Natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:06

Ik weet toevallig dat de cursus bij paardnatuurlijk afwijkt van de AANHCP opleiding. Daar mijn bekapper gevraagd is les te komen geven daar en deze dat niet wil zolang zij niet alle stappen volgen van de AANHCP...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:25

FaberSmid

[quote="Zahlina schreef:
Ik krijg het niet meer voor elkaar om nog echt nette test te schrijven over dit onderwerp, zoals je kan zien in mijn berichtengeschiedenis ben ik al meerdere malen in discussie gegaan met Arabesk en aanhang over het NB en traditioneel bekappen.

Waarom niet, je schrijft nu toch ook netjes? Dat het niet altijd even makkelijk is, ben je niet de enige met dat probleem. Maar we kunnen toch als volwassen mensen over dit soort onderwerpen praten?

Ik moet gewoon verschrikkelijk opletten wat ik schrijf want steeds als de naam Arno of Arabesk langskomt blijven de vragen die ik ze ooit gestelt heb en niet werden beantwoordt steeds weer bovendrijven.
Paar voorbeelden:
[BEH] Bokhoef, HKO volgens NB.
De tegenstrijdingheden ff benadrukt en ja hoor weer worden er met gekopieerde teksten gegooi en linken maar uitleg geven kunnen ze niet zolang je de cursus niet hebt gevolgt.
[BEH] Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?
op het moment dat de vragen te moeilijk worden willen arno en Arabesk ineens via de PB verder dissuseren, ja aan mijn r**t want als je het dan toch allemaal zo goed weet waarom dan niet gewoon online verder gaan?
En weer schuilen achter het feit dat ze de hele cursus niet wil oplepelen, tja als ik iets doe of laat doen verwacht ik in elkgeval dat de gene of ik zelf die het doet voldoende onderlegt is om dit goed te beschrijven.
Oke kan nog wel ff doorgaan waarom ik niet meer helemaal het fatsoen heb om me als een een volwassen discussie te voeren met mensen die alleen maar in hun eigen straatje denken.

In een oud topic heb ik dan ook de vraag gesteld welke opleiding Arabesk en Arno hebben gedaan daar zij de cusus natuurlijk bekappen geven in noordholland, na een omweg ben toch boven water gekregen wat deze twee niet meer opleiding hebben genoten dan een eendagscursus (en natuurlijk de kennis die een ieder kan opdoen na het kopen van goede boeken en het lezen hiervan).

Dan wil ik graag ook de kant van Arabesk en Arno lezen, ze komen op mij over dat ze met ervaring over natuurlijk bekappen praten.
Het zou jammer zijn als dat alleen van de cursus, boeken, dvd's en horen zeggen zou zijn. Is die cursus zo goed van paard natuurlijk, dat cursisten zelf al cursussen kunnen geven? Wat zijn de eisen, geen idee wanneer een natuurlijke bekapper zelf cursussen mag geven?

Ben opzoek naar het desbetreffende topic op het andere forum: Gevonden.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... rs.&skip=0
Arno en arabesk geven beide antwoord :+
Vind het niet echt hoopvol om van iemand die naar eigen zeggen "Veterdiploma, zwemdiploma (alleen A) én niet te vergeten een typediploma!"..
Geloof dat ik dan ook zonder problemen de cursus kan gaan geven zal alleen eerder de insteek hebben dat je de hoeven van een paard aan een kundig iemand moet overlaten..

Tja en wat het standpunt is van de vereniging van natuurlijk bekappers, geen idee daar ik meer heb met de vereniging van hoefsmeden en het nieuwe gebeuren, de EuroFarrier omdat hierbij in elkgeval duidelijk is dat je dan vandoen hebt met een persoon die degelijk is opgeleid en ook nog eens gewoon aan bijscholing doet.

Zoals je zelf schrijft zitten die ook niet stil en ondernemen.

Zoals Needje al aangeeft, in nederland zijn 3 bekappers die de opleiding in amerika hebben gevolgd, nu heb ik mij niet voldoende verdiept in deze opleiding maar ga ervan uit dat je niet naar amerika vliegt om in 1 dag alles te leren en dat de opleiding hier achter veel uitgebreider is.

Daar zou ik graag meer van willen weten hoe dat zit. Ik heb enige ervaring mogen op doen in Amerika, daar zijn ook verschillen zoals hier in Europa.

Dat het verschil zo groot is ben ik laatst ook van geschrokken, grote amerikaanse sportstallen die zitten te springen om nederland opgeleide smeden, geloof dat het nivo in nederland best wel hoog staat aangeschreven in de rest van de wereld.
Op eigen paard oefen lijkt jou dan wel niet zo goed idee maar een halve middag in dode poten hakken en daarna eens flink aan de slag op eigen paarden mijn hun eigen bijzonderheden is pas een goed idee.

Dan begrijp je mij verkeerd, het is helemaal geen goed idee zo snel op paarden te oefenen ook niet na een paar hoeven uit de vriezer gedaan te hebben. Zoiets kost tijd, eerst veel theorie, veel slachthoeven en veel praktijk onder begeleiding stage en opleiding.

Ah oke, eigenlijk bedoelen we denk ik het zelfde behalve dat ik de nuanse heb ikgebracht dat ik het helemaal niet zo erg vind dat mensen leren hoe ze hun eigen paard een beetje bijhouden maar dan wel met het eigen paard als voorbeeld.
Nu denk ik mijn vriend te helpen door zelf mijn eigen paarden te bekappen maar eerlijk gezegt doe ik eigenlijk helemaal niet voldoende (durf niet meer eraf te halen) en zie iedere keer weer het grote verschil van mijn werk en het werk van vriendlief. Ff een rasp erbij langs doe ik zonder problemen, de zool bijsnijden ook maar juist net dat ene haaltje extra of juist niet heb ik absoluut niet in de vinger (gelukkig herstel vriendlief mijn werk weer).

Nee ik persoonlijk zou veel liever zien dat men op deze cursus leer het eigen paard goed te doen en dan verder te kijken dan de onderkant van de hoef, want een dodo poot vertelt je echt niet het verhaal van het paard.

Maar dan wel na theorie en ervaring op gedaan te hebben en onder begeleiding, niet na 1 dag dat is te snel.
Klopt helemaal, het liefst nog wel onder begeleiding van een opgeleide smid.

Mijn opleiding genoten in Deurne waar hoefverzorging gewoon een vak was ook voor de sportopleiding want het is o zo handig om in het geval van nood een ijzer goed te kunnen verwijderen en ook het terug onderslaan in de oude gaten kan weleens handig zijn.
Nu heb ik het geluk om een gediplomeerde hoefsmid als partner te hebben waardoor ik dus elke dag een vraagbaak heb rondlopen.

Ja dat is een opleiding en een deel van anderen opleidingen, kun je als vak nemen. Dat is een goede zaak, zul je echt wat aan hebben. En dan ook nog dat geluk hebben, dan kunnen jullie met elkaar over dat onderwerp goed praten.
[/quote]

Weet niet of vriendlief daar nu echt blij van wordt want al mijn vragen zijn soms weleens lastig maar het houd hem scherp en ik leer steeds weer wat bij.
Daarnaast heeft mijn vriend een leuke club hoefsmeden waarmee hij nauw samen werkt (kartelvorming :+ ) en hebben ze erg veel aan elkaar, leren ze elkaar nieuwe dingen en helpen ze elkaar indien nodig.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 15:35

Needje schreef:
Ik weet toevallig dat de cursus bij paardnatuurlijk afwijkt van de AANHCP opleiding. Daar mijn bekapper gevraagd is les te komen geven daar en deze dat niet wil zolang zij niet alle stappen volgen van de AANHCP...

Dus als ik het goed begrijp, zijn de vereniging natuurlijk bekappen (AANHCP) en paard natuurlijk het niet met elkaar eens en zo lang paard natuurlijk zich niet aan sluit het blijft zoals het is?

Zahlina wat leesvoer geven betreft, kun jij de hand schudden met Arabesk. Jullie geven mij zo veel huiswerk, maar dat is wel leuk om te lezen.
Er is zeker verschil met Amerika en Europa, blind Amerika volgen is geen oplossing. Amerika loopt niet met alles voor of zijn beter wat vele denken. Het Amerikaanse gereedschap is super, maar dat wil niet zeggen dat ze het ook juist gebruiken. Met Dressuur en springen lopen ze ook achter, dat kan per streek en staat erg verschillen.
Denk dat het er ook mee te maken heeft dat de ego en trots van de mens in de weg zit, fouten toegeven en leren is en blijft moeilijker dan stoer vol blijven houden.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:51

Mmm Fabersmid, vrees dat ik nog erger ben dan Arabesk :D
Alle door mij geschreven tersten zijn namelijk helemaal uit min eigen handen komen zetten.
Pas op het moment dat ik iets qoute van mijzelf is het uit luiigheid :+
Das ook gelijk iets wat ik arabesk en Arno8 kwalijk neem, steeds maar weer testen kopieren, linken naar andere website terwijl zij als cuscusgevers juist de kennis paraat behoren te hebben en gewoon antwoorden kunnen geven zonder zich te verschuilen achter het oplepelen van de gehele cursus.
Jij kan toch ook gewoon in theorie uitleg geven zonder het hele hoefsmeden te moeten benoemen.

Daarnaast gaan ze nogal prat over hun kennis van het andere maar geven daarbij wel compleet foutive antwoorden, volgens deze twee bestaat de opleiding tot hoefsmid uit een paar uur bekappen en verder alleen maar ijzers maken, stage zouden de toekomstige smeden maar heel weinig lopen terwijl het toch echt 360 dagen zijn voor de deeltijd opleiding.

Maar ik ga nu een hele andere discussie aan wat denk ik niet de bedoeling is maar het geeft ergens wel heel duidelijk het verschil aan tussen hoefsmeden en de "bekappers" van paard natuurlijk . nl.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 16:05

Zahlina schreef:
Mmm Fabersmid, vrees dat ik nog erger ben dan Arabesk :D
Alle door mij geschreven tersten zijn namelijk helemaal uit min eigen handen komen zetten.
Pas op het moment dat ik iets qoute van mijzelf is het uit luiigheid :+
Das ook gelijk iets wat ik arabesk en Arno8 kwalijk neem, steeds maar weer testen kopieren, linken naar andere website terwijl zij als cuscusgevers juist de kennis paraat behoren te hebben en gewoon antwoorden kunnen geven zonder zich te verschuilen achter het oplepelen van de gehele cursus.
Jij kan toch ook gewoon in theorie uitleg geven zonder het hele hoefsmeden te moeten benoemen.

Of je erger bent dan Arabesk, dat zal ieder voor zich moeten uitmaken. Wie weet ben ik wel erger dan jullie beide, maar zo kunnen we wel aan de gang blijven denk?
Het rare is als je doet wat jij schrijft, dat je dan valse beschuldigingen in het openbaar of pb krijgt zoals ergens anders al beschreven.

Daarnaast gaan ze nogal prat over hun kennis van het andere maar geven daarbij wel compleet foutive antwoorden, volgens deze twee bestaat de opleiding tot hoefsmid uit een paar uur bekappen en verder alleen maar ijzers maken, stage zouden de toekomstige smeden maar heel weinig lopen terwijl het toch echt 360 dagen zijn voor de deeltijd opleiding.

Dan hebben ze wel een fout beeld van de opleiding, maar wel een mooi beeld om als argument te gebruiken voor natuurlijk bekappen. Vroeger was de smid ook voor landbouwwerktuigen, "koetsen" en "sierafrastering", het deel hoefsmid is al zo veel meer dan ze doen denken.

Maar ik ga nu een hele andere discussie aan wat denk ik niet de bedoeling is maar het geeft ergens wel heel duidelijk het verschil aan tussen hoefsmeden en de "bekappers" van paard natuurlijk . nl.

Dat is een verschil wat je aan geeft, dus we blijven nog braaf on topic.
Zo en nu ga ik weer braaf verder lezen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:09

FaberSmid schreef:
Dus als ik het goed begrijp, zijn de vereniging natuurlijk bekappen (AANHCP) en paard natuurlijk het niet met elkaar eens en zo lang paard natuurlijk zich niet aan sluit het blijft zoals het is?

Bedoel je hiermee dat jij denkt dat de vereniging natuurlijk bekappen en AANHCP hetzelfde zijn? Dat is nl. niet zo. :D
In Nederland zijn 3 mensen die volgens de AANHCP methode bekappen.
Ik zag trouwens iets interessants op den site van AANHCP, waarschijnlijk heb je dit al gezien FaberSmid?
6 en 7 november komt o.a. Jaime Jackson naar Deurne :)
http://www.eurofarrier.org/fileadmin/co ... u-2009.pdf

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:36

Nee dat denk ik niet, maar wel dat die 2 het al niet eens zijn met elkaar. Beide erkennen anderen natuurlijke bekappers? http://www.natuurlijkbekapper.nl/?Gecon ... _Bekappers Blijkbaar praten we nu al over 3 verschillende verenigingen voor natuurlijke bekappers? Hoeveel zijn er eigenlijk totaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:59

Kortom, het zou al een heel ding zijn als de natuurlijk bekappers het onderling eens zouden worden :). Want laten we nou wel wezen, over bekappen en beslaan kunnen niet zo heel veel verschillende ideeën bestaan, je kunt het niet op 5 manieren correct doen.

Zahlina, ik vind je posts interessant en je haalt goede punten aan :j.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 19:36

Er komen zeker goede punten aan de orde.
Maar als er maar 1 manier van bekappen is en dat is goed bekappen. Hoe zit het dan met de opmerking die met rijden ook te pas en te onpas wordt geroepen, er zijn meer wegen die naar Rome leiden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:56

Fabersmid, ik vind dat er maar een goede betrouwbare weg naar Rome leidt wat het opleiden van paarden betreft.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 20:12

Dan kunnen we elkaar de hand schudden, maar dat had je vast al begrepen denk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:20

Haha, dat dacht ik al een beetje. Maar ik vind echt dat paarden in grote lijnen allemaal volgens hetzelfde manual werken. Dat is ook het mooie aan het Skala, voor elk probleem is al een oplossing bedacht en in de eerste deel van elke oplossing staat meestal iets wat slaat op de voorwaartse drang/impuls. Het is ook grappig (nja, soms dan) om te zien dat elk paard alle dingen doet die aan kleine problemen beschreven staat en pas van daaruit de grotere problemen kunnen onstaan. Het is bijna een wetmatigheid :).
Om dat allemaal te kunnen heeft een paard wel goed functionerende voeten nodig. Paarden kunnen niet zoals wij mensen dan weer eens op hakken en dan weer eens op platte schoenen lopen en paarden hebben een heel complex mechaniek in hun voeten zitten dat niet uit evenwicht mag gaan. In grote llijnen is dat allemaal hetzelfde, alleen op details maakt een smid een keuze over binnendoor of buitenlangs, opzet ja/nee, allemaal afhankelijk van de details van de voet en de natuurlijke neiging van groeien. Er zijn maar weinig paardenvoeten perfect recht, veel zijn er wat ongelijk, alle afwijkende standen zijn ook beschreven en iedere smid leert hoe dat optimaal behandeld moet worden. Een weg naar rome dus, met hier en daar een bocht, tunnel, brug of stoplicht, maar wel naar naar Rome.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 22:03

Mooi beschreven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:27

FaberSmid, ga je nog een bezoekje brengen aan o.a. Jaime Jackson? Kun je met hem praten over de eventuele verschillen etc. Grijp je kans, anders zou je ervoor naar Amerika moeten :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 19:21

Enige ervaring mogen op doen in Amerika, dus dat is geen probleem dat te blijven doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:03

hoe bedoel je dat? ga je weer naar Amerika? Of vind je J.Jackson niet interessant genoeg, of ga je en naar amerika en J. Jackson aanhoren? :)

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 00:36

Kinke schreef:
FaberSmid schreef:

Bedoel je hiermee dat jij denkt dat de vereniging natuurlijk bekappen en AANHCP hetzelfde zijn? Dat is nl. niet zo. :D
In Nederland zijn 3 mensen die volgens de AANHCP methode bekappen.
Ik zag trouwens iets interessants op den site van AANHCP, waarschijnlijk heb je dit al gezien FaberSmid?
6 en 7 november komt o.a. Jaime Jackson naar Deurne :)
http://www.eurofarrier.org/fileadmin/co ... u-2009.pdf

Hoi Kinke,

Er zijn 3 mensen in Nl gecertificeerd door de AANHCP. Dat wil niet zeggen dat er 3 mensen volgens die methode werken....
Ik vind het fout om een vereniging als de AANHCP te verbinden aan ee bekapmethode. Naast de AANHCP is er tegenwoordig de UKNHCP, met momenteel 3 gecertificeerde mensen in NL en ook nog de AHA.....en als er morgen weer ergens bonje is, heb je er nog eentje bij. Kortom niet handig om verenigingen aan manieren te verbinden aan manieren van bekappen.

Gr simon

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 01:50

Wat een woest interessant topic. Ik heb het nog niet helemaal doorgelezen (gezien het tijdstip waarop ik het tegenkom) maar wilde wel vast graag mijn ideeën spuien :Y)

Vorig jaar heb ik een tijdje een paard bijgereden dat door een natuurlijk bekapper werd behandeld. Wat me vooral zo tegen de borst stuitte was dat de bekapper mij wel eens even zou ompraten, natuurlijk bekappen was het helemaal. Volgens hem. De eigenaar van het paard vond dat ook, er stond daar op de wei 1 pony die traditioneel werd bekapt, zijn eigenaar was nog niet "om". Toevallig had die pony dezelfde kleur als mijn toenmalige bijrijdpaard, en op een dag had de (traditionele) smid per ongeluk het verkeerde vosje uit de wei geplukt. Hierover kreeg ik een gealarmeerd bericht van de eigenaar van mijn bijrijdpaard, zijn hoeven waren namelijk vreselijk toegetakeld en er werd gevreesd of de natuurlijk bekapper de schade nog wel zou kunnen herstellen.
Later opende een bokker (ik zal geen namen noemen) een topic over haar paard, dat naar zij schijnbaar vermoedde gangenaanleg had. Paard telgangde ook in stap, wat geen wonder was als je zag hoe kort het arme dier bekapt was. Maar neeeeee, dat hoort zo, was natuurlijk en blaatblaatblaat. Arm paard.

Moet ik nog uitleggen dat zoveel fundamentalisme ervoor heeft gezorgd dat ik een traditionele smid heb gezocht voor mijn paard? Hij is aangesloten bij de vereniging voor hoefsmeden (of hoe dat ook heet) en verstaat zijn vak voor zover ik dat kan beoordelen goed. Hij vindt het leuk als ik vragen stel over wat hij met de voeten van mijn paard doet en we zijn bezig om de voorvoeten van mijn paard (die scheef afslijten door slordig bekappen bij vorige eigenaar) weer rechter te maken. Ik ben erg blij met mijn smid, hij is geduldig tegen mijn paard (dat pas 1 keer eerder, en dat was een paar jaar geleden, ijzertjes had gehad) maar duldt geen flauwekul. Hij weet ook dat hij mijn paard best op zijn plek mag zetten. En dat heb ik een stuk liever dan de softe aanpak van de natuurlijke figuur. Ik zit er écht NIET op te wachten dat iemand van tevoren allerlei parelli-ongein met mijn paard uithaalt voordat er gewerkt (beslagen) wordt :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:37

Dus.. even op een rijtje.. Jouw bijrijdpaard werd natuurlijk bekapt.. en stond dus volgens jouw te kort op de hoeven..? En toen heeft een traditionele smid hem bekapt (nóg korter??!! of heeft hij de straal en zool weggesneden?)..
Ik zou me dan denk ik ook zorgen maken. De traditionele bekapper zit daar dan in ieder geval fout. Een opgeleide smid zou toch moeten zien wanneer er geen werk meer aan een hoef is..

Natuurlijk is het niet fijn als mensen de rest proberen om te praten, maar dat doet echt niet elke NB'er.

Paarden gaan toch niet telgangen als ze te kort bekapt zijn en pijn aan de voeten hebben?? Dan gaan ze gevoelig lopen, kreupel lopen, niet telgangen :+
Ik zie trouwens veel meer traditioneel bekapte paarden die moeilijk lopen dan natuurlijk bekapte paarden. Waarschijnlijk omdat veel traditionele smeden aan de zool en straal snijden, en daardoor de 'eeltlaag' van de hoef af halen.
fabersmid, eeltlaag staat niet voor niets tussen aanhalingstekens, je begrijpt vast wel wat ik bedoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:55

MysticTinker, wat wil je nu bereiken met bovenstaande post? Dit is namelijk precies het vervelende aspect van discussies over dit onderwerp: je beweert dat het allemaal de schuld van de traditionele bekapper is en dat jij veeeeeel meer slechte traditioneel bekapte paarden ziet en dan doe je ook nog de aanname dat het slecht is dat traditionele smeden aan de zool en straal snijden. De discussie schiet met zo'n houding niks op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:56

Ja, dat is toch algemeen bekend, dat snijden in de zool en straal slecht is??
Dat zegt de (traditionele) smid die mijn paard bekapt ook. De straal is voor schokdemping bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:04

Ja, maar een smid haalt er alleen een klein laagje vanaf als dat nodig is en dat heeft geen nadelige invloed op de functie van de straal. Jij doet net alsof de straal er helemaal uitgehakt wordt, maar je kan er niet zo veel aan snijden eigenlijk.
Het waren trouwens juist de natuurlijk bekappers die aanvankelijk beweerden dat de zool hol moest zijn, als een soort zuignap en door hen werden de zolen juist helemaal uitgehold en dat is natuurlijk helemaal niet goed. Dat is dus niet iets traditioneels.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:32

Lovely schreef:
Ja, maar een smid haalt er alleen een klein laagje vanaf als dat nodig is en dat heeft geen nadelige invloed op de functie van de straal. Jij doet net alsof de straal er helemaal uitgehakt wordt, maar je kan er niet zo veel aan snijden eigenlijk.
Het waren trouwens juist de natuurlijk bekappers die aanvankelijk beweerden dat de zool hol moest zijn, als een soort zuignap en door hen werden de zolen juist helemaal uitgehold en dat is natuurlijk helemaal niet goed. Dat is dus niet iets traditioneels.

Waarom uitspraken doen over hoe de NB-methode is, terwijl je er geen kaas van gegeten hebt. Een beetje basiskennis zou elke eigenaar niet misstaan, helemaal niet wanneer je mee wenst te praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:06

opala schreef:
Lovely schreef:

Waarom uitspraken doen over hoe de NB-methode is, terwijl je er geen kaas van gegeten hebt. Een beetje basiskennis zou elke eigenaar niet misstaan, helemaal niet wanneer je mee wenst te praten.

Opala, je leest mijn post niet helemaal goed denk ik. Bovendien ik kan er ook niks aan doen dat er zoveel klooiers rondlopen die verkeerde informatie geven, want er zijn wel degelijk aanhangers van een of andere stroming geweest die hiervan overtuigd waren. Net zoals er lui zijn die vol overgave geloven dat je de steunsels moet verwijderen. Dikke kolder natuurlijk, maar voor sommigen DE waarheid.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:39

Eerst zijn het de natuurlijk bekappers en nu is het een of andere stroming ... duidelijkheid/waarheid :o?