Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:30

kim1207 schreef:
klopt, smid veranderen is geen optie... wil ik niet paard sttat op correctie beslag en heeft t echt nodig... loopt pas weer goed sinds deze smid, misschien moet ik m toch maar gewoon vragen om er toch die sneeuwringen onder te timmeren, maar hij vond het eigenlijk onzin want sneeuw vriest toch vast aan het ijzer daar krijg je de klonten van

Ik heb niets geschreven over van smid veranderen.. Ik bedoelde: of je doet het niet, of je vraagt of hij ze er toch er onder doet, je bent tenslotte klant.

Amy77

Re: Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:42

Wat ik alleen niet snap Kim, die ringen steken ietsies boven het ijzer uit (aan onderkant dan he), dus in feite zou het die balk niet in de weg moeten zitten? Snap dat veel smeden het niet willen uitproberen, omdat het tijd kost en ze er niets op verdienen..maar voor die 20euro extra rondom (en herbruikbaar) valt het toch te proberen?
Of een rubberen zool? Er zijn nl echt wel opties hoor..alle beetjes helpen, zo denk ik dan tenminste..(en ik denk altijd heeeel ver door, als mn paarden maar naar buiten kunnen, haha)

De andere optie die genoemd is, met ze op maat knippen en een stukje bij de balk leggen is geen optie, want je nagelt daar niet, dus blijven ze niet zitten..helaas, helaas.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 20:05

Huflederkit is te bestellen via internet. Dat is kneedbaar en dat is speciaal tegen sneeuw tussen de ijzers. Als je het er in hebt gedaan, droogt het op en bedekt de gehele onderkant van de hoef tussen de ijzers. Je kunt het zo in brengen dat het geruwd is aan de onderkant. Het blijft tot 6 weken zitten. Dit is wel een uitkomst voor een ijzer met balk. ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:37

Amy77 schreef:
haha Gulp, goed zo, net op tijd, als ik de weerberichten mag geloven :) (hier maken we het nog wat erger, gelijk de stiftgaten er ook maar in :P toch wel erg handig hoor zo'n vriendje, hihi)

Ik heb mijn paard maandag op sneeuwbeslag laten zetten.

En nu ben ik, stomme koe die ik ben, de stiftgaten vergeten ;( Als het glad is draai ik altijd wideapuntjes in tegen het glijden.
NOu ja, ik zal het 6 weken zonder moeten doen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:23

Heb het hele topic even weer doorgelezen, maar lees ik er overheen of zie ik niemand hier die die losse ringen gebruikt?
En dan bedoel ik die metalen ringen-met-tuinslang er om heen die je samenknijpt en dan tussen de ijzers en de hoefzool klemt? Foto staat een paar pagina's terug.

Ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe deze bevallen....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:57

Wat ik begrepen heb komt er door de losse ringen nogal veel druk op te staan. Dat lijkt me voor even rijden niet zo'n probleem, en misschien wel praktisch. Maar als je echt je paardje buiten hebt lijkt het me niet fijn om die er altijd in te hebben.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:03

Tja, dat zou natuurlijk kunnen, maar ik neem aan dat je een ring voor hoefmaat paard ook niet in een ijzer moet willen proppen met hoefmaatje pony.... kan toch nooit zoveel druk geven dat het ijzer los komt of er teveel druk op de hoefzool komt te staan??

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:16

Dyonne schreef:
Wat ik begrepen heb komt er door de losse ringen nogal veel druk op te staan. Dat lijkt me voor even rijden niet zo'n probleem, en misschien wel praktisch. Maar als je echt je paardje buiten hebt lijkt het me niet fijn om die er altijd in te hebben.

En ze moeten heel goed passen, anders vallen ze uit de ijzers.
Er zijn maar een paar maten, mijn paard viel daar precies tussenin. Daarom heb ik voor vaste ringen gekozen.
Goedkoper en ze blijven goed zitten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:17

Divine schreef:
Tja, dat zou natuurlijk kunnen, maar ik neem aan dat je een ring voor hoefmaat paard ook niet in een ijzer moet willen proppen met hoefmaatje pony.... kan toch nooit zoveel druk geven dat het ijzer los komt of er teveel druk op de hoefzool komt te staan??

Je klemt de ringen tussen de ijzers. Volgens mij voelt het paard er niets van. Dus geen druk op de zool

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:59

Bravura schreef:
Huflederkit is te bestellen via internet. Dat is kneedbaar en dat is speciaal tegen sneeuw tussen de ijzers. Als je het er in hebt gedaan, droogt het op en bedekt de gehele onderkant van de hoef tussen de ijzers. Je kunt het zo in brengen dat het geruwd is aan de onderkant. Het blijft tot 6 weken zitten. Dit is wel een uitkomst voor een ijzer met balk. ;)

Heb dit even gegoogled maar kan alleen site's in duitsland vinden die dit verkopen, heb jij misschien een tip voor een NL bedrijf?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:23

is er toevallig iemand die een foto heeft van de sneeuwijzers met 4 kalkoengaten?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 08:47

Djimmert schreef:
Bravura schreef:

Heb dit even gegoogled maar kan alleen site's in duitsland vinden die dit verkopen, heb jij misschien een tip voor een NL bedrijf?

Nee, volgens mij alleen nog in Zwitserland en Duitsland. http://s193026503.online.de/shop/articl ... d%3D003%26 . Maar aangezien eea gemakkelijk via een eerlijke site te bestellen is, en omdat een bedrag binnen europa tegenwoordig ook per eigen bankrekening gemakkelijk gaat, lijkt het me geen probleem te bestellen. Enige waar je mee moet uit kijken is dat de verzendservice wel eens op zich laat wachten (en dan blijkt het pakketje gewoon bij de TPG te liggen, zonder dat ze ooit bij de aan de deur zijn geweest).

Weet niet waar je woont, in Dusseldorf zit nl een groothandel die het ook verkoopt. (moet alleen de link nog even zoeken).

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:51

Ik kan een foto voor je maken biancavos.Wil je ze aan de hoef zien of gewoon los.Voor het 1e moet je wachten tot morgen,dan komt de hoefsmid (als het goed is) weer nieuwe ijzers eronder zetten.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:31

het liefst onder de hoef

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:45

iemand ervaringen met die kitt, dat wil ik nog wel proberen.....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 16:22

https://www.strohm.de/de/productgroup,0.html Te verkrijgen in Düsseldorf. ;)
Hier hebben ze ook goedkope sneeuwringen/zooltjes, dus daar ga ik ze voortaan ook bestellen (ben momenteel voorzien voor 20 euro :o )

Zoek even op de duitse forums, daar staan de ervaringen wel genoemd met huflederkitt. En....je kunt het vaak hergebruiken.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:23

Zijn er ook mensen hier die sneeuwplaatjes hebben? Een plaatje, in principe eenmalige aanschaf, die je er onderschroeft bij sneeuw? Je schroeft ze vast in de kalkoengaten, heb ik mij laten vertellen.

Ben erg benieuwd, wat dit heb ik nog niet gezien en geen ervaring mee.

De sneeuwringen wel, dat werkte prima vorig jaar, maar bij het opnieuw beslaan moet je ook weer nieuwe ringen betalen. (a 60 euro extra, rondom beslaan)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:04

60 euro? dat is wel erg veel.
Mijn hoefsmid besteld ze bij Kerkhaert voor 12,50 euro (per 4 st)

Komende week gaat het paard van mijn dochter op ijzers met sneeuwzooltjes.
Afgelopen week hebben we bij mijn paard een experimenteel iets gemaakt met leren zooltjes tussen de hoef en het ijzer. Tevens kalkoengaten geboord en deze komen er onder indien er meer sneeuw valt.

Zo kunnen we mooi vergelijken wat het beste bevalt.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:43

ik moet als het goed is 15 euro voor 2 betalen, daar kan je als het goed is dan 2 of 3 keer mee doen..

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:29

Ik heb er net sneeuwzolen onder geprutst. In zwitserland besteld, zijn hard kunstof plaatjes die je opmaat van hoef moet knippen en dan "onder" het ijzer klemt. Ik heb eerst mal van karton gemaakt en toen de zooltjes op maat geknipt ( wat niet makkelijk is). Ben ook benieuwd of ze blijven zitten. Nu nog wachten op de huffkit dan kan ik die ook testen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 20:16

Djimmert schreef:
Ik heb er net sneeuwzolen onder geprutst. In zwitserland besteld, zijn hard kunstof plaatjes die je opmaat van hoef moet knippen en dan "onder" het ijzer klemt. Ik heb eerst mal van karton gemaakt en toen de zooltjes op maat geknipt ( wat niet makkelijk is). Ben ook benieuwd of ze blijven zitten. Nu nog wachten op de huffkit dan kan ik die ook testen.

Benieuwd wat dat is, heb je daar een foto van?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:28

aaah onze paarden zijn de vorige week bekapt en mijn moeder zo mooi tegen de smid dat het sneeuwbeslag nog niet nodig was. * baal baal*

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:17

ik ben ook wel benieuwd, als ik nu naar buiten kijk en die witte wereld zie. ik vindt het prachtig maar voor mijn paard zo jammer.

met een beetje mazzel komt woensdag de smid en hij heeft ook sneeuwbeslag.
hoop dat het werkt...

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:47

http://www.waefler-hufbeschlag.ch/Shop/product_info.php?cPath=29&products_id=93
Dit zijn de zooltjes.
Maar.. ze liggen er al weer af.. werkt dus niet bij mij. Heel lastig om op maat te knippen (als het ijzer er al onder zit) en ze blijven niet zitten... jammer maar helaas!
Gelukkig komt woensdag de hoefsmid voor sneeuwbeslag.

Ben nog wel erg benieuwd naar de hufkitt, ook besteld maar dus nog niet ontvangen. Zou toch fijn zijn als dat wel werkt!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:53

Djimmert, volgens mij moet dat sneeuwzooltje er gewoon onder geslagen worden, kun je dus niet zelf doen. Daar moet het ijzer overheen geslagen worden.

Ik heb zelf bij Strohm in Duitsland sneeuwringen besteld. https://www.strohm.de/de/productgroup,0.html de Hufgrip. Net bevestiging gekregen dat mijn betaling (via creditcard) goed is binnengekomen en de sneeuwringen opgestuurd worden. Heb ook al kleine kalkoenen (5 mm) besteld met wideapuntje. Mijn smid komt het sneeuwbeslag leggen zodra ik alles binnen heb :) Wil niet weer zo aan moeten kl oten net als vorige winter en bang zijn dat mijn paard, die rondom op ijzers staat, onderuit gaat van de gladheid.