[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:19

Jannepauli schreef:
lolclub schreef:
Verstandig besluit, dan weet je hoop ik wat meer..
het begint toch echt op een behoorlijke inwendige zweer te lijken he ?,
tenminste, als Pauli zelfs niet verbeterd op bute !
staat ze trouwens op de toon of echt op de hiel ?

Heb je Pauli nog in de biotex gehad ?

Het begint erop te lijken ( en stiekem hoop ik ook dat dit het is) .. vanavond stond ze echt met dat been wat naar voren om het gewicht eraf te houden, dus niet een hb-stand maar iets tussen optillen en uitstrekken in. Ze tilt de hoef ook regelmatig op om te ontlasten.
Nog geen badje gegeven omdat ik aanvankelijk dacht morgen al bij de kliniek terecht te kunnen. In principe kan dat ook wel, maar ik heb morgen verdorie geen trailer beschikbaar.

kun je niet met kloppen op de hoefwand de zweer lokaliseren?
Bij mijn fries heb ik hem laatst zelf open gelegd(dat had de da gezegt)
Die zat bij de witte lijn...als hij op de zool had gezeten had ik niet zomaar een gat gemaakt uiteraard :o

De kans dat hij bij pauli ook op de witte lijn zit is vrij groot...aangezien de historie van hoefbevangenheid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:20

Zo ik heb weer heel wat bij te lezen zeg :oo De pony's hebben mijn vakantie goed doorstaan. Pap heeft zich netjes aan de voeradviezen gehouden. Grietje loopt nog steeds niet echt geweldig. Haar hoef is vrij lang, dus ik hoop dat het daar aan licht. Mijn smid was zelf op vakantie, dus het heeft nu ook langer geduurd, maar een andere smid erbij durf ik niet meer zo goed. Dadelijk meteen even een afspraak maken. Ik ga dan meteen met hem overleggen om mss toch een ijzertje onder te slaan. Al is mijn gevoel wat tegenstrijdig.

Breakover beslag heeft van nassau dat alleen of kunnen andere smeden daar ook aan komen? En zo niet, welk ijzer is dan een goed alternatief?

Zo nu ga ik even bijlezen :)

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:22

Van Nassau kan volgens mij ook die ijzers opsturen zodat je eigen smid ze er onder slaat :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 10:56

geerke schreef:
Jannepauli schreef:

Het begint erop te lijken ( en stiekem hoop ik ook dat dit het is) .. vanavond stond ze echt met dat been wat naar voren om het gewicht eraf te houden, dus niet een hb-stand maar iets tussen optillen en uitstrekken in. Ze tilt de hoef ook regelmatig op om te ontlasten.
Nog geen badje gegeven omdat ik aanvankelijk dacht morgen al bij de kliniek terecht te kunnen. In principe kan dat ook wel, maar ik heb morgen verdorie geen trailer beschikbaar.

kun je niet met kloppen op de hoefwand de zweer lokaliseren?
Bij mijn fries heb ik hem laatst zelf open gelegd(dat had de da gezegt)
Die zat bij de witte lijn...als hij op de zool had gezeten had ik niet zomaar een gat gemaakt uiteraard :o

De kans dat hij bij pauli ook op de witte lijn zit is vrij groot...aangezien de historie van hoefbevangenheid.

Toen de DA hier maandag was gaf ze geen reactie bij het knijpen met de tang en maar heel minimaal op het kloppen met de hamer. Je moet het paard kennen om te zien dat de blik in haar ogen even veranderd als iets even pijn doet - ze wil het niet duidellijk tonen. Ze reageerde toen op de voorzijde van de hoef (toon) en gezien haar voorgeschiedenis ligt het voor de hand dat je dan in eerste instantie toch gaat denken aan opnieuw bevangenheid omdat de pijn dan ook meestal in de toon zit, en ze bv niet reageerde op de verzenen. Maar je ziet nu dagelijks dat de pijn erger wordt, als bij het rijpen van een zweer. Ik denk dat als we nu gaan hameren, ze wel degelijk zal laten zien dat ze pijn heeft - ze loopt echt te hinkepoten nu en kan op dat been nauwelijks draaien. Net boven de kroonrand is het weefsel nu ook wat opgezet. Ook wil ik de mogelijkheid van vernageling niet uitsluiten: het is toch wel vreselijk toevallig dat ze kreupel werd daags ná het opnieuw onderleggen van het ijzer. En de smid mag dan wel zeggen dat ze niet vernageld is.. ik wil het zeker weten. Dus eerst foto's, dan weten we hopelijk meer!
Zelf dokteren doe ik zeker niet - als de zweer diep zit en er zou ingrijpend gesneden moeten worden gaat ze linea recta naar Roosendaal.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:56

Morgen gaan wij er weer op :)

Gister heeft hij weer niks gedaan, dus ik zei al tegen me zus, hij gaat morgen heel vervelend doen. Maar ze dacht dat het wel mee zou vallen, nou ze was snel herzien. Hij stond weer alleen op 2 benen uit te halen, en dan kan je er beter op zitten.
Over 1,5 week gaan we verhuizen, en ik loop er liever niet naast op een nieuwe stal, ik weet hoe hij kan zijn als je er naast loopt, en dan ook nog eens op vreemd terrein is vragen om problemen...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:18

capopjekop schreef:
Zo ik heb weer heel wat bij te lezen zeg :oo De pony's hebben mijn vakantie goed doorstaan. Pap heeft zich netjes aan de voeradviezen gehouden. Grietje loopt nog steeds niet echt geweldig. Haar hoef is vrij lang, dus ik hoop dat het daar aan licht. Mijn smid was zelf op vakantie, dus het heeft nu ook langer geduurd, maar een andere smid erbij durf ik niet meer zo goed. Dadelijk meteen even een afspraak maken. Ik ga dan meteen met hem overleggen om mss toch een ijzertje onder te slaan. Al is mijn gevoel wat tegenstrijdig.

Breakover beslag heeft van nassau dat alleen of kunnen andere smeden daar ook aan komen? En zo niet, welk ijzer is dan een goed alternatief?

Zo nu ga ik even bijlezen :)

Fijne vakantie gehad ?

Equilibrium ijzers van Mustad en de Classic roller van Kerkhaert zijn de ijzers met de meeste overeenkomsten tot het Breakover ijzer v van Nassau.
deze ijzers zijn iig te bestellen door je hoefsmid.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:55

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:09

lolclub schreef:
Fijne vakantie gehad ?

Equilibrium ijzers van Mustad en de Classic roller van Kerkhaert zijn de ijzers met de meeste overeenkomsten tot het Breakover ijzer v van Nassau.
deze ijzers zijn iig te bestellen door je hoefsmid.

Nog een aanvulling: de Comfort ijzers van Kerkhaert, deze worden zelfs al de "namaak" Breakover ijzers genoemd.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:38

Hmm, vanmiddag zou de DA komen voor de entingen, dus ze hadden ze andere paarden in de bak naast Dar d'r paddock gezet, die waren nog al vrolijk en lekker aan het scheuren, nu blijkt (ik kon zalf niet aanwezig zijn) dat Dar flink uit d'r panty is gegaan, steigeren en draven, de gene die er bij was vond het niet nodig om ze even vast te houden :\ Ze vond wel dat Dar goed liep...
Maar goed, ben hier dus niet erg blij mee, ik weet dat je zulke dingen niet altijd kan voorkomen, maar Dar is goed te hanteren en als ze haar even had gepakt... Ben nu op m'n dood dat ze dus straks of morgen op 3 benen staat... Ga er over 3 kwartier naar toe, heb gewoon de bibbers :\

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:58

mijn smid kan de break over (namaak geloof ik) gewoon bestellen.

@ Letizia: ik snap dat je het niet fijn vindt dat ze je paardje niet even vast gehouden hebben, maar helaas kun je niet altijd alles voorkomen. Ik vind het ook wel weer een goed teken dat ze zo doen, kennelijk voelt hij zich hier goed genoeg voor!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:16

Ik vind het ook geen verkeerd teken dat ze zo doet, alleen staat ze nog wel vol op de pijn medicatie. Maandag beginnen we met afbouwen, ik heb een schema gemaakt en we smeren het uit over 5 weken, als het lukt...
Anyhow, ze stond verre van op 3 benen, ik vond ze zelfs iets beter dan vanmorgen, raar paard, ze was super bewegelijk, lopen is nog niet zoals het hoort te wezen, maar zeer zeker beter dan van het weekend :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:43

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:44

Letizia schreef:
Ik vind het ook geen verkeerd teken dat ze zo doet, alleen staat ze nog wel vol op de pijn medicatie. Maandag beginnen we met afbouwen, ik heb een schema gemaakt en we smeren het uit over 5 weken, als het lukt...
Anyhow, ze stond verre van op 3 benen, ik vond ze zelfs iets beter dan vanmorgen, raar paard, ze was super bewegelijk, lopen is nog niet zoals het hoort te wezen, maar zeer zeker beter dan van het weekend :)

wat zal jij de zenuwen gehad hebben zeg... ,

gelukkig lijkt het vooralsnog goed afgelopen, hopen dat dat morgen nog zo is ;)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:06

is inderdaad even stressen, maar gelukkig liep ze nu nog 'goed'!

Ik ben ook nog steeds voorzichtig hoor, als hij in de paddock gaat en gaat rennen en als hij er in de bak aan de hand vandoor schiet of verse grasjes meepikt aan de paddockrand.
Maar mijn zus is juist helemaal niet zo. die zegt: het is over, op de nieuwe stal kan hij gewoon weer met de groep mee, daarvoor heeft hij dat graasmasker. (ze worden daar om de paar weken/maanden omgeweid, dus altijd veel gras, en ze zouden hier voor ons rekening mee houden en evt maaien, heb het namelijk aangegeven toen we kwamen kijken)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:14

HOERA!! WE HEBBEN EEN HOEFZWEER!
Hi,hi dit klinkt waarschijnlijk net zo idioot als "We zijn zwanger".. Afbeelding

Maar goed, wat mij betreft dus het béste nieuws van de week, een mooie dikke hoefzweer, net onder het puntje van het hoefbeen, dus behoorlijk diep, aan de voorzijde. Smid Busser had 'm praktisch meteen te pakken, heeft de zweer geopend en nu staat m'n dame met een prachtige hoefzak om in 't verband. Ik mag er telkens een gietertje lauw water bijgieten om 't lekker nat te houden.

Mèn, wat ben ik opgelucht.

Daarna toch even foto's laten maken en we zijn dik en dik tevreden. Hoefbeentjes keurig parallel aan de wand, kan niet beter. Ook de zolen zijn weer helemaal prima op dikte. Oordeel van m'n DA: zodra de pijn over is, de wond dicht, ijzer er weer onder en lekker een bosrit maken!
De vlag hangt uit bij mij!! Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:16

dus toch...'gelukkig' maar!
Krijgt ze antibiotica?
Omdat het hoefbeen niet ver zit wordt ik altijd wat huiverig..

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:17

Dat is goed nieuws JP! Was er nog een reden aan te wijzen dat ie zo diep zit?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:38

Nee, ze krijgt geen AB, het eigen lijf moet het doen. Ik heb haar wel extra laten enten voor Tetanus (serum, niet de gewone enting). We denken dat de zweer zo diep zit omdat ze waarschijnlijk een behoorlijke opdonder in de hoef gekregen heeft door het aftrappen van het ijzer. Daardoor is waarschijnlijk een kneuzing ontstaan en dat is gaan ontsteken. Maar het kan natuurlijk ook al wat eerder gebeurd zijn: het exudaat was behoorlijk zwart ( dus oud) en wellicht door de betrapping nét een zetje gekregen hebben om even flink te gaan ontsteken.Hoe dan ook, ik ben echt blij dat het geen terugval van de HB is - als alles meezit kan ze over een dag of drie weer fijn lopen!

Trouwens.. na 4 dagen weideverbod is de hals ook weer geslonken... ah Veluwetrail here we come! ( Heb van blijdschap vanmiddag ook meteen maar even een trailer gekocht!)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:54

pffff..wat een opluchting Jannepauli! Op naar een hopelijk zeer voorspoeding herstel :)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:01

Fijn JP! dat is een opluchting!
Was je voor die hoefzweer alweer begonnen met rijden na de hb, of nog niet?

En gefeliciteerd met je trailer! ;)

Ben echt benieuwd hoe hij vanavond het rijden weer oppakt na 3 maanden, hoe deden die van jullie dat?
Hij stond van de week echt te kijken bij de wei toen mijn zus haar paard aan het rijden was (zijn vriendje), van: ik wil oook :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:03

@jp
Gelukkig zeg, geen opflakkering van de hoefbevangenheid, maar een forse hoefzweer.
:D haha, ik had dus toch gelijk. O:) In dit soort gevallen heb ik graag gelijk.
Prettige weekend, wat zal jij lekker slapen.

Corinne

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:07

ik ben gisteravond weer voor het eerst sinds april op mijn paard gestapt
de laatste 3 weken heeft hij alleen maar op de wei gestaan daarvoor heb ik wel wat gewandeld
de bak is veel te zwaar om in te lopen ,dus maar meteen naar buiten
stalhoudster mee op de fiets,je weet maar nooit

maar hij was super, met zadelen keek hij eerst vreemd naar de pad en met het bit deed hij raar :+ gooide zijn tong aan de zijkant eruit
moest denk ik weer aan de roest smaak wennen

maar hij deed het super, we hebben alleen gestapt rondje van 45 min
en hij stapte ruim 1 hoef over,dat heeft hij lang niet gedaan

en geen trekkers of bus tegen gekomen, ze zijn al stro aan het rijden hier maar zaten waarschijnlijk net aan de koffie

vanavond weer,en volgende week stukje draf erbij en zo gaan we opbouwen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:09

Pfoei, wat een opluchting, gelukkig "maar" een zweer, zal jij even goed slapen vannacht :P

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:35

Jannepauli schreef:
HOERA!! WE HEBBEN EEN HOEFZWEER!
Hi,hi dit klinkt waarschijnlijk net zo idioot als "We zijn zwanger".. Afbeelding

Maar goed, wat mij betreft dus het béste nieuws van de week, een mooie dikke hoefzweer, net onder het puntje van het hoefbeen, dus behoorlijk diep, aan de voorzijde. Smid Busser had 'm praktisch meteen te pakken, heeft de zweer geopend en nu staat m'n dame met een prachtige hoefzak om in 't verband. Ik mag er telkens een gietertje lauw water bijgieten om 't lekker nat te houden.

Mèn, wat ben ik opgelucht.

Daarna toch even foto's laten maken en we zijn dik en dik tevreden. Hoefbeentjes keurig parallel aan de wand, kan niet beter. Ook de zolen zijn weer helemaal prima op dikte. Oordeel van m'n DA: zodra de pijn over is, de wond dicht, ijzer er weer onder en lekker een bosrit maken!
De vlag hangt uit bij mij!! Afbeelding

Whoeaaaaaaa !!!!! *\o/* *\o/*

Gefeliciteerd met dit goeie nieuws...

Dat wordt je zadel en je hoofdstel poetsen dit weekend :D :D,

Zal ik je alvast inschrijven voor de paarden 4-daagse hier in Zorgvlied ?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:55

Wat goed om te horen dat het toch een zweer was!!
een paar dagen en dan is ze weer de oude.
en gefeliciteerd met je trailer, wat voor eentje heb je gekocht?