ik vond zijn hoef er heel vreemd uitzien, assymetrisch, leek op rotstraal en gewoon het zinde me niet. 3x op 3 weken de natuurlijk bekapper erbij gehaald maar ik was gewoon overbezorgd zei hij, niks aan de hand 100% gezond. Naar mijn gevoel zat het niet goed en ik liet een traditionele smid komen. Toen hij de straal en zool schoonsneed ontdekte hij een joekel van een hoefzweer en enorme rotstraal in een voet die doorging tot op het levend. Ik weet dat mijn keuze hierbij gemaakt is. Een natuurlijk bekapper snijdt NOOIT in de straal of zool met het gevolg dat hoefgebreken niet gezien worden. Mijn natuurlijk bekapper sneed in een gezond deel en zei "zie je wel, zijn straal is helemaal gezond", als hij 5 cm verder en wat dieper had gesneden had hij de rotstraal wel ontdekt, maar dat is niet het principe van natuurlijk bekappers. De stralen van mijn paard waren ook zo dik gegroeid dat hij bijna 100% op zijn stralen liep, hij werd binnendoor gezet maar doordat hij niet steunde op de zool had dat totaal geen effect en trok de hoef helemaal krom. Ik vind ze te extreem en ze blijven soms in hun idee steken tegen de gezondheid van de hoef in...
PS: sorry als ik hiermee mensen tegen de borst loop, maar ik heb deze ervaring en ben superblij dat ik een goede traditionele smid heb nu!
liesdix schreef:Ik heb mijn paard een half jaar ijzers gezet omdat zijn hoeven scheef afslijten. Door de gladde ijzers is hij onderuit gegaan op straat. Hij hield hier een losse knie aan over en een jaar lang doodsangst voor asvalt. Na de val de ijzers eronderuit gehaald en natuurlijk laten bekappen door een professioneel natuurlijk bekapper. Dit ging 1,5 jaar goed tot... . Ik vond zijn hoef er heel vreemd uitzien, assymetrisch, leek op rotstraal en gewoon het zinde me niet. 3x op 3 weken de natuurlijk bekapper erbij gehaald maar ik was gewoon overbezorgd zei hij, niks aan de hand 100% gezond. Naar mijn gevoel zat het niet goed en ik liet een traditionele smid komen. Toen hij de straal en zool schoonsneed ontdekte hij een joekel van een hoefzweer en enorme rotstraal in een voet die doorging tot op het levend. Ik weet dat mijn keuze hierbij gemaakt is. Een natuurlijk bekapper snijdt NOOIT in de straal of zool met het gevolg dat hoefgebreken niet gezien worden. Mijn natuurlijk bekapper sneed in een gezond deel en zei "zie je wel, zijn straal is helemaal gezond", als hij 5 cm verder en wat dieper had gesneden had hij de rotstraal wel ontdekt, maar dat is niet het principe van natuurlijk bekappers. De stralen van mijn paard waren ook zo dik gegroeid dat hij bijna 100% op zijn stralen liep, hij werd binnendoor gezet maar doordat hij niet steunde op de zool had dat totaal geen effect en trok de hoef helemaal krom. Ik vind ze te extreem en ze blijven soms in hun idee steken tegen de gezondheid van de hoef in...
PS: sorry als ik hiermee mensen tegen de borst loop, maar ik heb deze ervaring en ben superblij dat ik een goede traditionele smid heb nu!

concetto schreef:Wat verschrikkelijk dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat een paard op zijn straal moet lopen hier in Nederland. Bijna het enige stukje van de hoef dat vol leven zit...
Tja en een paard dat ingezet wordt voor de sport of voor de leuke recreatieruiter, heeft het soms nodig om binnendoor gezet te worden. Doe je dit niet krijgen ze last van de knieen enzz....
En als dat lang genoeg duurt dan kun je ze afschrijven, maar misschien is dat ook natuurlijk?
Goede natuurlijke bekappers bestaan niet, de paarden hier worden niet "natuurlijk"gehouden.
En in de natuur lopen ook veel paarden niet goed of kreupel omdat ze last hebben van de ondergrond!
vergeet niet dat een paard hier ook belast wordt, en in de natuur niet.
Hier vraag je dingen van ze zoals: springen, dressur, over het asfalt lopen, endurance, voor de wagen enzzz... Zijn allemaal erg fijne dingen als je dat op je straal moet doen...
. Weet jij eigenlijk wel waar je het over hebt? Ik ben absoluut tegen kwakzalvers, onkundige mensen die met hoeven klooien, maar om nou maar stomweg te beweren dat elke NBer niet goed is?
concetto schreef:Mmmmmm verstand van....
Ja zou ik wel zeggen ja.
En nee je kunt een paard niet natuurlijk bekappen.
Wil niet zeggen dat jouw smid niet een goeie is!
Waarschijnlijk wel want anders zou jouw paard niet stralen.
NATUURLIJK BEKAPPEN bestaat niet, je bent dan gewoon een super bekapper, maar nooit natuurlijk.
Het is namelijk niet natuurlijk om wat van de hoeven af te halen.
Je kunt een paard nooit en te nimmer zo neerzetten als in de natuur.
Bij jouw paard wordt ook gekeken naar de ondergrond waar je op rijdt, voeding, weidegang, mate van belasting en gezondheid.
Hij wordt niet bekapt alsof het in de natuur loopt, want daar lopen ze niet!
Echt goede smeden hebben een diploma en verdiepen zich jaarlijks in de nieuwe technieken om een paard op een goede manier te bekappen of te beslaan.