Peesblessure, ook 'positieve' ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:22

Mosh schreef:
Focussed schreef:
Heleenxx zegt: Koelen bij een peesblessure is niet nodig

Dat vind ik een voorbarig getrokken uitspraak en getuigt in mijn ogen niet van veel kunde.

Ik vind het nogal wat om dít soort uitspraken te doen. Durf een wedje te leggen op dat Heleen meer te maken heeft gehad met peesblessure's dan jij, dus ik snap niet waar deze uitspraak op gebaseerd is. We hebben discussie over wel/ niet koelen bij een peesblessure en verder hoeft er toch niet geoordeeld te worden over het wel/niet kundig zijn van een persoon? Want dat is waar jij mee begint ;)

Ik vind het nogal wat dat Heleen dat soort uitspraken deed.
Want zo schrijft ze het letterlijk (zonder context, gewoon die in los onderaan een post). Ik ben het er helemaal mee eens dat er per blessure individueel gekeken moet worden, maar om zomaar een uitspraak op het toneel te gooien en dan helemaal zo een, dat vond ik persoonlijk niet erg handig (laat ik het zo zeggen dan) overkomen.
Daarnaast zeg ik dat ik haar andere post wel netjes vind end at ik het daar ook helemaal mee eens ben, dus waarom je nu mij opeens aanvalt.. is mij een vraag ? :)

Daarbij doet Heleen van alles met fysio en ostheopatie, dus denk aan botten en spieren. Dus ik weet niet of ze dagelijks in aanraking komt met peesblessures. Daar kan ik geen uitspraak over doen, dus ga ik ook geen wedje over maken.
Helaas heb ik zelf wel vrij veel ervaring met peesblessures en weet ook de meningen van heel wat experts, dus vind het jammer dat jij daar zou out of the blue een oordeel over velt. (pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet?)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:27

Focussed jij durft als 18 jarig grietje wat et komt kijken om iemand als Heleen (met toch wel heeeeel veel praktijk ervaring en kunde) hier zo af te doen.
En Van Toor kan wel meer zeggen, weet wel dat ik een dood paard had na een 1,5 jaar daar behandelen en wel een da rekening van 10.000euro.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:29

_lautje_ schreef:
Focussed jij durft als 18 jarig grietje wat et komt kijken om iemand als Heleen (met toch wel heeeeel veel praktijk ervaring en kunde) hier zo af te doen.
En Van Toor kan wel meer zeggen, weet wel dat ik een dood paard had na een 1,5 jaar daar behandelen en wel een da rekening van 10.000euro.

Ik zeg niks over Heleen, alleen wat over haar uitspraak.
Wil je in de discussie astjeblieft op de BAL spelen, niet op de MAN.
"18 jarig grietje" komt mij over op een zeer kinderachtig niveau waarop je aan het discussieren bent. Of ik nu 5, 18 of 80 ben dat doet er nu niet toe.
Ik denk dat je niet kan twijfelen aan zijn kunde vanwege 1 paard wat niet genezen is. :)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:29

Nou, je probeert anders wel jouw kennis boven dat van Heleen te plaatsen, dus mijn conclusie is inderdaad dat jij denkt dat je het beter weet dan Heleen, terwijl je nauwelijks benul hebt van wie ze is. Dus je opmerking over op de bal spelen en niet op de man... Doe dat dan zelf ook niet ;)

Ik begin alweer behoorlijk bokt moe te worden, heb m'n zegje weer gedaan en misschien voortaan iets minder kortzichtig antwoorden. Bokkers zijn ook maar mensen en een getypt verhaal komt heel anders over dan een verhaal in het echte leven. Heleen probeerde iets aan te halen en als men daar gelijk op in gaat hakken, kan ik mij voorstellen dat je daar een beetje flauw van wordt.

Odysseus

Re: Peesblessure, ook 'positieve' ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:31

Nee ik ben het hartstikke eens met Heleen dat er niet altijd gekoeld moet worden.
Maar een opmerking (zonder context) als: Koelen bij peesblessures hoeft niet, dát getuigde bij mij niet van een kundig iemand. Terwijl al haar andere posts dat wel deden hoor ;) Daarom haalde ik juist die eruit, omdat ik niet snapte dat zij dat schreef.

Ik speel niet op de man, anders had ik wel gezegd: "Oude doos die aan komt met achterhaalde technieken" oid. Maar ik heb het gewoon over de posts die geschreven worden, en het is zeker niet mijn bedoeling om persoonlijk te worden! :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:33

Focussed ik ken er wel meer met dezelfde bij van Toor. Overigens heb ik nergens gezegd dat de pees bij mijn paard niet goed was...

Sorry als ik kinderachtig overkom, maar je bent toch 18 en vrouwelijk? En laten we eerlijk zijn, jij komt niet bepaald volwassen over in deze discussie maar meer als idd een 18jarige :Y)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:34

Als je vind dat haar andere post wel kundig overkomen waarom trak je dan 1 zo'n post zo uit zijn verband en brand je iemand met veel meer kennis en ervaring dan jij zo af.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:34

Goed, dan begrijp ik het! Maar dan kun je voortaan beter even iets vragen in de trant van 'kun je dat toelichten?' dan op deze manier, want zo jaag je mensen tegen je in het harnas ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:35

_lautje_ schreef:
Focussed ik ken er wel meer met dezelfde bij van Toor. Overigens heb ik nergens gezegd dat de pees bij mijn paard niet goed was...

Sorry als ik kinderachtig overkom, maar je bent toch 18 en vrouwelijk? En laten we eerlijk zijn, jij komt niet bepaald volwassen over in deze discussie maar meer als idd een 18jarige :Y)

Oh sorry, aangezien ik bij v. Toor meteen denk aan pezen dacht ik dat er wat met de pezen was van jouw paard. Hoe kundig hij is op ander gebied weet ik niet, wel dat hij erg goed is op het gebied van pezen.

Ik ga geen opmerking maken over jouw leeftijd, ga me niet verlagen dat dat niveau van discussie.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:37

Mosh schreef:
Goed, dan begrijp ik het! Maar dan kun je voortaan beter even iets vragen in de trant van 'kun je dat toelichten?' dan op deze manier, want zo jaag je mensen tegen je in het harnas ;)

Begrijp ik en als ik hem terug lees heb ik hem ook echt totaal niet goed geformuleerd. Staat er inderdaad niet handig omschreven.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:39

Mijn paard is er naar toe gegaan voor een vermoede peesblessure. Echter is het vaak wel handig om te onderzoeken waar die blessure vandaan komt. Gezien het verleden van mijn paard (9 jaar ZZ springen, Z2 dressur M SGW) was het (naar ons achteraf is verteld) logisch dat die peesblessure (waarvan duidelijk was dat het niet een acute pees was) kwam door een een overbelsting die bij springpaarden veel voorkomt uit een kniebandblessure in de achterhand (achteraf was dit zelfs duidelijk te zien bij het wegdraven!). Paard had dus nooit behandeld mogen worden. Meerdere andere DA hebben hierna bevestigd dat dit gelijk had moeten zijn al voor behandeling.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:41

Wat grappig, want bij mijn geval (loop nu nog bij v. Toor) is er dus juist heel specifiek gekeken naar waar de blessure vandaan kwam (en kwam uit dat er nog een blessure zat in het hoefgewricht wat de andere DA's altijd over het hoofd hebben gezien).
Maar goed, echt spijtig van je paard! Maar we gaan offtopic haha.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:44

Ik ga er nooit meer heen. En dat is niet eens zo vanwege dat ik een heel kostbaar paard kwijt ben (bij eerder weten was er evt behandeling in Duitsland mogelijk geweest) en heel veel behandelingskosten, maar vooral door de rekening van 800,-euro voor het inslapen en afvoeren van mijn paard. Dat is buiten proportioneel en niet reeel.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:46

Moderatoropmerking:
Graag inhoudelijk op de inhoud van de berichten reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

sharif2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 07:09

meiden, dit topic ging over POSITIEVE ervaringen met peesblessures. Zullen we het daarbij houden? :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 07:59

Hier wel een positieve ervaring, shetlander die zijn kniepees gescheurd had, been bengelde er maar wat bij. Wij dachten meteen dat het gedaan was (bokt trouwens ook, ik heb er toen nog een topic over geopend en iedereen riep 'inslapen'). Pony heeft 6 maanden compleet stilgestaan in ruime stal, toen was de pees terug aangegroeid en zijn we begonnen met korte staptoertjes, eerst van een minuutje, dan 2 minuten enz enz. Zo opgebouwd, in het begin zag je vooral in galop dat het been erg stijf was en soms meegetrokken werd ipv echt opgetild. Maar door langzaam het werk intensiever te maken kan hij nu terug springen, galopperen, lange lijnen, karretje trekken enz. In totaal heeft de revalidatie, zonder de 6 maanden boxrust, wel nog ongeveer twee jaar geduurd voor hij weer op zijn oude niveau was.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:04

Solleke_Noah schreef:
Hier wel een positieve ervaring, shetlander die zijn kniepees gescheurd had, been bengelde er maar wat bij. Wij dachten meteen dat het gedaan was (bokt trouwens ook, ik heb er toen nog een topic over geopend en iedereen riep 'inslapen'). Pony heeft 6 maanden compleet stilgestaan in ruime stal, toen was de pees terug aangegroeid en zijn we begonnen met korte staptoertjes, eerst van een minuutje, dan 2 minuten enz enz. Zo opgebouwd, in het begin zag je vooral in galop dat het been erg stijf was en soms meegetrokken werd ipv echt opgetild. Maar door langzaam het werk intensiever te maken kan hij nu terug springen, galopperen, lange lijnen, karretje trekken enz. In totaal heeft de revalidatie, zonder de 6 maanden boxrust, wel nog ongeveer twee jaar geduurd voor hij weer op zijn oude niveau was.

Fijn nog een positief verhaal!!

Mijn paard heeft nu helaas gedwongen boxrust, het is hier voor de stal en op het erf hartstikke glad en durf nu helemaal geen risico te nemen.

Vrijdag is de hoefsmid er nog bijgeweest en die was erg tevreden! Pees zag er goed uit, ze zet haar been netjes neer en hij kon haar gelukkig ook gewoon beslaan. Ze gaf geen enkele reactie dat het gevoelig was, dus dat was erg fijn! Nu nog wel rustig opbouwen, eerst nog tijdje rechtuit stappenloopjes over het harde (moet wel eerst die sneeuw en ijstroep voorbij zijn...) Paard houdt zich gelukkig rustig.

Nog even een goede tip: Osmond's witte olien. Dat heeft bij mijn paard echt goed geholpen!